Battlestar Galactica

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » ons nov 15, 2006 3:52

noike skrev:Kanske det men han kom mest från Deep Space 9 (Och Carnivále!). Bryan Fuller kom från Voyeger och greppade det där rätt bra. Man tycker det borde varit tvärt om i sådana fall.

Moore började ju ändå på TNG. Livslånga spår. Innerst inne kanske det bor en liten pojke i honom, en grabb som inte kan stå emot effekterna av Trek. Ett litet fan som inte ens vill. Det här kanske, på något sätt, hans hyllning till den franschise som gav honom chansen en karriär och chansen att göra något mer.

Eller nåt. Jag vet inte.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav noike » ons nov 15, 2006 3:54

adolvsson skrev:
noike skrev:Kanske det men han kom mest från Deep Space 9 (Och Carnivále!). Bryan Fuller kom från Voyeger och greppade det där rätt bra. Man tycker det borde varit tvärt om i sådana fall.

Moore började ju ändå på TNG. Livslånga spår. Innerst inne kanske det bor en liten pojke i honom, en grabb som inte kan stå emot effekterna av Trek. Ett litet fan som inte ens vill. Det här kanske, på något sätt, hans hyllning till den franschise som gav honom chansen en karriär och chansen att göra något mer.

Eller nåt. Jag vet inte.

Du menar... Den gode Ronald är förlagan till Wesley Crusher? Logiskt på något sätt och jävligt skrämmande. Nu kommer jag inte kunna sova i natt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » ons nov 15, 2006 4:00

noike skrev:Du menar... Den gode Ronald är förlagan till Wesley Crusher? Logiskt på något sätt och jävligt skrämmande. Nu kommer jag inte kunna sova i natt.

Yes! Jag förutspår karaktärens intåg i serien vilket avsnitt som helst nu. Inte Wil Wheaton, bara Wesley. I samma gamla rumpfula overall. Det var en olycka med transportören, naturligtvis, som förde honom genom tid och rum. Det är så han landar på Battlestar Galactica. Mycket förvirrande situation, naturligtvis, men med sitt skärpta sinne, sin erfarenhet (trots den ringa åldern!) och sitt söta lilla leende tar besättningen honom raskt till sitt hjärta, och redan i slutet på första episoden får han ta sin rättmättiga plats på kommandbryggan.

Och så lever dom lyckliga i alla sina dagar.

Om han inte visar sig vara ett skinnjobb som slaktar dom i nästa avsnitts teaser, förstås. Kanske.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » ons nov 15, 2006 4:08

adolvsson skrev:Om han inte visar sig vara ett skinnjobb som slaktar dom i nästa avsnitts teaser, förstås. Kanske.

Det här är Emmynomineringsguld! Har vi Ron Moores epost?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » ons nov 15, 2006 4:30

noike skrev:
adolvsson skrev:Om han inte visar sig vara ett skinnjobb som slaktar dom i nästa avsnitts teaser, förstås. Kanske.

Det här är Emmynomineringsguld! Har vi Ron Moores epost?

Nej, men jag tycker vi skickar förslaget till varje epostadress i hela världen bara för att vara på den säkra sidan. William Shatner, hur mycket jag än älskar mannen, ska ta mig fan inte sno vår Emmy i år igen!!

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Tob » ons nov 15, 2006 11:16

Så, nu har jag börjat ta mig an säsong 3 av BSG, och första avsnittet var rätt rakt igenom fantastiskt. Vändningen och den kommande utvecklingen av serien ser ut att fungera väldigt bra. Jag är inte orolig, tvärtom, fruktansvärt förväntansfull.

(spoiler 3.01) Starbuck har alltid varit en favoritkaraktär. Nu har dem försatt henne i en situation som jag finner förbaskat engagerande. Alla hennes scener var suveräna. Annars gillar jag det mesta rakt av.

Sen är jag alltid svag för snygga produktioner och BSG är nog bland det snyggaste och läckraste rent visuellt som produceras. Många av scenerna är bara ren och skär poesi, så fantastiskt stämningsfulla.....
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tob » ons nov 15, 2006 13:38

Fyfan.

