The Shield

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » fre apr 13, 2007 9:30

caffeineaddict skrev:Och, enligt en kommentar på BitMeTV, kommer det kanske fortsätta så här hela säsongen...

Oh, håken. Jag tog bara för givet att det var nåt kanadickiskt, med t ex Studio 60 i åtanke. Betyder det att Vic säger oui och Shane spelar hockey med baguetter?

Intressanta drag av F/X, både det här och att Canal+ i Sverige visar avsnitten två dagar efter USA. Det måste vara ett fränt avtal med Canal Digital, vore kul om man kan få veta mer om det.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Off » fre apr 13, 2007 10:53

ÅH! Jag har inte ens kunnat se 6x02. Ikväll MÅSTE det bli the shield!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav caffeineaddict » fre apr 13, 2007 12:05

YEEEHSAHS! "Créé par SHAWN RYAN!" Hell yes!

(spoiler 6.03) Nu får vi väl se hur mycket av de kommande avsnitten som koncentrerar sig på the aftermath av Lem-mordet, och till hur stor grad vi börjar gå in i nya historier som Vics pension. NATURLIGTVIS måste det komma upp till ytan igen, på något vis kommer Shanes skuld antingen avslöjas eller komma nära att avslöjas, men jag kan tänka mig att de låter historien ligga lite lågt i några avsnitt nu tills det återigen börjar närma sig säsongsavslutning. Och under tiden får vi i sidohistorien se Dutch undersöka fallet från sin vinkel medan Vic och de andra försöker vänja sig vid tanken på att träna upp någon ny att styra Strike Team. Alternativt, såklart, sätta stopp för hela grejen.

Fyfan så brutal och blodig tortyrscenen blev. Och om Vic nu utgår från att Shane och Ronnie, eller åtminstone Ronnie (för han måste ju ha kännt av Shanes... tveksamhet redan innan) vill ha hämnd lika mycket som honom så skötte han det VÄLDIGT egoistiskt. Stackars Ronnie fick inte hålla i kedjan en enda gång vad vi såg. Som det starkaste barnet med alla leksakerna.

Och ingen mer Forest, som väntat.

En hel del fokus på Ronnie i det här avsnittet också. Trevligt.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav CheeseGuy » fre apr 13, 2007 19:16

(spoiler 6.03) Oj oj oj. Brutalt var ordet. Vic och Shane, fyfan.

Och samtidigt måste det här ha varit Ronnies största avsnitt hittils. Jag hoppas att han får ännu mer att göra snart. Och Dutch och Billings var också härliga.

Jag hoppas att den nya killen är bra, för jag utgår från att han kommer vara lite mer permanent än Terry och Tavon. Att han får leda Strike Team:et istället för Vic har jag däremot svårt att tänka mig att vi får se (förutom i slutet kanske). Den där månaden som är kvar tills Vic ska pensioneras kan nog faktiskt passa in under avsnitten som är kvar av hela serien, förresten.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Tob » fre apr 13, 2007 22:16

(spoiler 6.03) Fyfan. Känns nästan lite knepigt när man suttit och hyllat Forest i absurdum och första avsnittet som han är bortplockad så levererar Shield ett av de starkaste avsnitt i hela serien. Nästan lite ironiskt att man väljer att lyfta fram Ronnie lite extra i ett avsnitt som övergläns så av Shane. Detta är Shanes avsnitt. Redan första scenen med Corrine, det lyser igenom i varje scen hur fruktansvärt dåligt han mår av hela situation. Vic utkräver hämnd, och sättet som det skildras på, var extremt effektivt. Det var väldigt längesedan jag tyckte en våldscen var obehaglig.

Tokigt bra avsnitt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav adolvsson » fre apr 13, 2007 23:21

6x03
Ronnie!
*whack, whack* Now you roll over.

Intensivt avsnitt, förstås. Som stort fan av Ronnie uppskattar jag väldigt mycket att han får mer tid. Hoppas det håller i sig, och jag hoppas på mer senare med Dutchboy. Trions gemensamma äventyr var riktigt bra, karaktärerna fungerar skitbra tillsammans. Älskade hur Ronnie tog kommandot när dom skulle knacka ner första huset.

