Andra serier 3: The Thread That Eats TV-Shows

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav RalfiParpa » tor nov 29, 2007 18:37

Det är ohyggligt intressant. Men Brotherhood har ingen humor överhuvudtaget. Inte för att en bra serie behöver det (Carnivale, exempelvis). Brotherhood kan vara rolig om den vill...den väljer bara att inte vara det. Man måste respektera det. Så betrakta dig som förvarnad.

Så. Nu är det Showtime som producerar de mest originella och fängslande TV-serierna (We love Dexter!) medan HBO spyr upp sömnpiller som Rome och Big Love. "Things Have Changed," som det sista avsnittet av Brotherhoods andra säsong så passande signalerar. Vilket i sig ju är en Dylan-referens. Jag har aldrig varit en trubadurpoet-musikmänniska (lyssnar mest på Brian Eno just nu) men ni Dylan-nördar borde väl uppskatta att de tio avsnitten som utgör Brotherhoods andra säsong är döpta efter Dylan-låtar. Eller rättare sagt efter hänvisningar till textrader i Dylanlåtar (säsong ett var bibeln). Pretentiöst? Som fan. Originellt? Oh, ja.
Senast redigerad av RalfiParpa tor nov 29, 2007 18:46, redigerad totalt 2 gånger.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » tor nov 29, 2007 18:39

RalfiParpa skrev:Brotherhood kan vara rolig om den vill...den väljer bara att inte vara det.

Som jag då. Verkar ju passa utmärkt.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » tor nov 29, 2007 18:42

Därserman. Någon hade invändningar mot säsong 1 av Brotherhood vill jag minnas. Men detta låter ju väldigt lovande. Är det en serie som tar tid att komma in i och därefter lyfter rätt ordentligt?
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav RalfiParpa » tor nov 29, 2007 18:54

Tob skrev:Därserman. Någon hade invändningar mot säsong 1 av Brotherhood vill jag minnas.

Det är lätt att ha invändningar mot serien efter att ha sett första avsnittet.

Tob skrev:Men detta låter ju väldigt lovande. Är det en serie som tar tid att komma in i och därefter lyfter rätt ordentligt?

Ja. Som jag skrev, den tar sin lilla tid och seriens totala humorlöshet (om det nu är ett svenskt ord) kan kännas alienerande för vissa. Men runt 1.09 började jag grunna på om Brotherhood kanske inte är ett litet mästerverk ändå. Garanterar ingenting såklart, folk tycker om olika saker och Brotherhood kanske faller mig mer i smaken än den gör er. Tänk er 21 Grams och House of Sand and Fog, fast i USAs minsta stat och med en irländsk-amerikansk familj. Väldigt subtil och med massa trevlig och otrevlig symbolik också, lite som The Wire.
Senast redigerad av RalfiParpa tor nov 29, 2007 22:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » tor nov 29, 2007 18:59

RalfiParpa skrev:21 Grams [...] House of Sand and Fog [...] The Wire.

Okey, stop your sucking up. Jag ska titta. Men jag ser att S2 fortfarande är pågående, blir nog att vänta tills den är klar då.

EDIT: Ah. S2-avslutning i nästa vecka. Då kan man ju lika gärna börja direkt då.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tob » tor nov 29, 2007 19:13

RalfiParpa skrev:Tänk er 21 Grams och House of Sand and Fog, fast i USAs minsta stat och med en irländsk-amerikansk familj. Väldigt subtil och med massa trevlig och otrevlig symbolik också, lite som The Wire.

Ohh...fuck...känns som jag verkligen har missat något här. Har enligt filmtipset 22 st 5or, både 21 gram och House of sand and fog tillhör dem. Din beskrivning av serien, Ralfi, gör mig verkligen uppspelt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav RalfiParpa » tor nov 29, 2007 19:15

Skådespelet är fantastiskt och cinematografin är porr också. Så...ni vet...get down to it.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav CheeseGuy » tor nov 29, 2007 19:24

Ja, den låter ju jävligt trevlig. Det blir kanske en titt efter Sopranos då.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav adolvsson » tor nov 29, 2007 20:37

Letade upp vad jag skrev om Brotherhood efter allra första avsnittet:

adolvsson skrev:Brotherhood verkar sådär. Avsnittet var ojämnt, och de saker jag tyckte bäst om hade mer med idéer än själva framförande att göra. Fast det som störde mest var ändå hur mycket wannabe-Sopranos det hela kändes som. Oerhört synd. Varför ska Showtime blicka hårt åt HBO:s håll, när dom är så bra på alldeles egna fräscha grejer (Odessey 5, förihelvitti!). Kanske kan tänka mig ge serien nåt avsnitt till. Lovar inget.

