Vampyrfilm

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » tor apr 17, 2008 20:42

Matt skrev:
adolvsson skrev:Van Helsing är pappret du torkar dig med efter en ovanligt otäck magsjuka.

Bästa liknelse jag någonsin hört. Hoppas du inte tar illa upp om jag använder den nån gång.

Så, Matt, har du använt den nån gång sen? Jag hade helt glömt bort den själv, men när jag nu nu nästan 3½ år senare snubblar över den igen, får jag gott erkänna mig väldigt nöjd.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav The Ankh » tor apr 17, 2008 20:43

Off skrev:Jag hade någon gång i mitt liv tänkt påbörja en vampyrfilmssamling så jag skulle behöva lite tips på vampyrfilmer. Inte bara bra filmer nu eller de mest kända utan verkligen alla vampyrfilmer ni kan komma på som ni sett :) Den här samlingen kanske kommer innehålla en film så dålig som Van Helsing bara pga vampyrerna så ni vet var ribban ligger. (ok kanske inte så lågt)

Sådana som redan är givna

Dusk till Dawn-filmerna
Blade
Dracula
Interview with a vampire
Vampirehunter D: Bloodlust
Underworld
Buffy
The Lost Boys
Nosferatu (även fast jag inte sett)

Förslag förslag förslag!

LOLOLOLOLOLOL!!!!!!!!!!!!!!! Detta var det roligaste jag sett på säkert en havtimme =D Off :)
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav sfinx » fre apr 18, 2008 3:12

Visste inte ens att tråden fanns, och när jag läste vaknade mitt rena hat som jag har för Vampires. Har inte sett en film med James Wood sedan dess. Fruktansvärd människosyn, och jag lade ner bio pengar på den.
En annan usel vampyrfilm är Qeen of the damned, som jag tror av rimliga skäl inte har nämnts.
Däremot blev jag glad att se att Fright night (det kom en tvåa på nittiotalet)kom upp, tycker om den på nåt sätt. Så Shadow of the vampire ska också nämnas en gång till.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav adolvsson » fre apr 18, 2008 7:25

sfinx skrev:Fruktansvärd människosyn, och jag lade ner bio pengar på den.

Men... men... det är ju en skitkul actionrökare! :(
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav lilith » fre apr 18, 2008 9:40

sfinx skrev:Qeen of the damned, som jag tror av rimliga skäl inte har nämnts.

Men... men... nä jag kommer inte på nåt giltigt försvar egentligen, men jag gillar den ändå!
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav sfinx » fre apr 18, 2008 11:46

lilith skrev:

Men... men... nä jag kommer inte på nåt giltigt försvar egentligen, men jag gillar den ändå!

adolvsson skrev:
sfinx skrev:Fruktansvärd människosyn, och jag lade ner bio pengar på den.

Men... men... det är ju en skitkul actionrökare! :(

Oj! :eek: :oops: :unlove:
hade inte väntat mig några egentliga reaktioner på mitt inlägg alls.
Vad kan jag säga. Qeen of the damned... levde inte upp till böckerna. Och James Wood är så elak, men inte på Black books roligt sätt utan mer som en republiklansk president och då blir våldet inget bra.

...oh :lovebunny: ?
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav A bear » fre apr 18, 2008 13:06

Har för mig att det roligaste med Vampires var avslöjandet att katolska kyrkan skapat vampyrerna. Ooops, liksom.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav The Ankh » fre apr 18, 2008 13:13

lilith skrev:

har du läst böckerna? I så fall är det svårt att tycka att de e bra filmer. men om man inte har gjort det så kanske man inte mörker att de raderat 90% av den riktiga storyn i TVÅ böcker, kört i hop det resterande till en film och ändraty typ allt utom namnen...
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav adolvsson » fre apr 18, 2008 13:28

The Ankh skrev:har du läst böckerna? I så fall är det svårt att tycka att de e bra filmer. men om man inte har gjort det så kanske man inte mörker att de raderat 90% av den riktiga storyn i TVÅ böcker, kört i hop det resterande till en film och ändraty typ allt utom namnen...

Hjälper inte alltid. Jag har inte läst böckerna och tyckte Queen of the Damned var väldigt usel. Inte lika usel som Van Helsing, fast det hade varit svårt.

För vad det är värt i sammanhanget, älskar jag Interview with the Vampire.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav sfinx » fre apr 18, 2008 13:46

adolvsson skrev:
The Ankh skrev:har du läst böckerna? I så fall är det svårt att tycka att de e bra filmer. men om man inte har gjort det så kanske man inte mörker att de raderat 90% av den riktiga storyn i TVÅ böcker, kört i hop det resterande till en film och ändraty typ allt utom namnen...

Hjälper inte alltid. Jag har inte läst böckerna och tyckte Queen of the Damned var väldigt usel. Inte lika usel som Van Helsing, fast det hade varit svårt.

För vad det är värt i sammanhanget, älskar jag Interview with the Vampire.

Jag med, även om den också skiljer sig från boken.
Om de hade fortsatt att försöka på samma linje som den hade det gått bättre, och sedan är det sällan lyckat att försöka göra en film av två böcker. Nog för att det finns snåla produktionsbolag men när lyckades det senast?

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav noike » fre apr 18, 2008 13:54

Jag tycker inte riktigt det där håller som argument. Sett Blade Runner och läst boken Do Androids Dream of Electric Sheep? De delar vissa tematiska saker och några idéer där allt får plats på en post-itlapp ungefär så de är definitivt inte lika alls. Förutom då att båda är skitbra.

Det enda som betyder något är om det är en bra film eller inte. Hur en filmatisering förhåller sig till förlagan kan vara intressant, men det spelar ofta ingen roll i hur den är som film (utom kanske i de fall då mindre talangfulla filmare hållit sig alldeles för nära boken).
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav herdware » fre apr 18, 2008 17:13

Jag vet att jag set Queen of the damned, men jag kommer inte ihåg någonting...

Vampyros Lesbos måste nämnas också, har sett den. Vet dock inte hur jag ska beskriva den... långsam, lövtunn handling, mindre erotik än man skulle kunna tro av en (s)exploitation-film, skumt sceneri och musik. Hmm, det var väldigt länge sedan jag såg den, någon som sett den nyligen?
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav lilith » fre apr 18, 2008 18:55

noike skrev:

Jag tycker inte riktigt det där håller som argument. Sett Blade Runner och läst boken Do Androids Dream of Electric Sheep? De delar vissa tematiska saker och några idéer där allt får plats på en post-itlapp ungefär så de är definitivt inte lika alls. Förutom då att båda är skitbra.

Det enda som betyder något är om det är en bra film eller inte. Hur en filmatisering förhåller sig till förlagan kan vara intressant, men det spelar ofta ingen roll i hur den är som film (utom kanske i de fall då mindre talangfulla filmare hållit sig alldeles för nära boken).

Jag är med noike i den här frågan. En bok är en bok, en film är en film. De kan inte jämföras och ska inte skrivas på samma sätt.

Jag har läst både Lestat och Queen of the Damned, som filmen baseras på. Hade man försökt att följa böckerna och få med det mest essentiella i dem (som jag, åtminstone i QotD, tycker är rent filosofiska teman som: är män berättigade att existera) hade man misslyckats med att göra en bra film totalt. Har svårt att se hur 2-3 timmar skulle räcka till för att göra historien begriplig alls. Så nej, av den anledningen kan jag inte vara besviken på filmen (eller någon film alls).

sfinx: Jag tycker det skiljer så väldigt mycket i stämning mellan IwtV och Lestat och QotD att det faktiskt inte hade funkat att hålla samma linje på något sätt. En film som hade varit IwtV 2 hade inte passat storyn. Om du menar att IwtV är en bättre produktion än QotD, och man borde hållt sig i den klassen, kan jag hålla med.

