Tob skrev:Även med Heys lilla parantes kring Lost, så kan jag inte förstå resonemanget, har man inget intresse av att se på vad som händer varför skall man då följa det?
HeY skrev:Glorificus skrev:Annars har jag så svårt just nu för att göra en lista... Jag kan inte välja mellan Friday Night Lights, One Tree Hill och Prison Break. Och så finns en lång rad serier som jag inte har nån aning om vilka jag skulle sätta före vilka.
1. One Tree Hill
2. Friday Night Lights
3. Prison Break
Så, jag gjorde det åt dig![]()
sp1keout skrev:Nu ser jag på Heroes... då kännr jag att jag måste pausa för att skriva inlägg. Nu ska jag unpausa, och köra helskärm. Kramar!
Illyria skrev:När jag tittar på en serie tittar jag på den och gör inte annat. Är den inte värd min uppmärksamhet är den väl heller inte direkt värd att följa. Går öht inte att jämföras med musik, du kan syssla med annat och samtidigt lyssna, men något visuellt som serier kräver att du faktiskt har ögonen på just det och inget annat. Annars missar du för mycket.
Bara för det är dialog utesluter inte det att annat händer också som inte framförs i dialogen. Det är en tv-serie, inte radioteater.HeY skrev:Jag behöver inte se deras ansiktsuttryck. Om däremot det inte är dialog, utan ngt händer som inte går att "lyssna" på, då brukar jag ta upp rutan igen.
Illyria skrev:Går öht inte att jämföras med musik.
Illyria skrev:Annars missar du för mycket.
Illyria skrev:När jag känner att jag hellre gör något annat, eller tom kan göra något annat samtidigt, är det ett tydligt tecken på att det är dags att lägga ned serien.
HeY skrev:Om däremot det inte är dialog, utan ngt händer som inte går att "lyssna" på, då brukar jag ta upp rutan igen.
HeY skrev:Jag kan oftast göra många olika saker som jag lyssnar på något - då menar jag inte musik utan ljudböcker, serier, lärare i skolan m.m.
Illyria skrev:Ser du en serie bör du också kunna "stå ut" med det mindre bra delarna, om de finns, och inte bara hoppa över dem.
The Buffster skrev:Trots detta så måste jag bara säga att du är helt fantastisk LWes!![]()
LWes skrev:HeY skrev:Om däremot det inte är dialog, utan ngt händer som inte går att "lyssna" på, då brukar jag ta upp rutan igen.
Absolut.
LWes skrev:Inte?
herdware skrev:LWes skrev:HeY skrev:Om däremot det inte är dialog, utan ngt händer som inte går att "lyssna" på, då brukar jag ta upp rutan igen.
Absolut.
Höll på så i början när jag kollade på Farscape första gången, ingen bra idé... svårt som fan att hänga med! Det var så jag fattade att Farscape var över genomsnittet av serier.
Illyria skrev:Beror också på vad du har för intresse för det du tittar på. Jag minns mycket från serier jag ser på, speciellt de allra bästa, något jag också vill minnas och det har mycket med hur jag ser på serierna. Har du inte det intresset/behovet behöver du väl heller inte se på dem med full uppmärksamhet.
Glorificus skrev:herdware skrev:LWes skrev:HeY skrev:Om däremot det inte är dialog, utan ngt händer som inte går att "lyssna" på, då brukar jag ta upp rutan igen.
Absolut.
Höll på så i början när jag kollade på Farscape första gången, ingen bra idé... svårt som fan att hänga med! Det var så jag fattade att Farscape var över genomsnittet av serier.Ja, det är kul att Farscape vågar frångå den konventionella tv-dramaturgin så pass mycket. T.ex. hur avsnitten oftast börjar mitt i en ny handling och tittaren tvingas vara uppmärksam för att förstå nånting. Som om man börjat titta på en film och har missat den första - ha, rentav andra! - akten. Farscape!
LWes skrev:
caffeineaddict skrev:Kommer kanske en del av att jobbat/pluggat en del med video och film också och fått det intryckt i huvudet precis hur mycket bildspråket, bildvalen, ansiktsuttryck o.s.v. betyder för en berättelse och hur mycket som kan/bör berättas utan ord (och jag håller ju med om det mesta av detta). Tycker ofta att de starkaste ögonblicken i dramatiska serier kan vara väldigt tysta; ett ansiktsuttryck, en blick, en tyst reaktion av någon sort. Och jag tror jag skulle missa och tappa massor utan sånt. Herregud, jag märker ju hur mycket i stämning och känsla jag tenderar missa bara för att jag tittar på film eller serier tillsammans med andra människor och om de t.ex. pratar samtidigt eller på annat sätt gör att jag tappar uppmärksamheten på bilden. Detta gäller dock mest draman, komedier tenderar jag uppskatta MER med sällskap, saker blir oftare roligare om man skrattar åt dem tillsammans med någon.
En sak som DEFINITIVT är en arbetsskada är att jag kan börja tänka i banorna att "nån har faktiskt arbetat jävligt hårt med det visuella i den här serien/filmen, och tänkt sig att folk ska se det och ta till sig vad han/hon/dem försöker säga med det, och då är det respektlöst av mig att behandla det som om det vore radioteater och göra tjugosju andra saker samtidigt", men det kommer säkerligen av att ha spenderat för mycket tid i redigeringsrum.
Glorificus skrev::D Ja, det är kul att Farscape vågar frångå den konventionella tv-dramaturgin så pass mycket. T.ex. hur avsnitten oftast börjar mitt i en ny handling och tittaren tvingas vara uppmärksam för att förstå nånting. Som om man börjat titta på en film och har missat den första - ha, rentav andra! - akten. Farscape!
noike skrev:Glorificus skrev::D Ja, det är kul att Farscape vågar frångå den konventionella tv-dramaturgin så pass mycket. T.ex. hur avsnitten oftast börjar mitt i en ny handling och tittaren tvingas vara uppmärksam för att förstå nånting. Som om man börjat titta på en film och har missat den första - ha, rentav andra! - akten. Farscape!
Eller större delen av säsong 3. Det är rent ut sagt vackert i sin anti-casual-viewer-het.
Tob skrev:Även med Heys lilla parantes kring Lost, så kan jag inte förstå resonemanget, har man inget intresse av att se på vad som händer varför skall man då följa det?
Illyria skrev:Jag undrar om det var Farscape jag försökte se på och inte gillade, eller om det var någon annan serie... för det låter väldigt intressant på upplägget.
Finns det fula aliens i Farscape?
herdware skrev:Illyria skrev:Finns det fula aliens i Farscape?
Ja, om man nu tycker Jim Henson-dockor är fula
Återgå till TV-serier och film
Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare