Oscars 2010

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav noike » sön feb 07, 2010 1:20

Jag kräver, antagligen med flera andra här, framstegsrapporter!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » sön feb 07, 2010 1:22

An Education landade någonstans i mitten av den där listan för mig, vilket betyder att det var en bra film. Och jag älskade Carey i den så för tillfället hejar jag på henne till kvinnlig huvudroll även om hon aldrig kommer vinna det.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » sön feb 07, 2010 1:24

Ja, Carey Mulligan var verkligen jättebra i filmen!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav gaspode » sön feb 07, 2010 1:27

gaspode skrev:
  1. Up
  2. Avatar
  3. Inglorious Basterds
  4. District 9
  5. Ingenting
  6. Ingenting
  7. A Serious Man
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Echolls » sön feb 07, 2010 1:38

noike skrev:Jag kräver, antagligen med flera andra här, framstegsrapporter!

Det lovar jag!
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad

Inläggav marzipan » sön feb 07, 2010 1:43

Det är pinsamt hur få av de nominerade filmerna jag sett... pinsamt... Kan inte ens göra en liten topp-lista. Inte ens en liten. Men Echolls idé låter lockande. Jag måste verkligen hitta min film-koncentration igen. Har tappat den någonstans...

That'll put marzipan in your pie plate, bingo.
Användarvisningsbild
marzipan
förvirraren

Inläggav eriked » sön feb 07, 2010 1:57

Gör en lista på det jag sett då:

1. Inglorious Basterds
2. Up
3. District 9
4. Avatar

Mycket pangpang

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav eynosh » sön feb 07, 2010 18:50

Bullock FTW!

EDit:

Från filmtråden, 8 december
eynosh skrev:Skulle inte förvåna mig ifall Bullock får en oscarsnominering för sin roll.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav AKS » fre feb 19, 2010 23:08

Har nu sett 9 av 10 Oscarsnominerade filmer. Igår såg jag The Blind Side. Och den är nog exakt vad man förväntar sig om man vet nåt om filmen. Lite tv-filmskänsla, men med högre budget. Jag tyckte filmen var helt okej och bra underhållning just då. Självklart sämsta filmen av den 10 hittills för den är verkligen inget speciellt, men jag tyckte inte den var dålig alls.

Sandra Bullock Oscarsnominerad? Väldigt oförtjänt enligt mig. Hon gör inget speciellt här, men är iofs inte så fantastiskt dålig som hon var i början av sin karriär heller.

Uppdaterad lista:
1.Up
2. An Education
3. Precious
4. A Serious Man
5. Avatar
6. The Hurt Locker
7. Inglorious Basterds
8. District 9
9. The Blind Side

Ska bli intressant att se var Up in the Air hamnar i denna rangordning efter att jag sett den...

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » mån feb 22, 2010 23:17

Nio av tio sedda nu då. Och om Up in the Air tyckte jag och Anna ganska olika. Bra film, några skratt, men i slutändan ganska njaså och med samma lättförtjänta icke-budskap (tydligen är det mer värt att ha familj och vänner än att tjäna pengar och dö ensam... who woulda thunk it?!) som alla Hollywood-folk gör då och då för att lura sig själva att de faktiskt sysslar med något som betyder något. Absolut ett dugligt hantverk, men den här sortens stor-Hollywoodfilmer som försöker lura sig själva att de är indies genom att använda sorgsen gitarr-pop var femte minut känns mer by-the-numbers än Michael Bay-filmerna eller musik-biopicsen nu för tiden. Mitt värsta exempel på sådant är fortfarande Little Miss Sunshine, en film som jag tycker mindre och mindre om varje gång jag tänker på den (även om jag nog tyckte om den hyfsat när jag först såg den, men all tanke som lades på den efteråt drog bara ner den mer och mer). Så en småmysig, smårolig axelryckning. Absolut inget mer.

1. Inglourious Basterds
  2. A Serious Man
  3. Up
  4. An Education
  5. The Hurt Locker
  6. Avatar
  7. Precious
  8. District 9
  9. Up in the Air

Finns ingen tvekan i mitt hjärta om att The Blind Side kommer landa längst ner, men vafan, har man kommit så här långt så...

