Farscape

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Off » fre jul 30, 2004 2:27

Glömde nämna att namnet på miniserien är

Kanske spoilar något för någon?
The Peacekeeper Wars

*dreggel*
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav AKS » lör jul 31, 2004 1:31

Hade tänkt att skriva ett mycket långt inlägg om alla avsnitt jag sett (är framme med Princess-trilogin), men spenderade alldeles för lång tid vid havet och visade mina knickers för fler än planerat (planen var alltså att det bara var jag som skulle se dem idag, men, men... ibland går inte allt som planerat). Sånt som händer mig. :D Så, det blir alltså så kort som möjligt ikväll.

Härligt med miniserien! Kommer att ta en paus (av ekonomiska skäl) efter S2 så förhoppningsvis kommer miniserien ut på DVD då jag sett klart S4. Ja, hoppas på en kort väntetid alltså.

Jag har alltså sett t.o.m. första avsnittet av Princess-trilogin. Som ju slutade i en najs cliffhanger så jag tänkte skynda mig runt på forumet och sen klämma in ett par avsnitt till inatt innan Terry Pratchett får min fulla uppmärksamhet.

Nåväl, hittills känner jag att S2 är något svagare än S1. Säkert inte kvalitetsmässigt, men efter S1 har kag nog ganska höga förväntningar och vill ha en arc som *känns*. Mao för lite Talon, som ju hela S1 handlade om i princip, för lite Crais (hey, en härligt ambiguös karaktär) och för lite Scorpius. Hoppas på mer nu dock eftersom han har en roll i Princess-trilogin (fast Talon och Crais verkar ju fortfarande vara ute i kylan).

Taking the Stone är antagligen det sämsta avsnittet sen... the days of yore. Ungefär. Och, precis som Nea sa: Home on the Remains. Nej tack. Fast Taking the Stone var nästan sämre, trots allt. Crackers Don't Matter: relativt underhållande, men avsnittet kändes trots det so-so.

The Way We Weren't: Här talar vi om briljans! Hade aldrig trott att Pilot som karaktär skulle kunna intressera mig, men tji fick jag! Ett oerhört intressant och välskrivet avsnitt. Det var dessutom väldigt rörande.

Picture If You Will var en bra uppföljare, utan att naturligtvis vara lika intressant som föregående avsnitt. Att de tog tillbaks vampyrtrollkarlen var dock kul.

Dream a Little Dream: bra, varken mer eller mindre. Trots allt vet vi ju redan att Zaahn inte blev avrättad. Men trots det lite spännande, så helt klart ett bra avsnitt.

Out of Their Minds: Två riktigt bra scener. Chiana och Rygel i D'Argos och Crichtons kroppar. Too funny. ;) Och Crichton som måste smygtitta lite. Samt... ja, det ska gudarna veta vad han gör med Aeryns stackars bröst. :)

A Kiss Is But A Kiss: Ytterligt medelmåttigt. Men det finns två riktigt bra scener. Den första då Crichton får se en möjlig framtida son. Den andra då Crichton talar om att han vill tillbaks till jorden. Det är bra att de inte *tjatar* om detta faktum, men lite oftare kunde vi få veta att det trots allt är Crichtons längtan och hopp. Dessutom fick man nu veta att han har systrar. Och att han skulle sakna Buffy the Vampire Slayer om han var tvungen att stå staty i 80 år... :D Men som sagt, skulle vilja ha fler scener då Crichton visar den sidan. Men inte i alla avsnitt naturligtvis. Dessutom: mer Talon, Crais och Scorpy. Men det kanske blir snart...

jepp. Kort blev det. Preciss om jag sa. :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Nea » lör jul 31, 2004 9:55

Heh, Princess-trilogin är riktigt kul på sina ställen, tycker jag. Och oroa dig inte, din önskan om mer Talyn, Crais och framförallt - Scorpius, kommer att gå i uppfyllelse.
Och "Buffy"-referensen är ju helt underbar. :D Ben Browder´s fru är förresten med här också (hon dyker upp lite här och där som olika karaktärer genom seriens gång). Kan du gissa vem hon var? Jag kunde det definitivt inte den första gången jag såg avsnittet, jag gissade på alla andra utom just hon. :)

Jag älskar verkligen "Out of their Minds", tycker att alla involverade gör ett riktigt bra jobb med att få till karaktärernas olika gester och uttryck. Rygel i Chrichton´s kropp är nog roligast, fast Claudia Black är riktigt kul som Rygel, också. "Shoot the damn gun, you blue-assed bitch!" och när "John" flyttar runt henne precis innan Zhaan ska skjuta så att de kan få tillbaka sina kroppar. Och slutscenen med Aeryn och Crichton antyder ju att Crichton inte var den enda som tog sig friheter medan de var fast i varandras kroppar. "You were in my shoes, I was in your pants." ;) Det enda jag inte gillar med avsnittet är de fåniga alien-fåglarna.

Anade att du skulle gilla "The Way We Weren´t", och tycker själv att det är ett mycket bra avsnitt med en väldigt informativ och sorglig bild av Aeryn´s bakgrund som Peacekeeper. Samtidigt visar det ju också hur längt hon har kommit i sin utveckling sedan dess och att John har haft en hel del med den saken att göra.

Jag ser att du snart kommer upp till avsnittet "Won´t Get Fooled Again" som ligger på min Topp 5-lista, så det ska bli ytterst intressant att läsa vad du tycker om det.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav AKS » lör jul 31, 2004 10:42

Aha, Talyn... Har funderat mycket på stavningen av det namnet, men det är ju lite svårt att veta det då man bara hör hur namnet uttalas. Får börja läsa avsnittsbeskrivningarna efter att jag sett avsnitten. :)

Hm, Browders fru... Tyckte att hon som spelar prinsessan hade en australisk accent så det är nog inte hon. Skulle vilja gissa på the Empress, men hon kändes för gammal. Men, nej... jag får nog gissa på henne trots åldern. Om hon inte återigen är sminkad till oigenkännlighet, vilket skulle vara trist, och spelar den där irriterande tjänarinnan med ögonen?

EDIT: Kom precis på, då jag stängde av datorn, att the Empress är alldeles för lång för att vara Browders fru om man dömer efter det tidigare avsnittet. Längden fel, åldern fel... Ja, det blir slavinnan/tjänarinnan med den irriterande rösten då! Måste vara det.

Out of Their Minds är jag inte så förtjust i. Då jag insåg att det skulle handla om body swap så steg mina förväntningar rejält. Tyvärr tycker jag inte riktigt att de utnyttjar det på ett riktigt bra sätt. Förutom i de scener jag redan nämnt (som dock var mycket underhållande).

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Off » sön aug 01, 2004 23:29

Ahh AKS nu får du snabba dig med avsnittsbedömingarna jag sitter som på nålar varje gång jag ser att du är inloggad i hop om att det ska komma några :)
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Nea » sön aug 01, 2004 23:59

Off skrev:
jag sitter som på nålar varje gång jag ser att du är inloggad i hop om att det ska komma några :)

You and me both, Off! :D

AKS, tredje gissningen var rätt, det är 'den irriterande tjänarinnan med ögonen' - ro-nah (eller ngt liknande, du har helt rätt i att stavningen av namnen inte är bland det lättaste att lista ut).
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav AKS » mån aug 02, 2004 20:29

Tada! I'm back! Trevligt att ni saknat mina små texter som ju inte på något vis speglar den intelligenta hjärnan bakom redan nämnda inlägg. Hrm... Nåväl...

Spoiler för:
Won't Get Fooled Again
The Locket
Well, det tar sig, sa pyromanen... S2 har gjort ett kvalitetsmässigt uppsving iom de senaste avsnitten. Båda dessa avsnitt var mycket underhållande och intressanta.

