Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav VelocityBoy » tor aug 12, 2004 8:21

caffeineaddict skrev:Jag menar, det finns en orsak till att ingen talar särskilt högt om Evil Dead, medan Evil Dead 2 och Army Of Darkness är bland de mest respekterade cool-filmerna någonsin. :D

Jag såg om den där nya collectors edittion av "Army of Darkness" och jag tyckte inte att den hade åldrats med värdighet... tvåan är fortfarande bra dock.

Angående "High fidelity" så diskuterar de "Reservoir dogs" i boken istället för "Army of Darkness" vilket jag tycker känns mycket mer logiskt utifrån hur karaktärerna framställs.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » tor aug 12, 2004 11:16

VB: Jo, jag vet (inte för att dra upp den eviga diskussionen igen, men boken är bättre), men Evil Dead 2 känns verkligen som en film som Jack Blacks karaktär i filmen skulle tycka om. Det känns inte som att Rob är så fascinerad av just den diskussionen, utan bara använder Evil Dead 2 som ett exempel för att försöka få Barry intresserad och verkligen tänka på saken. :)

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav VelocityBoy » tor aug 12, 2004 11:54

Caffeineaddict: Kanske är det så... jag tycker dock att det är synd att de har dragit ned ribban i filmen en aning jag menar de gillar band som Green day (wtf!) i filmen medans de byter kassetter med Creation b-sidor (yeah yeah!! :) ) i boken jaja det är väl för att filmtittarna skall känna igen sig lite grann iaf.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » tor aug 12, 2004 12:51

VB: Mm, fast Green Day är väl det värsta brottet mot musikestetiken. Annars finns det ju fortfarande en massa roliga musiknördreferenser som åtminstone är lite mer exklusiva än GD: Echo and the Bunnymen, Captain Beefheart, Serge Gainsbourg.

Men visst finns det vissa ändringar som hade varit lite roligare om de inte hade gjort. "Smells Like Teen Spirit" på "Side A, Track 1"-listan t.ex. är lite väl mycket smörande för allmänheten (nu har jag dock glömt precis hur den listan ser ut i boken). Och så bytte de ju Solomon Burkes "Got To Get You Off My Mind" mot Marvin Gayes "Let's Get It On". Nu är ju iofs båda låtarna mästerverk, och jag tror faktiskt att "Let's Get It On" fungerar bättre i filmen, men det hade varit roligt om de åtminstone hade nämnt Solomon eller låten i filmen någon gång.

Anyway, det är bara nitpicking. Jag tycker det är en utmärkt filmatisering av en underbar bok.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tob » tor aug 12, 2004 17:02

Sen man blev Buffyfrälst så ligger ju alla sorters vampyr filmer på "vill se" listan. Kikade precis klart på The Twins Effect. En hong Kong produktion tror jag. Som vanligt med asiatiska filmer så har jag svårt för att utskilja alla karaktärer och med en Engelsk text som försvann lite väl fort många gånger gjorde inte det lättare. Grundhistorien i filmen fann jag inte något intresse av men däremot filmens nästan lite skechartarde uppbyggnad var lyckad. Framförallt så tycker jag den humoristiska tonen i filmen funkade bra, samtidigt som actionsekvenserna är toksnygga, stundtals.

Utan några större funderingar så ligger filmen kring 7/10.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Mr Chase » tor aug 12, 2004 17:05

latarmig skrev:
Mr Chase skrev:Stiftelsetrilogin är en klar favorit (där är något som skulle lämpa sig utmärkt för en miniserie på TV)!

Den skulle säkert klara ett större format än så. Om projektet bara gavs nog med resurser skulle det kunna bli som Star Wars, fast med bra handling.

Tja, de inledande berättelserna i den första delen är tidsmässigt episodiska och en film av dem skulle bli ganska uppstyckad. De gick ursprungligen som noveller i SF-pulpmagasin. De senare berättelserna om Generalen, Mulan och den Andra Striftelsen är längre och skulle bättre kunna passa i filmformatet.

malavel skrev:Har för mig att 'Jag, Robot' bestod mest av logiska problem av typen: hur kan roboten bete sig som han gör men ändå lyda robotlagarna.

