lilith skrev:Ok. Here we go...
Yey!

Välskrivet?
Ja. Vilket inte innebär att det var perfekt, eller att det saknade plothål, för jag håller med dig om en del saker, som t ex dina första två exempel är sådant jag önskar dom förklarat, men missar åsido tyckte jag ändå standarden höll. Det var långt ifrån något Moonlight.
Också lite konstigt det där med silverkedjan som låg över Bill så han blev paralyserad. Hade de brottat ner honom och lagt en kedja på honom så han blev jättejättesvag, eller kastat en kedja mot honom på måfå? Om de kunde brotta ner honom, vad behövde de isf silverkedjan till?
Eller, tja, även om jag gärna sett det förklarat är det är egentligen en sådan grej jag nästan automatiskt fyller i själv.
Dom kanske kastade kedjan på honom, inte på måfå, men känner dom till att det gör skada (vilket är logiskt, med tanke på att det som jag förstod det inte var deras första möte med vampyrblod) att använda en sådan vid ett litet bakhåll. Eller så lyckades dom brotta ner honom, vilket inte är samma sak som att lyckas hålla fast en längre tid, och det var därför dom behövde kedjan, annars hade han garanterat slitit sig. T ex. Det finns lösningar och när jag tänker efter var det kanske något dom inte behövde förklara. Så jag får väl ändra mitt första påståeende, det var bara första exemplet jag höll med om av de två.Bill säger till henne att hon är mer än människa, och hon verkar då helt oförstående. Vet hon inte att inte alla kan läsa tankar?
Vad säger att man måste vara övermänsklig för att läsa tankar? Vi vet väldigt lite än om hur mytologin i True Blood fungerar. Mer exakt, varför skulle Sookie tro hon är mer än människa bara för att hon kan läsa tankar? Hennes tolkning kan vara annorlunda, som folk som tror dom kan spå och tror det gått i arv genetiskt. Bills kommentar tolkade jag som att han vet något om henne som hon inte vet (exempelvis att han känner igen hennes egenskap, vet vad hon är, eller bara känner att hon är mer än människa, sådär som övernaturliga väsen i vissa historier kan göra) och jag tar för givet att det är något som kommer utforskas i framtida avsnitt.Hon är också rätt korkad som svarar på tankar ( t ex yngre killen i båset). VILL hon att folk ska tycka hon är helt galen? Varför skulle hon vilja det?
Jag tyckte det kändes som en impulsiv handling. Något hon inte hade total kontroll över. Vilket jag tyckte gjorde någorlunda tydligt tidigt i avsnittet, att det var svårt för henne att alltid bena ut och hålla isär rösterna, och emellanåt leder det till sådana effekter. Som när man blir uppretad av någon till den grad att man ropar ut en svordom eller förolämpning utan att ha planerat det. Det är sådant som händer och om något tyckte jag det hjälpte till att göra karaktären Sookie mänskligare.Det verkade som om Tara var medveten om Sookies tankeläsning (get out of my head!), men ingen annan? Förvirrande att inte veta vad som gäller med det.
Är det verkligen så förvirrande att bästa vännen vet något som ingen annan vet?Det blir ju ganska avgörande att veta ifall Sam vet vad hon läser av honom eller inte. "I'm not a psykic!" säger Sookie. Så de vet alla att hon är speciell, eftersom de förutsätter att hon vet saker. Men inte hur?
Tyckte jag inte heller kändes speciellt rörigt. Eftersom Sookie inte alltid kan hålla käften, vilket jag redan påstått är en fullständigt mänsklig egenskap, är det givet att dom lägger märke till det och reagerar och kanske retas eller försöker se varför. Det innebär inte att "mind-reader" är det första man tänker på. Tittar jag på världen runtomkring mig, verkar "psychics" vara bra mycket mer förekommande, och mer trodda på. Kort sagt, ja, att dom vet (eller ser och anser) att hon är speciell men inte hur är i mina ögon en helt korrekt slutsats.Första scenen med Tara, när hon förlorar sitt första jobb, funkade men sen efter det funkade hon inte alls. Varför skulle en gapig och tuff tjej som hon vara minsta intresserad av Jason?
Jag tyckte visserligen Tara fungerade något sämre i första scenen än resten av avsnittet, men det är marginellt för som jag redan varit inne på, tyckte jag knappt hon fungerade alls. Vilket, också nämnt, jag tror kommer lösa sig allt eftersom manusen anpassas till nya skådespelerskan.
Varför hon skulle vara intresserad av Jason? Wow, det känns som en fråga jag ställt mig många gånger i verkliga livet, varför är den och den intresserad av han eller hon...Som sagt, det var enbart jättestörigt att Sookie och Maudette skulle föreställa vara lika gamla. Tror.Inte.Det.
Inte jag heller. Egentligen kan jag köpa det också för jag är usel på att gissa åldrar, men visst, det reagerade jag också på. Däremot bryr jag mig mindre om det eftersom hon ändå är död. Problemet löst. Bygones.Om polisen har en videoinspelning av Jason som stryper Maudette skulle de väl sätta handbojor på honom direkt. Saken klar. Löjligt med en massa frågor. Borde arresterats direkt. Om de inte har en inspelning....så hade de inte visst om att han var där och vad för slags sex de haft.
Vad Martin sa, hela stycket som behandlade Jason och filminspelningen.Korkat och ologiskt.
Precis såsom människor är ibland. Eller ofta. Tänka sig.Se! Det här är väl bra mycket roligare än om alla bara säger snälla saker och håller med varandra hela tiden?