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav A bear » mån feb 22, 2010 23:29

caffeineaddict skrev:Nio av tio sedda nu då. Och om Up in the Air tyckte jag och Anna ganska olika. Bra film, några skratt, men i slutändan ganska njaså och med samma lättförtjänta icke-budskap (tydligen är det mer värt att ha familj och vänner än att tjäna pengar och dö ensam... who woulda thunk it?!) som alla Hollywood-folk gör då och då för att lura sig själva att de faktiskt sysslar med något som betyder något. Absolut ett dugligt hantverk, men den här sortens stor-Hollywoodfilmer som försöker lura sig själva att de är indies genom att använda sorgsen gitarr-pop var femte minut känns mer by-the-numbers än Michael Bay-filmerna eller musik-biopicsen nu för tiden.

Fan vet hur du gör, men du har rätt igen.

Jag har också hållit på och glott igen lite Oscarskandidater.

Precious. Visst är det socialporr på hög nivå, komplett med både analfabetism, incest och AIDS, men ändå hela tiden tillräckligt välspelat (jo, till och med Mariah Carey) och berättande (alltså i motsats till berättat) för att hålla hela vägen. Och någonstans där inne lyckas de göra "kolla vad synd det är om Precious" till "kolla vad Precious gör av sig och hur". 4/5.

An Education. På ytan lite av vi-har-sett-det-förut, men precis som Precious växer den till sig utöver sin kliché. Carey Mulligan är helt fantastisk (även om man givetvis sitter och tittar efter stenänglar hela tiden), samtidigt för naiv och för klarsynt för sitt eget bästa men aldrig mindre än begriplig, och de lyckas ducka både tonårsromansfacket och moralkakefacket. Gillade. 4/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav AKS » tis feb 23, 2010 16:57

Slutgiltig lista för mig inför Oscarsnatten. Efter topp 5 så är numret betyget som filmen fått av mig på Criticker. Skala 0-100. Up överlägsen alltså, men efter det bryr jag mig inte så mycket vad gäller plats 2-4 och An Education har ju samma betyg som Up in the Air...

Uppdaterad lista:
1.Up (84)
2. Up in the Air (73)
2. An Education (73)
4. Precious (72)
5. A Serious Man (71)
6. Avatar
7. The Hurt Locker
8. Inglorious Basterds
9. District 9
10. The Blind Side

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Rombat » tis feb 23, 2010 17:00

Hurt Locker ska ta ljudkategorierna iaf. Local boy ju!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav lilith » tis feb 23, 2010 17:23

caffeineaddict skrev:Bra film, några skratt, men i slutändan ganska njaså och med samma lättförtjänta icke-budskap (tydligen är det mer värt att [tänka själv än att följa religiösa regler]... who woulda thunk it?!) som alla Hollywood-folk gör då och då för att lura sig själva att de faktiskt sysslar med något som betyder något. Absolut ett dugligt hantverk, men den här sortens stor-Hollywoodfilmer som försöker lura sig själva att de är indies..

Så vi tyckte likadant om A Serious Man i alla fall. Eller... :)
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav caffeineaddict » tis feb 23, 2010 19:01

Lotta: Heh. :D Man kanske kan se det så. Vi fick väl i vilket fall ut olika saker av olika filmer och det var det bra. I slutändan kom det väl ner till att Up in the Air fick mig att småskratta där A Serious Man fick mig att asgarva och A Serious Man fick mig att tänka till skillnad från Up in the Air där jag insåg varenda poäng den skulle försöka komma med utifrån trailern. Men den var inte dålig. Det kändes bara som om man hade kunnat vrida den ett halvt varv till, ta bort det allra mest uppenbara och faktiskt få till något riktigt bra. För skådisarna främst förtjänar det, jag fastnade så i mitt neggo-prat kring den att jag glömde påpeka hur mycket jag tyckte om skådisarna och särskilt Clooney.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav lilith » tis feb 23, 2010 19:56

Ja, vi får vara överens om att inte vara helt överens. Gott så. Men om jag får tjata lite till: Jag tyckte inte att Up in the Air skulle skruvas några varv alls, den skulle vara just så där rak och underbar (jag menar uppenbar...). Själv gapskrattade jag inte av någon av filmerna. Däremot kände jag med karaktärerna i UinA, men inte dem i ASM för fem öre. Jag blev ganska gripen av alla de där som förlorade sina jobb (J.K. Simmons!), men moralförvirrade juden och hans familj lämnade mig ganska oberörd.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav Tam » tor feb 25, 2010 13:31

Min lista än så länge, med betyg (1-5) i parantes.

