Barnprogram

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav noike » fre okt 15, 2004 23:28

Shetani skrev:Men det är roligare med taggar ;)

Medhåll. De ser inte så fula ut heller som de där gula sakerna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Pazuzu » fre okt 15, 2004 23:30

Men man missar taggarna lättare. Jag har nog inte knappt lagt märke till dem förrän ni började prata om dem, då är det lättare med smilies.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav Illyria » mån dec 06, 2004 3:03

För att ta tråden i en lite annan riktning: vad är egentligen barnprogram, ska det baseras på vilken tid något visas på tv? Artikel i Aftonbladet om att regeringen vill införa böter på alla våldsprogram före kl 21, för det räknas som "barnprogramstid" tills dess.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,571188,00.html

Det finns t ex en referens till när Tv4 fälldes för våldet i Buffy (Nightmares) och det tar återigen upp frågan om vad som egentligen räknas som "barnprogram". Bara för en serie visas på eftermiddagen eller tidig kväll betyder ju inte det att den är för just barn. Är det inte också, eller tom mest, upp till föräldrarna att ha koll på vad barnen tittar på eller placerar de bara dem framför tvn och lämnar dem där? Om detta går igenom kan det bli något av en död för många tv-serier? I don't like it :x
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » mån dec 06, 2004 3:24

Illyria skrev:Är det inte också, eller tom mest, upp till föräldrarna att ha koll på vad barnen tittar på eller placerar de bara dem framför tvn och lämnar dem där?

Givetvis är det på föräldrarnas ansvar vad småbarnen gör. Inget alls bör hindra tv-kanalerna för att visa vad de vill när de vill. Ingenting. För de har ingen alls kontroll om vem det är som tittar, det har enbart enskillda invidider framför tvn.

Det finns ingenting som hindrar att ett barn på tre sätter på videon med till exempel Kill Bill, betyder det att filmfodralen ska bli barnsäkra? (Jag kunde utan problem hantera en video vid tre års ålder och då var det 1980. Video och dvd är ännu enklare nu än då.) Någon jävla måtta får det vara.

Jag hoppas verkligen att det här är en av alla dessa Aftonbladet fattade fel-artiklar.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Illyria » mån dec 06, 2004 3:34

Jag tycker iofs inte att det ska finnas för mycket lättillgångligt våld på eftermiddagarna i tv när kanske föräldrar inte kan ha lika stor uppsikt (vad vet jag) men varför skulle detta kunna gälla ända fram till kl 21? Det är vad jag inte förstår och ser som en farlig utveckling om det skulle bli något slags förbud som även gäller tidiga kvällar. Se bara hur Tv4 tolkar det här med att de inte får visa Angel innan kl 21, de visar den kl 01...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav JRT » mån dec 06, 2004 9:07

Ja, det är bra - skicka allting som kan klassas som icke barnvänligt... idiotiskt. Vilka program blir kvar egentligen? Tittar på dagens tablå i tv4 t.ex. - innan kl 21 har det hunnit sändas; Hem till gården, Once and again, Glamour, Simpsons, Boston Public, På liv och död samt Barnsjukhuset - i samtliga kan det finnas våldsscener eller blod och annat "läskigt". Lägg till nyheterna vid 18-19, där sänds det också våld. Vad blir kvar? Ett matlagningsprogram, trav, Keno, Jeopardy, två svenska komediserier samt Ordjakten... Oprah Winfrey, men där kan det kanske vara "läskiga saker" också, beroende på vad det handlar om? Ja, det blir innehållsrik tv. Hela problemet tycks ligga i att föräldrar inte ska behöva ta något ansvar för vad ungarna tittar på, vilket är vansinnigt.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav Tomas » mån dec 06, 2004 14:34

Håller med om att det är lite läskigt hur vissa saker finns lagrade i hjärnan många år efter att man sett/lyssnat på dem.

Laddade nyligen ner Tintin och Loranga, Mazarin och Dartanjang som mp3:or (L, M & D är förövrigt en av de bästa uppläsningarna någonsin :) ) och märkte att jag inte bara kommer ihåg vartenda ord utan även hur de sägs. Detsamma gäller förmodligen även Sune, Bert och många andra böcker man lyssnade på om och om igen när man var yngre.

Barnprogrammen var bättre förr, då det var bättre. Mer krigknivar, varmkorvar och tigerjakt åt folket!
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav Lipton » tis dec 07, 2004 13:42

Clownen Manne måste vara min generations Ika i rutan.
En baaaannnnaan. (ryser)
Han sitter och cyklar som en dåre på en cykel som inte kommer någon vart, bara kulissen bakom rör sig, gillade inte honom.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad

Inläggav noike » tis dec 07, 2004 14:15

Lipton skrev:Clownen Manne måste vara min generations Ika i rutan.
En baaaannnnaan. (ryser) Han sitter och cyklar som en dåre på en cykel som inte kommer någon vart, bara kulissen bakom rör sig, gillade inte honom.

Och sedan tvingar han en förståndshandikapad apa att äta bananer tills han spyr. Yeah, prcis vad barnen behöver.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Lipton » tis dec 07, 2004 15:03

noike skrev:
Lipton skrev:Clownen Manne måste vara min generations Ika i rutan.
En baaaannnnaan. (ryser) Han sitter och cyklar som en dåre på en cykel som inte kommer någon vart, bara kulissen bakom rör sig, gillade inte honom.

Och sedan tvingar han en förståndshandikapad apa att äta bananer tills han spyr. Yeah, prcis vad barnen behöver.

:D :D :D :D

Gorillan Ola. nä det var något annat.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad

Inläggav Eisa » tis dec 07, 2004 17:09

jag blev störd av att titta på dr snuggles. det var bara en massa kameler som satt på rosa moln och drack haschte´.

något som däremot var riktigt LÄSKIGT var pippi pelikan, usch vad rädd jag var för henne. *ryser*

när jag var liten såg jag ett Barnprogram som var tecknat och handlade om en massa djur i en skog. och en bit ifrån skogen bodde en ondskefull man som ruvade på DEN STORA HEMLIGHETEN. har för mig att det var i nån kista i ett rum bakom lås och bom. följde detta program med den största iver. ville verkligen veta vad det var för hemlighet som den ondskefulla mannen ruvade på. (har även för mig att han hade en röd pyjamas och en robot som fungerade som betjänt men det kan ju hända att mina fantasier spelar mig ett spratt) men...dum som jag är missade jag Givetvis Det Sista Programmet...fick därför inte heller veta vad den stora hemligheten var. du kan ju förstår hur detta stackars barnet (läs:jag) kände det när hon blev berövad på hela den ljuva konfekten. än idag undra jag vad DEN STORA HEMLIGHETEN kunde ha varit för något. jag ge hela mitt kungarike till den som kan förtälja detta för mig. snälla...någon....
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav Illyria » tis dec 07, 2004 17:20

Eisa skrev:jag blev störd av att titta på dr snuggles.

Jag däremot gillade Dr Snuggles jättemycket när jag var liten :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Eisa » tis dec 07, 2004 17:22

dr snuggles reser till stjärnornas laaaaand!!
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Föregående

Återgå till TV-serier och film