Nyx skrev:Oj, vilken lång Brokeback-diskussion. Gjorde mitt bästa för att blunda eftersom jag inte sett den ännu.
Nyx skrev:Oj, vilken lång Brokeback-diskussion. Gjorde mitt bästa för att blunda eftersom jag inte sett den ännu.
Däremot såg jag Aeon Flux i torsdags och tyckte att den var riktigt snygg och oväntat bra. Som nån recenscent sa typ: "Matrix fast utan nyandligheten". Muchly so. Och med min gamla heartthrob Marton Csokas, äntligen i en stor roll. Yay! (Suck. Borias... )
Glorificus skrev:Vackert foto, härlig musik och poetiskt språk (åtminstone franska originalversionen) bidrog till att jag ger den full poäng på betygsskalan 5/5.
sfinx skrev:Nyx skrev:Oj, vilken lång Brokeback-diskussion. Gjorde mitt bästa för att blunda eftersom jag inte sett den ännu.
Däremot såg jag Aeon Flux i torsdags och tyckte att den var riktigt snygg och oväntat bra. Som nån recenscent sa typ: "Matrix fast utan nyandligheten". Muchly so. Och med min gamla heartthrob Marton Csokas, äntligen i en stor roll. Yay! (Suck. Borias... )
fick en plötslig lust att se Aeon Flux...
Glorificus skrev:Jag vill ha en pingvinunge! Nu!
Bender: I don't know why, but whenever I look down at their cute little faces it makes me wanna puke. In a good way.
noike skrev:Glorificus skrev:Vackert foto, härlig musik och poetiskt språk (åtminstone franska originalversionen) bidrog till att jag ger den full poäng på betygsskalan 5/5.
Åh, då kanske jag får rätt i att den vinner en Oscar.
caffeineaddict skrev:Lite synd tycker jag, för även om jag inte har sett Pingvinresan än (tvekar på att jag hinner det innan galan), så älskar jag Murderball som också är nominerad till Dokumentärpriset och tycker det var en av förra årets absolut bästa filmer.
Nyx skrev:sfinx skrev:Nyx skrev:Oj, vilken lång Brokeback-diskussion. Gjorde mitt bästa för att blunda eftersom jag inte sett den ännu.
fick en plötslig lust att se Aeon Flux...
Jag kan posta fler Marton-bilder i "varför vi inte behöver..."-tråden!
noike skrev:Skiljer sig de här sig mycket från de statsbyggande pingvinerna?
noike skrev:caffeineaddict skrev:Lite synd tycker jag, för även om jag inte har sett Pingvinresan än (tvekar på att jag hinner det innan galan), så älskar jag Murderball som också är nominerad till Dokumentärpriset och tycker det var en av förra årets absolut bästa filmer.
Det här kanske låter som konstigt när det kommer från mig, men jag tycker nog att No Direction Home borde varit nominerad i den klassen och kanske till och med vinna.
noike skrev:Dum regel när det gäller dokumentärfilmer, om man inte får in den på någon festival först så är det alltså kört?
A bear skrev:Alltså, jag har inte sett "Pingvinresan" eftersom jag fått intrycket att det i princip är ett tvåtimmarsavsnitt av "Ett med naturen" med voice-overs i Arne Weise-stil och krystat hopklippta försök att bevisa att "djuren är ju också mänskor". Har jag alltså fel? Bör jag se den?
Glorificus skrev:Det är inte någon berättarröst som talar om direkt fakta, utan tanken är att pingvinerna själva ger uttryck för hur de känner och vad de tänker
Rolf Nilsén skrev:Små Kejsarpingviner ser ut som fundersamma små professorer som strävsamt promenerar omkring. När de har blivit vuxna ser de i stället ut som artiga gammaldags kypare eller hovmästare, i svart bonjour med vitt skjortbröst.
caffeineaddict skrev:Tyckte Munich var betydligt bättre än vad jag väntade mig. Når inte riktigt upp till att vara något mästerverk, och Crash är fortfarande min favorit inför morgondagen, men det var en jävligt sevärd och intressant filmupplevelse. Komplicerade känslor och handlingar som behandlas med en schysst gråskala. Bara ibland tillåts det alltför Spielbergska tränga genom ytan. Framförallt ett montage på slutet har en intressant men svår uppbyggnad, och kräver en sann mästares hand för att fungera. Spielberg är inte riktigt denna mästare... Skådespeleriet är konstant utmärkt. Våldsamheterna är filmade på ett sätt som känns "realistiskt" (men som också fick mig att fundera över om det verkligen är mer realistiskt, eller om det just är en filmteknik som ska kännas "mer realistisk". Då jag tack och lov aldrig har varit i en situation där jag sett någon bli skjuten i huvudet kan jag inte uttala mig om detta).
I slutändan ändå en betydligt bättre film än vad jag har kommit att vänta mig av Spielberg på sistone. Minority Report, Catch Me if You Can, The Terminal och War of the Worlds var allihopa hyfsat underhållande snömos som i slutändan ändå inte var mer än helt okej tidsfördriv, några axelryckningar och en trea på betygsskalan (förutom The Terminal som var något sämre än så). Bevis på att det faktiskt fortfarande bor en skicklig filmare någonstans inne i Hollywood-Nisse. Hoppas han hittar ut lite oftare i fortsättningen.
4/5
A bear skrev:Det är precis sånt där som gör mig väldigt vaksam. Idén att en pingvin kan känna och tänka något vi relaterar till. Det känns ungefär lika puttenuttgulligt kul som när folk klär upp sina hundar eller skrattar åt chimpanser som spelar hockey.
Pingvindernas känslighet hindrar dem självfallet inte från att anklaga utomstående, t ex delfiner eller sjölejon, för allsköns illistighet. (Bl a hävdar de att definerna stjäl deras ungar och uppfostrar dem till minitorpeder. Deras underrättelsetjänst fungerar på det sättet.)
AKS skrev:Stolthet och fördomSkillnaden mellan de två Darcyarna (eftersom jag är fixerad,, och alltid gläder det nån annan tjej [eller kille för den delen] på dett forum):
Nyx skrev:När du ändå har samlat dem kan du ju också få en liten bild på den tredje, eller rättare sagt den förste Mr Darcy:
eynosh skrev:Såg precis Big Momma 2.
AKS skrev:Ja, bra idé att ta med original-Darcy också (har ej sett den filmen). Laurence Olivier = nice.
adolvsson skrev:eynosh skrev:Såg precis Big Momma 2.
/me slaps eynosh
Återgå till TV-serier och film
Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare