Film 2: Uppdrag Miami Beach

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » tis feb 28, 2006 1:57

Jag tyckte det var rätt sött att du hade med "det är trots allt bara en film vi pratar om". Det är en bra sak att komma ihåg ibland.

brat skrev:Det är så långt från min uppfattning av filmen som man kan komma.

Just det, din uppfattning. Vilket naturligtvis är det viktiga i hela kakan. En av de saker jag älskar med kultur är subjektiviten hos åskådaren. Det må finnas objektiv kvalité på någon nivå, men jag säger att den är underordnad den personliga smaken. Vi har alla olika preferenser (smak, tidigare erfarenheter, filmer vi sett, humör för stunden) som bestämmer hur vi tolkar det vi ser eller hör.

Därför är det inte det minsta konstigt för mig att du dyrkar filmen som du gör, medans jag dissar den. Att det som är amatörmässigt för mig, är poesi för dig. Jag förstör inte varför du tycker så, men att du gör det. Vilket är det viktiga.

(Det vore mycket intressant att få exempel på tillfällen då du tycker att dialogen är styltig eller scener tillgjorda. Eftersom jag suttit i en halvtimme och försökt hitta något som inte fungerar i den så kallade gråstens-scenen utan att lyckas så skulle jag nog behöva en förklaring till varför du tycker att något inte fungerar också… Jag är kräsen.)

För att komma med exakta exempel skulle jag behöva se om filmen, och det tänker jag göra av anledningen jag skrev tidigare, bara inte än.

Men mer generellt? Det som specifikt rörde Jack och Ennis kärlek till varandra, i scener bara mellan dom två, och med specifikt menar jag till exempel när dom kysstes för första gången. Eller när de blev påkommna av Ennis fru. Starka, privata, känslostarka, stunder mellan två människor.
Då fungerade det även för mig. Jag tyckte faktiskt Linda Cardellini gjorde ett bra jobb med sin roll, visserligen. Men i övrigt var det inte mycket. Två skådisar som jag normalt gillar väldigt mycket kunde den här gången inte övertyga mig annat än i helt tysta stunder, vilket får mig att tro att manuset var en stor del av problemet. Jag kunde inte köpa dom två som söderkopojkar. Tyvärr.

Till sist kan jag inte låta bli att tänka att det är precis de saker du klagar på som gör filmen väldigt olik typiska Hollywood-filmer. Så då kan jag inte låta bli att undra om du tycker att filmen är ansträngd och tillgjord för att den inte liknar verkligheten, eller för att den inte liknar vad du är van att se på film.

Ja, du. Du känner inte mig speciellt väl, va? I så fall hade du känt till mitt intresse för film, min kärlek till såväl stumfilm som europeisk (och framför allt spansk film), och indie-produktioner, och filmer med långsamt tempo, och konstnärliga saker som allmänheten brukar avsky, och Ang Lees tidigare filmer, och bra typiska Hollywoodfilmer, och att jag inte tror på att döma ut en film osedd utan att ha väldigt bra grund för det (efter att ha tagit mig igenom ett par romantiska komedier med Freddie Prinze Jr tror jag dock att jag vågar döma ut resten utan att skämmas för mycket), då skulle du inse att din undran är fel.

Men om jag inte gjort det förr, så vet jag åtminstone nu hur mina stackars kompisar kände det när jag var inne i min värsta snackabuffyperiod (innan BF, då jag bara hade noike att dela passionen med) och lyckades avskräcka ett par totalt. Jag har tänkt ge BM en andra chans, men du gör det svårt för mig, även jag har min stolthet.

Okej, det är inte mycket till stolhet, men för tusan, jag håller kvar vid det lilla jag har!

Ungefär som med håret.

Men nog om mig.

Jag tycker inte att Brokeback Mountain är bara en film. Brokeback Mountain är Filmen.

Och jag gratulerar dig för att du känner så. Det är en fantastisk upplevelse, som jag helt enkelt inte delar i det här fallet.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav brat » tis feb 28, 2006 2:18

adolvsson skrev:Ja, du. Du känner inte mig speciellt väl, va?

