Andra serier...

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav carre » tis dec 07, 2004 14:17

Top Model är ju skitroligt!
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav noike » tis dec 07, 2004 14:36

nata skrev:Eftersom även Gilmore Girls och Dead Like Me avslutats (för säsongen ev. för gott?) har min lista över "måste se"-serier reduserats till...en. Och det är inte ens nya avsnitt :( (jag tänker på Scrubs)
Andra serier på TV just nu kan jag vara utan. (räknar inte Angel eftersom jag redan sätt allt)

Är du en sådan där lustig människa som ser på tv på tv och inte genom ett tv-outkosrt i datorn? För både GG och Scrubs går det ny avsnitt med på andra sidan pölen. För att inte tala om en hel hög med serier som antagligen inte kommer att visas på år och dar i Sverige.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tis dec 07, 2004 17:36

Top Model är verkligen mitt guilty pleasure. Men betoning på "guilty". Jag gillar det helt enkelt fast att det inte är *bra*. Förvirrat, men sant.

Det finns ytterligare en grupp tv-tittare, noike (förutom de som ser på TV på Tv och de som ser på TV på TV:n från datorn, s.a.s.): Den grupp människor som inte ser på TV på TV, men som inte har TV-out möjlighet och därför måste se TV på datorn!!! The horror! Jag är ju en av dem som måste dra min dator fram till soffan då jag vill se en tv-serie. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Ai » tis dec 07, 2004 17:38

Jag har inte heller tv-out i datorn. Men jag har löst det med en soffa vid datorn istället! Det enda jag saknar är fjärrkontroll....

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav AKS » tis dec 07, 2004 17:42

Jepp, saknar fjärrkontroll. Skönt att veta att man inte är den enda som inte kan koppla datorn till TV:n.

(Och jag har jhul på mitt datorbord så egentligen är det väl inte *så* svårt att dra den två meter till soffan. :))

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » tis dec 07, 2004 17:44

Jag har tv-out men inte orkat fixa det med sladdar och sånt fast en laptop är ju lättflyttad när jag vill se nerladdat. Även jag ser på Top model, det är ju ingen bra serie men catfights är roliga ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Matt » tis dec 07, 2004 17:47

AKS: Låter jobbigt. Hoppas du minst har en 19" skärm.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav AKS » tis dec 07, 2004 17:49

Tror att jag har 17". Vanliga standardskärmen som hörde till datorn. *suck*

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav nata » tis dec 07, 2004 18:42

nokie skrev:Är du en sådan där lustig människa som ser på tv på tv och inte genom ett tv-outkosrt i datorn?

Det finns inte något lustigt i att vara tekniskt handikappad och bli tvungen att förlita sig på TVkanalernas sändningar :(
En sladd för att koppla datorn till TV står dock högt på min önskelista.
We all go into the moving earth beneath our feet and leave nothing behind, except our stories and the hope others will tell them
Användarvisningsbild
nata
Minion

Inläggav caffeineaddict » tis dec 07, 2004 21:29

nata: Behöver du verkligen önska dig en sån sladd, den kostar typ 60 spänn?

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav carre » tis dec 07, 2004 22:58

jag kör en mix. laddar ner det nödvändigaste som inte går, ser på det som går.
funkar bra, men jag hade inte dött om vi hade skaffat snabbare uppkoppling *jävlacomhemskit*
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav AKS » sön dec 12, 2004 21:38

Köpte ju Millennium-boxen för ett tag sen och håller fortfarande på att arbeta mig igenom den. Inte för att det är en börda direkt, den är tvärtom bättre än jag trodde. Och verkligen en serie som inte står still. Första säsongen var i princip ett blodbad (seriemördare nästan hela tiden), andra säsongen var konspirationsteorier gone wild och nu har jag sett halva S3 som tycks kombinera S1:s och S2:s övergripande teman.

Det jag främst gillar med serien är att den har konstant hög kvalitet på produktionsvärden o dyl. It looks damn good. Dessutom är Lance Henriksen fullkomligt lysande som Frank Black. En av de bättre rollprestationer jag sett för TV. Sen är den dessutom underhållande utan att för den skull vara en "måste se"-serie. Men ni vet hur jag är... inte många serier är måste se för mig. Vi har VM, AtS, BtVS, Firefly och Red Dwarf. That's about it.

