Harry Potter and the Goblet of Fire

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Vem är bäst?

Harry Potter (Daniell Radcliffe)
19
63%
Ron Weasley (Rubert Grint)
11
37%

Antal röster : 30

Inläggav Johannah » tis feb 08, 2005 21:33

Ang. femte boken
Jag grät som ett litet barn när Sirius dog. Jag ville så gärna att han skulle leva. Att han dog kändes så snopet, och nu när jag tänker på det, faktiskt AtS-aktigt. Att stackars Harry aldrig ska få något riktigt hem och en riktig familj :cry:
Längtar otroligt mycket efter sexan, uj uj!
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion

Inläggav HeY » tis feb 15, 2005 23:42

Johannah skrev:Ang. femte boken
Jag grät som ett litet barn när Sirius dog. Jag ville så gärna att han skulle leva. Att han dog kändes så snopet, och nu när jag tänker på det, faktiskt AtS-aktigt. Att stackars Harry aldrig ska få något riktigt hem och en riktig familj :cry:
Längtar otroligt mycket efter sexan, uj uj!

Jag längtar också! Undra vad den kommer att handla om?? Joanne är bara en otrolig författare, man kan knappt fatta hur hon kan skriva så!?

P:S/ För er som inte vet står J:K Rowling för Joanne Kathleen Rowling! Hon heter Joanne, men bokförlaget trodde inte att böckerna skulle tas på samma allvar om läsarna skulle veta att författaren var en tjej så det bestämde sig för att bara ta initialerna och lägga till en extra. Joanne bestämde sig för K efter hennes, mormor tror jag det var (kan har varit en moster/faster) som hette Kathleen!

Varsågod för den lilla historian! ;)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Illyria » sön maj 08, 2005 18:07

Trailern till fjärde filmen är här (HP and the Goblet of Fire), ser väldigt lovande ut, kan iofs inte bli mycket värre än förra filmen :)

http://www.apple.com/trailers/wb/harry_ ... letoffire/
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav monkeyboy » sön maj 08, 2005 18:08

Illyria skrev:Trailern till fjärde filmen är här (HP and the Goblet of Fire), ser väldigt lovande ut, kan iofs inte bli mycket värre än förra filmen :)

http://www.apple.com/trailers/wb/harry_ ... letoffire/

Tyckte förra filmen var betydligt bättre än dom tidigare jag....
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav Illyria » sön maj 08, 2005 18:16

I tredje filmen förstörde de alldeles för mycket av vad HP egentligen är, gick alldeles för mycket ifrån den värld som bekrivs i böckerna. Ändrade berättelsen, ändrade omgivningarna, ändra karaktärerna, ändrade kläderna osv. Me no like. Hoppas på att detta blir bättre.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav eynosh » sön maj 08, 2005 18:25

**
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Illyria » sön maj 08, 2005 18:30

Eynosh? Är du medlem i forumet där? Är det din sida? :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav eynosh » sön maj 08, 2005 18:52

Admin av första graden :) Men jag såg att en annan hade skrivit om trailern för några timmar sen, så jag fick ta bort rasket. Synd =)
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Illyria » sön maj 08, 2005 19:21

Jag ska kolla in sidan och forumet :)

Trailern var väldigt kort men det gick att snappa upp en hel del ändå av klippen. Det är en teasertrailer, det kommer en längre trailer senare?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav monkeyboy » sön maj 08, 2005 19:22

Illyria skrev:I tredje filmen förstörde de alldeles för mycket av vad HP egentligen är, gick alldeles för mycket ifrån den värld som bekrivs i böckerna. Ändrade berättelsen, ändrade omgivningarna, ändra karaktärerna, ändrade kläderna osv. Me no like. Hoppas på att detta blir bättre.

Tycker raka motsatsen, faktiskt en rätt skicklig överförning från bok till film, ettan däremot hade en del av dom klassiska sopp-dragen som lätt uppkommer när man gör sådant...
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav Binchy » sön maj 08, 2005 20:08

Illyria skrev:I tredje filmen förstörde de alldeles för mycket av vad HP egentligen är, gick alldeles för mycket ifrån den värld som bekrivs i böckerna. Ändrade berättelsen, ändrade omgivningarna, ändra karaktärerna, ändrade kläderna osv. Me no like. Hoppas på att detta blir bättre.