Du känner inte mig speciellt väl, va, om du inte vet att jag inte känner dig alls. :) Närå, jag tror absolut inte några så hemska generaliseringar om dig. Det är bara min förfärade hjärna som desperat försöker förstå hur någon kan uppleva BM så totalt tvärtemot vad jag själv gjorde.

adolvsson skrev:Men om jag inte gjort det förr, så vet jag åtminstone nu hur mina stackars kompisar kände det när jag var inne i min värsta snackabuffyperiod

Du bad om det, i princip bokstavligt. :D

adolvsson skrev:Jag har tänkt ge BM en andra chans, men du gör det svårt för mig, även jag har min stolthet.

Jag hoppas att du inte är så lättpåverkad, åt ena hållet eller andra. ;)

Det här kanske är roligare för mig än det är för dig eftersom jag faktiskt älskar att älta Brokeback Mountain (tom när det är med någon som inte älskar filmen) men generellt tror jag att en hälsosam diskussion om dagen gör... öm.. gott för magen? Så det kan väl inte vara så hemskt? Det här var ju dessutom en extremt kort diskussion.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav adolvsson » tis feb 28, 2006 2:39

brat skrev:Det här kanske är roligare för mig än det är för dig eftersom jag faktiskt älskar att älta Brokeback Mountain (tom när det är med någon som inte älskar filmen) men generellt tror jag att en hälsosam diskussion om dagen gör... öm.. gott för magen? Så det kan väl inte vara så hemskt? Det här var ju dessutom en extremt kort diskussion.

Men jag älskar också att diskutera filmer, både sådana jag gillar och inte gillar, och med någon som inte håller med. Fantastiskt kul.

Det är däremot inte en hälsosam diskussion när den går ifrån att diskutera själva filmen, till varför tusan inte jag gillar den där filmen som jag uppenbarligen borde göra därför att det inte finns något annat alternativ att den inte stämmer med min syn på verkligheten eller på film. Jag kan inte ha rätt i min subjektiva åsikt att det är filmen det är fel på? Av anledningar jag redan gett i, vad, tre inlägg vid det här laget? Du får säga vad du vill, men det var dom vibbarna jag fick, och det där sista stycket i "del 2 i brats hyllning till Brokeback Moutain" irriterade getosten ur mig.

Och det var en hälsosam diskussion jag bad om. Ingenting annat.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » tis feb 28, 2006 2:42

Jag kan diskutera! Inte filmen då, för den har jag inte sett och kommer nog inte göra det heller. ("Ingen mer Ang Lee/Peter Jackson-film som är längre än 110 minuter! För satan!") Eller jag kan diskutera den ändå. Jag är hur bra som helt på att hitta på åsikter.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tis feb 28, 2006 2:47

noike skrev:Jag kan diskutera! Inte filmen då, för den har jag inte sett och kommer nog inte göra det heller. ("Ingen mer Ang Lee/Peter Jackson-film som är längre än 110 minuter! För satan!") Eller jag kan diskutera den ändå. Jag är hur bra som helt på att hitta på åsikter.

Ämnet är "hur Ang Lees val av bildkomposition i slutet av första akten inverkar på en av huvudkaraktärernas viktiga beslut i tredje akten, och varför detta är en viktig symbol för gaykulturen i sydostasien". Kör hårt!

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » tis feb 28, 2006 3:01

adolvsson skrev:
noike skrev:Jag kan diskutera! Inte filmen då, för den har jag inte sett och kommer nog inte göra det heller. ("Ingen mer Ang Lee/Peter Jackson-film som är längre än 110 minuter! För satan!") Eller jag kan diskutera den ändå. Jag är hur bra som helt på att hitta på åsikter.

Ämnet är "hur Ang Lees val av bildkomposition i slutet av första akten inverkar på en av huvudkaraktärernas viktiga beslut i tredje akten, och varför detta är en viktig symbol för gaykulturen i sydostasien". Kör hårt!

Hmmm. Okej. Det är inte bildkompositionen i sig som är det viktiga utan snarare hur ljuset leker sig fram genom scenografin för att sedan uppvisa dikotomin mellan skjorta och bar överkropp trots hatten i handen. Hatten är en symbol för Jakes karaktär och vad han står för, så att Heath vill trots allt dåligt som hänt ändå fortsätta hålla upp hoppet om att det kan bli bättre ändå. Detta är viktigt i asiatisk gaykultur för det innebär att även de, någon gång kan bli cowboys trots deras läggning och att rida tjur på discona kan rättfärdigas.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tis feb 28, 2006 3:10

noike skrev:
adolvsson skrev:

Hmmm. Okej. Det är inte bildkompositionen i sig som är det viktiga utan snarare hur ljuset leker sig fram genom scenografin för att sedan uppvisa dikotomin mellan skjorta och bar överkropp trots hatten i handen. Hatten är en symbol för Jakes karaktär och vad han står för, så att Heath vill trots allt dåligt som hänt ändå fortsätta hålla upp hoppet om att det kan bli bättre ändå. Detta är viktigt i asiatisk gaykultur för det innebär att även de, någon gång kan bli cowboys trots deras läggning och att rida tjur på discona kan rättfärdigas.

Bra svar, men kan det inte också betyda att filmen, i förlängningen, är en kommentar på tron om reinkarnering? Att om allt annat skiter sig finns det åtminstone hopp för homosexuella asiater att bli comboys i nästa generation, eller generationen efter det. Ljuset genom scenografin skulle i så fall kunna gestalta ljuset i tunneln till nästa steg i reinkarnationsskalan, och gården kan då symblisera discotjuren du pratar om, eller den ultimata böghögen. Eller både och. Kanske symboliserar dom varandra.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » tis feb 28, 2006 3:16

adolvsson skrev:Bra svar, men kan det inte också betyda att filmen, i förlängningen, är en kommentar på tron om reinkarnering? Att om allt annat skiter sig finns det åtminstone hopp för homosexuella asiater att bli comboys i nästa generation, eller generationen efter det. Ljuset genom scenografin skulle i så fall kunna gestalta ljuset i tunneln till nästa steg i reinkarnationsskalan, och gården kan då symblisera discotjuren du pratar om, eller den ultimata böghögen. Eller både och. Kanske symboliserar dom varandra.

Nej, inte riktigt. Det handlar int eom reinkarnation på det sättet. Det handlar inte om nästa liv utan om reinkarnation i det här livet. Man kan inte ändra läggning, men man kan bli någon annan än den man var ändå eftersom hur man identifierar sig själv är flyande och aldrig statiskt. Därav det sökande ljuset. Det handlar om att ifall du inte lyckas här och du inte är lycklig, du kan inte hålla det gömt utan du måste ge dig iväg, hitta någonstans där du kan rida tjuren utan att för den skull behöva skämmas eller ljuga för de du bryr dig om. Hitta en plats för dig själv där du inte behöver upprätthålla en massa illusions-jag.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tis feb 28, 2006 3:36

noike skrev:
adolvsson skrev:Bra svar, men kan det inte också betyda att filmen, i förlängningen, är en kommentar på tron om reinkarnering? Att om allt annat skiter sig finns det åtminstone hopp för homosexuella asiater att bli comboys i nästa generation, eller generationen efter det. Ljuset genom scenografin skulle i så fall kunna gestalta ljuset i tunneln till nästa steg i reinkarnationsskalan, och gården kan då symblisera discotjuren du pratar om, eller den ultimata böghögen. Eller både och. Kanske symboliserar dom varandra.

