Lista era favoritserier

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Illyria » tis dec 04, 2007 20:06

När jag tittar på en serie tittar jag på den och gör inte annat. Är den inte värd min uppmärksamhet är den väl heller inte direkt värd att följa. Går öht inte att jämföras med musik, du kan syssla med annat och samtidigt lyssna, men något visuellt som serier kräver att du faktiskt har ögonen på just det och inget annat. Annars missar du för mycket. När jag känner att jag hellre gör något annat, eller tom kan göra något annat samtidigt, är det ett tydligt tecken på att det är dags att lägga ned serien.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav HeY » tis dec 04, 2007 20:12

En serie kan vara bra och ändå ha vissa pretentiösa scener. Lost är ett bra exempel. Allt på ön tycker jag är skitintressant, men varje flashback så flashar jag iväg. Då kan jag lika gärna göra något annat och hör jag att något intressant händer i flashbacken så öppnar jag bara rutan igen. Det har aldrig varit en problem för mig. Hade jag dock suttit så kanske 25-50% av en serie så skulle jag lägga ner den. Nu ser jag ingen serie som är ointressant för mig.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav caffeineaddict » tis dec 04, 2007 20:14

Jag är helt och hållet med Illyria här. Om jag inte vill SE en serie så är det inte för mig en serie värd att se. Men samtidigt har jag förstått att fler och fler inte håller med mig i den här frågan så det är väl bara att acceptera, även om det aldrig skulle fungera för mig.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sp1keout » tis dec 04, 2007 20:18

Nu ser jag på Heroes... då kännr jag att jag måste pausa för att skriva inlägg. Nu ska jag unpausa, och köra helskärm. Kramar! :D
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Tob » tis dec 04, 2007 20:21

Jag är med Illyria och caffe, åtminstonde när det gäller drama serier, reailyshows som tex. American Idol så kan jag pyssla med annat. Städa eller laga mat tex som inte kräver någon koncentration direkt. Sen så har jag i för sig en simultankapacitet som är riktigt illa. Skulle nog aldrig klara av att göra något konkret och samtidigt lyssna på en serie och förstå vad som händer där.

Även med Heys lilla parantes kring Lost, så kan jag inte förstå resonemanget, har man inget intresse av att se på vad som händer varför skall man då följa det?
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav HeY » tis dec 04, 2007 20:24

Tob skrev:Även med Heys lilla parantes kring Lost, så kan jag inte förstå resonemanget, har man inget intresse av att se på vad som händer varför skall man då följa det?

Det är ju inte så att jag inte vill se på Lost. Jag tycker att det är riktigt bra, men vissa flashbacks är verkligen totalt ointressanta. Realityshows funkar, som du säger, bäst. På manusbaserade serier brukar jag dock oftast vara helt inne i vad jag tittar på. När jag väl gör något avsides så brukar jag dessutom spola tillbaka ifall jag känner att ja missat något.

"I like your thinking!"

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Glorificus » tis dec 04, 2007 20:24

HeY skrev:
Glorificus skrev:Annars har jag så svårt just nu för att göra en lista... Jag kan inte välja mellan Friday Night Lights, One Tree Hill och Prison Break. Och så finns en lång rad serier som jag inte har nån aning om vilka jag skulle sätta före vilka.

1. One Tree Hill
2. Friday Night Lights
3. Prison Break

Så, jag gjorde det åt dig :D ;)

Och det ser bra ut. OTH är ju ändå OTH. Även om det finns delar där jag inte gillar så mycket så väger de galet bra sakerna upp allt annat. (Edit: Fast delarna jag inte gillade så mycket har faktiskt blivit bättre allihopa, så stryk det. :D)

Men FNL och PB är svårare. När jag ser ett riktigt bra avsnitt av nån av dem tycker jag för stunden att just det är den bättre serien. Men det skiftar för varje gång jag ser ett nytt avsnitt av dem...
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Illyria » tis dec 04, 2007 20:35

sp1keout skrev:Nu ser jag på Heroes... då kännr jag att jag måste pausa för att skriva inlägg. Nu ska jag unpausa, och köra helskärm. Kramar! :D

Jag pausar också, det är en paus och inte att göra något samtidigt, men sen när pausen är slut får serien min fulla uppmärksamhet igen. Mindre viktiga serier kan få långa pauser också, dvs jag kan se ett halvt avsnitt och resten senare/nästa dag. Viktiga serier måste jag se hela avsnitt av på en gång.

