Författarstrejken! UPP TILL KAMP!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav gaspode » tor dec 13, 2007 22:41

Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav caffeineaddict » fre dec 14, 2007 14:16

United Hollywood skrev:United Hollywood is keeping CBS mogul Les Moonves in its thoughts and prayers. As Bloomberg news reports, Moonves signed a new compensation package worth, on the low end, $30 million dollars per year. But shockingly, his base salary was cruelly cut from $5.6 million in 2006 to a mere $3.5 million in 2007. Such a devastating loss of income must be particularly difficult around the holidays. It certainly is for all of us on strike or put out of work.

Perhaps when this strike is resolved -- and we writers, below the line crew, actors and directors have our income restored -- we can all chip in to help Les Moonves through his time of need. Until then, Les, if you need a place to crash, I have a futon.

UPDATE: Okay, ha ha, joke joke, vitriol. Hijack! The point here is that the companies can not claim poverty or claim that compensating workers fairly will "destroy the industry" while, in the case of CBS, they are compensating one man -- in one year -- twenty-one times what it would cost CBS to compensate the entire union everything in its proposal over three years. (The WGA propsal would cost CBS only $4.6 million per year.)

As I've written before, somewhere Nick Counter's elementary school math teacher is shaking her head.

http://unitedhollywood.blogspot.com/200 ... o-les.html

Alltså... va? Hur är något sådant möjligt? Jag börjar gå över från arg till uppgiven och ledsen. Nuke 'em from orbit, only way to be sure.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » fre dec 14, 2007 17:14

Updatestycket ger definitivt perspektiv på den lönen. Galet! Missunsamma människor!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » lör dec 15, 2007 14:34

http://flickr.com/photos/23017665@N00/2 ... s4writers/
Best. Strike. Sign. Ever. (Fast den på the Tick kommer nära.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Ruccola » mån dec 17, 2007 14:49

Det slog mig lite nu att tänk vad cool om de strejkande manusförfattarna kom på att "vafan, vi behöver väl inte de där studiosarna, vi gör något eget istället" och typ börjar jobba med Google och levererar fantastisk nedladdningsbar internet-tv istället? I HD och 5.1 ljud såklart... till hela världen...

Drömma kan man ju!
Användarvisningsbild
Ruccola
Minion

Inläggav noike » mån dec 17, 2007 14:57

Det kommer väl gå åt det hållet mer och mer, men de stora IT-bolagen är precis lika jävliga att ha att göra med som studiorna. Google har ju haft problem med att inte behandla anställda som skit, hur ska det då gå med saker de investerar i?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » mån dec 17, 2007 15:02

Ruccola skrev:Drömma kan man ju!

Quarterlife är ju visserligen ett litet men ändå ett steg i den riktningen, en intressant riktning i allra högsta grad, även om det är en jättebit kvar till ditt drömscenario.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav noike » mån dec 17, 2007 15:04

Quarterlife är numera en NBC-serie.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » mån dec 17, 2007 15:23

noike skrev:Quarterlife är numera en NBC-serie.

Vilket, det medges, inte gör det hela riktigt lika intressant. Men nästan. NBC ska klippa ihop dom 36 korta delarna till 6 av standard, 43minuterslängd och sända i februari. Då är frågan vad som händer sen, om serien går bra där, för jag har inte riktigt lyckats klura ut om bolaget köpte rättigheterna till allt eller bara säsongen, om en eventuell andra säsong kommer gå direkt på TV eller börja på nätet precis som S1.

Så exakt hur intressant det fortfarande är avvaktar jag nog om.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Ruccola » mån dec 17, 2007 15:27

noike skrev:Google har ju haft problem med att inte behandla anställda som skit

Jag ignorerar skrivfelet i meningen som är rätt roligt, och säger istället: huh? Google är ju utsedda till världens mest eftertraktade arbetsplats. Det har jag läst på internet, så det måste stämma :)

Det behöver inte vara Google heller iofs, manusförfattarna kan gå ihop och bilda ett eget bolag med riskkapital i ryggen för att komma igång.
Användarvisningsbild
Ruccola
Minion

Inläggav noike » mån dec 17, 2007 15:44

Alltså. Jag önskar det hade fungerat att göra så men det gör det inte. Välkända regissörer har problem att få riskkapital till filmer när de vill göra något utanför Hollywood. Jag tror en grupp okända manusförfattare kan få pengar att filma en billig kortfilm, men att göra tv-serier är en helt annan sak. Sedan måste du ha en bra plattform att få ut innehållet på där du dessutom får in en bra deal på inkomster. (Jag tror iTunes är lite för dåligt för att ha det som ensam inkomstkälla men det går säkert att använda till en början.)

Riskkapitalet är det stora problemet. Och det är ett stort problem och den största bromsklossen över oberoende tv.

(Angående Google: det är lite skillnad i vad som sägs av folk som arbetar där och folk med rosaskimrande nördglasögon ute på Internet.)
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav tapeworm » mån dec 17, 2007 16:08

Ruccola skrev:
noike skrev:Google har ju haft problem med att inte behandla anställda som skit

Jag ignorerar skrivfelet i meningen som är rätt roligt, och säger istället: huh? Google är ju utsedda till världens mest eftertraktade arbetsplats. Det har jag läst på internet, så det måste stämma :)

Håller med noike. Google har ganska feta munkavlar på alla. Det finns inget företag som är så svårt att intervjua eller få information om som Google, enligt vad jag hört från journalister. De släpper bara information som de tycker andra ska höra. Därav rosafluffiga moln och lyckliga anställda som barfota dansar mellan serverhallarna. Det är på många punkter ett skrämmande företag.
Internet är fullt av skit.
Användarvisningsbild
tapeworm
Etanolintolerant

Inläggav noike » tis dec 18, 2007 22:28

Allyson på buffistas, som förövrigt hade den goda smaken att säga att penjippot var meningslöst till att börja med, håller på att organisera http://cashforthecrew.com/ för att få in pengar till de som inte är manusförfattare och är utan arbete på grund av strejken.