Nej, inte riktigt. Det handlar int eom reinkarnation på det sättet. Det handlar inte om nästa liv utan om reinkarnation i det här livet. Man kan inte ändra läggning, men man kan bli någon annan än den man var ändå eftersom hur man identifierar sig själv är flyande och aldrig statiskt. Därav det sökande ljuset. Det handlar om att ifall du inte lyckas här och du inte är lycklig, du kan inte hålla det gömt utan du måste ge dig iväg, hitta någonstans där du kan rida tjuren utan att för den skull behöva skämmas eller ljuga för de du bryr dig om. Hitta en plats för dig själv där du inte behöver upprätthålla en massa illusions-jag.

Jag förstår. Tror du att fåren på något sätt spelar en viktig roll i det här scenariot? Det finns dom som antyder att val av djur beror mycket på att homosexuella i vissa kulturer beskylls för att lusta sig med just sådana, andra anser det är homofobiskt och rasistiskt dumtjafs, medans helt andra personer tror att fåren bara är ännu en symbol för discotjuren. Dom finns hela tiden i närheten, men precis som Heaths dröm, springer dom lätt iväg för fort och är förbaskat svåra att fånga. Var ställer du dig i den frågan?

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » tis feb 28, 2006 3:46

adolvsson skrev:Jag förstår. Tror du att fåren på något sätt spelar en viktig roll i det här scenariot? Det finns dom som antyder att val av djur beror mycket på att homosexuella i vissa kulturer beskylls för att lusta sig med just sådana, andra anser det är homofobiskt och rasistiskt dumtjafs, medans helt andra personer tror att fåren bara är ännu en symbol för discotjuren. Dom finns hela tiden i närheten, men precis som Heaths dröm, springer dom lätt iväg för fort och är förbaskat svåra att fånga. Var ställer du dig i den frågan?

Inget av dem. Fåren är där som en vuxen variant av lammen-- vita fluffiga och oskyldiga. Och precis som dessa är Jack och Ennis egentligen bara vuxna versionen av lammen. Deras kärlek är oskyldig även om den utåt kan verka hård, lite bister och undflyende. De vill vara med varandra men så fort de kommer varandra nära så skingras de eftersom samtidigt inte vill bli infångade av samhällets lasson och satta i bastanta och väldefinierade inhängnader.

Åter igen det här med illusionsjaget men på ett mer metaforiskt plan. Drömmen handlar om att fly och bli de lammen de egentligen är utan det till syntes vuxna yttre. Det handlar om att tillsammans uppgå i superkontexten och preinkarneras tillbaka in i existensen som något annat, renare och mer sant till vad de är och inte vad de låtsas vara.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tis feb 28, 2006 4:03

noike skrev:
adolvsson skrev:Jag förstår. Tror du att fåren på något sätt spelar en viktig roll i det här scenariot? Det finns dom som antyder att val av djur beror mycket på att homosexuella i vissa kulturer beskylls för att lusta sig med just sådana, andra anser det är homofobiskt och rasistiskt dumtjafs, medans helt andra personer tror att fåren bara är ännu en symbol för discotjuren. Dom finns hela tiden i närheten, men precis som Heaths dröm, springer dom lätt iväg för fort och är förbaskat svåra att fånga. Var ställer du dig i den frågan?

Inget av dem. Fåren är där som en vuxen variant av lammen-- vita fluffiga och oskyldiga. Och precis som dessa är Jack och Ennis egentligen bara vuxna versionen av lammen. Deras kärlek är oskyldig även om den utåt kan verka hård, lite bister och undflyende. De vill vara med varandra men så fort de kommer varandra nära så skingras de eftersom samtidigt inte vill bli infångade av samhällets lasson och satta i bastanta och väldefinierade inhängnader.

Åter igen det här med illusionsjaget men på ett mer metaforiskt plan. Drömmen handlar om att fly och bli de lammen de egentligen är utan det till syntes vuxna yttre. Det handlar om att tillsammans uppgå i superkontexten och preinkarneras tillbaka in i existensen som något annat, renare och mer sant till vad de är och inte vad de låtsas vara.

Väldigt fint. Om jag inte var så mycket man, skulle jag kanske kunna erkänna att jag sitter med ett par tårar på kinden.

