Alias (säsong 4-experimentet)

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Noam » lör apr 30, 2005 1:27

Jag tycker det poppar in tidigare helt okända bad guys i serien lite väl snabbt som det är nu. Känns inte så värst genomtänkt.
Dru: I'm naming all the stars.
Spike: You can't see the stars, love, that's the ceiling. Also, it's day.
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby

Inläggav Gordo » tor maj 05, 2005 15:41

Simon skrev:Nu verkar hon reducerad till någon sorts kurir mellan Nadia och Sloane, och får knalla in på hans kontor minst två gånger varje avsnitt och säga något i stil med "om du gör henne ledsen så blir hon ledsen.. men det säger jag inte för din skull, för dig hatar jag, och det vore trevligt om du dog.. men DET vill jag inte HELLER.. men inte för din eller min skull.. utan för Nadias. För hon är min syster, så därför förlåter jag att hon är torr som fnöske, och älskar henne ohämmat." varpå hon ger honom en intensiv blick och vänder på klacken.
:D
Håller helt med dig! Tur att veckans avsnitt var betydligt bättre!

4x18

Ett riktigt bra avsnitt. Scenerna där Sydney spelade Laura var sorgliga. Det måste ha gjort ont i Sydney samtidigt som det måste ha varit skönt att veta att Jack hade tänkt att ge upp allt för henne. Skönt att det var fokus på Jack och verkar det ju som om han kommer att klara sig. Hoppas!

Sofia-arcen tycker jag är mycket intressant. Undra hur långt de kommer att ta den och vad det är hon är ute efter? Jobbar hon själv eller är det något större bakom?

Som sagt ett mycket bra avsnitt vilket behövdes efter de två senaste som jag inte varit så förtjust i.
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika

Inläggav LWes » tor maj 05, 2005 20:38

4x18
Ja visst var det bra! Jag tycker att Alias är riktigt bra. Det är Smallville som sviker just nu.
Hoppas jack överlever.

spoiler för nästa säsong:
tydligen ska Nadia inte vara en regular nästa säsong. Planen är tydligen att hon bara ska vara med 3 avsnitt. Hoppas att det blir så.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Gordo » tor maj 05, 2005 23:15

LWes skrev:spoiler för nästa säsong:
tydligen ska Nadia inte vara en regular nästa säsong. Planen är tydligen att hon bara ska vara med 3 avsnitt. Hoppas att det blir så.

Hoppas, hoppas. Vad bra det skulle vara!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika

Inläggav Illyria » fre maj 06, 2005 15:39

4x18 Mirage:

Med Sophia och hennes agenda blir det genast mer intressant. Borde inte APO ha tillräckliga detektorer för att Naidas bugghalsband ska upptäckas?

Och Jack sjuk. Det första APO misstänker angående Jack är att någon lurar honom, vilket jag var inne på redan i förra avsnittet, och det är sig själv han lurar. Återskapandet av 1981 och Syd som Irina var intressant att se.

I Finland finns det Viking Line ;) Allt resande de gör, förstår inte hur de hinner långt bort, utföra uppdrag och sedan hem igen på ingen tid alls. Hade inte Jack bara 72 timmar? Hoppas verkligen han kan bli frisk nu.

Säsong 4 går verkligen upp och ner hela tiden, förra veckan var det en katastrof och nu lyckas de göra ett riktigt bra avsnitt igen... stanna nu kvar på denna nivån please, bara 4 avsnitt kvar av säsongen ju.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Illyria » tor maj 12, 2005 14:21

4x19 In Dreams...:

Som vanligt, alltid mer intressant med Rambaldi och äntligen Arvin Clone igen. Och han "är" Sloane, nu börjar det verkligen likna Alias igen. Och inte förrän NU får vi reda på vad Sloane ville med Omnifamn efter meddelandet från Rambaldimaskinen om fred.

Sen tycker jag avsnittet går utför. Delvis intressant att få reda på mer om Sloanes bakgrund men det blir för mycket (och tempot är långsamt) och sen när Nadia blandas in blir det nån sentimental smörja och sen slutar det med Sloane som lovar att bli "god"...
Och Jack, som snart verkar helt frisk, kommer bättre överens än någonsin med Sydney och sen visar det sig att han visste om vad Sloane gjort, hur kommer det påverka deras förhållande nu?

Var den här hemligheten det som Jack och Sloane hållit på med? Förvirrad angående det. Och det är som sagt trevligt med mer Rambaldi och Arvin Clone igen, men samtidigt så är storylinen med Sophia som bortblåst! Detta är en mycket underlig säsong och nu återstår bara tre avsnitt... Det är bra idéer (arc-mässigt) bakom säsongen nu när de väl avslöjas, men det känns som det är för lite och för sent.

Detta avsnittet var dessutom tydligen Jennifer Garners regidebut, ingen aning om det märktes dock.
Senast redigerad av Illyria tor maj 12, 2005 14:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Gordo » tor maj 12, 2005 14:39

4x19

Skönt att Clone-tråden tas upp igen men jag håller med Illyria att avsnitett blev väldigt segt i och med att man fick följa med in i Arvins medvetande.

Jag saknar också Sophia-arcen, hade hoppats att vi skulle får mer av den i detta avsnitt men inte då. Kan det vara så att Sophia och Clone på någotvis samarbetar, så att dessa två trådar binds samman?

Nu tycker jag att det krävs ganska mycket av de sista avsnitten för att rädda den här säsongen.
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika

Inläggav Illyria » tor maj 12, 2005 14:49

Inte ganska mycket krävs, jag tycker det krävs otroligt mycket och även om de tre kommande avsnitten är grymt bra så räddar det inte alla tidigare avsnitt under säsongen. Det skulle vara kul att få läsa/höra en kommentar från JJ Abrams om säsong 4 efter allt prat om att han inte var nöjd med säsong 3 osv...

Håller på att titta på säsong 3 igen nu för det känns som jag glömt för många detaljer och jag minns inte alls den säsongen som dålig, speciellt inte jämfört med nu. Som jag skrev ovan, idéerna bakom är väldigt bra, men utförandet av dem fungerar inte. Vad kommer hända nästa säsong, ska de fortsätta med detta konceptet nu, långsammare tempo osv? För jag tycker inte det fungerar... they need to step it up!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Gordo » tor maj 12, 2005 14:53

Illyria skrev:Vad kommer hända nästa säsong, ska de fortsätta med detta konceptet nu, långsammare tempo osv? För jag tycker inte det fungerar... they need to step it up!

Det håller jag verkligen med om. Håller på se om säsong 1 och skillnaden i tempo är verkligen stor.
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika

Inläggav Illyria » tor maj 19, 2005 11:26

4x20: Avsnittet börjar lysande: Rambaldi-saker stjäls, CIA kommer och undersöker Nadia och Sydney och det kommer fram vem Elena/Sophia är och sen står Isabella Rossellini och Lena Olin som special guest stars! Synd att vi inte fick se mer av Irina än knappt något alls i detta avsnittet, ser fram emot en jakt på henne i nästa.

Den ett år gamla flashbacken med Nadia och Sloane var väl långdragen men sen tar det fart igen. Sloane är fortfarande, eller blir igen, besatt av Rambaldi, evil Sloane is back? Känns som den eviga frågan numera. Och Elena visar sig vara Covenant, som inte alls är borta, planerat redan från början eller något som är tillagt senare? Mycket nu som avslöjas långt senare och jag önskar de kunde haft denna arcen mer under hela säsongen, mer än hälften av avsnitten har varit värdelösa i den bemärkelsen.

Minus: Dixon and what's her name från CIA, alla behövs inte paras ihop, men jag hoppas att Dixon inte dör.

Tur det är två avsnitt på rad, ska se fortsättningen nu direkt :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Illyria » tor maj 19, 2005 12:44

4x21: Holy crap! Och så länge vi fått vänta på detta. Håller fast vid allt jag sagt tidigare om att säsongen hade kunnat bygga mer på denna arcen över alla avsnitt, för med lysande avsnitt som detta blir tidigare stand alone-avsnitt pinsamma. This is Alias. Det här är bäst. En stor farlig röd boll, en kommande apokalyps och Irina. Irina!

Lätt coolaste uppdraget någonsin när de flyger in mot den röda bollen - och givetvis cliffhanger, vilket det bara går att le åt :)

Och vad menade Irina, är inte Sloane Nadias pappa?

Det här behöver ett till holy crap! Nästa vecka nu genast tack.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » sön maj 22, 2005 0:50

Illyria har så rätt. Detta är det Alias som gjorde att jag älskade serien från första början. Och varför kunde inte detta spännts ut över hela säsongen? Ett misslyckande helt klart.