Jag tycker också flashbacksen i Lost allra oftast är värdelösa, men jag tittar på dem för det är en del av avsnittet och serien. Resten väger upp för att fortsätta titta, men när det dåliga i en serie tar över, när jag känner att jag hellre gör något annat, då lägger jag ned serien och ser inte bara vissa delar. För det är inte att följa en serie för mig.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav The Buffster » tis dec 04, 2007 20:50

Illyria skrev:När jag tittar på en serie tittar jag på den och gör inte annat. Är den inte värd min uppmärksamhet är den väl heller inte direkt värd att följa. Går öht inte att jämföras med musik, du kan syssla med annat och samtidigt lyssna, men något visuellt som serier kräver att du faktiskt har ögonen på just det och inget annat. Annars missar du för mycket.

Exakt så tycker jag. Jag gör aldrig någonsin annat medan jag tittar.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav HeY » tis dec 04, 2007 20:50

Fast jag känner inte att jag har lagt ner flashbacksen. Vad jag försökte säga - kanske inte var så tydligt - var att i just de scenerna så räcker det för mig att lyssna för att hänga med i vad som händer. Jag behöver inte se deras ansiktsuttryck. Om däremot det inte är dialog, utan ngt händer som inte går att "lyssna" på, då brukar jag ta upp rutan igen. Jag kan oftast göra många olika saker som jag lyssnar på något - då menar jag inte musik utan ljudböcker, serier, lärare i skolan m.m.

Det är ju helt upp till var och en och vad som funkar. Ni som inte kan göra så tycker jag bara kommer med argumenten "är det inte bra, sluta titta". Men varken jag eller LWes har sagt att vi inte tycker att det är bra, utan att vi kan hänga med i vissa scener bara av att lyssna.

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav sp1keout » tis dec 04, 2007 20:58

Jag kan helt enkelt relatera till båda grupperna! Kolla på mig, jag är en flexibel person =)
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Illyria » tis dec 04, 2007 21:28

HeY skrev:Jag behöver inte se deras ansiktsuttryck. Om däremot det inte är dialog, utan ngt händer som inte går att "lyssna" på, då brukar jag ta upp rutan igen.
Bara för det är dialog utesluter inte det att annat händer också som inte framförs i dialogen. Det är en tv-serie, inte radioteater. ;)

Det handlar om hur du ser på en serie och det är intressant att lägga märket till skillnaderna. Det är ju också något som påverkar hur du upplever serien och då också vad du har för kommentarer om den. Exempelvis: tittar du inte (speciellt noga) på de mindre bra delarna har du heller inget negativt att säga om dem? Argument i stilen "är det inte bra sluta titta" pga vissa negativa kommentarer om vissa delar i ett avsnitt (:rolleyes:) är bara löjliga och har inget med det här att göra. Snarare tvärtom. Ser du en serie bör du också kunna "stå ut" med det mindre bra delarna, om de finns, och inte bara hoppa över dem.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav LWes » tis dec 04, 2007 21:41

Illyria skrev:Går öht inte att jämföras med musik.

Inte?

Illyria skrev:Annars missar du för mycket.

