The Shield

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav LWes » sön maj 28, 2006 17:00

Jag saktade ner en hel del i början på säsong 4, för att jag inte har lust att se ett avsnitt hur som helst (inte för att det inte är bra, men för att det inte är mysigt att fika till :P )
Men jag såg några avsnitt igår. Det är fortfarande bra, men en favoritserie kommer det nog aldrig bli för mig.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Tob » lör jun 03, 2006 12:02

Shield har återvänt för mig.

3.4-3.6
Det är precis så bra som jag minns det som. Närheten till karaktärerna både ur ett manus och kameraperspektiv, de kompomisslösa händelser, alla gråzoner och den allmänt råa och skitiga ton.

och Vic, VIC!
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » lör jun 03, 2006 12:06

Ser mer och mer framemot en Shield-omtitt, men jag tänker göra som jag har gjort med 6FU och vänta tills hela serien finns på DVD och dra av allt på ett bräde. Med undantag för när man har sett några scener eller ett halvt avsnitt här och där på TV så har jag bara sett varje avsnitt en gång.

För visst verkar det fortfarande troligast att nästa säsong (6:an eller 5B eller vad den nu kallas) är den sista? Eller har det ändrats?

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav LWes » lör jun 03, 2006 12:21

Jag har sett färdigt säsong 4. Den var bra.

Vet någon vart man kan ladda hem säsong 5? :?:
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav CheeseGuy » lör jun 03, 2006 12:27

caffeineaddict skrev:Ser mer och mer framemot en Shield-omtitt, men jag tänker göra som jag har gjort med 6FU och vänta tills hela serien finns på DVD och dra av allt på ett bräde. Med undantag för när man har sett några scener eller ett halvt avsnitt här och där på TV så har jag bara sett varje avsnitt en gång.

Jag också, det är bara synd att en stor box för hela serien lär dröja, om det ens kommer någon.

LWes skrev:Vet någon vart man kan ladda hem säsong 5?

Alla avsnitten finns att tanka separat på mininova. Jag delar ut dem på BF-hubben också.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav LWes » lör jun 03, 2006 18:05

CheeseGuy skrev:
LWes skrev:Vet någon vart man kan ladda hem säsong 5?

Alla avsnitten finns att tanka separat på mininova. Jag delar ut dem på BF-hubben också.

Tack tack. Jag stjäl dom av dig med en gång.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav LWes » lör jun 03, 2006 20:32

5x01
Wow. Mycket bra. Jag trodde att det skulle fortsätta som vanligt och att jag skulle kunna göra lite saker medan jag såg avsnittet, men med en gång så rycks man in och det är spännande och bra och intressant.
Mycket bra!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav noike » lör jun 03, 2006 20:38

LWes skrev:5x01

Säsong fem är intensiv.

Spoiler s5.
Fan, bara att läsa "5x??" i den här tråden får min mage att vända på sig och ge mig rysningar. Januari kan inte komma tillräckligt snabbt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » lör jun 03, 2006 21:34

noike skrev:

Säsong fem är intensiv.

Spoiler s5.
Fan, bara att läsa "5x??" i den här tråden får min mage att vända på sig och ge mig rysningar. Januari kan inte komma tillräckligt snabbt.

Jag vill bara säga ditt-oh. Och rysa lite.

Ditt-oh! *ryser*
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav LWes » lör jun 03, 2006 22:12

noike skrev:

Säsong fem är intensiv.

Det är bra. Ju intensivare detså bättre!!! :o
Captain Steve är bra kapten. Honom är jag nöjd med. :) Jag gillar när minndre karaktärer får större roller.
Den nya tjejen verkar också bra.
Att Danielle är gravid känns inge vidare intressant, var skådespelerskan gravid så att dom fick skriva in det, eller hittade dom på det själva?
Jag gillade Aceveda i början av serien, men nu börjar jag tycka att han bör få vad han förtjänar efter sitt beteende förra säsongen. Så gör man inte om man har hustru och barn... :x
Nedräkningen till 5x11 - "det bästa tv-avsnittet någonsin" har börjat...
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav CheeseGuy » lör jun 03, 2006 22:44

LWes skrev:Nedräkningen till 5x11 - "det bästa tv-avsnittet någonsin" har börjat...

Jag undrar bara hur farligt det kan vara med sådana förväntningar. Alltså, jag tycker själv helt ärligt att det antagligen är det bästa avsnittet av någon serie jag har sett, jag tyckte det precis efter jag hade sett avsnittet och inte hade sett vad andra tyckte (annars är jag skrämmande lättpåverkad), och har hållt fast vid det utan någon större tvekan sedan dess. Men jag är lite oroad ändå, det är en jävla massa att leva upp till, och jag hade inga förväntningar själv när jag började se.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav LWes » lör jun 03, 2006 23:06

CheeseGuy skrev:
LWes skrev:Nedräkningen till 5x11 - "det bästa tv-avsnittet någonsin" har börjat...

Jag undrar bara hur farligt det kan vara med sådana förväntningar.

Jag tror absolut inte att jag kommer tycka att det är det bästa tv-avsnittet någonsin, men jag väntar ändå med spänning.
Det är lite som att jag började se serien för att med egna ögon se 5x11 och kunna säga " bra var det ju inte", men från vad jag hittills sett av serien måste ju det bästa avsnittet vara väldigt bra. och jag blir aldrig besviken när jag har stora förväntningar. jo vänta... det var någonting jag såg som jag blev besviken på... jag kommer dock inte ihåg vad det var... kanske filmen Man-Thing... det är osäkert... :?:
Jag gick in i serien med tveksamhet eftersom jag inte brukar finna kabeltv-serier allt för engagerande, men till skillnad från t.ex. Nip/Tuck och The Wire som jag inte orkade fortsätta se (men som jag förmodligen kommer ge nya chanser efter detta) har The Shield varit mycket bra hela tiden (med utrymme för upp- och nedgångar) och det jag försöker säga är:
Ingenting farligt pågår här CheeseGuy, allt är lugnt. ;)
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav LWes » sön jun 04, 2006 0:12

5x02: Så jävla bra
:o Visste Lem inte om det alltså? Jag håller lätt på honom, och jag hoppas att han klarar sig ur det hela oskadd, även om det betyder otur för Vic.
Otroligt bra avsnitt. och roligt också. lite kommentarer då och då som fick mig att skratta.
Älskar att det som hände i första avsnittet är så viktigt nu i femte säsongen.
Helt plötsligt verkar inte bristen på färska serier ett problem längre...
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav LWes » sön jun 04, 2006 18:57

5x10
:o Hela säsongen har varit väldigt bra och spännande! Det ska bli spännande att se om dom kan komma ut ur det här! Jag tror inte att jag kan komma på något som just nu inte är bra.
Jag hoppas att någon dör i nästa avsnitt. Igenom hela serien har ingen huvudperson dött, så det är det verkligen dags för.
Jag tror att den "onda" mannen som försöker sätta dit dom kommer bli galen och döda någon. Han försöker bara göra det som är rätt, men när han misslyckas blir han så arg. Det har man sett några gånger, och förhoppningsvis kommer han i nästa avsnitt att koka över.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav noike » sön jun 04, 2006 19:03

LWes skrev:5x10

Ser fram emot din 5x11-titt. Jag kan inte kommentera den du gjorde för 5x10, det är för svårt utan att gå in på spoilers.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav LWes » sön jun 04, 2006 20:55

5x11
:o Oh darn! Jag hade en kännsla av att Shane skulle döda honom! VARFÖR han? Han som var snäll. Men det var ett väldigt bra avsnitt. Jag har ingen aning om vart det kan leda nu dock...
Jag tror att det kommer vara svårt att komma igång igen, nu när det mesta dött ut. Jag hoppas att Shane blir straffad, på ett eller annat sätt...
Åh... Lem var ju den bästa...
Ja, ja. Det är sånt som händer. Hoppas bara att Kavanaugh också dör snart.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav noike » mån jun 05, 2006 16:34

Det verkar som om Shawn funderar på att fortsätta med en sjätte säsong efter andra halvan av s5 är klar. Jag är ambivalent till det.
s5x1-11Delar av mig skriker "ja, mera av Shield!" medan en annan del är "Utan Lem?! Det går ju inte!".
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Off » mån jun 05, 2006 16:59

noike skrev:Det verkar som om Shawn funderar på att fortsätta med en sjätte säsong efter andra halvan av s5 är klar. Jag är ambivalent till det.
s5x1-11Delar av mig skriker "ja, mera av Shield!" medan en annan del är "Utan Lem?! Det går ju inte!".