Tolkade också det som att Sloane inte är Nadias pappa. Hoppas det ger sig under final avsnittet....fasiken vad man längtar till nästa torsdag-fredag (iaf ur en seriesynvinkel).
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » sön maj 22, 2005 1:11

Det hade varit rätt åt Sloane, för han förtjänar inte Nadia och Nadia förtjänar bättre.

Det ryktas om att Jennifer Garner är gravid, jag undrar hur de löser det till nästa säsong isåfall...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » sön maj 22, 2005 9:14

Illyria skrev:Det ryktas om att Jennifer Garner är gravid, jag undrar hur de löser det till nästa säsong isåfall...

Har också läst det och i praktiken borde det ju innebära att Sidney bara kan spela den rollen hon gör i knappt en halv säsong. Förutsatt att inspelningarna drar igång rätt snart. Vad som händer därefter är ju svårt att säga om dem plockar bort henne helt eller bara tonar ner hennes roll och anpassar den till situationen. Hmm, med tanke på att Vaugne friade till henne så är det ju inte omöjligt att dem drar sig tillbaka och skaffar barn. Tror nog också att serien skulle fungera utan Sidney, även om vinjett sekvensen hintar mycket kring att hela serien kretsar kring Sidney så tycker jag inte det är så nu.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » sön maj 22, 2005 19:23

För mig skulle inte serien fungera utan Sydney och tydligen är det bekräftat nu också, så vi får väl se vad som händer.

eonline.com skrev: But Garner's November due date could prove tricky for the Alias brain trust. While ABC's spy thriller is wrapped for the season (the finale airs May 25), the show has been picked up for the fall and is slated to resume production in July. Producers must now decide how to deal with Garner's pregnancy, either by incorporating it into the show's storyline (remember, Sydney's eggs were harvested last season) or by simply hiding it. Then again, considering the show's sky-high slinky outfit-to-episode ratio, a burgeoning belly would be hard to conceal. Further complicating matters, Garner performs most of her own stunts.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav LWes » sön maj 22, 2005 21:50

Illyria skrev:För mig skulle inte serien fungera utan Sydney och tydligen är det bekräftat nu också, så vi får väl se vad som händer.

eonline.com skrev: But Garner's November due date could prove tricky for the Alias brain trust. While ABC's spy thriller is wrapped for the season (the finale airs May 25), the show has been picked up for the fall and is slated to resume production in July. Producers must now decide how to deal with Garner's pregnancy, either by incorporating it into the show's storyline (remember, Sydney's eggs were harvested last season) or by simply hiding it. Then again, considering the show's sky-high slinky outfit-to-episode ratio, a burgeoning belly would be hard to conceal. Further complicating matters, Garner performs most of her own stunts.

Jag tycker lätt att det skulle funka utan henne, men det kan nog bli intressant om hon får en mindre roll under en del av säsongen.
Något jag vill se är lite färskt blod! En ny cool agent vill jag ha. Nadia räknades inte för att hon är tråkig.
Men jag gillade faktiskt henne i dom senaste två avsnitten.
Jag blir besviken om Dixon dör. Han är coolast och bäst.
Vad händer om Dixon dör, Sloane är ond, Sydney får en minndre roll och
(spoiler för nästa säsong som men det är inte bekräftat och just nu är det ingen som vet vad som kommer hända.)Nadia bara är med i några få avsnitt i nästa säsong?
Om det blir så måste dom ju ta in lite nya färska karaktärer.
Eller så kanske dom låter Nadia vara kvar på fulltid för att Sydney inte kan vara med lika mycket.

Jag undrar om inte deras mamma kommer dö i säsongsavslutningen. Dom har ju kämpat as hårt för att hon skulle komma tillbaka och göra dom här avsnitten, så dom kanske dödar henne så att dom inte behöver övertala henne att komma tillbaka igen? Det ska bli spännande att se.

Min önskan: Sark blir en regular för nästa säsong och jobbar MED dom och är snäll (utan andra motiv som Sloane hade). Det vore fantastiskt.
Senast redigerad av LWes sön maj 22, 2005 22:23, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Illyria » sön maj 22, 2005 22:01

LWes: du behöver ju inte skriva ut bekräftade (?) spoilers inför nästa säsong...

Hade varit kul att få ha Irina kvar och sen vill jag gärna se Sark som regular igen, han är en av mina favoritkaraktärer.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav LWes » sön maj 22, 2005 22:07

Illyria skrev:LWes: du behöver ju inte skriva ut bekräftade (?) spoilers inför nästa säsong...