Won't Get Fooled Again var oerhört underhållande även om det initialt enbart var jobbigt att inte veta riktigt vad som skapade illusionen. Helt klart mer utspejsat än Restless (och, don't shoot me, bättre), hur det står sig i jämförelse med Soul Purpose kan jag dock inte uttala mig om (har bara sett SP en gång för flera månader sedan). Crais var bäst i detta avsnitt, enligt mig. Så kul! Ja, ni ser ju min nya signatur... Ska kanske ta citatet här också för jag kommer ju att byta sig nån gång. Detta är alltså ett av de roligaste citat jag hört i Farscape: "I like your style, hombre, but this is no laughing matter. Assault on a police officer, theft of police property, illegal possession of a firearm, five counts of attempted murder. That comes to... $29.40. Cash, cheque, or credit card?". Som sagt mycket underhållande, men också smärtsamt då Crichton får se sin mor. Jäklar vad det kändes!! Och Scorpy var ju härligt intressant i detta avsnitt. Get out of Crichton's mind you evil, evil man!! :D

The Locket. En dag har gått i verkliga världen, många år i den andra... Nya vänner, ny familj. Kan man lämna dem? Strålande idé! Lysande idé! (Mitt beröm har inget alls att göra med att jag som fjortonåring skrev en fantasyroman med exakt samma tema. Jag ville utforska saknad och lojalitet. Pretto, men, men... :D) Tyckte om The Locket *oerhört* mycket även om det fanns svaga partier. Riktigt jäkla intressant, var det dock, och välspelat av Claudia Black. Tyckte dock att Ben Browder som gamlingen spelade över, blev lite väl mycket camp då jag hellre hade sett en uppenbart plågad själ. Var riktigt spännande där mot slutet då D'Argo inte nådde den där starburstknappen.

Så, två mycket bra avsnitt på helt olika vis. Hoppas att S2 fortsätter med dylika avsnitt. Då kan det bli hur bra som helst innan det är över. Synd bara att jag inte har box set 2.5 hemma ännu. Har bara två avsnitt kvar av de boxar jag har hemma.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Nea » tis aug 03, 2004 0:31

Vad kul att du gillade "Won´t Get Fooled Again", AKS. Och din sig är verkligen klockren. Gillar även Crais andra, liknande replik, "Do you understand these rights as I have explained them to you? No... Then I can´t arrest you!"
Annars är det Browder´s lysande skådespel som, till stor del, gör avsnittet för mig. Har nämnt det tidigare i den här tråden, men scenenerna med hans mamma, både den då han är i baren och hon döende dyker upp och den då hon först uppenbarar sig är så jäkla bra! Man ser verkligen på Crichton hur förtvivlat gärna han vill att hon ska vara verklig och hur han för ett kort ögonblick ger efter för henne, lutar huvudet mot hennes axel och tar till sig det faktum att hon kanske verkligen är där.

Jag älskar hans reaktioner till gänget när de dyker upp, en och en. "Are you, or are you not, blue?", "What does a man´s disability have to do with anything?" and "What? It ain´t real! It´s just annoying that you´re acting exactly the way I thought you would act. Schooo, go away!"

Och, jag vill inte säga för mycket om framtida händelser, men din reaktion till Scorpius in Chrichton´s mind var mycket intressant. Det är nu det börjar hända saker nämligen. :D
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav AKS » lör aug 14, 2004 0:27

Liars, Guns and Money-trilogin
Nu har jag äntligen fått sista boxen (S2) så jag har sett denna trilogi nu. Den är oändligt mycket bättre än Look at the Princess-trilogin som för det mesta var en yawner (förutom scenen med Crichton och hans dotter -- damn, vad rörande!). Detta är en mer actionpackad trilogi som känns som den har handling nog för att lyckas fylla 2 h 45 minuters TV. Inte riktigt dock... Detta hade varit ett absolut mästerverk om de koncentrerat handlingen till två avsnitt. Look at the princess hade också varit mycket bättre som ett dubbelavsnitt.

D'Argos son kan vara det mest irriterande som satt sin fot på Moya. hoppas han dör eller försvinner inom kort. hatar verkligen att alla får raseriutbrott så fort Stark talar. Vad har han gjort dem, liksom? De bara flyger på honom och ska slå honom så fort han talar. Helt irrationellt. Gillar dock inte den karaktären -- han är så jobbig att lyssna och se på. Tycker dock mycket om Crais återkomst. Han är verkligen en ambiguös karaktär som borde vara med mer för att förvirra en vad det gäller hans motiv. Jag gillar dessutom skådespelaren så mer Crais i S3 skulle vara kul.