Nu kan jag inte låta bli att dra paraleller - jag vet att vi redan fastslagit filmens djupt asiatiskt religösa teman, men du får ursäkta om jag drar iväg oss på ett sidospår - till ett mer kristet synsätt. Lamm, både som symbol för oskuld och som offerdjur, är ju viktiga i kristendomen, och man kan argumentera för djuren inte bara blir en bild av Jack och Ennis kärlek utan även det offer dom båda gör.

Vidare skulle tankarna om reinkarnering kunna ersättas med kristendomens värderingar om att älska din nästa, vare sig det är en homosexuell discotjur eller inte, och att älska din gud så att du får komma till himmelen (som i sin tur kan bestå av den tidigare nämnda böghögen eller evigt ridande på discotjur, helt utan fördomar) och känna evig kärlek.

Är Brokeback Mountain i grunden en metafor för alla religioner, för alla troendes önskan om att nå en bättre plats, om att tron ska leda till någonting mer, eller är jag bara ut och cyklar? Är BM en unik asiatsk gayikon?

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » tis feb 28, 2006 4:34

adolvsson skrev:Är Brokeback Mountain i grunden en metafor för alla religioner, för alla troendes önskan om att nå en bättre plats, om att tron ska leda till någonting mer, eller är jag bara ut och cyklar? Är BM en unik asiatsk gayikon?

På sätt och vis, men det är djupare än så. Brokeback Mountain försöker visa oss att det att det finns ingen vi och dem, bara oss. Alla religionerna är egentligen samma och ändå ingen. De handlar mycket mer att ta sin tro och göra något av den. Bara du tror så får den effekt. Visst, hur du tror påverkar dina val och vad du tillåter dig göra på ett omedvetet plan. En person som tror på inkas dödsgudar kommer ge sig själv andra väl än en katolsk präst, men de är ändå på samma sida.

Det Brokeback Mountain syftar på -- och det finns där i namnet -- är att då måste våga se bortom det som själsligt håller för dina ögon oavsett vad det kostar. Antingen absorberar du din fruktan och vad yttre krafter vill stöpa dig till -- och på det viset kan du styra processen oc

Så nejh även förändra det till hur du vill ha det eftersom du är i kontrollen -- eller så blir du absorberad av rädslan och samhället och du blir viljelös utan någon utväg.

Tron... Hur ska man beskriva det här? Tron är en bil med krockkuddar och sprinklersystem. Om du kör utför en klippa så kommer krockkudden att göra så att du överlever fallet och sprinklern så att du klarar dig undan explosionen. Även om det går dåligt, så kommer det byggas en legend ur det och det i sin tur påverkar många fler. Men det är fel att bara se på den aspekten, för det är bara den mentala biten.

Men 'det viktiga är att den samtidigt försöker visa att det fysiska motsättningarna: hetrosexualitet och homosexualitet. Sexualiteten är precis som den mentala konflikten något påhittat. Homo och hetro är samma sida, även här är har det bara misstolkats på grund av de mentala spärrarna som människorna gett sig själva.

Så när du säger asiatsk gayikon gör du samma sak. Du ger den innebörd fråpn dig själv som egentligen inte finns där. Den är egentligen inte asiatisk utan global, och det är inte gay utan sexualitet, och det är inte en ikon eftersom det är inte en avbild utan det är oss själva. Det är hela mänskligheten i alla karaktärerna, bara det att olika delar fått överhanden.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tis feb 28, 2006 4:43

noike skrev:
adolvsson skrev:Är Brokeback Mountain i grunden en metafor för alla religioner, för alla troendes önskan om att nå en bättre plats, om att tron ska leda till någonting mer, eller är jag bara ut och cyklar? Är BM en unik asiatsk gayikon?

På sätt och vis, men det är djupare än så. Brokeback Mountain försöker visa oss att det att det finns ingen vi och dem, bara oss. Alla religionerna är egentligen samma och ändå ingen. De handlar mycket mer att ta sin tro och göra något av den. Bara du tror så får den effekt. Visst, hur du tror påverkar dina val och vad du tillåter dig göra på ett omedvetet plan. En person som tror på inkas dödsgudar kommer ge sig själv andra väl än en katolsk präst, men de är ändå på samma sida.

