Lost

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav eynosh » fre maj 13, 2005 7:51

^ Får väl skriva något mer sammanhängande. Jag tyckte att veckans handling var bra, så bra att den överglänste veckans flashback, vilket jag inte tycker handlingarna har gjort på sistone, därav min kritik av Lost.

Så.. det borde låta lite vettigare.

Förresten, har ni tänkt på att man (manusförfattarna) har övergett dinosaurietanken (som slet upp träden) totalt efter att Locke skådade "vilddjuret" i ögonen (Behövs nog ingen spoilermarkering).
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Illyria » fre maj 13, 2005 8:07

Kanske bäst med spoilermarkering ändå, angående dinosaurier:
Well, enligt mig har det aldrig funnits någon "dinosaurie" och sedan Locke såg "monstret" har min teori varit att monstret/allt som händer är ön. Ön är monstret. Men om du syftar på de där ljuden från djungeln så minns jag inte exakt sist vi hörde dem, men det är sant, de har försvunnit från handlingen...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Bender » fre maj 13, 2005 9:00

Yog-Sothoth skrev:Bender, underbar avatar! Jag älskar den filmen!!!

Tack tack, jo filmen är väldigt bra, sån otroligt skön stämning! :)

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Bender » fre maj 13, 2005 9:08

Illyria skrev:Kanske bäst med spoilermarkering ändå, angående dinosaurier:
Well, enligt mig har det aldrig funnits någon "dinosaurie" och sedan Locke såg "monstret" har min teori varit att monstret/allt som händer är ön. Ön är monstret. Men om du syftar på de där ljuden från djungeln så minns jag inte exakt sist vi hörde dem, men det är sant, de har försvunnit från handlingen...

Att den kanske kan få träden att ruska på sig, det kanske man kan köpa, men menar du att ön slet upp piloten ur planet och la honom i ett träd?

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Illyria » fre maj 13, 2005 9:21

Bender skrev:Att den kanske kan få träden att ruska på sig, det kanske man kan köpa, men menar du att ön slet upp piloten ur planet och la honom i ett träd?

När du säger det så låter det dumt ju ;)
Men i princip ja, någon slags makt ön utövar på något sätt. Jag tror inte att det är något regelrätt monster, ön är skurken.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav LWes » fre maj 13, 2005 10:25

Illyria skrev:
Bender skrev:Att den kanske kan få träden att ruska på sig, det kanske man kan köpa, men menar du att ön slet upp piloten ur planet och la honom i ett träd?

När du säger det så låter det dumt ju ;)
Men i princip ja, någon slags makt ön utövar på något sätt. Jag tror inte att det är något regelrätt monster, ön är skurken.

Jag tror att det är någon slags mystisk energi snarare än ett fysiskt monster.
Men om jag fick välja vad jag skulle vilja att det var så skulle jag absolut vilja att det var ett äkta monster.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav eynosh » fre maj 13, 2005 10:43

Spoiler om hela serien, inriktat på mysterier.
Då spoilermarkerar vi. Tror jag har skrivit det innan; Jag tror inte ens manusförfattarna har full koll på vad som händer. Nu har vi Locke-mysteriet, Walt-mysteriet, Hurley-mysteriet, Galen fransyska-mysteriet, "Hatch"-mysteriet, Karta över afrika - mysteriet, dinosaurie-mysteriet, Ethan-mysteriet, Claire-mysteriet (Ethan för vem han är, Claire om vad som är speciellt med henne unge). Detta är bara obesvarade mysterier som har med ön och göra, nu har jag bortsett från tex Kate och hennes historia. Jag vill ha svar!
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Illyria » fre maj 13, 2005 10:52

Eynosh skrev:Jag tror inte ens manusförfattarna har full koll på vad som händer. Jag vill ha svar!