Hade varit kul att få ha Irina kvar och sen vill jag gärna se Sark som regular igen, han är en av mina favoritkaraktärer.

Jag har inte skriva några bekräftade spoilers för nästa säsong.
Nu när Jennifer Garner är gravid är allt uppe i luften.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Gordo » sön maj 22, 2005 22:08

Håller med om Sark skulle vara hur kul som helst. Vad säger ni om Will? Kanske drömtänkande från min sida men jag vill se honom igen :)

Jag håller med Illyria om att serien inte skulle funka utan Garner.
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika

Inläggav LWes » sön maj 22, 2005 22:10

Gordo skrev:Håller med om Sark skulle vara hur kul som helst. Vad säger ni om Will? Kanske drömtänkande från min sida men jag vill se honom igen :)

Jag vill inget hellre,
(inte spoiler för vad som kommer hända i serien utan att en skådespelare kommer vara med i en serien nästa säsong.)men med tanke på att han har huvudrollen i ny komediserie så lär han väl inte dyka upp snart.
Senast redigerad av LWes sön maj 22, 2005 22:20, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Illyria » sön maj 22, 2005 22:11

LWes: spoilers som förekommer på spoilersidor då, bekräftade eller ej så har du tidigare i tråden spoilermarkerat detta men nu står det öppet.

Syd är ju dessutom en del av Rambaldi-profetian och Rambaldi är ju, tack och lov, inte alls ute ur bilden så någon annan huvudperson är Syd har jag svårt att se. Det skulle ta bort ännu mer av det jag gillar med serien nu när den äntligen är back on track igen.

Will skulle mest vara överflödig numera, han spelade ut sin roll i tidigare säsonger och jag har inte saknat honom direkt. Inte alls som Sark, jag tycker serien behöver Sark.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Simon » ons maj 25, 2005 0:32

En sak vill jag skrika så fönsterrutor i hela malmö vibrerar; jag vill ha tillbaka Sydney!

När hon är med och helst på egen hand är det genast lite fart igen, inte någon helt GALEN snarkfest som med Nadia. Nadia som agent tycker jag nog är det sämsta som hänt serien någonsin, och hon får hemskt gärna bli ond eller nåt.

En annan bra idé vore att skriva henne som något annat än en vädjande mespropp.

Vaughn funkar också för att snabba upp grejer en aning, så han får gärna kila runt lite och uträtta ett och annat. Hans pappa-arc som ledde ungefär ingenstans luktade lite häftigt i början, men man får väl hålla tummarna för att han har andra anledningar att ränna runt igen.

Att de dessutom är någon sorts dubbelträffsgrupp som käkar middag efter jobbet dagligen och inte har NÅGRA andra relationer till levande verklighetsförankrade människor tycker jag också är sjukligt tråkigt. Något som gjorde att jag gillade serien så mycket innan var att man fick se en mycket mänskligare och varmare sida av Syd när hon var tillsammans med Will och Francie (innan hon blev en psykotisk mördarklon).

Det närmsta man kommer värme just nu är den obligatoriska "titta, Weiss jonglerar! Han är för go!" och ett stammande "Jag är så glad att du inte är död" från Marshall till Sydney.

I säsong 5 får det gärna bli mer Sydney, mer Vaughn, mindre Nadia (eller en revolution i hur hon skrivs) och hemskt gärna mer öppet och mänskligt, för Alias har gått och blivit någon sorts superhjälteserie som känns helt onaturlig.
Senast redigerad av Simon ons maj 25, 2005 0:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav Simon » ons maj 25, 2005 0:33

Jaha ja, nu blev det fel. Dubbelpost.

(detta inlägget kan tas bort)
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav Gordo » ons maj 25, 2005 7:49

Simon skrev: Något som gjorde att jag gillade serien så mycket innan var att man fick se en mycket mänskligare och varmare sida av Syd när hon var tillsammans med Will och Francie (innan hon blev en psykotisk mördarklon).

Här håller jag med dig till 100% Just värmen i det utanför själva agent-delen var till viss del det som gjorde att jag fastnade för Alias.
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika

Inläggav Gordo » tor maj 26, 2005 22:25

4x22

Bortkopplingen av det stora klotet blev mindre komplicerad än jag trodde att det skulle bli men jag tyckte att de gjorde det bra. Jag tyckte om tempot i det här sista avsnittet, det var snyggt gjort.