Jo, det stämmer. Inte mycket action där annat än den som finns innanför pannbenet ;) !
Rupert Giles: "I'll be back in the Middle Ages."
Miss Calendar: "Did you ever leave?"
Användarvisningsbild
Mr Chase
Zeppo

Inläggav monkeyboy » tor aug 12, 2004 17:28

caffeineaddict skrev:Och så bytte de ju Solomon Burkes "Got To Get You Off My Mind" mot Marvin Gayes "Let's Get It On". Nu är ju iofs båda låtarna mästerverk, och jag tror faktiskt att "Let's Get It On" fungerar bättre i filmen, men det hade varit roligt om de åtminstone hade nämnt Solomon eller låten i filmen någon gång.

Håller med om att dom kunde ha nämn Burke i filmen men vad jag har för mig så säger väl Rob i boken något i stil med "skulle jag bli tvungen att välja min favoritlåt så skulle det nog bli "Lets get it on" med Marvin Gaye". Eller är jag helt ute och cyklar?
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » tor aug 12, 2004 17:46

monkeyboy: Nej, du kan nog ha rätt (det var alldeles för länge sedan jag läste boken), men jag kommer klart ihåg att det är "Got To Get You Off My Mind" som är "Robs och Lauras låt" i boken.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » lör aug 14, 2004 0:14

Jag har äntligen fått tag på filmen Smoke Signals. Fanns aldrig att hyra här (Sundancefilm från '98 -- no surprise). Hittade den för 50:- på nån billighetsaffär. Nice. :)

Smoke Signals handlar om indianer/indigenous people i Canada (eller kanske USA -- de åker i alla fall till Phoenix). Nåväl, det står att det är en komedi, men den är verkligen mer drama än komedi. Det är en fin liten film, ganska välspelad och det är alltid intressant att se synen på Amerika från "andra sidan". Mycket "you can't trust the whites" o dyl. Som sagt, mer drama än komedi, men en replikväxling som denna innehåller ju mer komedi än vissa filmer gör på 1½ timme (och som utger sig för att vara komedier):

"First of all, quit grinning like an idiot. Indians ain't supposed to smile like that. Get stoic! (...) You gotta look like a warrior. You gotta look like you just came back from killing a buffalo."
"But our tribe never hunted buffalo. We were fishermen."
"What?! You wanna look like you just came back from catching a fish?! This ain't 'Dancing with Salmon', you know."

:D :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Off » lör aug 14, 2004 0:59

This ain't 'Dancing with Salmon', you know."

Måste nog försöka få tag på den här. :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Joamna » ons aug 18, 2004 22:30

såg just buffy filmen från 92. efter vad jag hade hört så var skulle den ju vara skitdålig så jag hade ju inte direkt några förväntningar.. hade jag haft det hade jag nog blivit besviken ;) men nu kändes det helt okej ändå.. eller nåt iaf.

kul å se som lite kuriosa eller nåt

trodde dock att gymnastiksalen skulle brinna ner
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby

Inläggav Ai » ons aug 18, 2004 22:42

Flisa:

Som jag har hört så i Joss' orginalmanus så brann verkligen gymnastiksalen, men efter all turbulens på inspelningen av filmen så lämnade han den helt enkelt. När han sen äntligen fick göra serien bestämde han sig för att göra alla hänvisningar till sitt eget orginalmanus och inte till det som blev slutprodukten i filmen.

Det skulle vara underbart att se den film Joss verkligen ville göra - men då hade vi antagligen aldrig fått BtVS och AtS!

;)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Joamna » ons aug 18, 2004 23:09

ai:

ok. vet inte om det här är nån spoiler men.. tyckte inte att filmen klaffade riktigt med tv serien heller, men serien är väl inte menat som nån fortsättning direkt heller. av det lilla man såg av buffys föräldrars relation verkar den blivit omskriven till serien.
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby

Inläggav Ai » ons aug 18, 2004 23:38

Flisa:

Det är svårt att säga hur mycket Joss' orginalmanus skiljer sig från hur filmen verkligen blev tillslut, men som jag har hört/läst så är Buffys bakgrund som den visas i serien mycket närmare den som beskrivs i hans orginalmanus till filmen. Nu ändrades ju det manuset så mycket att Joss nära nog totalt hoppade av. Han har själv sagt att den färdiga filmen har inte mycket med hans manus att göra.

