The Shield

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tob » tor apr 20, 2006 14:19

The Shield S1

Shit. Skitbra!

Lite småspoilers, mest resonerande kring seriens första säsong.
Vad är rätt och vad är fel? The Shield känns som ett enda harvande i etik och moral. Karaktärerna i serien är oerhört mångbottnade och den gråskala vi får leverad är inte nådigt fin. Sen det som kanske känns allra viktigast är att den hela tiden lyckas få med publiken (ja, mig, i detta fallet) i tankebanorna. Jag tänker och reflekterar, vad är rätt, vad är fel? Det hela blir så ruggigt jävla engagerande att varje avsnitt, de flesta iaf, är både påfrestande och jobbiga att se.

Nu känns det så där sinnesjukt bra att ha sådär 4 osedda säsonger av en skitbra serie framför sig.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tob » sön apr 23, 2006 15:04

2.03
Bästa avsnittet hittils i säsongen. Det som främst slår mig är hur precis alla karaktärer intresserar mig. Många storylines som behandlas i avsnittet och det blir så tydligt när en mycket liten del av avsnittet handlar om att Julian inte täckte upp för Daniella och man inser för sig själv att man vill se mer kring det och hur det utvecklas trots att det i avsnittet var en så liten del.

Hoppas defintivt på att Corrine och Vic hittar tillbaka till varandra på något sätt. Den där familjära delen av serien känns viktigt, och än viktigare för karaktären Vic.

Sen gillade jag verkligen Wagenbachs scener med Marcy. Crap. Rysingar. Fyfan vad bra det är. Att man hela tiden visste att han blir lurad, och hur han resonerar, och hur han drar fel slutsatser....slutsatser som borde varit korrekta.

Vart har zaxxs tittande tagit vägen? kommenterade inte han en hel del avsnitt i början?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tob » mån apr 24, 2006 21:33

2.07 Bästa avsnittet på ett tag nu.
Åter igen, Marcy och Wagenbach! Det finns så mycket som är så bra. Julians scener, Wagenbach och mördaren, Vics sätt att hantera kvinnomisshandeln, Vics telefon samtal med Corrine och Matthew osv. Det känns som Corrine inte kan hantera Matthews autism riktigt, det känns verkligen som det är via Matthew som Vic kommer att få kontakt med sin familj igen, att Corrine helt enkelt bryter ihop. Hon som spelar Corrine är så duktig!

Jag gillar upplägget av serien så mycket. Visserligen är det väl inte oerhört innoativt men det funkar så jälva bra. Små enskilda grejer i varje avsnitt och sen massa saker som återkommer från flera avsnitt tillbaka. Det blir så tight och effektivt berättat!

Överlag så tycker jag nog säsong 1 var lite bättre än vad säsong 2 har varit hittils, men det är ju ändå, skamligt bra!

Tredje inlägget i rad..... :rolleyes:
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Off » mån apr 24, 2006 21:43

Tob skrev:Tredje inlägget i rad..... :rolleyes:

Skriv bara skriv! Älskar att läsa dina och LWes kommentarer. Ja zaxx ska ju vara med där på ett hörn men han verkar ju inte titta längre.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav LWes » mån apr 24, 2006 22:09

Off skrev:
Tob skrev:Tredje inlägget i rad..... :rolleyes:

Skriv bara skriv! Älskar att läsa dina och LWes kommentarer.

Du älskar det alltså?

Okej: 3x13
Det känns som om man är ute på havet - flyter omring på ett stort nät fylt av trälådor, om nu börjar lådorna flyta iväg åt olika håll, och om det fortsätter kommer man att sjunka.
Det är inte så att jag direkt tycker att serien blivit sämre, men vissa saker som händer gilalr jag inte.
Wagenbach - Honom hatar jag ju nu p.g.a. det jag skrev om tidigare.
Claudette - Jag gillar henne inte i den positionen där hon fått mer makt. Det var mycket lugnare när hon bara gjorde sitt jobb, men nu kämpar hon mot Mackie vilket är frustrerande, för han hade det bra med Aceveda.
Shane - Det var så överdrivet när han och den nya killen slogs och hur det slutade. Jag vill alltid att alla karaktärer ska vara kompisar så mycket det går, och att dom bråkar ibland är okej, men det här var helt utanför vad jag ville skulle hända.
och nu när han - Kavan heter han väl - vaknar så lär det väl bli konflikt igen...
Julian - Han har också förändrats. Han har blivit våldsammare och lite skrämmande.
Danielle - Henne har jag aldrig direkt brytt mig om, men jag gillar han den där CI-hälaren eller vad han är som hjälper dom ibland och stöter på henne, det är kul.
Vad finns det mer? Det där andra gänget som jobbar mycket undercover gillar jag, det är kul när dom är med.
Ronnie är nog min favorit. Han verkar vara en bra kille, han har aldrig gjort något direkt helt fel, annat än att täcka för sina polare.
Alla andra verkar flippa ut.

Armadillo-folket är bra ondingar. Det är bra att money train-storyn fortfarande håller på.

Jag tror nog inte att det någonsin kommer bli min favoritserie -eller en av dom - men jag kommer absolut fortsätta se.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Tob » tis apr 25, 2006 8:44

2.09
Armadillo är död och säsongen skall på sätt och vis börja om på nytt. Något man verkligen utnyttjade genom att göra ett flashback avsnitt. Det bästa i avsnittet är att man faktiskt ser hur karaktärerna var från början, hur det började. Vic är rent av lite osäker, Terry kommer in i gruppen, lite spänningar i gruppen, Dutch är förvirrad, Corrine ger sken av en stabil hemmafru, Julian bekymmrar sig över sin homosexualitet osv.

Men tyvärr kan jag inte riktigt släppa vad som händer i "nutid". Det är ju ändå där jag har fastnat för serien, vad som händer där! och nu rycks man bort från det så avsnittet fungerar inte riktigt så jäkla bra som jag kanske hade hoppats på (om jag hade vetat i förväg att det var ett flashback avsnitt)
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav The Buffster » tis apr 25, 2006 17:51

LWes skrev:Jag har sett till 3x11: När den sjuka tant-våldtagaren berättade hur han strypit en hundvalp när han var liten så tyckte jag att det var helt överdrivet sjukt, men sen när Dutch dödade katten flippade jag ut! Är han helt sjuk i huvudet? JA DET ÄR HAN! Jag kan inte komma på senast jag ville att en karaktär skulle dö så mycket som jag nu hoppas att han kommer dö. Han är en sån äcklig sjuk jävel. Tidigare hade man fått se att han inte var helt normal, men att han var en sån störd individ hade jag aldrig trott.

Din reaktion på den händelsen liknar väldigt mycket hur min bästa kompis som jag såg avsnittet med reagerade. Jag hatar Dutch från och med nu sa hon direkt. Själv så tycker jag att det gjorde honom till en ännu bättre karaktär just för att det han gjorde var så extremt och så sjukt. Lite (eller mycket) mörker hos en karaktär är alltid någonting jag uppskattar. Dutch var redan innan en stor favorit och det gjorde honom till en ännu mer komplex karaktär. (och jag hoppas nu att ingen tolkar detta som att jag på något sätt är för att man dödar katter)

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav qarlsson » tis apr 25, 2006 20:58

The Buffster skrev:
LWes skrev:Jag har sett till 3x11: När den sjuka tant-våldtagaren berättade hur han strypit en hundvalp när han var liten så tyckte jag att det var helt överdrivet sjukt, men sen när Dutch dödade katten flippade jag ut! Är han helt sjuk i huvudet? JA DET ÄR HAN! Jag kan inte komma på senast jag ville att en karaktär skulle dö så mycket som jag nu hoppas att han kommer dö. Han är en sån äcklig sjuk jävel. Tidigare hade man fått se att han inte var helt normal, men att han var en sån störd individ hade jag aldrig trott.

Din reaktion på den händelsen liknar väldigt mycket hur min bästa kompis som jag såg avsnittet med reagerade. Jag hatar Dutch från och med nu sa hon direkt. Själv så tycker jag att det gjorde honom till en ännu bättre karaktär just för att det han gjorde var så extremt och så sjukt. Lite (eller mycket) mörker hos en karaktär är alltid någonting jag uppskattar. Dutch var redan innan en stor favorit och det gjorde honom till en ännu mer komplex karaktär. (och jag hoppas nu att ingen tolkar detta som att jag på något sätt är för att man dödar katter)

Jo för bövelen - död åt alla mjau'ande hårbollar!

just kidding ;)

Ännu bättre karaktär. Mörker. Mer komplext. Medhåll, medhåll, och medhåll.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav caffeineaddict » tis apr 25, 2006 21:15