Så Sydney börjar lita på Sloane, Irina släpps fri, Nadia hamnar i någon typ av koma. Men vad hände egentligen på slutet?
For starter, My name is not Michael Vaughn.
Boom! :eek:

Vad betyder det här? Känns minst sagt spännande inför nästa säsong men samtidigt vet jag inte om jag tyckte om allra sista scenen. Ska det visa sig att Vaughn jobbade för någon helt annan, tredje part? Det känns lite som att det finns en risk för att de kommer att försöra lite av serien om det blir allt för många svängar med huvudkaraktärerna.

Aja, jag får försöka hålla mig positiv inför nästa säsong!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika

Inläggav LWes » fre maj 27, 2005 20:33

Jag tyckte att säsongsavslutningen var riktigt bra. Förmodligen det bästa avsnittet av säsongen.
Det var spännande med den öde staden och alla zombie-innevånare. Det var coolt.
Jag blev besviken när han den där killen som dom träffade (och som Sydney jobbat med i ett tidigare avsnitt) dog. Det tyckte jag var tråkigt. Det hade varit roligare om han varit med i deras gäng, även om det bara varit för ett avsnitt.

Sen slutet: Helt fantastiskt och chockande och något jag aldrig hade trott. Vad då hans namn är inte Michael Vaughn?! :eek: Jag trodde att han skämtade fösrt men nu vet jag inte vad jag tror. :eek:
Den bästa säsongsavslutningscliffhangern för tv-säsongen lätt!
:eek:
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav sus@n » lör maj 28, 2005 12:11

LWes skrev:Sen slutet: Helt fantastiskt och chockande och något jag aldrig hade trott. Vad då hans namn är inte Michael Vaughn?! :eek: Jag trodde att han skämtade fösrt men nu vet jag inte vad jag tror. :eek:
Den bästa säsongsavslutningscliffhangern för tv-säsongen lätt!
:eek:

Håller med! Har visserligen bara sett slutscenen men WOW :eek: HELT OTROLIGT! Men.. jag tror han vilken sekund som helst skulle ha vänt sig om och sagt "jag skämtar bara älskling" men sen kom kraschen!
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav caffeineaddict » sön maj 29, 2005 9:40

De tre sista avsnitten och framförallt 4.22 var utmärkt Alias! Precis som jag vill ha det! Ingen logik, fartfyllt och öppet och ärligt löjligt. "Vi vet att det här är på gränsen till fånigt men vi BRYR OSS INTE!" Grym underhållning! Zombies, stora röda bollar, Lena Olin och en säkerligen ogenomtänkt twist. Hell yeah, that's my Alias!

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » sön maj 29, 2005 9:43

LWes skrev:Jag blev besviken när han den där killen som dom träffade (och som Sydney jobbat med i ett tidigare avsnitt) dog.

Jag kollade upp honom på TVTome och han står inte listad som att ha varit med i något tidigare avsnitt, men jag har också för mig att han har varit med tidigare! Kommer någon ihåg när?

EDIT: Skit samma, hittade det på IMDb. Han var med i 4.01.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » tis maj 31, 2005 20:15

4x22:
Irina nämnde något om vad hon sa till Syd för 3 år sedan, men borde det inte vara 4 år sedan?

Att de skulle klara av stänga av Meuller-bollen kändes rätt självklart och även att de lät Irina gå, men jag vill ha med Irina ju. Finns det någon info om hon kommer medverka i s5?
Inte ett lika bra avsnitt förra men ändå en väldigt bra säsongsavslutning, det är ju det här Alias handlar om; Rambaldi, profetior, uppdrag osv. Det förklarades lite dåligt hur de kom ut ur byggnaden dock.

Och att Irina visste något om Vaughn, som inte alls är Vaughn - I like it, det är kanske inte så "farligt" ändå om hon tycker det är okej att de ska gifta sig. Fast med Irina-mått så... ;)

Att de krashade bilen kändes lite väntat, men frågan är om det är en olycka eller någon som försökte stoppa Vaughn från att berätta vem han egentligen är? Gillar twisten med att det inte var en slump att de träffades från början, ser fram emot nästa säsong och jag hoppas verkligen den fortsätter i samma spår nu och inte börjar som denna säsongen men massa värdelösa standalones. Alias är en arc-serie och inget annat.

(Jag väntade med att se detta avsnittet någon dag för det var det sista för hela tv-säsongen och nu är det fortfarande en hel vecka kvar tills SFU och resten av sommartv-säsongen börjar. Tur jag har lite saker på lager att titta på.)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film