Battlestar Galactica

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tob » lör jul 16, 2005 17:52

Qarlsson skrev:Fy för dom där jäkla spoilertaggarna.. Måste motstå. S02e01 på nedladdning nu. Men vilken superfredag! Såg även att nya säsonger har börjat för både SG-A och SG-1. Det här blir verkligen en lördag i min smak. Yay!

Håller med, fick hem det för någon halvtimme sedan, och skall börja se på den inom någon timme. Påfrestande, minst sagt, förväntningarna (och förhoppningarna) är verkligen skyhöga. Gillar nog denna serien mer än vad jag har kunnat erkänna för mig själv.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tob » lör jul 16, 2005 19:17

Förväntningarna infriades.

Spännande till max, intensivt och många trådar behandlades. Shannon, vad vet hon? spelar hon? är hon medveten om vad hon har gjort? Tycker det mesta fungerar helt suveränt.

Holy Crap, vad jag längtar till nästa Lördag.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Matt » lör jul 16, 2005 23:41

Åhhh. Sätter på nedladdningen nu.
Vet dock inte när man kan få tid att titta på avsnittet nu under sommarsäsongen.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav dizzy » sön jul 17, 2005 13:23

Väldigt bra, längtar redan till nästa. Inte i klass med säsongsavslutningen enligt mig men nästan.

I stort sett var det ju mest uppföljning på trådarna som började då. Förutom Galacticas navigationsproblem förstås. Var det verkligen ett misstag eller sabotage? Efter Boomer's agerande kan man ju inte vara säker på nåt, nästan vem som helst kan ju också gå runt utan att veta att de är en cylon och sen plötsligt göra något. Härligt! ;)
AKS skrev:Då jag såg 1.13 då var jag övertygad om att det var Sharons och Helos barn som Gaius fick se i vaggan. Nu får vi veta att han är/ska bli pappa!! My, my... Stackars barn.

Det här är jag fortfarande väldigt undrande över hur det hänger ihop. Blev barnet till redan på Caprica då? För nu är väl inte No6 där fysiskt, eller är hon det ändå på något sätt?

Slog mig just nu: Eller är barnet i vaggan bara en symbol för deras plan att få barn med människor och skapa en helt ny ras?
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby

Inläggav Bender » sön jul 17, 2005 19:43

2x01

Riktigt bra säsongsstart.. Ge mig mer!

Jag hoppas Boomer på något sätt blir förlåten och får återvända i tjänst under uppsyn, hur det nu ska fungera. Hon kan iaf inte sitta i en cell resten av serien. Gillar den karaktären och skådespelerskan! :D Fast hon finns ju i "lite" fler kopior...

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav AKS » sön jul 17, 2005 20:04

dizzy skrev:Det här är jag fortfarande väldigt undrande över hur det hänger ihop. Blev barnet till redan på Caprica då? För nu är väl inte No6 där fysiskt, eller är hon det ändå på något sätt?

Slog mig just nu: Eller är barnet i vaggan bara en symbol för deras plan att få barn med människor och skapa en helt ny ras?

2.1
Det skulle helt klart kunna vara en Caprica-baby. Gaius och No 6 verkar ju inte ha gjort så mycket annat än att ha sex. :) Och No 6 kan ju inte vara där fysiskt eftersom Gaius i avsnitt 7/9 (?) har sex med henne och blir påkommen med byxorna nere, men ingen kvinna där. Hehe, kul scen.

Ett symboliskt barn? Hmm... Den tål att tänka på. Fast samtidigt så vill de väl få till så många barn som möjligt så om Gaius' No 6 skulle vara gravid skulle jag inte vara förvånad.

Ang. Sharon/Boomer... Nej, hon kan inte vara i en cell hela tiden, men de kan ju aldrig låta henne gå fritt på skeppet heller. Särksilt eftersom hon inte ens själv vet då hon blir triggad att göra nåt. Kanske anmäler hon sig att bli spion bland de andra kopiorna eller nåt sånt och sättet vi känner igen "vår" Boomer på är ärret på kinden?
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » sön jul 17, 2005 23:16

Jag har inte hunnit se det ännu, damn. Svårt att hålla sig borta från spoilertaggarna men hittills har jag lyckats.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav qarlsson » mån jul 18, 2005 9:34

Jaoo då var det dags att skriva lite om säsongspremiären. And it goes a little bit something like this..