Filmen QotD är för mig lite guilty pleasure. Jag gillar hur den ser ut (och då menar jag kläder, smink, miljöer och personer) och låter (musiken passar väldigt bra). Ibland är den dock... eh..unintentionally funny. När den försöker vara skräck misslyckas den.
Jag har naturligtvis filmen hemma, och måste säga att det är väldigt synd att de gjort en del av de klipp de gjort. Vissa scener hade verkligen tjänat på att vara längre, och vissa på att faktiskt vara intentionally funny. Oh! Och rockvideosarna är sjukt bra. Det märks att Stuart Townsend älskade att leka rockstjärna. :drool:

Man får se det som att filmen bygger löst på boken. Den är sin egen version av Lestat och QotD. Och det är så det ska vara.
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav sfinx » fre apr 18, 2008 20:59

lilith skrev:sfinx: Jag tycker det skiljer så väldigt mycket i stämning mellan IwtV och Lestat och QotD att det faktiskt inte hade funkat att hålla samma linje på något sätt. En film som hade varit IwtV 2 hade inte passat storyn. Om du menar att IwtV är en bättre produktion än QotD, och man borde hållt sig i den klassen, kan jag hålla med.

Filmen QotD är för mig lite guilty pleasure. Jag gillar hur den ser ut (och då menar jag kläder, smink, miljöer och personer) och låter (musiken passar väldigt bra). Ibland är den dock... eh..unintentionally funny. När den försöker vara skräck misslyckas den.
Jag har naturligtvis filmen hemma, och måste säga att det är väldigt synd att de gjort en del av de klipp de gjort. Vissa scener hade verkligen tjänat på att vara längre, och vissa på att faktiskt vara intentionally funny. Oh! Och rockvideosarna är sjukt bra. Det märks att Stuart Townsend älskade att leka rockstjärna. :drool:

Man får se det som att filmen bygger löst på boken. Den är sin egen version av Lestat och QotD. Och det är så det ska vara.

Det är så stor skillnad på Louis och Lestat att filmerna måste bli väldigt olika. Det var länge sedan jag såg den, men jag har inget minne av känslan av tid som fanns IWTV, och den kändes stressad. En film behöver som sagt inte vara lik boken för att vara bra, men känslan av vampyrsamhället som var så tydlig fanns inte. Jag har ett svagt minne av att jag tänkte han som spelade Lestat hade kunnat gjort det bra under samma förhållande som Iwtv verkade vara inspelad. Vi får helt enkelt ta en omtitt och se om jag omvärderar den, jag är inte rädd för att erkänna om jag har hemskt fel. Vi hade högre förväntningar än vi skulle ha haft när vi gick på den också.
Vi har alla våra guilty pleasure...en av mina är tex The island of dr Moreau som flesta verkar tycka illa om. :)

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav adolvsson » fre apr 18, 2008 21:05

Bild

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Rombat » lör apr 19, 2008 0:02

Alla skådespelare som har "väst" när de spelar vampyrer borde få stryk med en pinne.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Rombat » lör apr 19, 2008 0:03

Inte en väst på överkroppen då. Utan Sir Väs-Väst.

Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav noike » lör apr 19, 2008 0:12

Rombat skrev:Inte en väst på överkroppen då. Utan Sir Väs-Väst.

Spoilsport. Nu har jag slösat minutrar åt att hitta bild, rita fyra streck och skriva en text.
Bild
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sfinx » lör apr 19, 2008 1:19

:D !

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav lilith » lör apr 19, 2008 2:04

sfinx skrev:Vi får helt enkelt ta en omtitt

Det tycker jag! Med låga förväntningar. :D

Rombat: Tur att Aron är lite smartare än jag. Jag fattade inte, vadå väst fast inte väst. Sir Väs har väl ingen väst... Ah! Väääs! :rolleyes:
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav The Ankh » lör apr 19, 2008 3:58

Ang Queen of the Damned,

några av er: det är alltid svårt att veta hur det är att se en bokbaserad film när man läst boken och kunna tänka hur filmen skulle vara om man INTE läst boken. Eller tvärtom för den delen. Upplevelserna kan variera. Interview with a vampire måste jag säga att jag gillar. De har helt klart ändrat en del jämfört med boken, men jag gillar den. Jag tycker den e bra gjord. I det fallet har jag å andra sidean sett filmen INNAn boken. Vilket oxå kan ge en annan upplevlse.

Ang Van Helsing: LÄGG AV! Underbar Matinefilm! Fantastisk! Jag o Lisa (och Karro tror jag.. hon somnade och hatade filmen) var å såg den på bio och satt mer eller mindre och applåderade hela filmen igenom. Åtminstone mentalt =9 Humor, underhållning. Underbart!