(spoiler 3.02) Detta var än bättre än premiäravsnittet. Mörkt och grått. Det finns så mycket kopplingar till nutiden och i synnerhet med storylinen med motståndtar rörelsen och självmordbombningar. Det är kontroversiellt. Gaius som sitter som en symbolisk president känns så jävla skrämmande att jag blir riktigt illa till mods. När han sitter och tvingas skriva på dokumentet. Fyfan.

Slutscenen.....
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tob » tor nov 16, 2006 13:51

(spoiler 3.04) Intensivt. Inte helt omöjligt att detta var bäst hittils i S3.

Satt med tårar i ögona ner Ellen dog, satt med tårar igenom större delen av evakuering scenerna, satt med tårar i ögonen när Kara tog livet av cylonen inför Casey. Det säger en hel del om väl Battlestar Gallactica fungerar på så många plan.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tob » tor nov 16, 2006 20:33

(spoiler 3.05) Shit. Tokigt bra.

Dödstraff. Det är underbart när man blir så tagen och engagerad i ett avsnitt. När man tvingas ifrågasätta sig själv och verkligen fundera på vad man själv tycker. När man känner ilska och hat till karaktärer som skall föreställa dem "goda". Då blir det bra. Hur mycket jag än avgudade scenen då Geate inte alls vill be om försoning och som sedan ledde fram till just hans försoning så kan jag inte låta bli att tänka på vad det hade inneburit om avrättningen hade genomförts. Det hade kunnat bli än bättre.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Matt » sön nov 19, 2006 11:20

Fan vad bra det är
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav noike » sön nov 19, 2006 15:08

3.08 WOHOO!

Bästa avsnittet sedan de lämnade planeten, karaktärerna känns inte lika konstigt skrivna längre. Tigh passar som bitter icke-militär även om utvecklingen dit på senare tid inte varit så jävla trolig för en person som utsöndrar chain of command-etos som fotsvett.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tob » lör dec 02, 2006 23:58

(spoiler 3.09) Jag gillade detta riktigt ordentligt trots att det inte förde historien framåt speciellt mycket. Återblickar som är vackert komponerade av en boxningsturnering. Det fanns en sådan optimism iom New Caprica, en optimism som krossades rätt fort, och det blir tydligt av boxningsturneringen. Sista delen av avsnittet gillade jag ordentligt, matchen mellan Lee och Kara och Karas svek till Lee.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Glorificus » mån dec 04, 2006 18:24

Tob skrev: (spoiler 3.09) Jag gillade detta riktigt ordentligt trots att det inte förde historien framåt speciellt mycket. Återblickar som är vackert komponerade av en boxningsturnering. Det fanns en sådan optimism iom New Caprica, en optimism som krossades rätt fort, och det blir tydligt av boxningsturneringen. Sista delen av avsnittet gillade jag ordentligt, matchen mellan Lee och Kara och Karas svek till Lee.

Precis allt vad jag gick in här för att säga. Optimismen och Kara/Lee... tragiken i allt blev så påtaglig. Bra avsnitt!
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav noike » mån dec 04, 2006 19:38

Nej.
(spoiler 3.09) Det här gillade jag inte alls. Det kändes väldigt mycket som Lost och "Vi har inte byggt upp den här utvecklingen alls, men vi kastar in lite flashbacks så är det avklarat." En arcuppbyggd serie ska fan bygga upp saker ordentligt och inte höfta lite och skita i planerandet.

Chief/Adama-fighten däremot var bra, men resten kändes inte alls.

Bra tanke, uselt utförande.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » tis dec 05, 2006 11:31

(spoiler 3.09) Jag tyckte det fungerade, även om det kunde gjorts mycket bättre. Och mitt eviga problem med den här fyrkanten fortsätter: jag tycker Kara och Lee är ganska jobbiga och torra karaktärer (även om det här avsnittet lyckades ganska väl med att få mig att känna för dem), medan jag tycker Anders och framförallt Dee är sympatiska och förtjänar mycket, mycket bättre än vad de får. Förhoppningsvis får de en chans till det nu. Synd att Dee precis som jag fruktade nästan bara gått och blivit Fru Apollo under S3, efter deras inevitable breakup (gissar jag) hoppas jag inte hon glöms bort utan fortsätter få fler historier där hon kan spela en mer egen roll.