Couldn't agree more! Ungarna har helt ordinära kläder, allt är mörkt och dystert. Hallååååå, detta är HPs hem, dit han längtar hela sommaren, den plats på jorden han trivs bäst. Den nye Dumbledore har inte heller glimten i ögat riktigt, men den gamle finns ju inte längre, så vad ska man göra. Ian McKellen skulle ha varit ett betydligt bättre val.

The Dementors ska sväva, inte flyga, och de är, vad jag har uppfattat det som, betydligt mer "substansiella" än de trasor de har i filmen.

Hoppas de kan få till en ljusare plats i nästa film, med en mer illfunding Dumbledore.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav CheeseGuy » sön maj 08, 2005 20:46

Gammal diskussion, men jag kan inte låta bli...

Tycker ni på allvar att de två första filmerna är bättre än den tredje? Visst har de ändrat en del saker (duh, det är ju en filmatisering), men jag tycker att den är så totalt överlägsen på i stort sett alla punkter att det är lite fånigt att klaga på. För mig spelar det inte så stor roll att de två första filmerna följer böckerna ganska mycket, eftersom de knappt är bra. Den tredje filmen är faktiskt den som ger mest HP-känsla.

Var säger boken att dementorer inte flyger? Om JKR har sagt att de inte gör det så tvekar jag på att de har ändrat det i filmen (oavsett om hon har något att säga till om i produktionen), med tanke på att alla böcker inte är färdiga ännu.

Jag tycker att Micheal Gambons Dumbledore var mer lik orginalet, men jag gillade ändå Richard Harris mer.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Illyria » sön maj 08, 2005 20:51

Michael Gambon gjorde en extremt konstig tolkning av Dumbledore, för att inte tala om hur Lupin presenteras i filmen. Hemskt och totalt off! Lupin är en av mina favoritkaraktärer och nu satt jag mest och skrattade åt pinsamheten.

De två första filmerna är bättre, ja, för de fångar HP-världen bättre.

Och i böckerna beskrivs dementorerna som att de glider nära marken, de flyger verkligen inte.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Binchy » sön maj 08, 2005 21:11

Tredje filmen ÄR bra, den hade bara blivit ännu bättre om de inte hade ändrat barnens kläder, dystrat till omgivningen och valt MG till Dumbledore. Och skummat till the Dementors totalt.

Ett par omnämningar om glidande:

But the Dementor didn't move, so Lupin muttered something, and a silvery thing shot out of his wand at it, and it turned round and sort of glided away...

A Dementor rose slowly from the box, its hooded face turned towards Harry, one glistening, scabbed, hand gripping it's cloak. ... The Dementor stepped from the box and started to sweep silently towards Harry, drawing a deep, rattling breath.

And then Harry saw them. Dementors, at least a hundred of them, gliding in a black mass around the lake towards them. ... The Dementors were closing in, barely ten feet from them. They formed a solid wall around Harry and Hermione, and were getting closer.

And there were the Dementors. They where emerging out of the drakness from every direction, gliding around the edges of the lake.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav CheeseGuy » sön maj 08, 2005 21:21

Att glida kan väl ses som att flyga, fast nära marken? I så fall kanske de kan flyga högre upp i luften. I vilket fall som helst tycker jag att det fungerade utmärkt i filmen, förutom under Quidditchmatchen, som kändes mycket bättre i boken.

I övrigt får vi väl "agree to disagree".
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Binchy » sön maj 08, 2005 21:36

Måste bara säga en liten sak, sedan ska jag också gå med på att vara oense.

Om de kunde flyga så skulle de ju inte behöva glida RUNT sjöns kanter, utan ta fågelvägen så att säga, raka vägen över sjön. Och den skulle inte heller kliva ur lådan utan flyga rakt upp.

Now I'm done. :)

Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav CheeseGuy » sön maj 08, 2005 22:40

Fast den skulle väl inte kliva om den glider heller? Men okej, du har nog rätt.

Nu har jag sett trailern. Jag vet att det är en teasertrailer, och att specialeffekter och annan efterbehandling säkert återstår... men det där ser riktigt fult ut.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Binchy » sön maj 08, 2005 22:50

Jag skulle titta på trailern, men den ville inte alls. Så då tänkte jag stänga den ruta som öppnades. Men då stängdes rutan med Buffyforum OCKSÅ!!! Stupid computer, grumble, grumble.

Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav eynosh » mån maj 09, 2005 12:32

Jodå, det kommer upp till 3 trailers till innan filmen.

Om Gambon: Tror han försökte göra en egen tolkningen av sin roll istället för att fortsätta på den tidigare. Blev som ni säger, väldigt konstigt.