Idag såg jag avsnittet Collateral Damage med allas vår James Marsters. Ett okej avsnitt, men inget av de bättre. Jag har kommit fram till att de avsnitt av Millennium som jag gillar bäst är de som faller utanför ramen för vad ett typiskt Millennium-avsnitt är. Från S1: The Well-Worn Lock (om incest), The Wild and the Innocent (lite Bonnie and Clyde-inspirerat med mycket bra musik). Från S2: Jose Chung's Doomsday Defence (hysteriskt roligt om man har den typen av humor), Luminary (Frank i Alaska som letar efter en försvunnen tonåring som kan se/vara början på en ny era à la renässansen [svindlande tanke]). Från S3: Through a Glass, Darkly och Borrowed Time (som har nåt sorts liemanstema som tilltalar min smak mer än Dead Like Me).

Det är en bra serie, men kanske lite för tvära kast mellan säsongerna för att vara riktigt bra. Konspirationstemat i S2 var lite tråkigt enligt mig, samtidigt som seriemördarstemat i S1 var för enkelspårigt. Dessutom är S1i princip *helt* humorfritt. I kid you not. Jag tror att det under 22 avsnitt yttras ett eller två skämt. :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tinder » fre dec 17, 2004 3:33

Någon annan som sett "Legend of Earthsea" mini-serien som hade premiär i veckan på Sci Fi channel. Är en filmatisering på de två första böckern av Ursula K. LeGuins underbara fantasy serie om Övärlden.
Försökte att inte ha så höga förhoppningar innan jag såg dels för att filmatiseringar av böcker sällan lyckas göra böckerna rättvisa samt att screenwritern Gavin Scott redan misslyckats rejält en gång tidigare med att överföra en bok till en tv-miniserie. Då var det Marion Zimmer Bradleys bok Avalons Dimmor han lyckades vara med och slakta.
Men ganska snabbt in i serien insåg jag att även denna gång var det ett totalt misslyckande, nästan sämre än vad de lyckades med Mist of Avalon.
Riktigt dåligt skådespeleri (troligtvis mest beroende på dålig regi), ointressant uppbyggd handling, staplande av klyshor (varav många inte existerade i böckerna) samt att den bara var allmänt löjligt genomförd. Att den sedan inte var särskilt trogen böckerna gjorde det ju inte bättre. Ett tag tänkte jag inte ens se andra avsnittet men då man i så många år hoppats att de skulle filma böckerna fick det ändå mig att se det ifall det skulle bli bättre. Det blev det inte, fast kanske inte sämre heller iof.

Sorgligt nog verkar författarinnan lika upprörd och man kan läsa vad hon tycker på hennes sida. Där länkar man till bla denna artikel som hon skrivit. Lustigast är nästan när man läser på hennes sida om när regissören berättar vad Ursula menade med berättelsen och säger att de fångat det i mini-serien (detta utan att ha frågat henne om vad hon egentligen menat). Och sedan det följande svaret från henne om att regissören snackar i nattmössan och är helt ute och cyklar. Hennes slutord passar också ganska bra.
I wonder if the people who made the film of The Lord of the Rings had ended it with Frodo putting on the Ring and ruling happily ever after, and then claimed that that was what Tolkien "intended..." would people think they'd been "very, very honest to the books"?

Nä som det känns för mig så är det enda serien kan ge tittaren är att den kan lyckas spoila händelser från böckerna ifall man någon gång tänkt läsa dem. Fast kanske man kan uppskatta nått med tv-serien ifall man inte läst böckerna innan.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby

Inläggav Off » fre dec 17, 2004 3:42

Jag såg legend utan att ha läst böckerna men jag håller med om att det var ren dynga. Sista scenen med båten fick mig att se avsnitt två och när jag gjort det undrade jag varför jag slösat tre timmar av mitt liv på ren skit.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav noike » fre dec 17, 2004 3:44

Tinder skrev:Att den sedan inte var särskilt trogen böckerna gjorde det ju inte bättre.

Det spelar ingen roll åt något håll hur trogen man varit förlagan. Det är en ny tolkning och som sådan måste man göra ändringar, speciellt om det rör sig om två så skillda media som böcker och film.

Hennes slutord passar också ganska bra.
I wonder if the people who made the film of The Lord of the Rings had ended it with Frodo putting on the Ring and ruling happily ever after, and then claimed that that was what Tolkien "intended..." would people think they'd been "very, very honest to the books"?