Och Scorpius... Vad kan man säga om honom egentligen? Han är en ond man, men då han håller på att dö i slutet av Part I så blev jag ledsen. Och då handlade det inte om att jag var rädd att Scorpy skulle försvinna ur serien utan att jag tyckte synd om Scorpius!! :eek: What?! Har inte känt så för nån Big Bad (om Spike skulle ha varit nära att dö i S2 hade jag nog känt samma sak). Som sagt, jag känner med Scorpy och det får en ju att bli fundersam... :) Men Scorpius är verkligen intressant. Ska bli spännande att se sista avsnittet imorgon... Jag tror knappast att han är död, om jag säger så.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Nea » mån aug 16, 2004 13:47

Yes! *utrop av glädje* Kul att du gillar Scorpius, han är "the villain you love to hate". :D

Anyway, första och andra avsnittet i trilogin är något av en enda lång transportsträcka till det som utspelar sig i den tredje delen, tycker jag, men det finns ändå en del scener som står ut.

Konfrontationen med Scorpius i slutet av första delen (och även slutet av den andra) är helt underbar! Jag fullkomligt älskar deras scener tillsammans, det finns så många lager av motstridiga känslor där och både Browder och Pygram spelar det till perfektion. "You win." Mmmm.

Även scenen mellan Aeryn och John i slutet av första delen är mycket gripande.

Och när de bränner Moya...

Så slutscenen i tredje delen...

När John bönfaller D´Argo om att döda honom... Jisses alltså, det föll allt några tårar där.

Och ojojoj, Die Me, Dichotomy har du framför dig (eller så har du kanske hunnit se det nu), det är definitivt ett av avsnitten på min Topp 5.
Många känslosamma scener där. Minst sagt. Men det tar vi när du skriver om det här. Vilket blir snart, right? Right? :)
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav AKS » mån aug 16, 2004 21:17

Mitt 1000:e inlägg på Buffyforumet kommer att handla om Farscape... Så kan det gå. :)

Nea, insåg då jag beställde S2 att även den säsongen kommer att ha en cliffhanger (antagligen) så köpte även första boxen för S3. Så jag har nu sett t o m avsnitt 3.5 och kommer därför bara att tala om de senaste sex avsnitten i mer svepande drag, annars blir det jobbigt.

SPOILER t o m 3.5
Die me, Dichotomy var ett jävligt bra avsnitt. Men det hör ju ihop med första S3 avsnittet och tillsammans är de oslagbara. Riktigt jäkla bra!

Sen till S3... Måste få säga att S3 är kvalitativt överlägset S1 och S2. Bättre historier, bättre manus, snyggare effekter, bättre... ALLT. Jag vet inte vad som hände mellan S2 och S3, men de måste ha fått större budget eller nåt sånt. Och bättre idéer. Inte ett enda dåligt avsnitt bland de första fem och ett avsnitt som ...Different Destinations hade garanterat inte varit lika välskrivet och intressant under S1 eller S2. Som sagt, ett kvalitativt steg uppåt. Och ett rejält steg också. Tycker om den nya tjejen (Jewel? Jool?) och hoppas att hon blir kvar. Hon och Chiana har ett bra samspel. De har ju redan haft en klassisk ordväxling, kommer inte alls ihåg, men nåt liknande:
"How much would it cost you?"
"Three acts of sex. For you, double perhaps." :D :D

Alltså detta är inte ett citat, knappt ens en parafras, men den ordväxlingen var nåt av det roligaste jag hört i Farscape.

Som sagt, S3's lookin' good. Men av ekonomiska skäl är det nu dags för en paus. Undrar bara hur länge jag kan hålla mig nu då Farscape riktigt intresserar. :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Off » tis aug 17, 2004 0:01

Är detta samma AKS som inte klarade av serien pga musiken :)
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav AKS » tis aug 17, 2004 18:29

Nej, det är jag -- Mistress of the Universe -- som tagit över AKS:s internetidentitet!!! Muahahaha!