Men orka bry sig om filmen nu, boken släpps ju om 67 dagar, 11 timmar 26 minuter och 15 sekunder (har en egen countdown på skrivbordet=P)
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Binchy » mån maj 09, 2005 13:05

Eynosh skrev:Men orka bry sig om filmen nu, boken släpps ju om 67 dagar, 11 timmar 26 minuter och 15 sekunder (har en egen countdown på skrivbordet=P)

*suckar längtansfullt* 67 dagar, det är ju över två månader... :(

Spoiler för folk som ännu inte har hört ett ord om innehållet.
Undrar vem som är half blood prince, vem som kommer att dö och vad som händer under bokens gång.

Vill ha den NUUUUUU! Vill även ha sjätte boken i Auels serie om Earth's Children, fast det har ju egentligen inte här att göra.

Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Bender » mån maj 09, 2005 13:06

Va är det sant? släpps nästa bok nu i sommar? :)
Ibland är det bra att vara ovetande till överaskningen kommer! :o

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Binchy » mån maj 09, 2005 13:20

Bender skrev:Va är det sant? släpps nästa bok nu i sommar? :)
Ibland är det bra att vara ovetande till överaskningen kommer! :o

Jup, ny bok om drygt två månader. The Half-Blood Prince. 16 juli beräknas den komma ut.

http://www.hpandthehalfbloodprince.org/

Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav eynosh » mån maj 09, 2005 13:24

Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Bender » mån maj 09, 2005 13:32

weee! Ja men då blir det en hel del ändringar i läsplaneringen.. Hur många sidor är den nya tegelstenen på? Innan förra boken kom ut så läste jag om boken innan(4an) men den här gången slipper jag det. Lyssnade på ljudboken(rekomenderas, Jim Dale är riktigt bra på att göra dom olika rösterna) under vintern så minnet är uppfräschat.

Det jag stör mig på i den senaste boken är hur...
Cho Chang hanterades.. kändes så tråkigt att skriva av henne så lätt. Att hon inte betydde nått alls för Harry längre
Får se om jag åker med samma läspolare på bussen till jobbet nu i sommar. Brukar vara 4-5 stycken som läser boken samtidigt. Så kul att se att alla möjliga läser dom.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Binchy » mån maj 09, 2005 13:51

...för att inte tala om Stephen Fry. Hans inläsning är helt underbar. Jag har lyssnat på alla böckerna lästa av honom, flera gånger om.

Någon som känner till någon hemsida för Harry Potter som inte är så barnslig? Gärna (helst) på engelska. Fjärde och femte boken är ju definitivt inga barnböcker, utan är väl lämpliga från Harrys egen ålder (tycker det gäller alla böckerna, första passar från elva år osv). Skulle vara skönt att slippa känna sig som en gammal tant som gått fel. På engelska har ju böckerna givits ut med minst en utsida med mer vuxet utseende, så det måste ju finnas rätt många vuxna som gillar HP.

Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav HeY » sön maj 15, 2005 13:53

Binchy skrev:Någon som känner till någon hemsida för Harry Potter som inte är så barnslig? Gärna (helst) på engelska.

Harr Potters hem hemsida (för filmen alltså) heter http://www.harrypotter.com och den är på engelska. Den heter inte riktigt så men om man trycker på den så kom jag atomatiskt till HP:s hemsida iaf!

"I like your thinking!"

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav eynosh » sön maj 15, 2005 14:15

Binchy, vad letar du efter?
http://www.mugglenet.com är den klart ledande sidan idag, och det har den varit sedan dom startade den. Lite mindre nyheter, men många krönikor, förmodligen internets största harry potter forum (Hela buffyforum är typ lika stor som deras FAQ avdelning...) och annat gojs.

Rowling har inbjudit ägaren till Mugglenet och The Leaky Cauldron att intervjuva henne dagen boken släpps, det visar väl på deras storhet.

http://www.the-leaky-cauldron.org håller enbart på med nyheter, men sen så är dom också vanligtsvis först med dom alla också.

Sen finns det fler småsidor, men dom två ovan är dom klart största.
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav HeY » sön maj 15, 2005 14:24

harrypotter.com står det att det är "the official Harry Potter website" men man vet ju aldrig. Om man vill ha en sida om bara den nya filmen så får man gå in på http://www.gobletoffire.com

Bild

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Yog-Sothoth » sön maj 15, 2005 18:25

Jag reagerade på ett fruktansvärt fult CG-monster i teasern. Kollar ni så vet ni vad jag menar...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Illyria » sön maj 15, 2005 20:02

Draken?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film