Det håller jag inte med om. Jag såg Desperate Housewives tidigare idag, dom två senaste avsnitten, sammtidigt som jag skulpterade ett huvud eller något, och jag skulle kunna återberätta ganska väl vad som hände i avsnitten, precis som med ett avsnitt jag sett helt på.
Faktum är att man efter inte lång tid alls glömer bort saker, eller jag gör det i alla fall. Jag kan se ett avsnitt, men några timmar senare kommer jag inte ihåg exakt allting, bilder, repliker m.m.
Om ett år, hur mycket kommer man ihåg då? Essensen är det som man har kvar hos sig.
Jag kommer förmodligen inte att komma ihåg så mycket från dessa avsnitt av Desperate Housewives då, men ärligt talat kommer jag inte ihåg så mycket av sånt jag såg för ett år sen, och var helt inne i, som Prison Break. Jag minns mycket saker från förra säsongen, och en del specifika scener o.s.v., men mest själva stoftet ur händelser.
Sen sitter jag inte inte tittar på annat hela tiden, jag ser självklart på skärmen då och då. Jag har klara bilder från flera av scenerna från de tidigare nämnda DH-avsnitten, hur det visuellt såg ut.
Så medan det är möjligt att jag missar någonting här och där, så är det inte för mycket, och jag kan garantera att jag ibland när jag ser ser på någonting att jag också missar vissa saker.
Som Prison Break tidigare i säsongen, som jag var helt inne i, typ serien jag såg fram emot mest varje avsnitt, så var det i ett avsnitt som jag missade en grej och inte alls hängde med i vad det var frågan om, tills slutet då jag förstod att jag måste helt ha missat det.

Om man inte ser på skärmen alls under ett avsnitt så tror jag absolut att man missar någonting (den extremen har jag själv aldrig gjort), men å andra sidan finns det faktiskt personer som ser tv-serier på tv, och ibland missar avsnitt, och ändå snart hänger med och förstår vad som hänt, hur konstigt det än kan låta.

Illyria skrev:När jag känner att jag hellre gör något annat, eller tom kan göra något annat samtidigt, är det ett tydligt tecken på att det är dags att lägga ned serien.

Att en serie inte är värd att följa om den inte håller ens koncentration hela tiden, håller jag inte med om. Det berors ju absolut på vad man gör annars förstås, om ens hobby är att spela musik, så är det ju inte så praktiskt att göra det sammtidigt som man försöker se/lyssna på något annat, men om en hobby går ut på att rita/måla/skulptera/bygga och sånt som man ändå bara sitter och gör, tycker jag att det är t.o.m. dumt att bara sitta och inte använda tiden till att göra någonting mer sammtidigt.
Så länge det finns någonting som gör att man vill se mer, och det väger tyngre än varför man inte skulle vilja fortsätta så bör man väl fortsätta se.
Jag ogillade grovt vissa saker med Carnival, men det var ändå lockande att se fortsättningen, och jag ångrar inte en sekund att jag följde serien hela vägen igenom, för stoftet som jag tagit med mig från den är en kännsla som är mycket inspirerande och bra.

Jag kan förstå HeY's resonemang med flashbacksen i Lost. Själv tycker jag oftast att dom inte alls är lika intressanta som det andra i serien (dock vill jag se det), och jag förstår att man kan gilla en serie och vilja följa en serie trots att man inte gillar allting med den.
I Heroes tråden har det varit mycket klagomål och säkert någon "varför slutar du inte se då?"-kommentar, men då tänker jag bara på Carnival och förstår varför "dom" ser vidare.

Att det skulle vara lättare att göra annat när man ser reality-shows håller jag inte heller med om, men det är bara för att dom oftast av någon anledning håller mitt intresse bättre. American Idol, främst under audition-delarna är en sån där grej där jag med nöje sitter och tittar.
Men om man inte tycker att det är bra, så förstår jag att man kan göra andra saker sammtidigt och ändå få ut något utav det.
Städa sitt rum, laga mat, är saker som går utmärkt så länge det inte hindrar ens hörsel.

Jag påstår inte att jag tycker att alla serier på min lista är så bra som dom som verkligen tycker om dom tycker, men jag tycker att alla serier på min lista är bra, och jag skulle kunna ha en disskution med någon om t.ex. Bones, och prata och allt möjligt i serien, för även om jag inte har sett på skärmen genom varje avsnitt, och serien ligger sist av 64 serier på listan, så har jag ändå sett varje avsnitt, och tycker att serien är bra.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav LWes » tis dec 04, 2007 21:44

HeY skrev:Om däremot det inte är dialog, utan ngt händer som inte går att "lyssna" på, då brukar jag ta upp rutan igen.