Tob skrev:Du får gärna skriva något mer om Brotherhood senare efter framtida avsnitt. Har sneglat lite och haft mina funderingar på den.

adolvsson skrev:Will do, om jag orkar. För ju mer jag tänkte på det, desto tydligare blev det att Brotherhood faktiskt inte var speciellt bra och rätt tråkig. Det hänger på nyfikenhet över några små detaljer om jag ser andra avsnittet, men just nu saknar det absolut rekommendationsstämpel.

Jag såg aldrig andra avsnittet. Rent spontant - det är ju ett par riktigt bra exempel du plockar fram, Ralf - börjar det kännas som något av ett misstag.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav RalfiParpa » tor nov 29, 2007 22:18

adolvsson skrev:Letade upp vad jag skrev om Brotherhood efter allra första avsnittet:

adolvsson skrev:Brotherhood verkar sådär. Avsnittet var ojämnt, och de saker jag tyckte bäst om hade mer med idéer än själva framförande att göra. Fast det som störde mest var ändå hur mycket wannabe-Sopranos det hela kändes som. Oerhört synd. Varför ska Showtime blicka hårt åt HBO:s håll, när dom är så bra på alldeles egna fräscha grejer (Odessey 5, förihelvitti!). Kanske kan tänka mig ge serien nåt avsnitt till. Lovar inget.

Brotherhood har många likheter med The Sopranos, det råder det ingen tvivel om. Visserligen har nästan alla serie som försökt göra något utmanande och provocerande sedan 1999 en del gemensamt med The Sopranos. Det var ändå David Chase som startade hela den här TV-guldåldern. Många kritiker och fans avfärdade serien som en The Sopranos-klon förra året (nu säger samma personer att Brotherhood är det nya The Sopranos). Tro mig, Brotherhood är någonting helt annat. Den vill helt andra saker och försöker uppnå dem på helt andra sätt.

adolvsson skrev:Jag såg aldrig andra avsnittet. Rent spontant - det är ju ett par riktigt bra exempel du plockar fram, Ralf - börjar det kännas som något av ett misstag.

Jag gillade första avsnittet ordentligt även om det bara är en försiktig, trevande inledning. Det gick inte upp för mig exakt hur bra Brotherhood är förrän en bra bit in i serien.

Så folk här lyssnar faktiskt på vad jag har att säga om saker? Vilken trevlig överraskning. Som Brotherhood. Eftersom jag verkar vara den enda personen som sett serien här ska jag inte slösa mer tid på att skriva om den. Diskussioner och sådant där kan vi ta när ni kommit till 1.09. Det enda ni behöver veta är att, ja, den är bra och, ja, ni borde i alla fall ge den en chans.

caffeineaddict skrev:Mad Men S1. Den sorgnaste, vackraste karaktärsskildringen på TV på evigheter (EDIT: Eller, tja, sedan FNL iaf. ;) Tänka efter före hyperbole? Nejdå!). Helt olik alla andra serier i tempo, stil, uppbyggnad. Tokigt jäkla bra. Årets bästa nya serie? Årets bästa nya serie!