Om Orcerna krossas och industrialismen förvinner till förmån för ett idylliskt Hobbiton-samhälle ja, då hade det ändå varit i linje med böckernas tema och syfte även om Frodo hade haft ringen. Det hade varit dumt och rätt ogenomtänkt med tanke på vad som hade gjorts tidigare, men det hade man kunnat göra om enkelt om man hade haft detta i åtanke sedan man började spela in filmerna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tinder » fre dec 17, 2004 4:02

noike skrev:Det spelar ingen roll åt något håll hur trogen man varit förlagan. Det är en ny tolkning och som sådan måste man göra ändringar, speciellt om det rör sig om två så skillda media som böcker och film.

På ett sätt har du rätt, kan vara intressant ibland att se en remake även om den är helt annorlunda än orginalet, tex Dawn of the dead remaken lyckades med det. Kommer man med nått eget som är genomtänkt/intressant/annorlunda eller på annat sätt förhöjjer upplevelsen så är det ok för mig. Men skriver man om berättelsen bara för att fylla den med klyshor eller drastiskt sänker kvaliten på berättelsen så ser jag inte iden med det hela (förutom ur den kommersiella synvinkeln, även den kanske hade gynnats av att man istället följt orginalhistorien ordentligare ibland).
Men samtidigt tar man ett verk som är älskat av en miljonpublik och köper upp rättigheterna med orden att man "ska vara varsam med berättelsen och följa orginalet så gott det går" så tycker jag i alla fall att man har ett ansvar till både fansen och författaren att även vara det. Då spelar det roll hur trogen förlagan man är.
Gör man en helt egen tolkning av ett verk så får man samtidigt vara beredd med att man satsar mycket, för misslyckas man med sin nya tolkning så kommer fansen av orginalet att dömma en ännu hårdare.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby

Inläggav AKS » sön dec 26, 2004 2:09

Har just sett klart The Dead Zone S2. Nu är det bara en fråga om att ladda ner S3-avsnitten så snabbt som möjligt cause damn vilken säsong!

Den började relativt svagt. Särskilt ett dubbelavsnitt om några ungdomar som sitter fast i en gruva är en gäspning. Men avsnitten som hör till harmageddon-arcen är riktigt bra. Det finns också många helt fristående avsnitt som är riktigt, riktigt bra, ex Zion, Playing God (Anthony Michael Hall och Ally Sheedy -- together again!), Dead Man Tell Tales, Deja Vodoo... Riktigt bra avsnitt allihop. Och säsongen avslutas med

doom and gloom

som bådar himla gott för S3.

Så min lista har blivit bekräftad: den bästa serien just nu är Veronica Mars, men klar tvåa är The Dead Zone. Och nu är jag riktigt glad för att TDZ S4 fick 22 avsnitt! Yay!

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » sön dec 26, 2004 2:15

AKS skrev:Playing God (Anthony Michael Hall och Ally Sheedy -- together again!)

Låter ju som något jag borde se, stort Breakfast club-fan som jag är :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » sön dec 26, 2004 2:18

Hehe, ja... Du kan gott ladda ner avsnittet. Vet man grundhandlingen i The Dead Zone (och vilka vet inte det med tanke på att det är en Stephen King-bok och har varit en film?) så tror jag nog att man utan problem kan hoppa in i det avsnittet utan att ha sett något annat av serien. (Fast som TDZ-fan så vill jag ju att alla ska se alla avsnitt, :), men som sagt... serien har många fristående avsnitt så se det avsnittet du!).

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » sön dec 26, 2004 3:03

Tror faktiskt inte jag vet vad The Dead zone handlar om (men det kanske går att gissa på namnet), har varken sett filmen eller har något större intresse för Stephen King-böcker...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » sön dec 26, 2004 11:26

Hm, ja här går jag och antar saker... :) Jag läste iofs väldigt mycket Stephen King i tioårsåldern så jag antar nog att han varit en del av allas barndom.