Absolut.

HeY skrev:Jag kan oftast göra många olika saker som jag lyssnar på något - då menar jag inte musik utan ljudböcker, serier, lärare i skolan m.m.

Under föreläsningar läser jag alltid serietidningar på datorn. Och efteråt känner jag att jag verkligen utnyttjat dagen och min tid!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav LWes » tis dec 04, 2007 22:00

Illyria skrev:Ser du en serie bör du också kunna "stå ut" med det mindre bra delarna, om de finns, och inte bara hoppa över dem.

För mig har det där inget med det här att göra. Jag förstår att HeY "tittar bort" när det är någonting tråkigt i avsnittet, men för mig är det mer så att jag vill customisera actionfigurer och för att inte slösa tid se en serie sammtidigt, och tvärtom.
Jag skulle gott och väl kunna "stå ut" att se ett helt avsnitt av vilken serie som helst på min lista, men varför inte vara praktisk och göra någonting annat sammtidigt? Det handlar inte om att jag inte klarar av att se en serie så jag gör någonting annat under tiden, utan bara att istället för att se på någonting i 40 minuter och göra någonting i 40 minuter så gör jag det sammtidigt.

Sen om jag nu skulle sätta på ett avsnitt av Bones just nu och se det, så skulle jag säkert bli lite rastlös, och eftersom jag har alla dessa saker mitt framför mig som jag kan pyssla med, så skulle jag göra det, för jag kan inte hålla fingrarna i styr.

The Buffster skrev:Trots detta så måste jag bara säga att du är helt fantastisk LWes! :lovebunnier:

Bild
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav herdware » tis dec 04, 2007 22:02

LWes skrev:
HeY skrev:Om däremot det inte är dialog, utan ngt händer som inte går att "lyssna" på, då brukar jag ta upp rutan igen.

Absolut.

Höll på så i början när jag kollade på Farscape första gången, ingen bra idé... svårt som fan att hänga med! Det var så jag fattade att Farscape var över genomsnittet av serier.

Det skulle för övrigt vara jävligt kul att kolla på Farscape med någon som ser den för första gången...
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav Illyria » tis dec 04, 2007 22:05

Beror också på vad du har för intresse för det du tittar på. Jag minns mycket från serier jag ser på, speciellt de allra bästa, något jag också vill minnas och det har mycket med hur jag ser på serierna. Har du inte det intresset/behovet behöver du väl heller inte se på dem med full uppmärksamhet.

Det intressanta för mig ligger i hur du ser serien, hur du uppfattar den och sen vad du har för kommentarer och hur mycket det skiljer ifall du ser serien som bakgrundsserie eller ger den din fulla uppmärksamhet. Om du verkligen tittar på ett avsnitt, även de mindre bra delarna, kan du t ex säkert ha mer negativt att säga om det också då (vilket inte betyder att du inte gillar den).

För min del ger jag serier full uppmärksamhet, det finns egentligen inget alternativ, antingen tittar jag på dem eller så får det vara. Den dagen det negativa tar över det positiva i en serie är den inte längre värd min fulla uppmärksamhet och jag lägger ned den. Men det har ju alla olika kriteria för också.

LWes skrev:Inte?

Nej.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » tis dec 04, 2007 22:16

Jätteintressant diskussion det här och något jag faktiskt tänkt ganska mycket på även tidigare, kommer ihåg en tid när jag blev smått irriterad när jag hörde om folk som hoppade över scener i avsnitt p.g.a. specifika karaktärer eller som sagt lyssnade snarare än tittade på serier (men det har jag släppt nu). Kommer kanske en del av att jobbat/pluggat en del med video och film också och fått det intryckt i huvudet precis hur mycket bildspråket, bildvalen, ansiktsuttryck o.s.v. betyder för en berättelse och hur mycket som kan/bör berättas utan ord (och jag håller ju med om det mesta av detta). Tycker ofta att de starkaste ögonblicken i dramatiska serier kan vara väldigt tysta; ett ansiktsuttryck, en blick, en tyst reaktion av någon sort. Och jag tror jag skulle missa och tappa massor utan sånt. Herregud, jag märker ju hur mycket i stämning och känsla jag tenderar missa bara för att jag tittar på film eller serier tillsammans med andra människor och om de t.ex. pratar samtidigt eller på annat sätt gör att jag tappar uppmärksamheten på bilden. Detta gäller dock mest draman, komedier tenderar jag uppskatta MER med sällskap, saker blir oftare roligare om man skrattar åt dem tillsammans med någon.

