Dexter

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tob » lör dec 08, 2007 11:37

(spoiler tom 2.12) Just hjältebegreppet tror jag är en av anledningarna till varför serien har blivit en så pass stor framgång. Dramaturgiskt så finns det en god och en ond sida vilket, dramaturgiskt finns det också en kärleksrelation, en systerrelation, en fadersrelation, ett par mer eller mindre ytliga vänskapsrelationer och i andra säsongen även en maffig otrohetsrelation. Snyggt och stiligt förpackat. Att Dexter är en given succe är inte konstigt. De allra flesta såg a) som Ralfi beskrev vilket knöt ihop säsongen väldigt bra.

Men serien blir väldigt effektiv när den har det som grund men ändå bjuder in att se serien på ett annat sätt. Man behöver inte gräva så djupt för att hitta b) som Ralfi skrev. Dexter funderar hela tiden över sina handlingar, sitt sätt att leva, sin önskan att fungera, att känna känslor. Dem finns där under nånstans, bara extremt undantryckta, för det är Harrys kod som gäller. Den tillåter inte att man svävar ut eller tappar kontrollen. Fadersrelationen i serien är central. Jag tror den kommer bli ännu mer central i Säsong 3. Det känns som en naturlig utveckling ifrån säsong 2 som handlade en del om att Dexter ifrågasätter sig själv genom just Harrys kod. Nä, jag har förhoppningar om Säsong 3, förutsättningarna för att berätta om Dexter och människorna omkring honom finns, problemet är att knyta ett större fall till säsongen.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav XY » ons dec 12, 2007 21:52

WTF, jag har inte fått något uppdateringsmail från den här tråden på ett tag (glömde väl att kolla senaste mailet jag fick) och har glömt bort den. Så jag följde den förväntade utgivningsplanen och laddade hem 2x11 för några dagar sedan... och nu ser jag i den här tråden att både 2x11 och 2x12 har funnits ute i över en vecka.

Festen är över innan jag knappt ens visste att den startat. The story of my life.

2x12 here I come.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav AKS » lör dec 22, 2007 22:13

Dexter 2.01:

Äntligen tillbaka i Dexters värld! Som vanligt slås jag av att serien andas kvalitet à la brittisk produktion. Skådespelare (minus en person kanske), manus, produktionsvärden... Det finns antagligen andra amerikanska serier som har denna kvalitet, men då har jag iofs inte gillat story eller karaktärer så nja på manusnivån kanske.

(spoiler 2.01) Damn, vilken gigant Chino eller vad han hette var! Nu är ju Doakes inte direkt stor i vanliga fall -- han ser ut att vara ganska kort, kortare än mina 1.77 i alla fall -- men han såg ju ut som en av dvärgarna i Snövit bredvid den mannen. :)

Genom avsnittet så satt jag och väntade på vad som skulle bli säsongsarc under S2. jag var lite oroad för jag trodde att Dexters oförmåga att döda skulle bli säsongsarcen och det skulle jag inte gilla. Några avsnitt med det är inga problem, men en hel säsong skulle kännas konstigt. Så då Dexters lilla massgrav hittades så blev jag glad.
Day-um! Detta kan bli en riktigt bra säsong!
Senast redigerad av AKS tis mar 11, 2008 8:11, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » lör dec 22, 2007 22:21

A bear skrev: (spoiler 2.01) Hur jävla snygg var inte undervattensscenen med alla sopsäckarna, förresten?

Det var här jag började tänka på detta med produktionsvärden och hur mycket tid och omsorg som lagts ner på serien. Så ja, jag håller med. :)

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » sön dec 23, 2007 0:04

2.02: Jodå, förbaskat bra avsnitt.

Konstigt att man liksom blir glad då Dexter Gets His Groove Back. :)

Så synd om Rita! Mannen hon älskar är ärlig. Men ljuger. Gah! Stackars kvinna.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav sfinx » sön dec 23, 2007 1:53

AKS skrev:2.02: Jodå, förbaskat bra avsnitt.

Konstigt att man liksom blir glad då Dexter Gets His Groove Back. :)

Så synd om Rita! Mannen hon älskar är ärlig. Men ljuger. Gah! Stackars kvinna.

Att läsa i dextertråden av någon som tittar på dexter och inte har sett s2 förut gör mig glad.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav noike » sön dec 23, 2007 1:58

2.06 Halvsäsongsrapport!
Lila är jävligt jobbig. Skådespelerska fungerar i Hustle men här, nej, det... Blä. Så tycker jag om henne.

Hur hela hemfronten i stort sett raserar Dexters tillvaro och att det faktiskt får effekter. Känslorna må vara förtryckta till max men det finns ändå där under någonstans. Lägg sedan till Lundys katt- och råttalek som känns som om något mycket mer ligger bakom än vad vi fått veta.
Gah! För att inte tala om Ritas mamma. What a bitca — även om jag som tittare kan tycka att hon ahr en poäng ibland. Dexter är trots allt Dexter och inte så trevlig han heller. Men i serievärlden gäller vekligen it takes one to know one.