Shield 3.11 och Buffy S6:Alltså, det där med våld mot djur verkar slå så oproportionerligt starkt hos vissa... vet åtminstone en tidigare BF-medlem som lämnade forumet och sålde alla sina Buffy-DVD:er efter att ha sett Willow döda ett rådjur i Bargaining. Fullkomligt oförståeligt tycker jag, men jag är väl någon form av känslokall djurhatare. ;)

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » tis apr 25, 2006 21:28

caffeineaddict skrev:Shield 3.11 och Buffy S6:Fullkomligt oförståeligt tycker jag, men jag är väl någon form av känslokall djurhatare. ;)

Jag också antagligen. Jag menar: mattpiskningen i Monty Python and the Holy Grail? Hysteriskt. Fortfarande.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav LWes » ons apr 26, 2006 6:12

caffeineaddict skrev:Shield 3.11 och Buffy S6:Alltså, det där med våld mot djur verkar slå så oproportionerligt starkt hos vissa... vet åtminstone en tidigare BF-medlem som lämnade forumet och sålde alla sina Buffy-DVD:er efter att ha sett Willow döda ett rådjur i Bargaining. Fullkomligt oförståeligt tycker jag, men jag är väl någon form av känslokall djurhatare. ;)

Det låter lite överdrivet tycker jag. Det finns ju folk som dödar rådjur när dom är ute och jagar hela tiden.
Gör dom inte det i That '70s Show t.o.m.?

Nu ska jag åka till Stockholm i några dagar med klassen :x om ni undrar vart jag tar vägen, men jag ser fram emot att börja se säsong 4 när jag kommer hem :)
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Tob » tor apr 27, 2006 0:54

2.11
Att en ändå ganska förutsägbar våldtäkt historia kunde lämna så splittrade känslor. Vem är offer? vad är offer? vart läggs sympatin? vart läggs avskyn? Seriöst. Scenen då allt löses upp var förbaskat bra. Damn.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Bender » lör apr 29, 2006 0:37

Har sett mitt första the Shield-avsnitt ikväll.

första avsnittet:
Jag visste att Vic var bad cop men så "ond" trodde jag aldrig han skulle vara att han skjuter en polis, speciellt inte i första avsnittet. Det var verkligen chockerande.
Ser fram emot fortsättningen, resten av avsnittet var väl helt ok också.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav qarlsson » lör apr 29, 2006 0:48

Bender skrev:Har sett mitt första the Shield-avsnitt ikväll.

That's my boy! ;) Kul att du kommit igång med tittandet. Du hinner med minst 5 avsnitt till innan läggdags...
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav noike » lör apr 29, 2006 0:52

första avsnittet:
Jag visste att Vic var bad cop

Good cop/bad cop hör hemma i polisserier som Hillstreet Blues eller annat från 70- och 80-talet. Man har ingen användninga av de fraserna alls i the Shield.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav qarlsson » lör apr 29, 2006 0:56

noike skrev:

första avsnittet:

Good cop/bad cop hör hemma i polisserier som Hillstreet Blues eller annat från 70- och 80-talet. Man har ingen användninga av de fraserna alls i the Shield.

Eller
Good cop and bad cop left for the day. I'm a different kind of cop
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav noike » lör apr 29, 2006 1:01

qarlsson skrev:
noike skrev:

första avsnittet:

Eller
Good cop and bad cop left for the day. I'm a different kind of cop

Oerhört träffande på hela serien faktiskt.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tob » lör apr 29, 2006 14:53

S2
Aningen sämre än första säsongen men ändå marginellt, detta är så bra, så bra. Jag är så nyfiken på nästa säsong. Hoppas Danny kommer tillbaka på något sätt. Gillar henne i serien och det vore tråkigt att hon försvinner pga. att hon blir sparkad. Julian misshandlad? Allvarligt? Jag vågar inte hoppas på att han överlever, väldigt trist i så fall, jag vill ha kvar Julian också. Vic och Corrine känns spänt. Jag tycker om den där biten av serien som handlar om Vics liv utanför polisrollen så hoppas man fokuserar än mer på det i säsong 3. Den nya killen som är med i insatstyrkan kan nog växa.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tob » sön apr 30, 2006 23:14

3.3
Väldigt skönt att både Julian och Danny verkar vara kvar. Men jag vill att dem två skall fortsätta att vara partners. Julian verkar dock inte vara så intresserad av ens bibehålla en relation med Danny, Julian känns så distanserad under deras scener. Han verkar däremot ha kommit in ordentligt i gruppen bland de andra (manliga) poliserna. Har jag missat det eller vad har hänt med de två poliser som trakasserade Julian så mycket?

