Brokeback Mountain.
A bear skrev: Den som inte bölar i scenen med Jacks föräldrarär av sten. Jävligt grå sten.
Ja, björnen, då kan du kalla mig Herr Gråsten, för jag tyckte den scenen, som många andra, var ansträngd och tillgjord.
För mig var det här en besvikelse. Heath Ledger och Jake Gyllenhaal är båda förbaskat bra skådespelare, framför allt Jake, men båda två kändes väldigt felplacerade i sina roller. Båda två är fullständigt lysande i sin relation till varandra, stunderna emellan dom som handlar om vad dom känner och hur svårt dom har för att hantera det är fantastiska, men utöver det känns kopojkestilen lika fel som makupen när de ska målas äldre. Jag är övertygad om att historien passar mycket bättre i sitt originalformat, eller som serieroman, men som film - uppenbarligen inte.
Flera bra skådespelarinsatser överlag, men samtidigt mycket som kändes fel. Om det är Ang Lees fel, eller manuset, det är jag inte filmtyckare nog att reda ut riktigt än.
Dialogen kändes för övrigt ofta styltig och amatöraktig. Kanske borde manusfolket lagt ner mer vikt på den biten när det är så lite av det i filmen.
Dessutom stördes jag av att Jacks död hanterades off screen, något som inte brukar störa mig nämnvärt annars.
Fast fotot är rent förbaskat vackert, det går inte att komma ifrån.
Ärligt talat kanske inte det här var bästa tillfälle att se filmen på, den speglade lite mer än behagligt egna känslor (nej, jag pratar faktiskt inte om ju gay-biten) jag har som råkade aktualiseras tidigare idag, men jag tvivlar. Om något borde det har gjort upplevelsen starkare. Bortsett från möjligtvis de scener som rörde just förhållanden och känslor (
vare sig det var mellan de båda männen eller männen och deras fruar) blev det absolut inte så.
Nej, en rejäl besvikelse. Tyvärr.