Det jag verkligen ogillar tror jag är samma sak som det noike pratar om: om vi ska kunna sympatisera med de här karaktärerna till fullo kan vi inte få reda på stora hemligheter som förändrar deras motiv långt efter att de har hänt. Om vi ska känna hur det är att vara dem, så måste vi veta vad de har gått igenom. Och nu har vi spenderat största delen av säsongen utan att ha en aning om vad Kara och Lee har gått igenom (inte för att de har spelat en sådan gigantisk roll hittills).

(spoiler Buffy S6 + BSG 3.09) Det är lite samma sak som det enda jag ogillar med "Normal Again" (ungefär). Buffys tidigare mentalsjukhusvistelse gör att jag känner mig lite lurad, som att jag trots allt inte har känt den här karaktären riktigt så väl som jag tror mig ha känt henne i sex år.

(spoiler 3.09) Men jag gillade hur blodiga och brutala boxningsscenerna var, och ett starkt tecken på att BSG vet vad de håller på är att de t.ex. lät Adama hålla hela sitt tal utan musik. Nio av tio andra serier hade dränkt en sådan känslomässig scen i bakgrundsmusik, men här litar skaparna på manuset och Edward James Olmos. Bra gjort.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tis dec 05, 2006 13:13

caffeineaddict skrev: (spoiler Buffy S6 + BSG 3.09) Det är lite samma sak som det enda jag ogillar med "Normal Again" (ungefär). Buffys tidigare mentalsjukhusvistelse gör att jag känner mig lite lurad, som att jag trots allt inte har känt den här karaktären riktigt så väl som jag tror mig ha känt henne i sex år.

(spoiler +Buffys) Jag vet inte jag. Jag tycker det är en av poängerna i Normal Again faktiskt, att Willow och Xander precis som tittarna inte vet allt om Buffy innan Sunnydale, allra minst sådant som hon skäms över. Den stora skillnaden är att det är ett stand alone-avsnitt som inte påverkar mycket utanför. Påverkan om vi hade fått veta det tidigare hade varit begränsad -- även om jag nu skulle vilja se Snyder ta upp det och kasta i ansiktet på Buffy på sitt vanliga arroganta "jävla studenter"-vis.

Här i BSG påverkar det verkligen karaktärsarcarna. De långtgående effekterna har varit där tidigare i relationsscenerna mellan Kara/Anders och Lee/Dee. Samtidigt som till exempel Kara har varit en helt ny person under varje avsnitt den senaste tiden, sladdrigt och utan konsekvens.

Håller med om boxningsscenerna, även om vissa av dem kändes lite poänglösa.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Illyria » tis dec 05, 2006 21:20

Jag gillade inte 3.08 men däremot 3.09

Förstår inte varför de går på sådana här stand alones som i 3.08, det saktar ner berättelsen och arcen, och arcen är för mig hela serien. Jag hade lite svårt att köpa att Adama plötsligt visste mer om bakgrunden till kriget och trodde vara skyldig...

3.09 är delvis standalone också, men på ett mycket bättre sätt, något som är relativt för karaktärer och bakgrunden. Älskade att se scener från New Caprica, Adamas skäl till fighten, och det här med Apollo och Starbuck har jag väntat på länge. Hoppas dock på mer tillbaka till arcen nästa vecka och gärna fler flashbacks från New Caprica i framtiden.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav gaspode » lör jan 06, 2007 4:34

har sett 1x09-2x14 i veckan, och det är bra skit det här, även om det senaste avsnittet inte riktigt höll högsta klass.

Jag tänkte skriva mer om vad jag gillar och så, men så sneglade jag på klockan... :D

jaja, jag ska väl kunna vara ikapp till 21:e januari med lite tur.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav XY » ons jan 10, 2007 8:26

Såg nyligen miniserien samt avsnitt 1-3. Riktigt bra faktiskt (men inte buffybra förstås).