Jag tror de har full koll, speciellt som JJ Abrams uttalat sig om att han har serien planerad för flera (6) säsonger framåt. Så svaren lär dröja och det lär komma nya frågor också.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav eynosh » fre maj 13, 2005 11:06

6 Säsonger!? Det verkar som om dom på IRC-kanalen får rätt (S 24 Crossover med Alias, Säsong 35 Crossover med Baywatch). Tror faktiskt Lost kommer förlora tittare i mitten av S2. Håller fast vid att serien hade blivit bättre om den hade blivit producerad som en miniserie på 5 eller 6 delar.
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Illyria » fre maj 13, 2005 11:16

Eynosh skrev:Tror faktiskt Lost kommer förlora tittare i mitten av S2. Håller fast vid att serien hade blivit bättre om den hade blivit producerad som en miniserie på 5 eller 6 delar.

Något nytt måste hända i/till/under nästa säsong för att hålla kvar tittarna, hur många flashbacks kan de köra egentligen per castaway? De tre delarna av säsongsfinalen kvarstår ju fortfarande, det ska bli spännande att se vad de hittar på och vad det blir för cliffhanger. Jag räknar kallt med en stor cliffhanger, det är ju JJ Abrams vi pratar om här (Alias).

En miniserie hade kanske kunnat bli väldigt bra, men samtidigt så gillar jag längre säsongsserier - när de levererar. Hittills är jag inte besviken på Lost, alla serier har sina svagare avsnitt och jag hoppas på att finalen blir väldigt bra. Men det måste avslöjas mer saker, öka tempot, för det är verkligen de mer packade avsnitten som är de bästa.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav eynosh » fre maj 13, 2005 11:23

Illyria skrev:
Eynosh skrev:Tror faktiskt Lost kommer förlora tittare i mitten av S2. Håller fast vid att serien hade blivit bättre om den hade blivit producerad som en miniserie på 5 eller 6 delar.

Något nytt måste hända i/till/under nästa säsong för att hålla kvar tittarna, hur många flashbacks kan de köra egentligen per castaway? De tre delarna av säsongsfinalen kvarstår ju fortfarande, det ska bli spännande att se vad de hittar på och vad det blir för cliffhanger. Jag räknar kallt med en stor cliffhanger, det är ju JJ Abrams vi pratar om här (Alias).

En miniserie hade kanske kunnat bli väldigt bra, men samtidigt så gillar jag längre säsongsserier - när de levererar. Hittills är jag inte besviken på Lost, alla serier har sina svagare avsnitt och jag hoppas på att finalen blir väldigt bra. Men det måste avslöjas mer saker, öka tempot, för det är verkligen de mer packade avsnitten som är de bästa.

Så sant så sant.
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav LWes » fre maj 13, 2005 11:24

Illyria skrev:
Eynosh skrev:Jag tror inte ens manusförfattarna har full koll på vad som händer. Jag vill ha svar!

JJ Abrams uttalat sig om att han har serien planerad för flera (6) säsonger framåt.

Han är fantastisk!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav AKS » lör maj 14, 2005 17:52

Sex säsonger?! Gud, vi kommer *aldrig* att få veta *nånting*. Hade hoppats på att serien skulle vara tänkt för högst två säsonger. Blev nästan besviken av att höra det där... En serie som Lost, hm... det känns inte bra med sex säsonger.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav LWes » lör maj 14, 2005 18:19

AKS skrev:det känns inte bra med sex säsonger.

Inte bra. Utan FANTASTISKT!!!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Illyria » lör maj 14, 2005 18:44

Beror ju helt pa hur serien utvecklas, en s2 kanns just nu bra och jag tycker det kanns tryggt att de har planer for serien sa langt fram sa det inte ar nagot som hittas pa efter hand, men hurvida det sedan fungerar aterstar att se.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav CheeseGuy » lör maj 14, 2005 19:36

LWes skrev:
AKS skrev:det känns inte bra med sex säsonger.

Inte bra. Utan FANTASTISKT!!!

Hehe.