En sak som DEFINITIVT är en arbetsskada är att jag kan börja tänka i banorna att "nån har faktiskt arbetat jävligt hårt med det visuella i den här serien/filmen, och tänkt sig att folk ska se det och ta till sig vad han/hon/dem försöker säga med det, och då är det respektlöst av mig att behandla det som om det vore radioteater och göra tjugosju andra saker samtidigt", men det kommer säkerligen av att ha spenderat för mycket tid i redigeringsrum. :D

Men detta gäller i och för sig mest dramaserier/filmer också, det finns serier där jag faktiskt också kan göra något annat (äta t.ex.) eller t.o.m. springa iväg och hämta något utan att nödvändigtvis pausa (så länge jag hör ljudet). Daily Show och dylika serier. Kanske även vissa sitcoms.

I övrigt tycker jag Illyria har sagt det jag vill få sagt ganska väl.
Senast redigerad av caffeineaddict tis dec 04, 2007 22:22, redigerad totalt 1 gång.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Glorificus » tis dec 04, 2007 22:21

herdware skrev:
LWes skrev:

Absolut.

Höll på så i början när jag kollade på Farscape första gången, ingen bra idé... svårt som fan att hänga med! Det var så jag fattade att Farscape var över genomsnittet av serier.

:D Ja, det är kul att Farscape vågar frångå den konventionella tv-dramaturgin så pass mycket. T.ex. hur avsnitten oftast börjar mitt i en ny handling och tittaren tvingas vara uppmärksam för att förstå nånting. Som om man börjat titta på en film och har missat den första - ha, rentav andra! - akten. Farscape! 8)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav HeY » tis dec 04, 2007 22:29

Illyria skrev:Beror också på vad du har för intresse för det du tittar på. Jag minns mycket från serier jag ser på, speciellt de allra bästa, något jag också vill minnas och det har mycket med hur jag ser på serierna. Har du inte det intresset/behovet behöver du väl heller inte se på dem med full uppmärksamhet.

Men det är ju inte de allra bästa serierna som iaf jag gör det på. Jag har oftast min fulla koncentration när jag tittar på serier, men alla serier är inte fantastiska hela tiden så då känner jag att jag kanske kan skriva ett inlägg i ett forum och märker jag att jag missar något så spolar jag alltid tillbaka. Det handlar inte om att "stå ut". Jag står ut med alla serier jag följer, annars skulle jag inte titta på dem. Men bara för att man älskar en serie, betyder det att man inte får titta bort ifrån rutan i några sekunder. När jag menade att jag gör läxor samtidigt så syftade jag inte på dramaserier utan typ American Idol. Jag behöver inte se varje uppträdande för det är ju sången som är det mest betydelsefulla.

De säger att i skolan så är man oftast fullt koncentrerad i ca. 12-15min åt gången. Nu är TV-serier mycket mer intressanta eftersom man själv ser på vad man gillar, men jag undrar om det går att estimera någon koncentrations standard när det gäller film och TV.

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav herdware » tis dec 04, 2007 23:03

Glorificus skrev:
herdware skrev:
LWes skrev:

Absolut.

:D Ja, det är kul att Farscape vågar frångå den konventionella tv-dramaturgin så pass mycket. T.ex. hur avsnitten oftast börjar mitt i en ny handling och tittaren tvingas vara uppmärksam för att förstå nånting. Som om man börjat titta på en film och har missat den första - ha, rentav andra! - akten. Farscape! 8)

Ja, ex. att småsaker i säsong 1 kan ha enorma konsekvenser* i säsong 3, missa 5 sek av ett avsnitt och famla i mörkret resten av avsnittet osv. Man måste vara uppmärksam och titta annars kan man missa allt från gigantiska plot-devices till mycket trevliga småsaker i samspelet mellan skådespelarna. Uppmärksam är A och O! I alla fall om man vill ha som mest utbyte av serien.