Ah sweetness till avsnitt. Här blev man inte besviken. Vi fick inte alla svaren men det var heller inte att vänta. Åtminstone inte i ett svep. Dock hade jag velat se lite mer av Caprica-Boomer, Starbuck och Helo, om något. Och vad fick Caprica-Boomer för sig där när hon nallade Starbucks droneship? Panik? Rädd för Starbuck? Eller sellout? Att hon skulle sälja ut nu känns känns lite malplacerat och fel i tiden. Det måste vara något annat som ligger bakom hennes flykt.

N6's bebissnack får jag ingen riktig rätsida på. Hon tycks följa sin egen agenda med smått religiösa tankegångar som grund. Möjligt att hon har tolkat Kobolskrifterna och funnit något där som motiverar hennes handlingar. Nästa steg i evolutionen eller nåt..

Med tanke på slutet ser jag fram som fan mot nästa lördag. Bordade av Cylons.. Sweeet!
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Illyria » ons jul 20, 2005 21:33

Qarlsson skrev:Dock hade jag velat se lite mer av Caprica-Boomer, Starbuck och Helo, om något.

Det var det alldeles för lite om, hoppas på mer om det nästa avsnitt, speciellt nu när Helo och Starbuck är fast där själva utan Cylon-Sharon.

Angående att planen skulle vara en helt ny ras, det skulle kunna vara så. Just för att de letar efter Jorden och Cylons prat om EN gud jämfört med de på från Caprica (osv) som ju har flera gudar så tänker jag mig att detta utspelar sig för tiotusentals år sedan och att de sen hittar Jorden och att detta är en skapelseberättelse, hur dagens människor kom hit.
Men jag kan ha helt fel också :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav qarlsson » tor jul 21, 2005 13:06

Illyria:
Jag har varit inne lite på samma linje som dig. Det vore ett coolt upplägg. Sen är då frågan hur det kommer sig att vi är "nollade" rent teknologiskt här på jorden. Ur ett skapelseberättarperspektiv alltså.

Oavsett vad som visar sig gälla verkar en hybrid'isering av Cylons och människor bli mer och mer ett faktum.

Ett annat alternativ är att jorden och de som befolkar den nu (om den befolkas) är att jordborna är så pass avancerade att nästa fas blir ett krig på mer jämna villkor. Det vore något - att hela säsong tre behandlar CWII (Cylon Wars II). För att sen i säsong fyra dra ner på tempot och fokusera mer på individerna igen. Rent spånande självklart =) Men det ska bli spännande att se i vilken utsträckning skaparna vågar/vill ta ut svängarna. Det vill säga om vi får några rejäla avstamp som ändrar riktning på seriens handling. Eller om sökandet efter jorden är det absoluta målet varav inget därefter existerar.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav AKS » tor jul 21, 2005 13:48

Det skulle verkligen vara cool, Illyrias idé. De två barn som nu tycks vara tillblivna kanske är en flicka och en pojke. Adam och Eva. Vi vet ju redan att ett av barnen är flicka. Teknologifrågan kan besvaras med att barnen kanske kommer ensamma till jorden som barn/tonåringar. Hur inavelsfrågan ska lösas har jag dock ingen teori om... Låt mig gissa på att det första barnen uppfinner i sådana fall är en banjo. :)

Jag har själv haft en teori om en "cirkelberättelse" nånstans. Ska se om jag hittar det inlägget...

EDIT: Här är mitt inlägg från Andra serier-tråden den 20 februari i år.