Som sagt, det beror på. Att förklara vad som händer på ön, och ändå behålla (eller skapa nya) mysterier är absolut genomförbart. Och många tittare borde rimligtvis tröttna om de aldrig avslöjar någonting. De kanske kan övergå till ett MotW-liknande koncept?

Jag undrar hur säsong 2 kommer att se ut när det gillar tillbakablickar. De kan ju knappast bygga en till säsong på tillbakablickar om de nuvarande karaktärerna. Visst finns det luckor, och kanske t.om. relevanta historier kvar kring deras förflutna - men inte för en hel säsong. (Om de inte vill tappa en massa tittare förstås.) Jag kan inte heller föreställa mig att vi skulle få en helt ny cast.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Illyria » lör maj 14, 2005 19:51

En helt ny cast skulle ju forstora allt de byggt upp nu under s1 sa det hoppas jag verkligen inte det blir, men det ar ju bara delar av alla castaways och andra som presenterats sa det finns rum for nya karaktarer.

Jag skulle vilja se bara mer relevanta flashbacks och ett storr fokus pa on i s2.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav CheeseGuy » lör maj 14, 2005 20:33

Det skulle nog kännas lite märkligt om andra plötsligt skulle börja få större roller, eftersom de som inte ingår i kärngruppen har varit extremt anonyma hittils. Dessutom skulle de nog bli för många. Men visst, det kan kanske fungera. Jag kan inte föreställa mig att de kommer att övergiva tillbakablickarna, och i så fall så ser jag helst nya karaktärer.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Yog-Sothoth » lör maj 14, 2005 22:17

Om man försöker tänka i förfluten tid istället för antal avsnitt känns inte sex säsonger som så mycket. Hur många dagar går det mellan ett Lost-avsnitt, var det två eller tre? Detta till skillnad från en vecka som i de flesta andra serier (plus att handlingen oftast utspelar sig i bakgrunden under sommaren också, vilket gör att de flesta serier går i "realtid", dvs ett TV-år är ett år i handlingen).

Tre säsonger Lost motsvarar alltså en säsong av en "vanlig" TV-serie (förutom 24 förstås ;)). Alltså kan sex säsonger vara motiverat.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Illyria » lör maj 14, 2005 22:36

Forsta sasongen av Lost motsvarar typ 5 avsnitt av en annan serie, dvs 40 dagar...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » sön maj 15, 2005 9:52

Y-S: Jag förstår din poäng om att det i öns realtidbara motsvarar ett par säsonger, men för mig som tittare så är det ju fortfarande sex säsonger att vänta på ett slutgiltigt svar.

Och naturligtvis så beror det på hur det hela utvecklas. Men för mig just nu känns det som öken att tänka på ev sex säsonger av Lost. Trots att 1.22 var bra mycket bättre än 1.21. Känner fortfarande att allt dras ut i oändlighet.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Simon » sön maj 15, 2005 10:15

Jag tycker inte ens att "den stora hemligheten" är poängen med Lost. Jag tycker den är en jättestor ursäkt till att ha en massa coola och intressanta människor interagera med varandra och föra grymt välskriven, underbar dialog.

Jag föreställer mig att serien kommer förändras en hel del över de sex säsongerna, men jag tror absolut inte vi kommer närmare ett konkret svar i första taget. Jag vet inte ens om det är, som sagt, poängen.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav Yog-Sothoth » sön maj 15, 2005 12:11

AKS: Jag förstår vad du menar med att man som tittare kan bli otålig, men det är åtminstone motiverat att hålla på så länge.

Simon: Håller delvis med, men något måste man ju få veta i säsongsavslutningen, även om man inte får svar på alla frågor. Annars kommer serien förlora hur mycket tittare som helst.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Simon » sön maj 15, 2005 12:21

Absolut, jag trodde avsnitt 22 var det sista i säsongen och blev närmast förnärmad över bristen på saftiga detaljer.