Om du tar det jag skrev här ovan som en Brotherhood-rekommendation tar jag det där som en Mad Men-rekommendation. Är väldigt nyfiken, serien är ju skapad av The Sopranos-författaren Matthew Weiner och att han är medförfattare till några av mina favoritavsnitt av serien är tillräckligt för att jag ska ge det en chans. Serien visas på AMC i USA som jag inte hade en aning om vad det var förrän jag kollade upp det på Wikipedia alldeles nyss. En kabelkanal alltså? Betyder det svordomar och sådant? Inte för att det är livsavgörande eller så.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Illyria » tor nov 29, 2007 23:51

RalfiParpa skrev:Om du tar det jag skrev här ovan som en Brotherhood-rekommendation tar jag det där som en Mad Men-rekommendation. Är väldigt nyfiken, serien är ju skapad av The Sopranos-författaren Matthew Weiner och att han är medförfattare till några av mina favoritavsnitt av serien är tillräckligt för att jag ska ge det en chans. Serien visas på AMC i USA som jag inte hade en aning om vad det var förrän jag kollade upp det på Wikipedia alldeles nyss. En kabelkanal alltså? Betyder det svordomar och sådant? Inte för att det är livsavgörande eller så.

Nu är jag inget fan av Sopranos (har visserligen aldrig riktigt sett serien), men Mad Men är helt underbar. Det märks att det är en kabelserie, inte direkt pga språket, serien är väldigt 60-tal, men kvalitetsmässigt och serien får berättas precis som den vill, inte i något standardformat. Se den! Klar för en andra säsong också.

De två första avsnitten av Brotherhood följde med Dexter-dvd:n, men jag fastnade inte riktigt. Ska dock ge serien en chans till längre fram, men den ligger rätt långt bak i kön.

Dirty Sexy Money har börjat tråka ut mig allt mer, det får ta och hända något som rör om i såpagrytan. Rejält och snart. Har inte sett veckans avsnitt ännu.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » fre nov 30, 2007 0:23

RalfiParpa skrev:En kabelkanal alltså? Betyder det svordomar och sådant? Inte för att det är livsavgörande eller så.

De har säkert möjligheten, och jag tror det har förekommit några "shit":s, men det är inte riktigt den sortens serie där kabel-tillåtet material krävs. Men det är trevligt ändå att möjligheten finns och framförallt gillar jag ändå kabelgrejen eftersom det tillåter lite längre avsnitt (47-48 min istället för 41-42).

Och det är en definitiv rekommendation. Men precis som du säger om Brotherhood så smyger den sig på. Iofs känner man kvalitéen och potentialen redan från början men det var nog 1.05 som var första gången som den wow:ade mig mer ordentligt. Sen var det mest bara att njuta S1 ut.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Matt » lör dec 01, 2007 21:15

Dricker man några öl är Bionic woman rätt bra.
Snygg är hon i alla fall.
Jag gillar snygga tjejer med superkrafter som kan slåss.
Coolt att hon heter Summers.
Avlägsen släkting till två systrar i Sunnydale kanske.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav adolvsson » lör dec 01, 2007 21:23

Matt skrev:Dricker man några öl är Bionic woman rätt bra.
Snygg är hon i alla fall.

Hon är både snygg och bra i brittiska Jekyll, som också är väldigt bra. En säsong hittils, 6 avsnitt eller så. Hon är inte med alls lika mycket, men snygg och bra, det är hon garanterat.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav adolvsson » sön dec 02, 2007 13:40

Hey: Buggery. Det där lät värre än väntat. Vilket var väntat. Synd och skam.

Det samma gäller tydligen "The Return of Jezebel James" som också är en serie jag ser fram emot (Lauren Ambrose!).

Och Parker! Posey! Jag är förhållandevis ointresserad av sit-coms, och efter Amy Sherman-Palladinos sista säsong GG är jag väldigt ointresserad av henne, men mitt intresse för Parker Posey (och Lauren Ambrose, inget snack om saken) väger upp dom nackdelarna.

PARKER! POSEY! :lovebunny:

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav caffeineaddict » sön dec 02, 2007 14:08

Äsch, Amy fuckade iofs till sig hyfsat med sista halva S6-säsongen av GG (första halvan av S6 är ju däremot precis strålande), men det gör mig inte ointresserad av allt hon gör i framtiden. Folk har svackor. Med tanke på hur mycket bra hon gjorde dessförinnan i GG är jag fortfarande mer än lovligt intresserad av Jezebel, särskilt iom Parker Poser/Lauren Ambrose-kombon.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » sön dec 02, 2007 14:48

HeY skrev:Den verkar redan bli foxifierad. De har avbokat massor med avsnitt redan innan den har sänds tror jag att jag läste någonstans. Ja här står det att produktionen redan har stoppats indefinitely.