Det här var iallafall ingen spoiler tror jag.
;)

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Joamna » ons aug 18, 2004 23:51

AI:
hehe.. nej de var nog ingen spoiler.
jag blir bara mer och mer nyfiken på att se joss orginal manus, gör om filmen, gör om filmen.. för min skull *ber joss snällt och lutar på huvet*
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby

Inläggav Noggster » tor aug 19, 2004 9:21

Såg värsta filmen för någon vecka sen,
"The Brotherhood" den hade en sån värdelös text på framsidan att jag var tvungen att se vad det var för något.. : "College-skräck i samma still som Buffy och Förhäxad"
Självklart var det nåt av det sämsta jag någonsin tittat på. Och det värsta är ju att det finns två sequals till den.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav Zaxx » mån aug 23, 2004 20:27

Några "caps" från Bring it on:

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Noggster » mån aug 23, 2004 21:09

Nu ska jag tipsa om lite filmer !

Rekommenderat:
Shrek 2, roligare än ettan.
Jersey Girl, Kevin smith kan inte göra fel.
Hell boy, bättre än namnet.

Bajsar på:
Garfield the movie, nej nej nej.
The punisher, doh..
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav Off » mån aug 23, 2004 21:26

Noggster skrev:Nu ska jag tipsa om lite filmer !

Rekommenderat:
Shrek 2, roligare än ettan.
Jersey Girl, Kevin smith kan inte göra fel.
Hell boy, bättre än namnet.

Bajsar på:
Garfield the movie, nej nej nej.
The punisher, doh..

Shrek 2 tyckte jag var mycket sämre än 1an. Fortfarande en helt ok film men inte alla samma komiska höjder.

The Punisher kan jag bara hålla med om. Fel skådespelare och en del konstiga scener som kunde gjorts bättre.

Har inte sett någon av de andra.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav malavel » mån aug 23, 2004 21:28

Håller med Off, som vanligt. Shrek 2 var klart sämre än 1:an. Men Punisher tyckte jag var ok. Hell Boy var dock bra.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav noike » mån aug 23, 2004 22:22

Noggster: fast om man kollar på råmaterialet till Jersey Girl så låter det inte som någon höjdare -- den verkar rätt katastrofal faktiskt. Men så gör Kevin Smith det omöjliga och börjar regissera på riktigt och lyckas även få Ben Affleck att agera. What the fuck just happened?

Och jo, Hellboy är bra. Om nu någon ville få för sig att filmatisera någon serie av Grant "George" Morrison också.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Noggster » tis aug 24, 2004 10:53

noike jo helt klart, trodde jersey girl skulle vara som vilken romantisk komedi som helst, alltså helt värdelös.. så man var väldigt positivt överaskad.
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav Matt » tis aug 24, 2004 12:40

Var nya punisher sämre än den gamla med Dolph?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Matt » ons aug 25, 2004 11:56

Såg Jersey Girl. Bra. Endast Kevin Smith kan göra en bra film starring Ben Affleck.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Noggster » ons aug 25, 2004 20:45

Det är ingen som lyckats se Harold and Kumar goes to white castle ?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav poser » ons aug 25, 2004 20:52

Jo, den var rätt rolig. Har man sett trailern vet man vad det är för typ av film och där är väll inga större överaskningar. Gillar man den typen av komedier så är den ett måste att se.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Noggster » ons aug 25, 2004 20:54

Den är väl samma stuk som dude where's my car?
Och sen e ju John Cho med, hans karaktär Chau i Off Centre är så underbar!
That is SO HOT!

poser: såg du den på screener?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

Inläggav poser » ons aug 25, 2004 20:55

Lite dude where's my car, lite van wilder.

Screener, check.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Off » ons aug 25, 2004 20:57

Den är absolut inte lika rolig som van wilder men man måste se den om man gillar sådana filmer
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Noggster » ons aug 25, 2004 20:58

Bah.. Van Wilder var okey, gillade inte killen som spelade Van dock.
Annars är väl en av huvudrollerna i Harold and Kumar.... den där indiska snubben i just Van Wilder ?
Användarvisningsbild
Noggster
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film