av caffeineaddict » lör sep 09, 2006 11:33
1.07 är ytterligare ett sånt där avsnitt, som vore ett storverk i vilken annan serie som helst men knappt sticker ut i mängden i Homicide S1.
(spoiler 1.07) Allra bäst först. "She was your mother, William!" Avsnittet efter "Three Men and Adena" lyckas serien på något sätt få till en precis hjärtslitande Box-scen till som inte alls påminner om något vi sett tidigare. Melissa Leo storspelar och nu insåg jag dessutom att "William" ju är D'Angelo från The Wire. Då förstår man hur länge sedan det måste vara sedan jag såg det här eftersom jag inte alls reagerade på det sist.
Sen är ju Frankentims hundfall en mini-klassiker, allra bäst är såklart deras hundbråk i bilen. Jag älskar Franks hånande av Tims barndomskamrat ("Heheh, what a stupid dog, Irish Setter!") och Tim som försöker ge igen men alltid låter mer ansträngd och inte ännu klarar av argumenten lika naturligt som Frank (då menar jag inte att Secor verkar ansträngd, han är perfekt. Det är verkligen Tim som sitter där och inte vet hur han ska reagera riktigt). Många gapskratt i den scenen, nästan lika mycket karaktär och utvecklande av deras partnerskap, och dialogen är ju fullkomligt fenomenal:
FRANK: I owned a Komondor. You with that Molly, you wouldn't have a clue, would you?
TIM: You had a Komondor? One of them foul-smelling sheep dogs from Hungary? You want me to be impressed?
FRANK: Well, compared with an Irish setter, my dog is a genius, an Einstein.
TIM: Genius? And this genius's name was Rex.
Och så slutar alltsammans med Franks fina lilla iaktagelse. "You know, Bunk? Life would be perfect if it was only kids and dogs." Inte för att jag håller med (alls, har inte mycket för vare sig ungar eller hundar...) men det är ett bra ögonblick.
Ej heller att glömma är Stans underbara side-plot med Dr. Blythes son. Den där ohyggligt obekväma scenen vid bordet är fantastisk och framförallt är Munch såååå bra när han öppet njuter av situationen ("Yes, Stan. Do you make her scream?").
Vilken jävla serie...