Jag undrar var de befinner sig tidsmässigt. Jorden som den är idag är oerhört avlägsen, men det kanske ändå inte är så självklart att det utspelar sig i framtiden? Jag har ingen teori eller så, men jag hoppas att serien slutar med att de når jorden och att det är nån sorts twist. Inte à la Planet of the Apes kanske, men tänk om Battlestar Galactica skulle vara vår First Contact s.a.s.? Om inte så utspelas den ju mycket långt inne i framtiden iom att det var tusentals år sen de lämnade jorden och mellanlandade människorna på Kobol innan kolonierna bildades? Hm, men varför kan de då inte bota cancer? Varför anakronistiska telefoner? Som sagt: hoppas verkligen de har planerat ett spektakulärt slut för serien som helhet.

Ja, jag är ute och famlar åt samma håll som Illyria. Det är som sagt inte självklart att det är i framtiden serien utspelar sig. Sen gick jag dock vidare till first contact vilket ju fortfarande skulle kunna vara fallet. Det kanske finns mänskligt liv på jorden redan och barnen/tonåringarna ser till att de kommer lite framåt i sin utveckling. Skulle också lösa inavelsfrågan. Hehe.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » tor jul 21, 2005 13:59

Qarlsson skrev:Sen är då frågan hur det kommer sig att vi är "nollade" rent teknologiskt här på jorden. Ur ett skapelseberättarperspektiv alltså.

Det skulle vara en del av poängen/planen, att allt är nytt, Cylons vill bli av med den delen av dem som de fått (robot) och inte skapat själv.

Men det som är förvirrande i serien är den Gud som Cylons har, det är en Gud men var kom den ifrån? Är det någon som styr dem? Typ som Borgs i Star Trek? Eftersom jag själv inte tror på gud/gudar så har jag svårt att få det att gå ihop.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » lör jul 23, 2005 13:38

Har precis börjat se BSG 2.2 (börjar bra!) och insåg att de där hemska snuttarna där man fick se snabba klipp från scener senare i avsnittet inte var där. Kan de ha slutat med dem? I så fall: Yay!

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » lör jul 23, 2005 14:04

Just det ja, glömde ju kommentera att snuttarna är borta, de var inte med i första avsnittet heller. Muy bien!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » lör jul 23, 2005 14:27

2.2
BSG fortsätter med ännu ett bra avsnitt...
Ja, första avsnittet var nog bättre, men BSG är en fantastiskt jämn serier. Finns inte så mycket att klaga på i detta avsnitt och jag tänker inte sitta och försöka komma ihåg såna småsaker heller.

Gillar verkligen Starbuck. Hon är så cool. Och kul. Som den där pilen som hon nästan dog för. Då hon kommer in i sin lägenhet så slänger hon den bara ifrån sig på soffan och nån minut senare sätter hon sig på den. :)

Smart att dela upp berättelsen i tre olika delar (Galactica, Caprica och Kobol) annars skulle det nog bli svårt att få ihop berättelser och tråkigt att ha samma miljöer hela tiden ombord på Galactica.

Så, mördade cylonerna människorna för att de (människorna) är "savages"? Är det ett sätt för cylonerna att få bort allt det onda i människorna och sen starta om på nytt med den nya generationen? För det är ju inte så -- tycks det -- att cylonerna bara vill ha död på människorna och ta över universum. De vill ju ha människoblod/gener i de nya barnen...

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Matt » lör jul 23, 2005 14:39

BSG 2x1

En av de bästa säsongspremiärer jag sett. Högt tempo från början till slut. Fortsätter säsongen så här blir den bättre än första säsongen. Jag har alltid tyckt Överste Saul Tigh har varit en av de intressantaste karaktärerna så jag gillade hans delar av det här avsnittet. Gillade tillbakablickarna. Annars tycker jag Number Six är intressant hon är lite svår att förstå sig på ;) Dessutom är hon otroligt sexig. Nu ska jag se om jag kan få hem nästa avsnitt.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Tob » lör jul 23, 2005 20:43

Bsg Ep 2.2

Stabilt. Bsg är väldigt bra. Håller med ASK om att det är väldigt bra att dem har delat upp historien på de olika platserna, det ger ett extra driv i serien, om man föredrar någon av miljöerna. Föredrar nog Caprica, lite tråkigt nu ifs att Boomer inte är med, men Starbuck är underhållande som få.

Sen känner jag mig lite allmän förvirrad om barnet osv, eller egentligen det mesta som sägs mellan Gaius och No 6. Väljer att skylla på bristande engelska kunskaper, även om det ifs skulle kunna ha med intellektet att göra också. Vad betyder det att Amidala dödar barnet i Gaius dröm?

Ingen uppföljning på Boomer, spännande!
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Yog-Sothoth » sön jul 24, 2005 1:19

Är ganska nöjd med säsong 2 hittills... för en TV-serie är det givetvis väldigt bra, men jämfört med säsong 1 tycker jag inte att det håller samma klass - ännu. När jag såg säsong 1 fick jag en känsla av att varje avsnitt var en egen liten film; de utforskade flera olika områden och fantasin sprudlade. Nu känns det mer som att fokus ligger på en (eller tre, då) tråd som kommer att hålla på ett bra tag in i säsong 2. Som sagt, det är fortfarande mycket välgjort, men om de inte varierar sig mer kan det nog lätt bli tråkigt.

BSG är ovanligt bra på att undvika störande detaljer, men i detta avsnitt skedde det två väldigt underliga saker:

1. Uppenbarligen är "D" Dualla en yrkesofficer och har goda kunskaper om vapen. Varför kommenterar hon då hela tiden Billys användande av pistolen (när han som bevisat är helt grön på hur man hanterar en pistol), istället för att ta den själv?

2. En BIL?!? Om det är så långt i framtiden som det hävdas vara, och jorden är helt bortglömd, hur kan då sådana antikviteter fortfarande existera? Och om det inte är en antikvitet, varför skulle man producera ett sådant fordon i en framtid där det formodligen finns mer effektiva transportmedel?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav AKS » sön jul 24, 2005 13:21

2.2
1. Hade hon inte fått hjärnskakning? Man kan nog inte sikta så bra om man har hjärnskakning. Min teori då jag i avsnittet tänkte på samma sak som du, Y-S.

2. Anakronism verkar höra serien till. De har ju ex anakronistiska telefoner i Galactica också och de ser ju inte ens ut som de telefoner vi har nu. Och sen är det ju inte ens säkert att serien utspelas i framtiden... (Se diskussioner tidigare i tråden.)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Matt » sön jul 24, 2005 13:24

Jag är lite irreterad på att de säger frack
Det skulle vara bättre om de svor på kinesiska ;)
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav AKS » sön jul 24, 2005 13:26

Ja, det irriterar mig också. Som frell i Farscape ungefär (och om allt annat i Farscape översätts varför hör då inte Crichton "fuck"? :))

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » sön jul 24, 2005 13:29

Fuck!

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Off » mån jul 25, 2005 2:31

Har precis sett miniserien och ep1. Gillar serien skarpt hittills. Är det bara jag eller har dom snott det här med att ha skakig kamera i rymden från serenity :) .
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Illyria » tis jul 26, 2005 1:49

Yog-Sothoth skrev:Nu känns det mer som att fokus ligger på en (eller tre, då) tråd som kommer att hålla på ett bra tag in i säsong 2. Som sagt, det är fortfarande mycket välgjort, men om de inte varierar sig mer kan det nog lätt bli tråkigt.[/spoiler]

I agree, det är det som känns lite "trist" jämfört med s1, men än så länge har det bara varit 2 avsnitt och mycket av det har ju varit att klara upp slutet på s1. Det kan ju fortfarande bli mer likt s1 senare, även om jag tror de kommer fortsätta så här nu. Serien är väldigt bra och intressant (fortfarande), men jag saknar ändå de där mer utforskande avsnitten.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Off » tis jul 26, 2005 23:24

Sett till s01e10. Tankar:

Det här är ju faktiskt riktigt bra men jag har ändå lite klagomål. Enligt mig hade serien nu lätt klarat sig utan Gaius och hans "hjärnspökes" delar. Om all Gaius tur skall fortsättas förklaras med Gud så får dom banne mig ta och förklara lite mer omgående om hur Gud, profetiorna och Cylons förhållande till dessa fungerar. Vissa av Gaius handlingar, såsom att inte berätta om testet visade på cylon eller inte, förstår jag mig inte på. Antingen beror detta på att författarna inte fått fram att han är ond eller så är han bara komplett tokig. Hmmm det var något om Gaius till. Aja ni kan ungefär se vad jag tycker är det största problemet =P
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Off » ons jul 27, 2005 3:03

Då har man sett klart s01.