Det Brokeback Mountain syftar på -- och det finns där i namnet -- är att då måste våga se bortom det som själsligt håller för dina ögon oavsett vad det kostar. Antingen absorberar du din fruktan och vad yttre krafter vill stöpa dig till -- och på det viset kan du styra processen oc

Så nejh även förändra det till hur du vill ha det eftersom du är i kontrollen -- eller så blir du absorberad av rädslan och samhället och du blir viljelös utan någon utväg.

Tron... Hur ska man beskriva det här? Tron är en bil med krockkuddar och sprinklersystem. Om du kör utför en klippa så kommer krockkudden att göra så att du överlever fallet och sprinklern så att du klarar dig undan explosionen. Även om det går dåligt, så kommer det byggas en legend ur det och det i sin tur påverkar många fler. Men det är fel att bara se på den aspekten, för det är bara den mentala biten.

Men 'det viktiga är att den samtidigt försöker visa att det fysiska motsättningarna: hetrosexualitet och homosexualitet. Sexualiteten är precis som den mentala konflikten något påhittat. Homo och hetro är samma sida, även här är har det bara misstolkats på grund av de mentala spärrarna som människorna gett sig själva.

Så när du säger asiatsk gayikon gör du samma sak. Du ger den innebörd fråpn dig själv som egentligen inte finns där. Den är egentligen inte asiatisk utan global, och det är inte gay utan sexualitet, och det är inte en ikon eftersom det är inte en avbild utan det är oss själva. Det är hela mänskligheten i alla karaktärerna, bara det att olika delar fått överhanden.

Ja, vad säger man? Själv måste jag nog ärligt säga att du öppnat ögonen på mig, det är inte utan att jag med lite skam i kroppen får ta tillbaka allt ont jag sagt om filmen tidigare. I det här ljuset ställ verkligen allting i ett helt annat dagar, och det är obevekligen ett viktigt tema som vi inte på något sätt får gömma undan eller glömma bort.

Det var allt för den här gången. Nästa vecka ska Adolvsson och Noike Under Silverskärmen ta sig an det danska auteurfenomenet Gayniggers from Outer Space, i mångt och mycket en tematisk och stilistisk föregångare till Brokeback Mountain. Men mer om det nästa gång. På återseende.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » tis feb 28, 2006 4:45

adolvsson skrev:det danska auteurfenomenet Gayniggers from Outer Space, i mångt och mycket en tematisk och stilistisk föregångare till Brokeback Mountain. Men mer om det nästa gång. På återseende.

Fast en hel massa mer predikande och långt ifrån subtil.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Matt » tis feb 28, 2006 10:36

Artikel i DN om vampyr genren på bio. Buffy nämns.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav qarlsson » tis feb 28, 2006 11:37

adolvsson och noike:

bock och bug för en sanslöst underhållande förmiddagsläsning.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav poser » tis feb 28, 2006 11:47

qarlsson skrev:adolvsson och noike:

bock och bug för en sanslöst underhållande förmiddagsläsning.

Håller med, jag tror noike är bang on target. Nu behöver jag inte se filmen.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav qarlsson » tis feb 28, 2006 15:52

Lady Vengeance

Lady kommer aldrig riktigt i närheten av de intensiva upplevelser som både Mr. Vengeance och Oldboy gav upphov till. Främst i början så tycker jag klippningen och hoppen mellan tid och handling är allt för rapp och det är nästan på gränsen till att jag upplever det som förvirrande att hänga med i svängarna. Det och antalet karaktärer som introduceras, varav många det inte riktigt sker någon riktig återkoppling till längre fram. Det tidsmässiga formatet förklarar i och för sig detta och det är något som skiljer sig mot Mr. Vengeance och Oldboy. Här i Lady har händelserna som är katalysatorn till hämnd redan utspelat sig när vi kommer in i filmen, vilket iofs även kan sägas om Oldboy beroende på vems hämnd man väljer att placera i fokus. Anyhow, Detta leder i sin tur till en del flashbacks som avlöser varandra väldigt tidigt i filmen och bidrar till att jag inte riktigt får känn för Geum-ja, huvudkaraktären. Men det blir bättre och lossnar allt eftersom. Egentligen råder det ingen tvivel om att jag trots allt gillar den tredje installationen i hämndtrilogin av Park. Om än inte lika mycket som föregångarna. Rent spontant tror jag dock att en omtitt skulle göra att filmen växer en aning.

