Homicide: Life on the Street

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav noike » ons jul 05, 2006 16:10

caffeineaddict skrev:Jo, precis, men enbart en död body double i säsongsavslutningen är väl ett ganska starkt erkännande om att man kanske inte hade den bästa säsongs-Big Bad:en. ;)

Definitivt. Du har sett paneldiskussionen på s7? Den var riktigt kul. Mer sådant hade varit bra.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav The Buffster » ons jul 05, 2006 17:13

caffeineaddict skrev:Såg du det här förresten? Goddamnit, man blir ju så pass förbannad att man redan har köpt alltsammans... http://tvshowsondvd.com/newsitem.cfm?NewsID=5982

Oj, den måste man ju nästan ha. Särskilt då jag har haft lite svårt att hitta alla säsonger för nedladdning. En av anledningarna till att jag har stannat av lite i mitt tittande. Har i och för sig slutet av säsong 3 nu som jag ska se snart men sen har jag bara halva säsong 4 så jag måste leta reda på resten.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » fre aug 11, 2006 14:30

Peppe skrev:3. Homicide: Life on the Street (började i sommar, sett fram till s.6, fantastisk serie, hoppas s.7 blir ok.)

OK, men tyvärr inte mycket mer. Filmen, däremot...

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » fre aug 11, 2006 15:52

caffeineaddict skrev:
Peppe skrev:3. Homicide: Life on the Street (började i sommar, sett fram till s.6, fantastisk serie, hoppas s.7 blir ok.)

OK, men tyvärr inte mycket mer. Filmen, däremot...

S7 var riktigt ojämn och verkade sämre än vad den egentligen var eftersom det som varit innan varit så bra. Det är en rejäl svacka. Men filmen! Jag tror jag ska se om den sedan.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » lör aug 12, 2006 15:20

Jag sitter här och läser quotes. Fyfan så mycket bra det finns. Gjorde en ju inte direkt mindre sugen på en omtitt.

Vissa pärlor hade jag helt glömt bort..

Pembleton: Imagine Scheiner in a swimsuit.
Scheiner: I heard that.
Bayliss: You'll always be a beautiful swimmer to me, Dr. Scheiner.

:D

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » lör aug 12, 2006 15:32

caffeineaddict skrev:Jag sitter här och läser quotes. Fyfan så mycket bra det finns. Gjorde en ju inte direkt mindre sugen på en omtitt.

Ja. De första fem säsongerna var ett tag sedan nu.

Bolander: I like that. He dies at home of a broken heart. It's refreshing.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav The Buffster » sön aug 13, 2006 21:22

Påminner ju mig om att jag måste ta upp mitt Homicide tittande. Jag har haft så svårt att få tag i säsongerna, men nu har jag ÄNTLIGEN hela säsong 4.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav noike » sön aug 13, 2006 21:45

Åh! Säsong fyra! Den och säsong tre kan vara mina favoriter. Inte dåligt någonstans.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav The Buffster » sön aug 13, 2006 22:13

noike skrev:Åh! Säsong fyra! Den och säsong tre kan vara mina favoriter. Inte dåligt någonstans.

Säsong 3 var verkligen helt fantastiskt bra och det är underbart att höra att säsong 4 håller samma klass. Fan att jag är så trött, annars hade jag börjat se redan ikväll.

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » sön aug 13, 2006 23:21

The Buffster skrev:
noike skrev:Åh! Säsong fyra! Den och säsong tre kan vara mina favoriter. Inte dåligt någonstans.

Säsong 3 var verkligen helt fantastiskt bra och det är underbart att höra att säsong 4 håller samma klass. Fan att jag är så trött, annars hade jag börjat se redan ikväll.

Säg till om du får problem med att hitta de senare säsongerna sen, för jag har haft hyfsad tur med det (åt noike) bortsett från S7. Och om du bor i Uppsala när det är dags för S6/S7 är det väl bara att noike springer bort till dig med mina DVD:er. ;)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » sön aug 13, 2006 23:24

caffeineaddict skrev:Säg till om du får problem med att hitta de senare säsongerna sen, för jag har haft hyfsad tur med det (åt noike) bortsett från S7. Och om du bor i Uppsala när det är dags för S6/S7 är det väl bara att noike springer bort till dig med mina DVD:er. ;)

Finns två bra extrasaker på dem. En dokumentär i s6 och en peneldiskussion på s7. caffe är en högklassig Homicide-pimp.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » sön aug 13, 2006 23:27

noike skrev:caffe är en högklassig Homicide-pimp.