I alla fall så kan du ändå ladda hem avsnittet, för i början av varje avsnitt så får man reda på bakgrunden. Johnny Smith (huvudpersonen) berättar om vad som hänt för sex år sedan och vad som händer då han rör vid saker. Ca 20 sekunder tar det, men jag tror att det är allt som behövs.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » ons dec 29, 2004 0:42

Har nu sett klart S3 av DZ och är glad att jag inte såg det då det sändes "på riktigt". Hade fått vänta på tok för länge på fortsättningen. Nu kan jag inte hitta nån info om när serien ska börja sändas i USA, men nån gång i januari borde det ju vara. Särskilt som det är en 22-avsnittssäsong. Så här skriver exec prod Lloyd Segan om sändingarna: "USA Network has some very exciting and ambitious plans for scheduling these episodes, so stay tuned to this website for details." http://www.usanetwork.com/series/thedeadzone/behindthescenes/fromls/lsentry092204.html Hm, undras vad som menas? Kommer serien att sändas mer än en gång i veckan? Två avsnitt på raken? Spännande att se.

Jag tyckte att S3 var bra från början till slut med vissa undantag (No Questions Asked och det avskyvärda avsnittet Instinct som känns som X-Files då det var som sämst). Annars så börjar säsongen mycket bra med dubbelavsnittet Finding Rachel.

Avsnittet där JJ får veta att Johnny är hans pappa är ett sånt där avsnitt som känns typiskt DZ stand-alone i början, men fader-sonarcen smyger sig så sakteliga fram.

Looking Glass är ett annat bra avsnitt, liksom Cycle of Violence och Collision.

Som sagt, återigen en mycket bra säsong och även om jag gillat DZ från det första avsnittet jag såg (1.3) så hade jag aldrig kunnat ana att serien skulle bli som den blev (en seriearc som är oerhört komplex, karaktärer som växer även i standalone-avsnitten). Som sagt, S4 får börja när som helst nu.

EDIT: Uh-oh. :( Läst på den officiella MB:n att S4 inte kommer att börja sändas förrän i juni. Dang! Och dessutom så finns det redan en fortsättning på Tipping Point, men USA valde att slänga in det avsnittet i början på S4 i stället!! Bastards! Antagligen gjorde de det då de fick reda på att serien förnyats.
Senast redigerad av AKS ons dec 29, 2004 0:53, redigerad totalt 1 gång.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » ons dec 29, 2004 0:52

AKS skrev:Har nu sett klart S3 av DZ och är glad att jag inte såg det då det sändes "på riktigt".

Ohh! Var hittade du den? Har bara hittat ströavsnitt mot slutet och 301-303 i övrigt.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » ons dec 29, 2004 0:57

På DC, men det tog sin tid att lokalisera avsnitten för alla verkar bara ha några stycken. Tyvärr slängde jag idag nästan alla S3-avsnitt (ångrar mig redan) annars hade ju jag haft dem...

(Argh! Varför slängde jag dem?! Vill se om lite saker nu...)

Och S4 börjar spelas in 5 januari så det är väl bara att vänta då... (Anthony Michael Hall regisserar första avsnittet, d.v.s. det andra som sänds [efter Tipping Point Pt 2].)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » ons dec 29, 2004 2:20

Dags att börja se Dead Zone kanske. Har ju faktiskt första säsongen på Dvd. Har sett halva ungefär, tyckte det var bra klass på avsnitten, men sen kom det massa saker emellan och det har inte blivit av att jag har fortsatt se.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav jvc_man » ons dec 29, 2004 2:59

Dark Angel é grymt, +++
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion

Inläggav AKS » ons dec 29, 2004 12:22

Tob skrev:Dags att börja se Dead Zone kanske. Har ju faktiskt första säsongen på Dvd. Har sett halva ungefär, tyckte det var bra klass på avsnitten, men sen kom det massa saker emellan och det har inte blivit av att jag har fortsatt se.

Get to work! :) The Dead Zone första säsongen är *ingenting* i jämförelse med det som kommer sen. Vi som gillar BtVS och AtS gillar ju karaktärs- och storyarcer och DZ blir bättre och bättre på det.

Allmän spoiler om arcen i DZ (ingen handling avslöjas)
Storyarcen i DZ är mycket närvararande i S2, lite mindre så i S3 (antagligen beroende på USA network som ville ha mer "event driven" TV). Men de storyarc-avsnitt som finns i S3 är jäkligt bra och lovar gott inför S4. Karaktärsarcerna är genomgående mycket bra i S2 och S3 (även om vissa hamnar i skuggan ibland).

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav LWes » ons dec 29, 2004 20:56

AKS skrev:Och dessutom så finns det redan en fortsättning på Tipping Point, men USA valde att slänga in det avsnittet i början på S4 i stället!! Bastards! Antagligen gjorde de det då de fick reda på att serien förnyats.

