Realityserier (Survivor, American Idol m.fl.)

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav AKS » tor sep 20, 2007 19:08

Kitchen Nightmares 1.01: Okej, men inte alls lika bra som UK-versionen. Överdramatisk musik, repetition av scener och en clown i restaurangen som behöver hjälp. Obetalbart var dock kockens ansiktsuttryck då Gordon säger ett par sanningens ord till clownen.

Jag ger serien ett par avsnitt till och hoppas de hittar bättre restauranger där man verkligen vill att de ska lyckas. Saknade också att det pratades så lite om menyer och tanken bakom alla förändringar.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » fre sep 21, 2007 12:21

Kitchen Nightmares 1.01: Jo. Det var väl problemet. Alldeles för mycket over-the-top som löste sig lite väl snabbt och smärtfritt. Har svårt att ta sådana där totalvändningar på riktgt allvar.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Glorificus » tor sep 27, 2007 3:49

Såg ett avsnitt av svenska Top Model. Helt sjukt att tjejen som åkte ut faktiskt fick välja själv om hon skulle vara kvar, och allt hängde på om hon gick med på att klippa håret eller ej. Och så säger människan nej! :rolleyes:
Kan inte säga att jag gillar svenska programledartjejen. Hon försöker, men det finns ju ingen kraft i nåt som hon säger eller gör.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav noike » tor sep 27, 2007 13:27

poser, ey. How I fucking hate you. (spoiler för mig själv) Top Chef var ju bra... Ska jag behöver titta på uslig reality-tv nu? I feel soiled and less special.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav poser » tor sep 27, 2007 13:29

noike skrev:poser, ey. How I fucking hate you. (spoiler för mig själv) Top Chef var ju bra... Ska jag behöver titta på uslig reality-tv nu? I feel soiled and less special.

Men den är inte uslig. Annan reality-tv fokuserar på all the drama medans top-chef fokuserar på maten. Visst, det är lite drama också men mest är det mat.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav noike » tor sep 27, 2007 13:32

poser skrev:
noike skrev:poser, ey. How I fucking hate you. (spoiler för mig själv) Top Chef var ju bra... Ska jag behöver titta på uslig reality-tv nu? I feel soiled and less special.

Men den är inte uslig.

Jag vet, men konceptet reality-tv är i min hjärna "uslig". Men som sagt, jag skrev ju att det var bra. (Redan tillagt på min myepisodes btw.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav LWes » tor sep 27, 2007 14:50

Du är otroligt fördomsfull när det kommer till reality-shows, mannen.
Jag håller på att skriva en essä om just detta. :o

För övrigt tycker jag inte att Top Chef är är fokuserat på mat än vad andra serier i samma genre är på sina teman.

Och är det ingen annan som sett Kid Nation? Jag såg andra avsnittet idag och det är fan en otrolig serie.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Peppe » tor sep 27, 2007 15:17

LWes skrev:Du är otroligt fördomsfull när det kommer till reality-shows, mannen.
Jag håller på att skriva en essä om just detta. :o

För övrigt tycker jag inte att Top Chef är är fokuserat på mat än vad andra serier i samma genre är på sina teman.

Och är det ingen annan som sett Kid Nation? Jag såg andra avsnittet idag och det är fan en otrolig serie.

Vilka reality-shows är värda att se?

Låt mig se vad jag har sett...

Beauty and the geek season 1 (Det var ok, men orkar ej se mer)
Hell's Kitchen (helt okej, men har också bara sett säsong 1. Orkar ej se mer.)
Top Model (Har sett en del av amerikanska, jag testade ett 5-tal andra länder men canada var det enda som var i närheten av lika roligt. Även om jag inte orkar se Canada heller...Det blir mest så att jag ser Top Model på söndagsrepriser på tv, om jag råkar stöta på det. Ja, när jag stöter på det helt enkelt.)
Svenska Idol (Ja, antingen så avskyr man när juryn överdriver när dom klankar ner på folk, eller så älskar man det. Tycker att Carolina Gynning är en bra programledare, bättre än de förra faktiskt även om jag gillade förra årets också. Brukar bara titta på auditions och enstaka avsnitt, gillar några i årets uppsättning faktiskt. Brukar tittar fram till att det är en som åker ut per vecka, ungefär.) Är amerikanska bättre?
The Amazing Race (tråkigt i längden. I brist på annat)
Fear Factor (Brist på annat)
När jag var mindre en del svenska men mestadels så är det bara skit i min erfarenhet.