För att vara seriös: musiken är faktiskt mycket bättre nu. Vet inte om det är jag som har vant mig eller om den helt enkelt ät bättre. Jag är dock ganska säker på att de inte spelar musik precis *hela tiden* som de gjorde under S1. Fanns inte en enda tyst sekund där i början. Det var oerhört jobbigt. Numera är det i alla fall tyst ibland.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Off » ons aug 25, 2004 1:13

Är lite konfunderad. Min bror frågade precis om början på s02. Han har ett avsnitt som heter 2x00 - union och det känns ju helt fel. Så jag går in och kollar på tvtome där det står 2-1 Dream a Little Dream men något känns fel så jag kollar farscape.com och där står det Mind the Baby som första avsnitt. Jag är så fruktansvärt dålig på namn och det var så länge sedan jag såg de avsnitten så jag kommer inte ihåg det här alls. Vilken sida ska man följa, farscape.com eller tvtome? Det borde ju vara Mind the Baby väl?
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Nea » ons aug 25, 2004 11:44

Off, var det inte det här jag var inne på lite grand i min post på s3? (Det är inte säkert att du blir mycket klokare av att läsa det, jag babblar på en hel del där.)

Men det var ju en hel del strul med omfilmningar och annat och första avsnittet döptes om o.s.v.

Det korrekta namnet bör iallafall vara "Mind the Baby".
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav Off » ons aug 25, 2004 12:05

Jo jag tror du var inne på det men jag blev inte klokare av att läsa de inläggen :oops: :) . Jaja Mind the Baby var rätt iaf.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav AKS » ons aug 25, 2004 20:24

Jag läste nyss en recension av första avsnitten av S2 i en gammal scifitidning (och jag har *många* sådana så jag kan inte leta upp den igen). I alla fall sa de där att Dream a Little Dream var skapad som säsongsöppnare, men av nån anledning ansågs det nog inte passande. Antagligen p.g.a. att avsnittet är lite långsamt och inte suger in tittaren på ett sätt som en säsongsöppnare ska. Mind the Baby ersatte (vet inte om det var tänkt att vara det andra avsnittet eller om de gjorde om mer) och scifitidningens recensent var glad för det. Hoppas jag inte ökat på förvirringen...

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav poser » ons aug 25, 2004 20:28

Jag såg mind the baby först så jag tycker att det får vara rätt.

Måste säga att jag var skeptisk till den här serien från början, är verkligen inget sci-fi fan. Men efter ungefär halva första säsongen hände något och jag fastnade lite. Det tog några veckor för mig att se de första 10-12 avsnitten resten av säsongen tog 3 dagar.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Off » ons aug 25, 2004 20:31

Det gäller bara att lyssna på storebror :)
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Nea » tor aug 26, 2004 12:00

Äntligen finns trailern ute för den nya mini-serien. Det ser enormt imponerande ut! Skalan på det hela får mig att tro att det är en film, istället för en mini-serie. Undrar vad deras budget låg på?

http://www.apple.com/trailers/independent/farscape/

Nu ska jag bara hinna se hela s4 innan dess...
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav Off » tor aug 26, 2004 12:06

Inte titta trailer! Ska vara så ospoilad som det bara går att vara :)
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav poser » tor aug 26, 2004 12:07

Den vågar jag inte kolla nu när man bara precis börjat med säsong 2.
Men jag är såååå sugen.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Langtry » tor aug 26, 2004 20:17

Åååhhh, såg den just och vill att allt ihop ska komma NU!
Är så sugen att se :D

That'll put marzipan in your pie plate, Bingo!
Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav poser » tor aug 26, 2004 22:01

Måste fråga en sak, blev D'argo "brunare" andra säsongen eller är det bara jag ?

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Langtry » tor aug 26, 2004 22:02

Jag upplever också att hans uteseende ändras lite...
"Skägget" ser lite annorlunda ut tycker jag

Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav poser » tor aug 26, 2004 22:03

Ser ut som han varit på charter och solat.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Langtry » tor aug 26, 2004 23:50

Finns säkert ett antal planeter med solvänlig atmosfär där i närheten :)

Användarvisningsbild
Langtry
Zeppo

Inläggav poser » fre aug 27, 2004 17:22

Ännu en notering såg 2x05 - The Way We Weren't igår och jag reagerade på att detta avsnittet var väldigt snyggt gjort?

Har jag bara börjat få för mig en massa saker eller är det befogade tankar?

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav noike » fre aug 27, 2004 17:26

Befogade tanker helt klart. Det finns säkert några som inte håller med, men de har ju fel så vad vet de?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav poser » fre aug 27, 2004 17:34

Tänkte nästan det

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

FöregåendeNästa