Sen märker man så tydligt att allt blir så mycket bättre när man knyter tillbaka till tidigare händelser, detta fallet runt Connie (hette hon väl?).
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav noike » ons maj 10, 2006 18:40

Vad har hänt med Zaxx Shield-tittande?

Början av s3:
Tob: Att väldigt lite i serien existerar i ett väl inneslutet vaccum är oerhört uppfriskande. Allt påverkar, Hemförhållanden, de andra fallen på polisstationen och även ens kollegors privatliv. Nu är jag lite osäker på vad som hänt, men gjorde inte Julian något åt saken själv?
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav poser » ons maj 10, 2006 18:40

noike skrev:Vad har hänt med Zaxx Shield-tittande?

Hans lägenhet exploderade och flyttade in här.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav noike » ons maj 10, 2006 18:42

poser skrev:

Något sådant borde inte stoppat honom. Du har ju också the Shield-dvder.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav poser » ons maj 10, 2006 18:45

noike skrev:
poser skrev:

Något sådant borde inte stoppat honom. Du har ju också the Shield-dvder.

Som är utlånade till Sebbe. Fick tillbaka s1, var s2 och s4 är vet jag ej.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav noike » ons maj 10, 2006 18:47

poser skrev:
noike skrev:Du har ju också the Shield-dvder.

Aha! Så dumt gjort av honom att lämna kvar dem. Ska vi läsa in detta som om att han inte vill se serien mer?
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav poser » ons maj 10, 2006 18:49

noike skrev:
poser skrev:
noike skrev:Du har ju också the Shield-dvder.

Aha! Så dumt gjort av honom att lämna kvar dem. Ska vi läsa in detta som om att han inte vill se serien mer?

Tror vi ska läsa in det som att Sebbe har dålig prioritering.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Tob » ons maj 10, 2006 19:27

Början av s3:
Tob: Att väldigt lite i serien existerar i ett väl inneslutet vaccum är oerhört uppfriskande. Allt påverkar, Hemförhållanden, de andra fallen på polisstationen och även ens kollegors privatliv. Nu är jag lite osäker på vad som hänt, men gjorde inte Julian något åt saken själv?

Håller med. Nog det jag tycker om allra mest med shield, hur allting är bereonde av allting.

Ang. Julian. Det är det jag funderar på om jag har missat något. Det går väl några månader mellan säsongerna, men det känns lite för bra från att gå från nästan helt utstött till att mer eller mindre vara en i gänget.

Sen kan man fråga sig var mitt shield tittande har tagit vägen. För jag har inte sett längre än 3.3 och det är snart 2 veckor sedan. Jag har inte lagt ner serien, för jag tycker fortfarande det är skamligt bra, så det är en kombination av att det är mycket andra serier, mycket i skolan och ingen riktig ro att sätta sig ner och titta som har gjort att jag har fastnat.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav noike » ons maj 10, 2006 19:36

Tob skrev:
noike skrev:Början av s3:
Tob: Nu är jag lite osäker på vad som hänt, men gjorde inte Julian något åt saken själv?

Ang. Julian. Det är det jag funderar på om jag har missat något. Det går väl några månader mellan säsongerna, men det känns lite för bra från att gå från nästan helt utstött till att mer eller mindre vara en i gänget.

Julian ska ha pucklat på någon av dem som slog på honom i varje fall. Detta kombinerat med hans hårdare attityd i allmänhet ska förklara det hela. Tror jag.

Och så mycket tid har inte gått mellan säsongerna som man kan tror. Jag tänker inte säga mer för då spoilar jag saker.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav CheeseGuy » sön maj 28, 2006 12:08

The Ankh? Zaxx? LWes? Tob? Har alla gett upp?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Tob » sön maj 28, 2006 12:12

Nä, jag har inte gett upp, har inte på några veckor haft ro riktigt att sätta mig ner och titta på The Shield och har då mer eller mindre medvetet lagt ner det fram till sommaren då jag ändå kommer ha väldigt mycket tid att döda. Så om någon vecka är jag säkert på hugget igen.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav noike » sön maj 28, 2006 12:20

Fast Henry Rollins tittar. Det räcker för mig.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film