Shane!
- What do you want?
- Peace.

Och allt med Shane... svårt att hitta ord som kan göra rättvisa. Som säsongens två första episoder ligger så otroligt mycket i detaljerna. Shanes reaktioner på det som händer runt omkring honom. Samtalet med Corinne, som i sig var en oväntat stark scen, på det där härligt subtila sättet. Eller när tjejen berättar att hon är gravid. Mäktigt. Walton Goggins. Mäktig.

Spoilerfri åsikt: Fuuuck. Det betyder jääättebra, fast mer.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » fre apr 13, 2007 23:27

adolvsson skrev:Spoilerfri åsikt: Fuuuck. Det betyder jääättebra, fast mer.

“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Capt. Peroxide » lör apr 14, 2007 1:54

(spoiler S6E3) Ja, det var en hel del här som var ovanligt obehagligt. Även kidnappningen störde mig rejält, även om tjejen inte for så illa. Och tortyren... Vilken omöjlig sits, att verkligen vara oskyldig och piskas till köttfärs av en galning som vill veta alla detaljer. Visst, nu var ju Guardo en massmördare, men ändå.

Får jag gissa lite?

– The Strike Team stängs till slut ner, efter alla år av korruption och brutalitet. Claudette dras med i skandalen. Dutch blir polischef.

– Acavedas politiska karriär omintetgörs pga Strike Team-skandalen.

– Vic kommer att mörda Shane sedan han kommit på att Shane sprängde Lem. Sen flyr han ur landet, efterlyst för alla möjliga elakheter och med The Cartel i hälarna.

– Ronnie klarar sig på något sätt, oklart riktigt hur. Innan säsongen är slut kommer han att sätta på rookietjejen, vilket gör att Dutch börjar hata honom.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion

Inläggav noike » lör apr 14, 2007 2:01

Capt. Peroxide skrev: (spoiler S6E3) Får jag gissa lite?
– Vic kommer att mörda Shane sedan han kommit på att Shane sprängde Lem. Sen flyr han ur landet, efterlyst för alla möjliga elakheter och med The Cartel i hälarna.

Jag skulle snarare tro att Vic dör och både Shane och Ronnie överlever, Aceveda avancerar högre och tja, jag vet inte. Det här är the Shield. Alla får inte vad de förtjänar.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » lör apr 14, 2007 2:54

Et voilá.

(spoiler 6.03) Jag citerar vad Fredrik Adolvsson sa till mig en gång i världen:

Han är Ronnie! Ronnie FTW!

Ronnie står vid sidan av och listar ut saker. Något kommer att klicka rejält om en 3-4 avsnitt.

I övrigt håller jag med det som sagts tidigare.

Och Shane... fy fan. Det är nästan så man är på väg att tycka synd om honom. Nästan. F.A. citerade det jag skulle gjort också, men han mördade fortfarande en av sina bästa vänner.

Till och med Billings visar sig halvt kompetent. Och jag vill fortfarande se Acaveda dö gråtandes.

Tanke: 1.01 slutar med att Vic avrättar en av sina egna. Avrättningen i 6.03 kommer inte som kulmen, utan mitt i en scen. Vi har gått bortom, förbi; det kommer att göra ont innan det är slut.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Capt. Peroxide » lör apr 14, 2007 11:01

(spoiler S6E3) Jag tror att en minst lika viktig hint som tortyren är det Corinne säger till Shane – att Vic inte är sig själv längre. Det skulle kunna innebära att de bygger upp mot att han faktiskt dör på slutet. I alla fall är det tydligt att vi ska förstå att det här inte längre är samme Vic Mackey som hittills i serien.
Angelus Domini nuntiavit Buffiae,
Et concepit de Spiritu Sancto.
Användarvisningsbild
Capt. Peroxide
Minion

Inläggav The Buffster » sön apr 15, 2007 0:48

Som vanligt alldeles för trött för längre kommentarer och så har jag väl egentligen ingenting att säga om 6.03 som inte redan har sagts. Shane! Ronnie! Tortyrscenen! Ronnie!!