Dialogen känns lite krystad ibland, som om de ansträngt sig för mycket att göra den trovärdig eller nåt. Det är bra att de liksom i BtVS går över gränsen en del. De flyr och låter oskyldiga dö försvarslösa, och de spränger folk i bitar fastän de är medvetna om de som sprängs kanske är ofarliga och oskyldiga. Hehe. Serier som nästan alltid har räddningar i sista sekunden (hej star trek) känns väldigt tråkiga i det avseendet.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav lilith » ons jan 10, 2007 22:36

Har sett miniserien och första avsnittet. Positivt överaskad (trots att jag brukar gilla rymd-serier var jag ändå lite tveksam, varför minnns jag inte ens)! Jag blev skeptisk först till all USA-militär-jargong, men det fanns en del substans ändå. Så jag gillar det än så länge. Gillar den där mardrömsstämningen som ligger som en härlig klibbig filt över alltihopa, så man inte blir alltför sömnig.

Är detta en serie som blir bättre i senare säsonger?
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav adolvsson » ons jan 10, 2007 22:40

lilith skrev:Är detta en serie som blir bättre i senare säsonger?

Affirmative.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav lilith » ons jan 10, 2007 22:43

adolvsson skrev:
lilith skrev:Är detta en serie som blir bättre i senare säsonger?

Affirmative.

Oh goodie!!

Hihi
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav gaspode » ons jan 10, 2007 22:43

gaspode skrev:har sett 1x09-2x14 i veckan, och det är bra skit det här, även om det senaste avsnittet inte riktigt höll högsta klass.

Jag tänkte skriva mer om vad jag gillar och så, men så sneglade jag på klockan... :D

jaja, jag ska väl kunna vara ikapp till 21:e januari med lite tur.

Galet nog har jag inte sett ett avsnitt sen jag postade det här..

galet va?!?! :!:
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav noike » ons jan 10, 2007 22:45

Craxxy.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » tor jan 11, 2007 11:59

(spoiler S3 t.o.m 3x11) Jag ogillar att S3 gått så hårt nedför sedan de första fem avsnitten... :( Flera av dem har ju varit helt okej (och jag var mer förtjust i 3.09 än flera andra), men det är ändå en seriös sluttning.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tor jan 11, 2007 12:02

caffeineaddict skrev: (spoiler S3 t.o.m 3x11) Jag ogillar att S3 gått så hårt nedför sedan de första fem avsnitten... :(

Ja. Jag hatar när jag får rätt om sådana saker. Nu har det kanske inte varit riktigt så dåligt som de smådetaljerna jag hakat upp mig på mot slutet, det har ju inte blivit dåligt. Bara märkbart sämre.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tor jan 11, 2007 17:29

BSG S3 t.o.m 3x08 Jag har inte sett de sista tre avsnitten av första halvan av S3... Tappade lite lusten efter 3.08, men kommer inte ihåg varför. :( Men det var inte planerat att jag skulle sluta se serien utan det drog ut på tiden. Jag lär återkomma till den snart. Iofs trodde jag det om Veronica Mars också...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Glorificus » tor jan 11, 2007 18:27

S3 allmänt (t.o.m 3x11)
Mm, det har gått nedåt. Synd att det Jane-skrivna avsnittet inte var bättre. Jag hade förhoppningar.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Rombat » tor jan 11, 2007 18:46

Där var man ifatt.

Hela serien egentligen, men mest s3 (t.o.m 3x11)
Ärligt talat så retar jag mig på varenda jävel utom typ Adama, Tyrol med sin underbart söta respektive, Gaeta, Helo och Athena. Alla de andra är ju lika självömkande/självrättfärdiga, själviska små barnungar som lika gärna kan slå sig ihop med varandra och låta dem som faktiskt är beredda att gå vidare vara i fred. Det eller så är dom fega och medlöpare.
Jag tycker fan att de sex som jag nämner ovan borde flyga iväg och slå sig ner någonstans där de slipper allas jävla bitchande.
Det hjälper tydligen inte att leda med exempel för dessa fjantar i uniform (De civila idioterna tänker jag inte ens ta upp) utan de måste verkligen få det skrivit på sin näsa varenda gång det är något.

OK, jag gillar HotDog med, för han ser så snäll ut

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav gaspode » lör jan 13, 2007 0:58

2x15:

måste bara kommentera det

SCAR?! fantastiskt konstruerat att de hade en nemesis därute helt plötsligt, och det kändes inte så grymt intressant ändå.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film