Tror det där mer beror på strejken. Fox har haft skitmånga serier i produktion alldeles för tidigt. Det tär på kassan.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Illyria » sön dec 02, 2007 20:38

Ska bli intressant att se New Amsterdam senare ikväll. Igår såg jag piloten till Canterbury's Law och den var ganska hemsk. Funderade starkt på att stänga av efter 10 minuter men tvingade mig själv att se klart den. Knappast värt det, ännu ett intetsägande advokatdrama.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » sön dec 02, 2007 21:51

Försökte titta på Cities of the Underworld 1x03 : Londons Lost Cities. Oerhört intressant ämne och du hade kunnat fylla timmar om det, men här går de igenom olika delar med tio minuter styck, komplett med en aldrig tyst programledare och whip-pans med kameran och andra irriterande saker. Katastrof, var tvungen att stänga av.

"Kuk" tycker jag om det.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav herdware » sön dec 02, 2007 21:54

Illa, det lät ju som det kunde vara grymt bra annars. :(
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav noike » sön dec 02, 2007 22:06

herdware skrev:Illa, det lät ju som det kunde vara grymt bra annars. :(

Ja, jag blev alldeles till mig först. En hel programserie om gamla stadslager på olika ställen i världen, det hade kunnat bli så fantastiskt att det inte är sant. Men nej.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » mån dec 03, 2007 5:13

A Bit of Fry and Laurie 2.02:
— Our final bit, our end skit, has been stolen.
— Stolen?!
— Mmm. By Omar Sharif.
[Hugh Laurie himlar med ögonen]
— Again!

Fantastiskt program.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » mån dec 03, 2007 12:14

Någon som sett rippen av Tin Man avsnitt ett någonstans?

Edit: jag blir tokig! Bara en massa making of.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » mån dec 03, 2007 12:26

Bättre saker däremot: Damages s1 får dvd-release i slutet av januari, typisk FX-box så de har lagrat upp en del extrasaker.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » mån dec 03, 2007 12:28

noike skrev:Bättre saker däremot: Damages s1 får dvd-release i slutet av januari, typisk FX-box så de har lagrat upp en del extrasaker.

:lovebunnier:

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Illyria » mån dec 03, 2007 15:56

Bara DSR scenerelease av Tin Man? Ugh. Får väl offra lite ratio för widescreen från Bästa Torrentsidan.

Piloten för Swingtown är ute också, jag vet nada om den, men den ska jag se ikväll.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » mån dec 03, 2007 18:49

Jag kunde inte hitta den på youtube så ni får helt enkelt ladda ner hela avsnittet. A Bit of Fry and Laurie 2.06. Deras diss av Thatcher är inspirerande — hon borde fortfarande ha varit vid makten när det visades.

3.01:
— You can shove the department up your arse!
— No, I can't do that Alan, as you very well know. The department is a large building housing hundreds of people. I couldn't possibly shove it up my arse without a great deal of discomfort.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Glorificus » tis dec 04, 2007 11:12

Journeyman 1x10
Superbra avsnitt! Jag trodde verkligen inte att serien skulle ha såhär mycket arc. Minns inte senast jag sett en serie som lyckats så bra med att balansera veckans fall med en större arc. Det hjälper nog att Kevin Falls är med och skriver varje avsnitt själv.

Och Kevin McKidd fortsätter förstås att vara Kevin McKiddig. 8)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav brat » tis dec 04, 2007 23:16

Jag fick en slumpmässig tanke när jag cyklade hem från jobbet (och inbillade mig att jag nästan blev påkörd och gjorde ljudeffekter till det "Ka-pow!")

Tror ni att Kelly Kapowski (Saved by the Bell, you know) fick sitt namn av Ka-pow-effekten?
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav Illyria » tis dec 04, 2007 23:35

brat skrev:Tror ni att Kelly Kapowski (Saved by the Bell, you know) fick sitt namn av Ka-pow-effekten?

:D
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film