Det skulle väl mer eller mindre betyda ingen Shane heller.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav CheeseGuy » tis jun 06, 2006 9:57

noike skrev:Det verkar som om Shawn funderar på att fortsätta med en sjätte säsong efter andra halvan av s5 är klar. Jag är ambivalent till det.

Var det här du såg det? Enligt den artikeln verkar det helt bestämt. Medhåll till spoilern också. Dessutom känns det som att den här säsongen knyter ihop allt, med utredningen om polismordet från första avsnittet, allt som faller ihop och gänget som splittras på ett sätt så att de omöjligt kan återförenas. Hur kan serien fortsätta efter det? För jag antar att utredningen kommer avslutas och Shane tas hand om på ett eller annat sätt under b-säsongen.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav poser » tis jun 06, 2006 10:00

Det var väll du och jag som pratade om det här.

Hur mycket man än älskar the shield så känns det som att den här säsongen är perfekt för att avsluta serien. En fortsättning utan Lem känn verkligen smärtsam.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Tob » tis jun 06, 2006 12:37

3.10 Bästa avsnittet på ett tag nu

Davids story var fantastiskt, och hela klimaxet med förhöret var hur bra som helst.

Sen fan vad Micheal Chiklis är bra. Tänkte på det när han fick reda på hur Matthew hade ritat sin bild över din familj. Det är ögonblick som det som gör att serien känns så jävla bra för det mesta.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav noike » tis jun 06, 2006 12:38

(spoiler 5x11)
poser skrev:Det var väll du och jag som pratade om det här.

Hur mycket man än älskar the shield så känns det som att den här säsongen är perfekt för att avsluta serien. En fortsättning utan Lem känn verkligen smärtsam.

Jo, det påminner en hel del om Ankhs kök.

Jag håller med 100%. Samtidigt är det lite svårt att uttala sig för vi har ju inte set säsong 5b ännu, och där kanske Shawn tänkt till ordentligt och kommit på något annat vi inte ens har tänkt på att bygga vidare serien på. Han är rätt smart trots allt.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tob » tis jun 06, 2006 14:19

3.11 Jag mår dåligt.

Förhöret av våldtäktsmannen var helt fantastiskt bra. Jag satt som på nålar och riktigt frossade i den fantastiska (och obehagliga) atmosfären i scenerna. Det var så bra. Sjuka männsikor som verkligen är seriösa och allvarliga med sitt beteende är nog bland det obehagligaste som finns, detta var om något, ett briljant exempel på detta. Vics historia med Danny som var undercover kändes inte alls så intressant. Det föll verkligen bort för mig. Jo, inledningscenen tycker jag var riktigt rå och obehaglig, Shane ballar ur fullständigt och dem andra står bara och tittar på när han misshandlar den svarta killen. Hur kan man bara stå och titta?
Att Megan troligen också är autistisk kom som en käftspark för mig. Jag tycker så synd om Vic och hans fru. Autism är fruktansvärt.

Trots att avsnittet var så obehagligt på så många plan så var det ingenting, ingenting mot slutscenen. Fyfan. Redan när katten kom fram flashade förbi i huvudet, han skall väl inte döda katten nu, när han sedan tar upp katten, han skall verkligen döda katten....nä...det kan han väl ändå inte...eller....jo det kunde han....dunk. Katten faller död i marken. Fyfan.

Dutch har varit en sådan där karaktär som har legat i bakgrunden. Jag har följt honom med intresse, det har jag gjort, men aldrig hellre intresserad mig så väldigt i honom. Men nu, herregud, vilken väg han går efter detta känns så intressant. Jösses.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tob » tis jun 06, 2006 16:46

3.13
Jag tycker det skall bli väldigt spännande att se vad som händer när han den mörka killen Tavon (?) blir bättre. Känns bra att han har minnet kvar, hade kännts som en simpel lösning om han hade vaknat upp med minnesförlust rakt av.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tob » tis jun 06, 2006 18:55

Uhh...bara ett avsnitt kvar av tredje säsongen nu.

3.14
Lem har aldrig riktigt varit i fokus, eller inte för mig iaf, bland Strike teamet så är det Shane och Vic, Vic och Shane, sen dem där andra två....Lem och Roonie hänger liksom med som någotslags bihang.

Men i slutet, Lem säger något i stil med "You...You are the only family I got!", då knöt det sig lite i magen på mig. Kraftfullt blev det.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav noike » tis jun 06, 2006 19:05

Tob skrev:Uhh...bara ett avsnitt kvar av tredje säsongen nu.

3.14
Lem har aldrig riktigt varit i fokus, eller inte för mig iaf, bland Strike teamet så är det Shane och Vic, Vic och Shane, sen dem där andra två....Lem och Roonie hänger liksom med som någotslags bihang.

Jag håller med, på sätt och vis. Främst på grund av att Lem och Ronnie inte lyfts fram på samma sätt -- vilket känns lite bittert eftersom de är fullständigt nödvändiga för helheten. Samtidigt har det väl varit svårt att göra någon historia som centrerar sig runt dem två på samma sätt. Lem är ju gruppens moraliska ankare och Ronnie är kanske lite för smart jämfört med de andra, det blir väldigt svårt att hitta en konflikt på samma sätt som Shane och Vic.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tob » tis jun 06, 2006 20:17

noike skrev:
Tob skrev:Uhh...bara ett avsnitt kvar av tredje säsongen nu.

3.14

Jag håller med, på sätt och vis. Främst på grund av att Lem och Ronnie inte lyfts fram på samma sätt -- vilket känns lite bittert eftersom de är fullständigt nödvändiga för helheten. Samtidigt har det väl varit svårt att göra någon historia som centrerar sig runt dem två på samma sätt. Lem är ju gruppens moraliska ankare och Ronnie är kanske lite för smart jämfört med de andra, det blir väldigt svårt att hitta en konflikt på samma sätt som Shane och Vic.

Jo. det är sant. Lem och Roonie som karaktärer är ju mer neutrala, och därför svårare att bygga upp något kring. Vi har heller aldrig sett något i deras liv utöver själva jobbet. Jag är inte säker på vad jag skrev var menat som kritik, utan mer att det blev så tydligt i just den scenen när Lem faktiskt får stå i fokus vilken neutral roll han ändå har.

Problem eller inte, en serie kan inte ha för mycket karaktärer som måste stå i fokus. Det blir alldeles för rörigt och svårt för författarna att hantera också. The Shield tycker jag många gånger gränsar till det.

Fortsätter lite till....har sett 3.15 nu.

Vilket också har varit lite av problemet med S3. Den känns ganska ojämn, spretig, vissa storylines har kännts lite mehe och en del karaktärer har gått ner sig. Julian och Danny tex. två stycken karaktärer som jag intresserade mig väldigt mycket för i de två första säsongerna men som nu har fallit tillbaka helt för mig nästan. Claudette tycker jag också har blivit "tråkigare", det känns som hon mest går runt och är bitter. Däremot finns det karaktärer som har lyft sig. David och kanske Dutch (hemskt när han gick runt och kommenterade kattungarna i sista avsnittet ush). Hoppas våldtäktsmannen historien återkommer, för dem hintade ju rätt kraftigt kring att det var just det som gjorde att Dutch ballade ur och ströp katten, vore lite slöseri om det bara faller bort nu. Vics familjeliv hade det gått kunnat fokuseras mer på, jag tycker dem bitarna är förbaskat bra.

Så nu får det vara bra....lite förväntningar på S4

Det känns som en bra setup inför säsong 4 att teamet är splittrat. Jag är väldigt nyfiken på hur det utvecklar sig. Sen är jag väldigt nyfiken på Glenn Close rollen i säsongen också. Hon är bra. Kan nog inte hålla mig borta från säsongen ikväll.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav poser » tis jun 06, 2006 21:26

Säsong 4! Glen Close! Anthony Anderson!

Du lär inte bli besviken.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Tob » tis jun 06, 2006 21:49

Har inte sett mycket med Anthony Anderson men här var han bra. Det man får se i första avsnittet bådar gott. Glenn Close var som väntat, väldigt bra, jo jag har en hel massa förhoppningar på säsong 4 även om inte första avsnittet var något speciellt. Bra men inte fantastiskt på något sätt.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav adolvsson » ons jun 07, 2006 3:01

RONNIE FTW!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film