Farscape :lovebunnier:

*Betalningen till Furlow(sp) för att hon lagade Chrichtons skepp
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav The Buffster » tis dec 04, 2007 23:19

LWes skrev:Bild

Nu kan jag ju helt enkelt inte vara ledsen längre. Så nu är jag glad. Det var ju oväntat. Men bra.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Illyria » ons dec 05, 2007 0:03

caffeineaddict skrev:Kommer kanske en del av att jobbat/pluggat en del med video och film också och fått det intryckt i huvudet precis hur mycket bildspråket, bildvalen, ansiktsuttryck o.s.v. betyder för en berättelse och hur mycket som kan/bör berättas utan ord (och jag håller ju med om det mesta av detta). Tycker ofta att de starkaste ögonblicken i dramatiska serier kan vara väldigt tysta; ett ansiktsuttryck, en blick, en tyst reaktion av någon sort. Och jag tror jag skulle missa och tappa massor utan sånt. Herregud, jag märker ju hur mycket i stämning och känsla jag tenderar missa bara för att jag tittar på film eller serier tillsammans med andra människor och om de t.ex. pratar samtidigt eller på annat sätt gör att jag tappar uppmärksamheten på bilden. Detta gäller dock mest draman, komedier tenderar jag uppskatta MER med sällskap, saker blir oftare roligare om man skrattar åt dem tillsammans med någon.

En sak som DEFINITIVT är en arbetsskada är att jag kan börja tänka i banorna att "nån har faktiskt arbetat jävligt hårt med det visuella i den här serien/filmen, och tänkt sig att folk ska se det och ta till sig vad han/hon/dem försöker säga med det, och då är det respektlöst av mig att behandla det som om det vore radioteater och göra tjugosju andra saker samtidigt", men det kommer säkerligen av att ha spenderat för mycket tid i redigeringsrum. :D

Jag har inte jobbat/pluggat film men det översta stämmer väldigt bra in på mig och hur jag ser på serier/film. Det är för viktigt (för berättelsen) och går inte att hoppa över något i det visuella, samma som jag inte kan hoppa över/missa scener utan att sen känna som jag helt tappat hela känslan för filmen/serien efter det. Nedre stycket stämmer kanske inte lika bra, även om det också spelar in. Speciellt när du kan uppskatta vad som gjorts med det visuella i en film/serie, allt från kulisser, till kläder, till ljussättning och kameraåkningar/vinklar och klippning. Det ligger oerhört mycket tanke bakom det och spelar en otroligt stor roll i berättelsen. Det är ju också därför det filmas och inte skrivs en bok eller görs som radioteater, och att bara hoppa över det är som att läsa varannan rad i en bok. Om ens det.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » ons dec 05, 2007 0:13

Glorificus skrev::D Ja, det är kul att Farscape vågar frångå den konventionella tv-dramaturgin så pass mycket. T.ex. hur avsnitten oftast börjar mitt i en ny handling och tittaren tvingas vara uppmärksam för att förstå nånting. Som om man börjat titta på en film och har missat den första - ha, rentav andra! - akten. Farscape! 8)

Eller större delen av säsong 3. Det är rent ut sagt vackert i sin anti-casual-viewer-het.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav herdware » ons dec 05, 2007 0:21

noike skrev:
Glorificus skrev::D Ja, det är kul att Farscape vågar frångå den konventionella tv-dramaturgin så pass mycket. T.ex. hur avsnitten oftast börjar mitt i en ny handling och tittaren tvingas vara uppmärksam för att förstå nånting. Som om man börjat titta på en film och har missat den första - ha, rentav andra! - akten. Farscape! 8)

Eller större delen av säsong 3. Det är rent ut sagt vackert i sin anti-casual-viewer-het.