Ja...ungefär nåt sånt där. Vilka tycker du att jag ska testa LWes? Du som är så insatt i reality-serier? Ge mig alla bra! :D
Som du ser så är min favorit nu typ, Idol och Top Model. Och det skäms jag redan lite över. Ge mig mer att skämmas över!
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav Glorificus » tor sep 27, 2007 15:18

LWes skrev:Och är det ingen annan som sett Kid Nation? Jag såg andra avsnittet idag och det är fan en otrolig serie.

Jag är nyfiken på den, så jag ska kolla in den.
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav LWes » tor sep 27, 2007 19:46

Ja, jag känner mig ganska insatt i denna genre, så jag ska ge dig lite tips peppe.

För det första så bör du se mer Idol. Om du gillar svenska Idol (som jag själv tycker är okej, men hatar vissa grejer med) så borde du gilla American Idol som är otroligt hög klass produktionskvalitémässigt. Säsong 4 och uppåt speciellt skulle jag väl säga. Dom tidigare säsognerna är också bra, men dom känns lite åldrade när man tänker på hur det utvecklats.
Australian Idol säsong 4 var helt fantastisk, om den finns att ladda hem fortfarande tycker jag helt klart att du ska se den.
Säsong 5 av Australian Idol håller på nu och är också jättebra.

Canadian Idol är också riktigt stabilt och mycket bättre än svenska. Säsong 2 var superb. 3, 4 och 5 var också bra, varav den sistnämne nyligen avslutades.

Även Rock Star: INXS och Rock Star: Supernova kan starkt rekomenderas.
Det är som Idol, fast utan auditionprocessen, där en grupp deltagare uppträder för chanses att bli sångaren i bandet (INXS i första säsongen, och det nyskapade Supernova i andra)
Bandet eliminerar en varje vecka tills dom har den dom vill ha.
Många jättebra framträdanden.
Om det är auditions och höra dåliga/knasiga sjunga o.s.v. du gillar är Idol din grej.
Om bra sångare är något du uppskattar kan Rock Star kanske passa bättre.
Själv gillar jag båda väldigt mycket. Rock Star är för övrigt nerlagt. Andra säsongen gick förra sommaren. Jag tyckte första säsongen va bättre, och skivan som INXS spelade in med vinnaren är skitbra, jag har lyssnat på den väldigt många gånger. Den är bättre än någon Idol-vinnares skiva vad jag kan komma på just nu i.a.f.

Om du gillar Top Model, har du sett Project Runway? Det är ungefär samma sorts serie fast det är designers som tävlar.
Den är underhållande.
och samma skapare har även gjort Top Chef som är mycket bra och många här verkar gilla den.

Sen när det kommer till GAMESHOWS finns det den fantastiska serien Surivor. I.o.m. Expedition Robinson vet du grundkonceptet, men Survivor är mycket mer än Robonson någonsin var, med stort fokus på det strategiska spelet som uppstår. Det är verkligen värt att ses, själv älskar jag det varje säsong.
Och säsong 1 är ett bra ställe att börja om man vill ge sig in i det.

Big Brother (US!!!) finns också. Det är väldigt viktigt att man släpper alla sina förutfattade meningar om Big Brother om man vill ge det en chans, för amerikanska BB är verkligen inte som svenska. Dom upptäckte att det formatet sög, så dom gjorde om reglerna och det är efter säsong 1 väldigt likt Survivor, som ett socialt strategispel. Dom har inte sex, dom horar sig inte för kamerorna, dom bara har kul och tävlar hårt.
Säsong 2 tyckte jag var lite segt (men om man hittar den med bra videokvalité så känns den nog bättre)
Säsong 3, 4 och 5 är jättebra.
Säsong 6 är fantastisk och säsong 7 och 8 likaså.

Gillar du boxning är The Contender att rekomendera. Jag är inte alls intresseras av det, men jag blev ändå väldigt imponerad av säsong 2, så om man gillar boxning tror jag att det skulle vara skitbra.

Gillar man serietidningar: Who Wants to be a Superhero? som leds av Stan Lee, där en grupp superhjältar får gå igenom olika test tills bara en är kvar.