Jag blev så arg. När Tipping Point var hur bra och spännande som helst och man väntade på nästa avsnitt som får man veta att dom ska vänta nästan ett helt år med att visa det! Grr Arrg.

Spoiler slutet på s3:
Det var hur coolt som helst i slutet när man fick se Christopher Wey igen! Yay! och Johnny och JJ i post-apocalyptisk form.

Hela Christopher Wey-framtids-storyn är lätt det bästa med serien.
Innan det var serien cool och bra. En riktigt bra serie som var trevlig att se på.
Fast efter det började blev det helt otroligt fatastiskt och om säsong 4 fortsätter mycket med det lär Dead Zone lätt vara i toppen av mina favoritserier.
Jag älskar Christopher Wey. han är coolast i serien.
Det var så länge sen jag såg det, men han dog väl inte? Eller hur?
Jag vet att jag trodde att han var död i typ hela säsongen för att han inte var med efter premiäravsnitten och sen i sista.
Det enda som stör mig är att 'framtiden' aldrig kommer hända om Johnny lyckas stoppa det, och det är den coolaste delen, så jag hoppas att det tar lång tid innan han lyckas.

Sen i sista avsnittet av säsong 3 dog väl Rebecca. Hon försökte skjuta Stillson och blev själv skjuten, men Stillson blev inte skadad.
Eller var det bara en av Johnny's syner som inte har hänt men komemr hända.
och hur var det med Rachel Caldwell's mord? Visst var det Stillson som dödade henne, men hur var Purdy inblandad?
Snälla friska upp mitt minne. Tvtome's guide hjälper mig inte mycket i denna stund.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav AKS » ons dec 29, 2004 21:04

Spoiler S3

Nej, Wey är inte död. Det sista man får se av honom är när nutids-Johnny talar med framtids-Johnny och får se JJ. Wey sitter då fastkedjad i stolen. Frågan är bara varför JJ och Johnny kedjat fast Wey? Är Wey inte helt och hållet på Johnnys och JJ:s sida? Och är det då Wey som är ond eller är det framtids-Johnny med son som är onda (Will his man destroy the world?, om du kommer ihåg?). D.v.s. ska Johnny rädda Sarah eller inte? Hmm... Gillar en serie som får en att tänka.

Och Sarah dog inte heller, det var Johnnys syn. Antagligen får vi se hur det går i Tipping Point Pt 2.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav LWes » ons dec 29, 2004 22:31

AKS skrev:Spoiler S3

Nej, Wey är inte död. Det sista man får se av honom är när nutids-Johnny talar med framtids-Johnny och får se JJ. Wey sitter då fastkedjad i stolen. Frågan är bara varför JJ och Johnny kedjat fast Wey? Är Wey inte helt och hållet på Johnnys och JJ:s sida? Och är det då Wey som är ond eller är det framtids-Johnny med son som är onda (Will this man destroy the world?, om du kommer ihåg?). D.v.s. ska Johnny rädda Sarah eller inte? Hmm... Gillar en serie som får en att tänka.

Och Sarah dog inte heller, det var Johnnys syn. Antagligen får vi se hur det går i Tipping Point Pt 2.

Ok. Coolt. Jag tror inte att Wey är ond. För varför skulle han då försöka kontakta Johnny och få honom att stoppa det hela.
men om det är Johnny som är ond har jag svårt att tro att han kan undvika att bli ond.
jag undrar vad det är Stillson gör som förstör världen.
Fast jag har också en teori om att det inte alls är han som gör det utan att det är Johnny's fel. Will this man destroy the world?
Detta är en mycket farsinerande serie.

AKS skrev:Spoiler S3
D.v.s. ska Johnny rädda Sarah eller inte? Hmm... Gillar en serie som får en att tänka.

Vänta nu! Pratar vi om Sarah som i Sarah Bannerman, Walt's fru eller Sarah Wynter aka Rebecca Caldwell.
För om Sarah Bannerman ligger illa till har jag helt förträngt det.
Hon är för övrigt tråkigast i serien. Hon gör aldrig något kul, men hon lär aldrig dö.
Rebecca Caldwell (Sarah Wynter) därimot som är cool och intressant, kommer förmodligen dö. Jag skulle bli förvånad om hon överlever...
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film