Jag är så kär i den här serien att jag vet inte vad.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » tor apr 19, 2007 18:49

Shield S4 (R1) har gått ner i pris till cirka 260-265 spänn inkl. frakt på Axel.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav poser » tor apr 19, 2007 18:53

En gång i tiden hade jag s1, s2 och s4 på dvd. Sen snodde Sebbe s2 och s4.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav LWes » tor apr 19, 2007 19:08

Jag gillar att jag gillar serien nu när den är igång. Jag trodde att jag kanske skulle tappa intresset och låta avsnitt ligga och vänta på hög som det ofta blivit för mig med kabel-serier vilket har lett till att jag slutat följa dom, men dom nya Shield-avsnitten har jag sett i stort sett så fort jag fått hem dom, och jag tycker faktiskt att det är väldigt bra.
Jag kommer aldrig någonsin tycka att det är så bra som ni tycker att det är, men bra tycker jag ändå att det är!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav poser » fre apr 20, 2007 7:24

Två avsnitt, mmmmmmm bitch.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav caffeineaddict » fre apr 20, 2007 8:12

poser skrev:Två avsnitt, mmmmmmm bitch.

ÅH JA! TEH HAPPINESS! Jens, du gör mig lycklig när jag sitter här och har sovit dåligt och känner mig allmänt kass. :)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav poser » fre apr 20, 2007 8:13

6x04

Vilket slut! I love the shield.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav caffeineaddict » fre apr 20, 2007 15:52

(spoiler 6.04 & 6.05) 6.04 var ganska tunt för att vara Shield nuförtiden (gillade inte alls hela grejen med Corinnes dröm, det var bara... nej. Och resten av handlingen var ganska oengagerande även om sista scenen ändå var stark), men 6.05 var uppe on the level igen. Fyfan, det går FORT nerför för Shane. Idiotjävel på alla plan, men jag bryr mig ändå så mycket om honom. Fattar inte riktigt varför, men det gör jag.

Hur många avsnitt ska säsongen ha? Jag har hört nio, kan det stämma?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav A bear » fre apr 20, 2007 19:46

poser skrev:6x04

Vilket slut! I love the shield.

Va han sa.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav A bear » fre apr 20, 2007 21:22

(spoiler 6.04-05) SHANE: I killed Lem. I did. I did it. I did it.

6.04 var mycket riktigt ett mellanavsnitt, en fantastisk slutscen till trots. 6.05 lite grann också, även om det är mycket bättre. Men de sätter upp en hel del; ny ledare för Strike Team som spelar under täcket med Claudette som dansar i trådar åt Acaveda, Julian med i Strike Team (månntro inzoomningarna på honom under "blowjob"-snacket betyder att hans arc ska tas upp igen? Det var ju några år sen sist) och så framför allt att både Shane och Vic går på en väldigt slak lina just nu. Och Shane är uppenbarligen helt söndertrasig.

Detta kan gå hur som helst. Men jag får allt svårare att tro att Shane kommer ur den här säsongen med livhanken i behåll.

Och så: Ronnie slät som en barnrumpa!

Och så: ska verkligen BILLINGS få karaktärsutveckling?!? 6.05 är ju fanimig Billings avsnitt lika mycket som det är Shanes. Vadå, har de en träskallekvot att fylla nu när Tina hastigt skrevs ut?[

Och så: Vic får ytterligare bevis för att Guardo inte hade ett skit med Lem att göra.

Lövbönny.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav The Buffster » fre apr 20, 2007 21:33

Men ååååååh, jag vill se The Shield, NU! Men jag får ju inte. Det är svårt med självdisciplin.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » fre apr 20, 2007 21:42

The Buffster skrev:Men ååååååh, jag vill se The Shield, NU! Men jag får ju inte. Det är svårt med självdisciplin.