The Apprentice är en jättebra serie. Helt klart toppen. Den bästa i jobbsökar-genren (Top Model, Top Chef, Hell's Kitchen, Who Wants to be a Superhero? m.fl.)

Jag orkar inte skriva mer nu, måste fortsätta skriva min essä om samma ämne. Hoppas det där hjälpte.

edit: Oj glömde nämna Kid Nation. Ja Glory se första avsnittet i alla fall. Jag blir så otroligt imponerad av dessa barn, jag finner det helt otroligt och rörande. Mycket fin serie.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Tob » fre sep 28, 2007 12:43

Appropå svenska idol. Är inte deltagarna i år fruktasnvärt bra. Tidigare år så tycker jag det alltid har varit hälften av startfältet som likväl kunnat åkt ut från början.

För att komplettera LWes lista, så On the lot, som gick i somras gillade jag väldigt mycket. Verkar inte som någon annan gjorde det. Regissörer som tävlar, så varje vecka så gjordes det kortfilmer med lite olika teman.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Glorificus » fre sep 28, 2007 13:02

Och Joe Schmo Show tyckte jag var helt underbar. Delvis för karaktärerna och det som händer, men lika mycket för själva konceptet och hur det är ett experiment för att undersöka reality show-formatet. Både gränsen mellan reality och fiktion, men också moralen i att använda vanliga människor för underhållningsvärde.

Det är alltså bara en person i den serien som tror att allt är på riktigt, att de är tio personer som ska bo i ett hus och röstas ut en efter en. Alla andra är skådespelare som spelar fiktiva roller, utan att han vet om det. Och tävlingarna i avsnitten är en parodi på hur reality show-tävlingar brukar vara (samtidigt som en av dem alltså tror att allt är seriöst).

Riskabelt projekt, men det blev av en del av showen att de filmade skapandet av serien också och hur allting ständigt riskerade att läggas ned. Att det fanns etiska problem och att de som gjorde serien var så medvetna om det var det som fick det att fungera. Och att de valt en person som testsubjekt som var en sån fantastisk människa.

Den svenska dokusåpa jag tyckt bäst om (förutom vissa delar av Robinson och BB) är Malmvägen. Snygg och bra. 8)
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Glorificus » lör sep 29, 2007 23:41

LWes skrev:Oj glömde nämna Kid Nation. Ja Glory se första avsnittet i alla fall. Jag blir så otroligt imponerad av dessa barn, jag finner det helt otroligt och rörande. Mycket fin serie.

Nu har jag sett Kid Nation 1x01 och håller verkligen med. Underbara barn! Så många olika karaktärer.
Taylor: "I'm a beauty queen, I don't do dishes." :D
Lille 8-årige Jimmy. :lovebunny:
Greg: "Hey, Jimmy?"
Jimmy: "Yeah?"
Greg: "You wanna be my new wingman?"
Jimmy: "Who is it?"
Greg: "Greg."
Jimmy: "... No."
:D

Och vimsige Jared med alla sina uttryck... "It's just crazy beyond crazy!"
Och 9-årige Alex, lillkillen med en framtand, som tyckte att 14-15-åringarna var barnsliga. "That's juvenile, that's like two-year-old behavior." Så cool kille!
Och Michael, 14 år! Vilken talare! Future president?

Ser fram emot andra avsnittet! :)
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav noike » lör sep 29, 2007 23:48

Jag håller på att ta mig igenom Top Chef s3. Det går ruskigt fort.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » lör sep 29, 2007 23:53

Ja, det är en bra säsong. S1 var också väldigt bra tycker jag, medan S2 har för mycket "typisk reality-såpa" över sig iom att det är konflikter mellan karaktärerna. Fortfarande helt okej dock.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav carre » lör sep 29, 2007 23:56

jag ÄLSKAR top chef, fast säsong 1 går verkligen inte att slå! stephen, tiffany, dave och alla andra! så bra!
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav noike » sön sep 30, 2007 0:01

tror jag ska se s1 efter s3-finalen nästa vecka. Borde kommit ikapp då. Problemet är att jag alltid blir så hungrig.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » sön sep 30, 2007 0:30

Kitchen Nightmares 1.02: Mycket bättre än första avsnittet. Men fortfarande mycket sämre än den brittiska versionen. Helt okej dock.