These are the Below the Line crew members caught in the storm caused by six of the world’s richest and most powerful men not wanting to give up 2.5% of their internet riches to the people writing their content.

och
If you make a donation to the fund anytime between now and January 31st, 2008, forward your donation acknowledgment on to me (we don’t need your financial info, just the email that they received the donation, including your Order Number.), and I’ll enter you into a raffle for whatever autographed scripts I receive before January 31st from those super-hot striking writers.

Första manuset hon fick in: "a signed copy of A New Man, BtVS."
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » lör dec 29, 2007 12:31

Jej! Första steget i rätt riktning på ett bra tag?

http://unitedhollywood.blogspot.com/200 ... dwide.html

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » lör dec 29, 2007 13:03

Förhoppningsvis följer andra producenter nu... Men de stora drakarna vete tusan.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » lör dec 29, 2007 13:13

AKS skrev:Förhoppningsvis följer andra producenter nu... Men de stora drakarna vete tusan.

Förhoppningsvis torde (hah, se, ett verklighetsbaserat exempel taget ur verkligheten) dom stora drakarna redan vara pressade av alla förlorade pengar, att det här blir ännu en tyngd som väger över vågen på rätt sida. Även om det inte blir avgörande, är det ett steg i rätt riktning.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav AKS » lör dec 29, 2007 13:17

Mm, absolut. Jag håller med.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » fre jan 04, 2008 1:49

"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » fre jan 04, 2008 1:53

Och notera även hans strejkskägg.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Lillie » fre jan 04, 2008 1:59

Klarar inte av den här strejken så mycket längre till nu... måste ha mina Tv-serier! :P
"Great. That's just what my reputation needs... that I did it with the entire swimteam."
http://www.youtube.com/lillio
http://www.myspace.com/loojjs
Användarvisningsbild
Lillie
Minion

Inläggav noike » fre jan 04, 2008 2:00

Jag gillar strejken. I teorin gör den att jag kommer ikapp med serierna. Att jag sedan i praktiken strecktittar på helt nya serier spelar ingen som helst roll.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » fre jan 04, 2008 2:00

Fråga från en som inte följer något just nu - vilka TV-serier är det egentligen som redan nu börjat lida? De flesta hade väl lite framförhållning?

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav AKS » fre jan 04, 2008 2:02

The Office US tog ju slut snabbast av alla (känns det som) efter bara åtta avsnitt av säsongen. :(

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » fre jan 04, 2008 2:02

A bear skrev:Fråga från en som inte följer något just nu - vilka TV-serier är det egentligen som redan nu börjat lida? De flesta hade väl lite framförhållning?

Lista över hur många färdiga avsnitt varje serie har kvar: http://spoilertv.blogspot.com/2007/12/w ... shows.html

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » fre jan 04, 2008 2:03

Alla nya serier är på det hela taget borta ur tablån -- Chuck ska ha två kvar att visa. De flesta serier som finns i januari på min myepisodes är kabelserier, Boston Legal och Sarah Connor Chronicles är det som inte är kabel eller brittiskt.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Lillie » fre jan 04, 2008 2:06

It's a shame, nu får de ge sig snart. Min vardagliga rutin förstörs ju av dehär xD
"Great. That's just what my reputation needs... that I did it with the entire swimteam."
Användarvisningsbild
Lillie
Minion

Inläggav HeY » fre jan 04, 2008 2:07

noike skrev:Jag gillar strejken. I teorin gör den att jag kommer ikapp med serierna. Att jag sedan i praktiken strecktittar på helt nya serier spelar ingen som helst roll.

Jag gillar den också pga detta, på sätt och vis. Strejken är en aning bitterljuv.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav noike » fre jan 04, 2008 2:10

AKS skrev:The Office US tog ju slut snabbast av alla (känns det som) efter bara åtta avsnitt av säsongen. :(

Kan bero på att alla där är manusförfattare som valde att strejka före att spela in färdiga manus.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » fre jan 04, 2008 2:10

caffeineaddict skrev:
A bear skrev:Fråga från en som inte följer något just nu - vilka TV-serier är det egentligen som redan nu börjat lida? De flesta hade väl lite framförhållning?

Lista över hur många färdiga avsnitt varje serie har kvar: http://spoilertv.blogspot.com/2007/12/w ... shows.html

Sweet. Nu hinner man kanske ikapp lite gamla då.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Lillie » fre jan 04, 2008 2:10

HeY skrev:
noike skrev:Jag gillar strejken. I teorin gör den att jag kommer ikapp med serierna. Att jag sedan i praktiken strecktittar på helt nya serier spelar ingen som helst roll.

Jag gillar den också pga detta, på sätt och vis. Strejken är en aning bitterljuv.

Hmm... kan inte hålla med er där. Men det är ju bra att dem står upp för sig!
Användarvisningsbild
Lillie
Minion

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film