En sak som jag inte riktigt förstår. Av slutet drar jag slutsatsen att the next step som hot blonde in crazy dudes mind snackar om är att människor och cylones ska bli ett genom att få barn med varandra. Varför försöker då Cylones till att börja med utrota människorasen? Var kanske tanken hela tiden att minska deras antal till så få att dom skulle behöva cylones för att föröka sig?

Att Boomer skulle skjuta kaptenen hade jag inte en tanke på. Trodde hennes story skulle gå längre i s02 då hon typ kämpade mot sin cylon-sida. Ska bli intressant att se var detta tar vägen.

Kom precis på att allt det här snacket om kärlek kanske också är en ledtråd om min teori ovan.

Imorrn blir det säsongsstarten av BSG och sen blir det förhoppningsvis Dr Who.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Off » ons jul 27, 2005 19:28

Då är man ikapp med er andra då :) .

Säsongen har börjat riktigt bra. Är så sjukligt glad över att serien är en enda lång berättelse utan en massa cotw (cylons of the week :eek: ) . Jag verkar dock inte riktigt tycka om samma saker som er eller så inriktar ni er bara på dom delarna i era kommentarer. Hmm kanske bäst att ta detta under spoilertaggar.

Jag är mest intresserad av det storskaliga kriget mellan cylons och människorna. Hittills har inte karaktärerna satt sig så mycket att jag bryr mig om dom. Just nu är det bara Lee och Captain Odoma(?) som känns tillräckligt intressanta för mig. Visst tycker jag delarna om Gud, jorden, cylons/människo-barn funkar det också men för mig är det den storskalliga kampen som får mig att kasta mig över nästa avsnitt.

So say I.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav dizzy » ons jul 27, 2005 19:33

AKS skrev:2. Anakronism verkar höra serien till. De har ju ex anakronistiska telefoner i Galactica också och de ser ju inte ens ut som de telefoner vi har nu. Och sen är det ju inte ens säkert att serien utspelas i framtiden... (Se diskussioner tidigare i tråden.)

Inte en förklaring till bilen iofs, men att tekniken är gammal på Galactica är ju för att det är ett gammalt skepp, från de förra Cylon-krigen väl. Det var det som gjorde att de överlevde, de nya med moderna datorer blev ju "hackade" direkt av cylonerna.
Sen kan det väl hänt saker sedan de lämnade jorden som gjort att utvecklingen inte gått framåt särskilt mycket. Så jag tror det kan vara i framtiden ändå.

2.2 var ytterligare ett riktigt bra avsnitt, håller med tidigare talare om att Starbuck var bäst, men scenerna på Galactica var inte dumma heller.

Angående Gaius:
Tror inte han är ond men däremot är han nog helt hjärntvättad nu, litar helt på allt Nr6 säger och visar honom.
Tob:
Scenen med babyn var väl för att han skulle inse att Adama är ett hot mot babyn och därmed en fiende.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby

Inläggav dizzy » tor jul 28, 2005 16:37

Har ni förresten märkt att de ändrar siffran på antal överlevande i introt efter hur många som stryker med?

2x01
Bild

2x02
Bild

spoiler 2x02Var ju rätt många som dog nu senast så det bör bli ett större hopp i nästa.
Senast redigerad av dizzy tor jul 28, 2005 16:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby

Inläggav Illyria » tor jul 28, 2005 16:42

En trevlig detalj de lagt till, även att klippen i introt är borta, men jag saknar ändå den delen musiken.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film