Gordon Ramsays tystlåtna vrede var bara wow... "You're guilty." Om blickar kunde döda...

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » sön sep 30, 2007 21:46

AKS skrev:Kitchen Nightmares 1.02: Mycket bättre än första avsnittet. Men fortfarande mycket sämre än den brittiska versionen. Helt okej dock.

Gordon Ramsays tystlåtna vrede var bara wow... "You're guilty." Om blickar kunde döda...

Ja. Framförallt fick vi ett par personer som gick att ta på lite allvar. Inte som förra avsnittet, med en galen co-owner som mest liknande en karikatyr från italienska maffian.

Jag har börjar se på den brittiska förlagan nu. Vilken skillnad. Så sjukt mycket mer återhållsamt. Behagligare på många sätt. Lättare att ta på allvar främst.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » sön sep 30, 2007 21:50

Ja, den brittiska versionen är mycket bättre. Framför allt får man mycket mer insikt i Gordons tankegångar och det är för mig det mest intressanta. Man får veta varför en meny eller interiör inte fungerar och vad som kan göras bättre. Me likey very muchy. Men om den amerikanska versionen fortsätter med avsnitt som 1.02 (gärna bättre dock) så lär jag fortsätta att se.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » sön sep 30, 2007 21:54

Ja. Jag håller med. US fokuserar mer på att Gordon gör något medans i UK så fokuserar man på varför Gordon gör något.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » sön sep 30, 2007 21:55

Well put!

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » mån okt 01, 2007 17:58

Nu har sett färdigt de fyra avsnitten i första säsongen och första avsnittet av andra säsongen. Appropå återhållsamt. Det är oerhört intressant att man faktiskt hela tiden för en diskussion kring varför en resturang har gått ner sig. Och om man bortser från allra första programmet så har ju det känns som realitiska fall, där en förändring är möjlig med mer eller mindre enkla medel. Medans i US (och bara två avsnitt än så länge ifs) så är det pang på, focking shock, katastrof....sen blir det bra.

Hur är den brittiska versionen av Hells kitchen? någon som sett? jag såg i somras när jag kikade att första säsongen var med kändisar så jag fick inget intresse.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » mån okt 01, 2007 18:04

Håller helt med om det du skriver om Ramsay's Kitchen Nightmares vs Kitchen Nightmares.

Jag har inte sett den engelska versionen av hell's Kitchen, höll på att ladda ner den en gång, men nåt jag läste fick mig att bli ointresserad. Jag kommer inte ihåg vad det var dock.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » tis okt 02, 2007 10:31

Jag laddade hem första avsnittet av Hells Kitchen uk S3. Jo, det var med kändisar-kockar, vilket drar ner mitt intresse grovt. Sen höll inte Gordon i det. Så jag skippar det. Kanske var någon av dem anledningarna som gjorde att du tappade intresset också AKS?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » tis okt 02, 2007 16:31

Jepp, det stämmer. Nu då du säger det kommer jag ihåg det.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Glorificus » tis okt 02, 2007 23:29

Haha, jag kom precis ihåg ett citat från Kid Nation 1x02 som var ett bra exempel på de roliga kommentarer barnen kastar ur sig.

När de bestämt sig för att döda några hönor...
"Are we gonna hang them like they did Saddam Hussein?"

:D :D :D
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav LWes » ons okt 03, 2007 18:49

:D
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav noike » ons okt 03, 2007 22:03

Jag blev klar med s1 av Top Chef idag. Riktigt kul. Stephen är bäst på arrogantisk dryghet.

Finalen i s3 imorgon.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tor okt 04, 2007 21:11

Top Chef S3-finalen:

Jag var i den lyckosamma positionen att jag inte brydde mig vem som vann, men på ett bra sätt. Alla har visat sig vara bra människor (vad man kan se) och bra kockar (vad vi hört). Vem som helst hade innan detta program varit en värdig vinnare för mig. Sen blev det ju uppenbart att Casey (min favorit mot slutet) inte höll måttet riktigt och det var ju bara att acceptera.

Reunion-program nästa vecka. Kan bli intressant. Hade väntat mig det före finalen som det ju brukar vara på Bravo (om jag minns rätt), men detta kan ju bli kul också.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film