Ja, tamejfan... aldrig sett ett avsnitt och zappa in i $RANDOM avsnitt. Du kommer bara sitta där och undra "va' fan". Tänk att aldrig sett ett avsnitt och komma in i typ "Scratch 'n sniff", "A Prefect Murder" eller "What Was Lost" 1-2 (som kan vara svår nog även om man har följt serien...)
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav Illyria » ons dec 05, 2007 0:23

Jag undrar om det var Farscape jag försökte se på och inte gillade, eller om det var någon annan serie... för det låter väldigt intressant på upplägget.

Finns det fula aliens i Farscape? ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Peppe » ons dec 05, 2007 0:23

Tob skrev:Även med Heys lilla parantes kring Lost, så kan jag inte förstå resonemanget, har man inget intresse av att se på vad som händer varför skall man då följa det?

Flashbacksen i lost har aldrig varit min favorit. Dom uttråkar mig oftast och jag kan komma på mig själv att göra andra saker. Visst missar man saker om man kommer bort lite i flashbacksen lite då och då, men samtidigt så gör kanske helheten att det är värt att se det ändå. Kanske skulle helheten bli ännu bättre om man gav flashbacksen lite mer koncentration ibland, men vafan, det kan även bli sämre pga ren uttråkning, min slutsats är i allafall att jag har kommit bort mig vid ett 10-tal flashbacks i Lost hitills. Hur vi ser på film och tv-serier är helt sinnessjukt individuellt och vad jag får ut av en film kan ju vara helt annorlunda är vad du får ut av samma film.

Ibland så ifrågasätter jag om det spelar nån roll om man inte uppfattat det som regissören hade tänkt att man ska uppfatta det. Det handlar trots allt om att stimulera sig själv personligen, inte om att sitta och tänka "Jofan, nu fattar jag, nu känner jag mig jävligt smart". Men samtidigt är det alltid fantastiskt att upptäcka grejer i tv-serier som man inte fattat förut, i allafall för min del. Lost är ju ett bra exempel på en serie där sånt händer.

Men samtidigt så måste man ju faktiskt se till sina intressen, LWes är ju tydligen grym på att göra flera saker samtidigt och helt enkelt blir underhållen av det. Medan folk som jag har svårt att se en serie samtidigt och fatta något. Personligen så skulle jag vilja säga att jag ibland driver iväg lite när jag ser på tv, även om jag älskar det, helt beroende på mitt humör för dagen. Ibland missar jag saker och kommer på andra tankar, men det händer inte ofta och jag föredrar själv att bara se på serier som är värda att ge mycket uppmärksamhet. Men lixom, Family Guy är bland det roligaste jag vet, men jag bryr mig inte om jag missar 2 minuter för att farsan råkar komma in eller liknande. Det skulle jag däremot göra i serier som Friday Night Lights...

Oj...det var mycket skitsnack :D
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav HeY » ons dec 05, 2007 0:29

Peppe: Det var inte skitsnack. Jag håller med om vare stavelse!

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav herdware » ons dec 05, 2007 0:29

Illyria skrev:Jag undrar om det var Farscape jag försökte se på och inte gillade, eller om det var någon annan serie... för det låter väldigt intressant på upplägget.

Finns det fula aliens i Farscape? ;)

Ja, om man nu tycker Jim Henson-dockor är fula :)

Men man måste som sagt vara vaken när man kollar, inte bara slötitta... Alla avsnitt är naturligtvis inte guld, finns några riktiga bottennapp (som man ändå måste se pga att det kan finnas plot-points i dem som har med ramhandlingen att göra). Några bottennapp är bla. "Vitas Mortis" och "Taking The Stone". En annan sak jag gillar med Farscape är hur de kan blanda fantastiskt drama med trams och flams (lite som BtVS på det sättet).
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav Illyria » ons dec 05, 2007 0:37

herdware skrev:
Illyria skrev:Finns det fula aliens i Farscape? ;)

Ja, om man nu tycker Jim Henson-dockor är fula :)

Då var det nog den isåfall, just att det var dockor kändes så... Mupparna, eller Fragglarna. Dvs inte verkligt och jag kunde inte ta serien på allvar.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film