Vad gäller det stilistiska så finns det inga som helst invändningar. Det är vackert.

Jag hörde någonstans att Park planerar att härnäst ge sig på romcom-genren. Med hans säregna touch i åtanke låter det mer spännande än vad det kanske generellt sett borde göra. Kanske något i stil med My Sassy Girl fast mer morbid. Vem vet. Can't wait =)
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav LWes » tis feb 28, 2006 16:21

Jag såg en film igår!!!
Pokémon 1: Mewtwo Strikes Back
Den är inte så jättebra, men ändå ganska bra. Den är kort, och det är bra. Det som är jobbigt med filmer är att dom är så långa.
Men den hade nog varit bättre som avsnitt i tv-serien, då kunnde dom dragit ut på det och gjort det mer spännande.
Pikachu's Semester-kortfilmen som är innan är därimot mycket bra.
8)
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Glorificus » tis feb 28, 2006 19:23

LWes skrev:Jag såg en film igår!!!

*applåderar*

:D
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Zaxx » tis feb 28, 2006 21:25

Den är inte så jättebra, men ändå ganska bra. Den är kort, och det är bra. Det som är jobbigt med filmer är att dom är så långa.
Men den hade nog varit bättre som avsnitt i tv-serien, då kunnde dom dragit ut på det och gjort det mer spännande.
8)

Den har jag på DVD... ORGINAL! :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav LWes » tis feb 28, 2006 22:03

Zaxx skrev:
8)

Den har jag på DVD... ORGINAL! :D

Coolt. Jag har den bara på VHS och fick leta i en hel timme innan jag hittade den! :x
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav MissKittyFantastico » tis feb 28, 2006 23:48

*viskar* Jag vet att jag fullständigt missat hela Brokeback-diskussonen, och är lite sen men jag vill bara säga att jag också ger den en 5:a. Den var riktigt bra.

Så, nu har jag sagt mitt och nu tassar jag härifrån igen.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav The Ankh » tis feb 28, 2006 23:56

Ok, jag har sett en fantastisk film i dag. Napoleon Dynamite. Extrem skum film som måste ha gjorts i en riktig knarkdimma, men ändå en fantastisk film som peppade en lite grann! Trots att den inte handlade om nåt.

Tokroliga dialoger:

Nördar...
PEDRO:"LIKE, WHAT ARE MY SKILLS?"
Napoleon:"WELL, YOU HAVE A COOL BIKE, YOU'RE GOOD AT PICKING UP CHICKS, AND...YOU'RE THE ONLY GUY IN SCHOOL WITH A MUSTACHE!"

Bästa flirtfrasen:
Napoleon:"I caught you a delicious bass! Wanna play me?"

och:

Napoleon:"SORRY I'M LATE. I JUST GOT DONE TAMING A WILD HONEYMOON STALLION FOR YOU!"

Måste se den här på fyllan nån gång, det måste vara en rejäl upplevelse.
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav caffeineaddict » ons mar 01, 2006 10:11

Capote kändes som något så mysko som en spinoff-film. In Cold Blood, fast med en annan vinkling. Det närmaste jag kan komma en jämförelse är såsom Shadow of the Vampire är för Nosferatu, fast ännu närmre. Därför blev det en lustig déja vu-upplevelse.