Dags att hitta min inre Carmen och påpeka att: Japp, det är jag! :D

Och noike har rätt, både S4 och S6-dokumentären är precis splendid. Jag håller nog S3 som min favorit overall, men jag tycker de första fyra säsongerna är så jämvärdiga att det nästan är onödigt att ranka. Sedan knatar det stadigt nedåt i kvalitet men S5 och åtminstone halva S6 (och filmen) är ändå överjävligt bra.

Nu ska jag gå in i överdrivet moderatorläge och flytta de här sista posterna till Homicide-tråden.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » sön aug 13, 2006 23:37

I s5 är det något långt bak i huvudet som viskar att någonting är lite off. s6 lider ju som sagt (irl) av lite felaktig fokusering men om man bortser från det så ja, den är ändå riktigt bra.

s7 gjorde mig lite ledsen. Definitivt värd att se ändå, den är bara bra på sin höjd och man vill se den för filmens skull.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » sön aug 13, 2006 23:39

Kan på rak arm komma på fyra avsnitt i S7 som jag VERKLIGEN tycker om (kan finnas fler dock, jag har ju trots allt bara sett S7 1½ gång och då var den där halva gången på SVT för många år sedan). Sedan finns det en bunt helt okej, och tyvärr några som är ännu sämre. Det är en okej polisserie men når sällan om någonsin upp till tidigare säsongers höjder.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav The Buffster » mån aug 14, 2006 12:05

noike skrev:
caffeineaddict skrev:Säg till om du får problem med att hitta de senare säsongerna sen, för jag har haft hyfsad tur med det (åt noike) bortsett från S7. Och om du bor i Uppsala när det är dags för S6/S7 är det väl bara att noike springer bort till dig med mina DVD:er. ;)

Finns två bra extrasaker på dem. En dokumentär i s6 och en peneldiskussion på s7. caffe är en högklassig Homicide-pimp.

Det låter ju utmärkt. Jag lär bo i Uppsala då, flyttar ner den 24 augusti och det är ju väldigt tveksamt att jag hinner se både säsong 4 och 5 innan dess.

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » lör sep 02, 2006 13:45

Tror faktiskt det är dags att starta en omtitt nu. Känner att jag behöver blanda ut QaF och ZIM med någon gammal favorit. Plus att det är bra många år (tre åtminstone?) sedan jag såg S1 och S2.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » mån sep 04, 2006 12:10

Efter att ha sett om de fyra första avsnitten: så här tidigt i serien var verkligen allting, allting, allting karaktär och dialog, och handlingarna är bara viktiga för att föra fram antingen karaktärsögonblick eller otroliga dialoger. Det ändrades allt mer (tills det i S7 var handlingarna som gällde i första hand... *snyft*), men det är sånt som gör att avsnitt som "Son of a Gun" är betydligt bättre femte gången man ser det än vad det var första gången.

Dessutom är det verkligen *väldigt* långsamt. Det är definitivt inte menat som något negativt, bara a statement of fact. Ungefär lika långsamt som The Wire, men hos The Wire spelar handlingen och den större historien oj så mycket mer roll (även om dialoger och karaktärer naturligtvis är suveräna där med). P.g.a. detta är H:LotS fortfarande min favorit-polisserie någonsin, styrkan ligger i de små ögonblicken.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » mån sep 04, 2006 13:32

caffeineaddict skrev:men det är sånt som gör att avsnitt som "Son of a Gun" är betydligt bättre femte gången man ser det än vad det var första gången.

Jag håller med. Sällan har en serie växt så mycket på omtittar som början av Homicide. Och då är det inte dåligt alls, jag menar, vad är det? Fyra och en halv säsong tills det ens kommer ett sämre avsnitt? Och då menar jag inte sämre som i dåligt, utan bara ett mindre kvalitetssgupp.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » mån sep 04, 2006 13:35

noike skrev:
caffeineaddict skrev:men det är sånt som gör att avsnitt som "Son of a Gun" är betydligt bättre femte gången man ser det än vad det var första gången.

Jag håller med. Sällan har en serie växt så mycket på omtittar som början av Homicide. Och då är det inte dåligt alls, jag menar, vad är det? Fyra och en halv säsong tills det ens kommer ett sämre avsnitt? Och då menar jag inte sämre som i dåligt, utan bara ett mindre kvalitetssgupp.

Jupp, nåt sånt. Det enda som jag nog utan större förbehåll ens skulle kalla dåligt under de fem första säsongerna är "Wu's On First". Annars håller det en skrämmande kvalitet.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » tis sep 05, 2006 0:03

Jag imponeras av hur jäkla diskret arcig serien var såhär tidigt. I 1.05 får vi med två throwaway-repliker reda på vad som hänt med ett av fallen från 1.02. Så diskret skulle nog nästan inget serie (utom möjligen The Wire) vara idag. Det måste ha varit unheard of 1993.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » tis sep 05, 2006 0:07

caffeineaddict skrev:Jag imponeras av hur jäkla diskret arcig serien var såhär tidigt. I 1.05 får vi med två throwaway-repliker reda på vad som hänt med ett av fallen från 1.02. Så diskret skulle nog nästan inget serie (utom möjligen The Wire) vara idag. Det måste ha varit unheard of 1993.

Håller inte med om the Wire, det är rätt tydligt i den att allt är arc, och det som inte är det kan bli det. För att det ska vara på det visset så behövs fluff, och det har in the wire alls.

Jag kan inte riktigt komma på någon annan serie som varit så faktiskt. Kanske delar av tidiga B5, innan den började bli extremt övertydlig i allt (dvs innan s2).
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » tis sep 05, 2006 0:13

noike skrev:
caffeineaddict skrev:Jag imponeras av hur jäkla diskret arcig serien var såhär tidigt. I 1.05 får vi med två throwaway-repliker reda på vad som hänt med ett av fallen från 1.02. Så diskret skulle nog nästan inget serie (utom möjligen The Wire) vara idag. Det måste ha varit unheard of 1993.

Håller inte med om the Wire, det är rätt tydligt i den att allt är arc, och det som inte är det kan bli det. För att det ska vara på det visset så behövs fluff, och det har in the wire alls.

Kanske det, men jag tänker på vissa snyggt skötta detaljer, som när (spoiler The Wire S1) Bunk och McNulty kommer på sent i S1 att det är D'Angelo som utfört mordet som de undersöker i den berömda "Fuck"-scenen i 1.04, och de säger det inte som "HERREJÄVLAR, DET VAR JU DU! DU SOM MÖRDADE HON I DEN LÄGENHETEN SOM VI UNDERSÖKTE FÖR NÅGRA VECKOR SEDAN!" utan Bunk säger bara "Refrigerator..." och har man hängt med förstår man exakt vad han menar.

Men visst, man lär sig fort i The Wire att man behöver hänga med i detaljerna. I Homicide är det mer av en sidosak.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav CheeseGuy » tor sep 07, 2006 13:41

Har någon lust att dela ut säsong 2 på BF-hubben? Jag har inte sett ett enda avsnitt ännu, men vill vara ute i god tid. Säsongerna verkar inte helt lätta att få tag på.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » tor sep 07, 2006 14:02

CheeseGuy skrev:Har någon lust att dela ut säsong 2 på BF-hubben? Jag har inte sett ett enda avsnitt ännu, men vill vara ute i god tid. Säsongerna verkar inte helt lätta att få tag på.

Jag kan vara S2-pimp om en stund, måste bara ladda ner den själv först (annars har jag ju dem på DVD). S2 är bara fyra avsnitt dock, så du vet. Det är först i S3 som det kommer att handla om "riktiga" säsonger. Och S3 har jag inte plats för på hårddisken just nu...

Förresten, kolla så att "Smoke Gets In Your Eyes" och inte "Night of the Dead Living" är sista avsnittet i din S1-mapp så att du inte ser dem i fel ordning. Det var en sån där grej när de sändes i fel ordning på TV första gången och därför ligger de fortfarande ibland fel. Men "Night" ska vara 1.03 och "Smoke" 1.09.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav CheeseGuy » tor sep 07, 2006 14:22

caffeineaddict skrev:
CheeseGuy skrev:Har någon lust att dela ut säsong 2 på BF-hubben? Jag har inte sett ett enda avsnitt ännu, men vill vara ute i god tid. Säsongerna verkar inte helt lätta att få tag på.