Jag kunde inte. Fredagen var dagen då jag skulle ha igen allt extraknäck jag kommit efter med. Jobbade inte en minut. Sömn och Shield istället. Jag är en dålig människa.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » fre apr 20, 2007 23:05

6.05

Inte mycket att tillägga från de andra herrarna Kalle och Björn. The shield is breaking my fucking heart. Jag gråter till varje avsnittslut nu. Tjena.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav The Buffster » lör apr 21, 2007 0:30

caffeineaddict skrev:Jag kunde inte. Fredagen var dagen då jag skulle ha igen allt extraknäck jag kommit efter med. Jobbade inte en minut. Sömn och Shield istället. Jag är en dålig människa.

Nej Kalle, du är en bra människa. Jag vet det. Jag hade inte mycket till självdisciplin jag heller, så jag såg avsnitten trots att jag inte fick och jävlar vad jag ÄLSKAR det.

Jag har ingenting att tillägga egentligen...
noike skrev:The shield is breaking my fucking heart.

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav adolvsson » lör apr 21, 2007 1:04

6x04-05

The Buffster skrev:Jag har ingenting att tillägga egentligen...
noike skrev:The shield is breaking my fucking heart.

Jag skriver under. Och som jag sa till noike på msn alldeles nyss;
adolvsson skrev:Walton Goggins behöver en Emmy. Den största jäveln dom kan hitta.

Mer? Gillar verkligen vad dom gör med Billings. Samma gamla loser som alltid, samtidigt som dom visar att han ändå har goda sidor, samtidigt som dom inte låter det gå överstyr utan gör det tydligt att han fortfarande är samma gamla loser innerst inne. Det är en ruggigt bra balans. Ungefär som vanligt med The Shield, med andra ord.

Jag föredrar förresten Ronnie med skägg, men Ronnie utan är mil bättre än mustachen. Synligt ärr är ju alltid fräckt.

A bear skrev:ny ledare för Strike Team som spelar under täcket med Claudette

Den där killen intresserar mig grovt. Han verkar inte villig att helt låta dansa efter Claudettes pipa, men han lär nog inte kunna gå hur långt som helst heller. Han skulle kunna bli Vic räddning från pensionen, han skulle kunna bli Vics slutliga fall.

Och mer Julian är absolut en bra sak.

Mellanavsnitt, jo det får man nog hålla med, men ändå tillräckligt mycket otäckt bra för att den gamla repliken vi brukade slänga oss med - Best gorram cop show evah! - ska ringa med hög volym i båda öronen.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav caffeineaddict » lör apr 21, 2007 1:10

adolvsson skrev:men ändå tillräckligt mycket otäckt bra för att den gamla repliken vi brukade slänga oss med - Best gorram cop show evah! - ska ringa med hög volym i båda öronen.

Fortfarande inte sett The Wire, eller hur? Jag säger inte att alla behöver tycka att Tråden är bättre, men jag förstår mig inte på dem som säger att det inte är en hård kamp om de har sett båda...

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav adolvsson » lör apr 21, 2007 1:11

A bear skrev: (spoiler 6.04-05) SHANE: I killed Lem. I did. I did it. I did it.

Alltså... fanfanFAN!

Och varför i hela hela helsefyr måste dom visa mordet på Lem i varje detta har hänt-klipp? Fattar dom inte vad dom gör med oss, mig? Jag kan fortfarande inte ens tänka på scenen utan att börja rysa, eller se den utan att det tjocknar i halsen. Minst.

Jag känner mig också lite trasig.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav adolvsson » lör apr 21, 2007 1:12

caffeineaddict skrev:Fortfarande inte sett The Wire, eller hur?

Nej, inte mycket mer än första säsongen. Men jag ska, senare. Tyst nu, visa respekt, jag lider här!

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » lör apr 21, 2007 1:20

caffeineaddict skrev:Fortfarande inte sett The Wire, eller hur? Jag säger inte att alla behöver tycka att Tråden är bättre, men jag förstår mig inte på dem som säger att det inte är en hård kamp om de har sett båda...

Jag vet inte vilken av serierna som är bäst just nu. Hjärtat säger the Shield, hjärnan the Wire. Och jag tycker båda två har helt rätt. Samtidigt.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film