Jag kom att tänka på en sak efter mitt förra inlägg, att Lynch menade något liknande med Laura Palmer. Det mysteriet var också något som skulle ursäkta en massa sköna karaktärer och relationer. Lost och Twin Peaks är över huvud taget hemskt lika till upplägget tycker jag, bortsett från det uppenbara.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav Illyria » tor maj 19, 2005 7:41

1x23, del ett av säsongsfinalen: Run, hide or die och bli överöst med info vi velat veta hela säsongen: Alex är en hon, Jack är inte längre gift, Sawyer heter James och blev avvisad från Australien, hur miniplanet kom från bilen till banken, "monstret" är en maskin/säkerthetssystem, äntligen mer utforskning av ön och "svarta klippan". Varför verkar det alltid ösregna när de ska göra sånt här (pilot-avsnitten)?

Sawyer är mänsklig för en gångs skull, äntligen berättar han för Jack att han träffade pappan i baren.
Nya karaktärer introduceras, andra avsnittet Arzt/Artz (vad hette han egentligen) är med i och jag antar den där tjejen på flygplatsen inte hade presenteras på detta sättet om vi inte ska få se mer av henne? Jag gillar Danielle, hoppas vi får se mer av henne nästa säsong.
Hurley är vid The Hatch och ser inte siffrorna? Nästa vecka hoppas jag.
"The Black Rock" är en gammal (pirat) båt! Och jag gillar att "monstret" är ett säkerhetssytem och inte något konstigt övernaturligt.
Och vilken bra fart båten fick i vattnet ;)

Det märks att det är upptakten inför säsongsavslutningen nästa vecka men ändå ett händelserikt och väldigt bra avsnitt, om än en något sentimental overload på slutet när alla säger hejdå till båten. Ser fram emot mer om "the others" och The Hatch nästa vecka, för det måste ju vara med. I can't wait!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav CheeseGuy » tor maj 19, 2005 12:33

Fan. "Lost s01e23" på TPB är INTE avsnitt 23, utan 22! Tyvärr märkte jag det först efter att jag hade tankat det. Tydligen är det "Lost.S01E24.HDTV.XviD-TCM" som är rätt. (De har alltså numrerat fel.)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Illyria » tor maj 19, 2005 12:49

Det Lost s01e23 som jag laddade hem från TPB var rätt ivarjefall, det var en "proper tcm" för lol-releasen var det först fel på men nu finns det en syncfix (när jag ser om avsnittet blir det lol, för det är bättre kvalitet). Hatar när de inte kan märka avsnitt rätt, såväl releaser som i avsnittsguider, detta senaste är ju avsnitt 23 och inget annat.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav CheeseGuy » tor maj 19, 2005 15:09

1x23: Ett sånt där avsnitt som är svårt att bedöma, eftersom det är mest uppbyggnad för nästa. Men det var riktigt bra i alla fall.

Jag älskar det Danielle tillförde. Att hon först berättar om "the others" och om hur de tog barnet, och den svarta röken. Följt av att det faktiskt kommer svart rök. Riktigt creepy, och helt underbart! Samma gäller i slutet, när "säkerhetssystemet" sätter igång, och de sedan kommer fram till "The Black Rock". Ibland fungerar mystiken på ön frukansvärt bra.

Tjejen som Jack pratade med skulle väl sitta långt bak i planet? Jag gissar att de kommer att hitta överlevande därifrån i nästa avsnitt.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Yog-Sothoth » tor maj 19, 2005 17:29

Vad är allt detta om felaktiga siffror? Avsnitt 24 sändes igår. Laddar man ner avsnitt 24 är det inte det som visades senaste, dvs 23, utan ett nytt.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav gaspode » tor maj 19, 2005 17:45

Yog-Sothoth:
1x24 kan det bara vara om man räknar special-avsnittet som 1x21, och det tycker iaf inte jag att man ska göra.

Hur som helst så finns det ju felaktiga siffror därute eftersom det nya avsnittet finns som både 1x23 och 1x24.
Verkar vara samma sak med de andra avsnitten efter specialen.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film