Jag är inte helt förtjust i filmen. Det som fungerar är (naturligtvis) Philip Seymour Hoffman och även karaktären Capote som han är skriven. Han faller långt utanför de traditionella ramarna för biopic-karaktärer, och hans mer obehagliga sidor är både fascinerande och görs förståeliga. Hela biten om hur Capote halvt omedvetet nästan vill att Perry ska dö så att han kan avsluta boken är tokigt intressant och hade nästan kunnat grävas ännu djupare i...

Bortsett från det är det tyvärr en lite stel och tråkig biopic. Förhållandet mellan Capote och Perry övertygar aldrig riktigt, för mig kanske för att Perry är så mycket mer engagerande i In Cold Blood (och jag talar om 1967-filmen, inte boken, nu). Något fattas.

3 av 5, mest på grund av Phil Hoffman såklart. Får han Oscarn är jag inte besviken (även om min favorit nog fortfarande är David Strathairn av de tre kandidaterna jag har sett.... underspel, underspel, underspel!).

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » ons mar 01, 2006 10:16

Jag har inte sett David Strathairn i Good Night and Good Luck, men han är en av mina favoritskådespelare. T ex gillade jag honom väldigt mycket i Limbo. Så om han vinner kan jag inte känna mig besviken även om jag inte sett rolltolkningen. Joaquin Phoenix gillar jag också... så det känns som en win-win-win-win-situation för mig i Best Actor-kategorin. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav wyndham » fre mar 03, 2006 18:49

Såg Brokeback igår, och nu har jag kunnat njuta av alla smaskiga diskussioner. Och givetvis trodde jag att jag skulle skriva att allt redan är sagt och att jag inte har något att tillägga. Men visst har jag det! Nämligen: Får. Helt underbart med alla dessa får. Vanligtvis försöker ju Hollywood imponera med oändliga arméer, men jag måste säga att det var mäkta imponerande med en bioduk fylld till bredden med får. (Hade svårt att hålla inne med alla "räkna får"-skämt. För att inte tala om: "Får får får? Nä, får får lamm.")

Vissa detaljer störde mig. Sminket höll inte riktigt för bioformatet. Musiken tog lite för stor plats ibland. Men annars gillade jag det mycket. Snyggt. Gripande. Lär nog heja på den vid Oscarsgalan. Har inte sett så mycket av de andra, men det var bra mycket bättre än Crash och Walk the Line.

Instämmer dock i vad caffeineaddict skrev:Men under väldigt stor del av filmen märkte jag att jag satt just och "beundrade" stora delar snarare än att filmen involverade mig till den grad som jag vill att de riktigt bra filmerna ska göra.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav Rombat » lör mar 04, 2006 1:51

Var precis på bio och såg Frostbiten. Blev delvis positivt överaskad. Jag hade hört mycket negativt om denna film innan, men den var bättre än förväntat. Det enda bra man hört var att effekterna skulle vara bra, men jag tyckte att de var halvdassiga. Handlingen kunde nog ha setts över lite till för filmen kändes ganska avhuggen. Dock bjöd den ett par riktiga asgarv.

Höll på att garva runt varje gång en hundjävel börjar snacka skånska.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Tob » lör mar 04, 2006 2:11

Hostel, suck, hade en del förväntningar på denna skräckthriller av Eli Roth. Första halvtimmen är katastrofal. Ett riktigt hafsverk som mest påmminer mig om en humorbefriad teen-movie. Sista timmen känns något bättre. Helheten känns fortfarande rejält medioker men jag gillar vissa bitar. Eli Roth har en del talang inom skräck och det lyser igenom mer än väl flera gånger. Under enskilda scener blir det både spännande och rejält obehagligt. En besvikelse, helt klart.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » lör mar 04, 2006 2:41

The 40 Year Old Virgin

Som ett The Office (US)-fan så är det ett nöje att se Steve Carell i en annan roll. Jag älskar honom i The Office och jag tycker han är bra i den här filmen också.

Jag måste få säga att jag tyckte att den var riktigt rolig om än *alldeles* för lång. Skrattade dock högt mer än en gång så jag är nöjd.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film