(Väntade lite längre med s2 än tänkt för att reta adolvsson. Det fungerade men jag kom på att jag i slutändan bara förstörde för mig själv. Nu är frågan: sova eller Dexter? Äh, fuck it, I'll sleep when I'm dead.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sp1keout » sön dec 23, 2007 13:16

Blä & Gah! Hur ska man ta det där!? :O
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Tob » sön dec 23, 2007 13:20

sp1keout skrev:Blä & Gah! Hur ska man ta det där!? :O

Vilket?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav sp1keout » sön dec 23, 2007 13:52

Tob skrev:
sp1keout skrev:Blä & Gah! Hur ska man ta det där!? :O

Vilket?

"Blä." och Gah!", som noikan sa.
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Tob » sön dec 23, 2007 14:20

Aha, ok, my bad....men då kanske det har dags att sätta igång att se?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » sön dec 23, 2007 18:39

Satan, vad bra!! jag tycker att säsongen börjat oerhört bra. Det finns inget som får mig att känna mig lite "hmm..." Eller jo, en sak...

(spoiler 2.03) Jag har problem med Lilah. För det första så är jag tycker jag att hon verkar för jobbig och jag gillar inte skådespelaren. men sen har jag problem för Ritas skull också. Lilah kan dra vad mig anbelangar. Det faktum att jag inte gillar skådespelaren är naturligtvis det största problemet.

Men annars så fortsätter säsongen riktigt bra. Detta var nog det bästa avsnittet hittills denna säsong för mig. Jag vet inte varför, jag bara gillade det väldigt mycket. Jag älskade scenen med Doakes på slutet. Mitt hjärta höll på att stanna då han stod där i dörröppningen och såg så triumferande ut. Men sen så blev allt bra! Vilken förbaskad tur Dexter har! :)

(edit) Spoilertaggar (/edit)
Senast redigerad av AKS tis mar 11, 2008 8:11, redigerad totalt 1 gång.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav poser » sön dec 23, 2007 20:39

Började titta på Dexter säsong 2 i torsdags, blev klar idag. Var inte så kär i säsong 1 men jävlar vad bra det varit. Nu vill jag ha mer!

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav noike » sön dec 23, 2007 21:05

2.08 TOKIGT! :chock:
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav XY » sön dec 23, 2007 21:19

Andra säsongen är klart bättre än första.
[tomt]
Användarvisningsbild
XY
Scooby

Inläggav AKS » sön dec 23, 2007 21:20

Om det stämmer så är det helt fantastiskt otroligt. Jag älskade första säsongen. Men det är bara att tacka och ta emot. Snart dags för 2.04 tror jag. Dexter-maraton är det bästa som finns. Hoppas jag klarar att spara avsnitt då det är dags för S3 också...

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » sön dec 23, 2007 22:19

Ja, S2 spöar S1 så hårt att det knappt är roligt. Förutom att det är alldeles fantastiskt.

(spoiler S2) Jag märker att jag reagerar lite :emo: när folk dissar Lila så hårt. Vet inte riktigt varför. Jag var aldrig någon Lila-älskare (finns det såna?) men jag tyckte för det mesta hon var ett riktigt intressant och underhållande tillskott.

Förresten har jag ju knappt kommenterat hur mycket mer jag tyckte om Deb den här säsongen. Med vilket jag menar att jag stod ut med henne. HAAAAAAAATADE ju verkligen Deb i S1. Hon var helt överlevbar i S2, och hade t.o.m. vissa riktigt bra scener. Men det finns fortfarande stunder när jag önskar att vi kommer få se henne dö, brutalt, i framtiden.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » sön dec 23, 2007 22:36

caffeineaddict skrev:
Peppe skrev:2x09 :eek:

Ja, bara att kopiera vad jag sa i gladtråden:

DEXTER! :eek: :eek: :eek: :lovebunnier: :lovebunny: :psychobunny: :psychobunny: :lovebunny: :lovebunnier: :eek:

Nedflyttningstecken.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » sön dec 23, 2007 22:57

2.04: Fortsatt satans bra.

Alltså, för mig känns det inte som att Dexter är helt känslolös såsom han påstår. He talks a good one.

Lilah... Jag spyr på henne. Mest för Ritas skull, men jag finner henne även så poserat överdriven (som person, inte som karaktär -- if that makes sense). Om hon råkade trilla ner i ett kärr fyllt med hungriga alligatorer så skulle jag jubla.

Day-um! By the pricking of my thumbs... a fucked-up bitch this way comes. Fy fan, vad kallt av Maria att göra så mot sin chef. Ouch!