Blade har jag inte läst alls. Men jag älskar Blade. på alla sätt. Filmerna alltså. Visste inte ens att de fanns nåt att läsa innan. Snackar vi bok eller serietidning?

Oh! Har nånt tatt upp Underworld? Me Likes.
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav adolvsson » lör apr 19, 2008 10:41

The Ankh skrev:Snackar vi bok eller serietidning?

Serietidning. Gillar dom två första filmerna väldigt mycket, fast fan vet om jag inte tyckte bättre om TV-serien.

Underworld gillade jag inte heller. Funderat på att se om den, var lite trött då, men det tar emot. Trots Kate. Åh, Kate...

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav The Ankh » lör apr 19, 2008 12:45

Shit vilket långt, analyserande och stavningskorrigerat inlägg jag åstadkom i natt kl 4 på fyllan! Jag är imponerad!
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav Rombat » lör apr 19, 2008 15:48

Underworld: Första var skitcool. Andra kostade nog ungefär en åttondel att göra och sög getpung.
Blade: Tycker att de rockar allihopa. Trean har trots allt Ryan Reynolds. FFS!
Van Helsing: Den såg jag igår igen. Jag tycker den är skitkul. Den är ju inte bra, men den är fruktansvärt underhållande.

Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Tinder » sön apr 20, 2008 16:41

Faktiskt gjort ett vampyrpaket med de vampyrfilmer jag sett på filmtipset:
http://www.filmtipset.se/yourpage.cgi?member=25095&page=package_view&package=9818

Kanske finns några vi inte nämt hittills i det.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby

Inläggav caffeineaddict » sön apr 20, 2008 16:59

Tinder! You're alive!

Enligt Filmtipset måste jag alltså se The Reflecting Skin, Dracula: Pages From a Virgin's Diary och Mario Bava's Black Sabbath (de osedda i det där paketet som de beräknade fyror åt mig på). Fint paket! Tack för det.

(edit) Det fanns en sida 2! The Case of the Whitechapel Vampire och Dreyer's Vampyr (som jag ju ändå tänkt se) också! (/edit)

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav lilith » sön apr 20, 2008 21:56

Det sämsta jag sett i genren vampyrfilm måste vara Eternal
Totalt värdelös. Den har en del "snygga" skådelspelare, om man gillar porrfilmstypen (agerandet är därefter). Vilken smörja från början till slut.

De flesta scener är skrattretande, men som exempel har vi tjejkompisarna som har myskväll. Den "nördiga" tjejen är hårt sminkad men har glasögon och hästsvans (så vi vet att hon är förläst och mesig) och spelas av nån modelltjej. De sitter på knä på golvet och fnittrar och putar med rumpan, brösten och läpparna för varandra (eller nej, för kameran är det ju...doh, stupid me) iklädda minimala linnen och shorts. Dialogen är helt absurd. Ingen pratar så (jo, i porrfilm). När som helst väntar man sig att rörmokaren ska komma....

De har försökt göra en sexig film och kapitalt misslyckats. Inte ens scenen med s/m-lekar mellan de lesbiska vampyrerna och deras ovilliga kedjade villebråd är det minsta eggande. Det är inte så spännande eller ens snyggt.

(edit) Hittade rätt film till slut! (/edit)
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav Nyx » sön apr 20, 2008 23:43

Rombat skrev:Underworld: Första var skitcool. Andra kostade nog ungefär en åttondel att göra och sög getpung.
...
Van Helsing: Den såg jag igår igen. Jag tycker den är skitkul. Den är ju inte bra, men den är fruktansvärt underhållande.

Rombat: Du har bra åsikter!( =exakt som mina ;)) Betyder det kanske att jag måste se Blade-filmerna nu?

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav Rombat » mån apr 21, 2008 0:01

Nyx skrev:
Rombat skrev:Underworld: Första var skitcool. Andra kostade nog ungefär en åttondel att göra och sög getpung.
...

Rombat: Du har bra åsikter!( =exakt som mina ;)) Betyder det kanske att jag måste se Blade-filmerna nu?

Gör det!
Blade-filmerna är inte heller dramaturgiska mästerverk, men de har en odrägligt hög underhållningsfaktor och coolhetsfaktor.

Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Föregående

Återgå till TV-serier och film