Jag kan vara S2-pimp om en stund, måste bara ladda ner den själv först (annars har jag ju dem på DVD). S2 är bara fyra avsnitt dock, så du vet. Det är först i S3 som det kommer att handla om "riktiga" säsonger. Och S3 har jag inte plats för på hårddisken just nu...

Ah, tack!

Avsnitten var mycket riktigt i fel ordning också. Tack igen.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav noike » tor sep 07, 2006 14:40

CheeseGuy skrev:Avsnitten var mycket riktigt i fel ordning också. Tack igen.

Förstår inte riktigt hur folk tänker när de gör så där och litar blint på tv-ordningen.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » tor sep 07, 2006 17:06

(spoiler 1.06) "Three Men and Adena" är fortfarande en upplevelse som är bland det starkaste som synts på TV. Så briljant simpelt och så jävla intensivt. Mästerverk.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Zapp » lör sep 09, 2006 6:36

caffeineaddict skrev: (spoiler 1.06) "Three Men and Adena" är fortfarande en upplevelse som är bland det starkaste som synts på TV. Så briljant simpelt och så jävla intensivt. Mästerverk.

(spoiler 1.06) Jag lyckades inte klura ut vad som var spoiler i det inlägget så nu vet jag inte riktigt vad jag vågar skriva utan mörkläggning. Tänkte mest hålla med om "Three Men and Adena". Efter "The Body" är det kanske det bästa TV-avsnitt jag sett faktiskt... om man ens skall försöka sig på att lista sådant.
Användarvisningsbild
Zapp
Minion

Inläggav caffeineaddict » lör sep 09, 2006 9:15

Zapp: Det behövdes nog faktiskt inte spoilermärkas egentligen. Tror jag började inlägget med en plan att skriva mer ingående om händelser, men sen så blev det aldrig riktigt så.

Härligt att få lite medhåll på den punkten. :)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » lör sep 09, 2006 11:33

1.07 är ytterligare ett sånt där avsnitt, som vore ett storverk i vilken annan serie som helst men knappt sticker ut i mängden i Homicide S1.

(spoiler 1.07) Allra bäst först. "She was your mother, William!" Avsnittet efter "Three Men and Adena" lyckas serien på något sätt få till en precis hjärtslitande Box-scen till som inte alls påminner om något vi sett tidigare. Melissa Leo storspelar och nu insåg jag dessutom att "William" ju är D'Angelo från The Wire. Då förstår man hur länge sedan det måste vara sedan jag såg det här eftersom jag inte alls reagerade på det sist.

Sen är ju Frankentims hundfall en mini-klassiker, allra bäst är såklart deras hundbråk i bilen. Jag älskar Franks hånande av Tims barndomskamrat ("Heheh, what a stupid dog, Irish Setter!") och Tim som försöker ge igen men alltid låter mer ansträngd och inte ännu klarar av argumenten lika naturligt som Frank (då menar jag inte att Secor verkar ansträngd, han är perfekt. Det är verkligen Tim som sitter där och inte vet hur han ska reagera riktigt). Många gapskratt i den scenen, nästan lika mycket karaktär och utvecklande av deras partnerskap, och dialogen är ju fullkomligt fenomenal:

FRANK: I owned a Komondor. You with that Molly, you wouldn't have a clue, would you?
TIM: You had a Komondor? One of them foul-smelling sheep dogs from Hungary? You want me to be impressed?
FRANK: Well, compared with an Irish setter, my dog is a genius, an Einstein.
TIM: Genius? And this genius's name was Rex.

Och så slutar alltsammans med Franks fina lilla iaktagelse. "You know, Bunk? Life would be perfect if it was only kids and dogs." Inte för att jag håller med (alls, har inte mycket för vare sig ungar eller hundar...) men det är ett bra ögonblick.

Ej heller att glömma är Stans underbara side-plot med Dr. Blythes son. Den där ohyggligt obekväma scenen vid bordet är fantastisk och framförallt är Munch såååå bra när han öppet njuter av situationen ("Yes, Stan. Do you make her scream?").

Vilken jävla serie...

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film