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » sön dec 23, 2007 23:08

AKS skrev:2.04: Fortsatt satans bra.

Alltså, för mig känns det inte som att Dexter är helt känslolös såsom han påstår. He talks a good one.

Nej, kall och förtrycker sig själv men det där med att han är känslolös känns mer och mer som något han intalat sig själv så mycket att han tror stenhårt på det. Vilket jag antar gör det lite lättare att hålla sig i schack.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » sön dec 23, 2007 23:09

Jepp, precis så ser jag på det.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav sp1keout » sön dec 23, 2007 23:48

Nu kom jag och tänka på sista avsnittet första säsongen, det var chillivippen bra. Det jag tänker på nu är (spoiler säsong 1) hur Julie Benz egentligen agerade kring det där med Skon, för det var en cool detalj... och den där svarta snuten som var honom i hälarna, och... asiatsnuten, om han fick större roll...... nu börjar jag speeejsa ut lite väl mkt, kanske bäst jag börjar kolla på den där jävvla säsong 2 nån gång!!!

Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav AKS » mån dec 24, 2007 0:06

Det låter som en mycket bra idé! :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » mån dec 24, 2007 0:43

2.10 FÖR TUSAN! Min mage knöt sig när Dexter satte upp plasten och började arbeta. Kallt. Och sedan slutet. Andnöd. Andnöd!
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » mån dec 24, 2007 1:10

It's just too fucking good, ain't it?

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » mån dec 24, 2007 1:11

caffeineaddict skrev:It's just too fucking good, ain't it?

Frasen är: caps lock baby, caps lock.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » mån dec 24, 2007 1:58

2.05: Nja, detta var inte så bra. Jämförelsevis alltså. För att vara Dexter. Förbaskat bra jämfört med många andra serier.

Äckel-Lila kan dra. Usch.

Annars känns det inte som att det hände så mycket. Kändes inte så genomtänkt av Dexter detta med att gå och rengöra båten där på marinan... Hade han inte kunnat ta ut den till havs och rengöra den där? Iofs så verkade väl kameran inte ha rätt vinkel för att fånga hans rengöring av båten.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » mån dec 24, 2007 2:43

Säsong två
Under de två senaste avsnitten har jag fått pausa för att kunna andas och lugna ner mig lite. Så supertokigt att det inte är sant. När Dexter och Doakes satt och pratade, så jävla bra. Och en sådan väg för karaktären från den buttre stereotypen han började serien som. Inte mycket som förändrats utan vi har väl mer fått se andra sidor. Ruskigt bra gjort.

För det är en sak som jag verkligen gillar här. Den är rätt verklig på så vis att folk förändras inte. Inte egentligen. Omständigheter kan förändra saker men oftast är det rätt ytligt. I Dexters fall var det bytet av kodex. Det gör honom säkert värre i och med han har en tydligare och mer självisk motivation samt att han förändrar sina metoder, men han är samme person. Och slutet. Frikyrkopastor-Dexter som lutar sig över superbedövade Lila. Chills down my spine.

Och, alltså, det här kanske inte får andra bli uppspelta men FBI Deputy Director Max Adams i de två sista avsnitten spelades av JONATHAN BANKS! Jonathan fucking Banks, vad gammal han har blivit. Vad har hänt? Mycket har hänt sedan de tio år jag såg honom sist, stackare som nästan bara fått göra B-saker.

Jag vill ha säsong tre. I klump givetvis för jag vill se serien så, men nu vet i tusan om jag klarar det med nästa säsong. I shall try to be strong.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav RalfiParpa » mån dec 24, 2007 4:20

caffeineaddict skrev: (spoiler S2) Jag märker att jag reagerar lite :emo: när folk dissar Lila så hårt. Vet inte riktigt varför. Jag var aldrig någon Lila-älskare (finns det såna?) men jag tyckte för det mesta hon var ett riktigt intressant och underhållande tillskott.

Jag tycker Lila är karaktären som bäst påvisar hur grundlurade tittarna är. Hon är ju det närmaste vi någonsin kommer ha en "villain" i säsongen så självklart hatar vi henne.
Senast redigerad av RalfiParpa mån dec 24, 2007 4:59, redigerad totalt 2 gånger.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav gaspode » mån dec 24, 2007 4:26

Jag tycker Lila är karaktären som bäst påvisar hur grundlurade tittarna är. Hon är ju Dexters nemesis, det närmaste serien någonsin kommer ha en "villain" så självklart hatar vi henne.

nej, jag håller inte med. Jag förstår att du försöker bygga lite på din tes om att vi egentligen borde känna att dexter är skurken, men vi hatar ju inte alls de andra nemesiserna på samma sätt. Lila är en hatvärd karaktär, av flera skäl, inte för att hon är ett hot mot vår kompis dexter.

nu har du tagit bort ordet nemesis ser jag, men jag tycker ändå jag har rätt :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film