1 Inglorious Basterds (4)
2 Up (4)
3 The Hurt Locker (3)
4 An Education (3)
5 Avatar (3)
6 Up in the Air (3)
7 A Serious Man (3)
8 District 9 (2)

(edit) La till Up. (/edit)
(edit) och The Hurt Locker. (/edit)
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Tob » sön feb 28, 2010 19:04

Inglourious Basterds (4/5)
The Hurt Locker (4/5)
Precious (4/5)
Up in the air (4/5)
A serious man (3/5)
District 9 (3/5)
Up (3/5)

Så där ser det ut nu för min del. Verkar inte finnas några vettiga releaser ute på varken An Education eller The blind side. Är det dvdscreeners som gäller om man skall få se dem innan galan? (än så länge)

Blev positivt överraskad av Up in the air, hade fått för mig att den skulle vara tramsigare.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Spuffy » sön feb 28, 2010 19:42

Jag såg the Blind Side i bra kvalitet redan innan jul, så den borde finnas. Fast kanske är det någon slags sån där specialsuperkvalitet för stora skärmar du vill ha? (har inte så bra koll på sånt :) ) För jag såg den i DVDrip, och det finns iaf.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom

Inläggav Tob » sön feb 28, 2010 20:26

En bra dvd rip är väl helt dugligt, men tycks bara hitta dvdscr, men vet du vilken release det var du såg?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav eynosh » mån mar 01, 2010 19:03

Hade för mig att det var en rip, men det var det inte. Dvdscr, men bra kvalitet var det skulle jag vilja påstå.

The Blind Side DVDSCR XviD AC3-DEViSE(No Rars)
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Tob » mån mar 01, 2010 19:58

Tack. Skall kolla in den till helgen om det inte har kommit ut något bättre.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » mån mar 01, 2010 22:29

Crazy Heart var riktigt jäkla bra (bättre än flera av de tio i Bästa Film-kategorin) och Bridges ska nog ha en guldgubbe tycker jag. Han eller Jeremy Renner, och jag tror inte Renner har en chans.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav malavel » tis mar 02, 2010 0:07

Har nu sett A Serious Man. Den var inte direkt bra.

1. District 9
2. Avatar
3. Inglourious Basterds
4. A Serious Man
4. The Hurt Locker
5. Up
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Tam » tis mar 02, 2010 0:25

caffeineaddict skrev:Bridges ska nog ha en guldgubbe tycker jag.

Håller nog med. Tänker också att han ska gynnas av att Mickey Rourke förlorade ifjol. Sargade föredettingar överallt kräver revansch.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Echolls » tis mar 02, 2010 0:39

Echolls skrev:Jag tänkte faktiskt göra något så galet (vilket det är för mig) som att se alla de som är nominerade för bästa film! Jag som inte ens är så mycket för film egentligen av någon anledning, undrar hur det ska gå. :)

Det går inte så bra för mig. Jag började titta på Avatar som första film för säkert en vecka sen men har fortfarande bara sett typ 55 minuter. Får försöka ta tag i det snart. :)
Coma Summer
Användarvisningsbild
Echolls
Big Bad

Inläggav noike » tis mar 02, 2010 1:43

Echolls skrev:
Echolls skrev:Jag tänkte faktiskt göra något så galet (vilket det är för mig) som att se alla de som är nominerade för bästa film! Jag som inte ens är så mycket för film egentligen av någon anledning, undrar hur det ska gå. :)

Det går inte så bra för mig. Jag började titta på Avatar som första film för säkert en vecka sen men har fortfarande bara sett typ 55 minuter. Får försöka ta tag i det snart. :)

Men ska man misslyckas ska man göra det rejält.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » tis mar 02, 2010 13:13

The Blind Side var väl inte riktigt min kopp te. Liksom Up in the Air får man precis vad man tror man ska få och inget mer, även om båda två är gedigna hantverk. Och då ligger väl Up in the Air lite närmre min smak ändå. Visst är Bullock helt okej (även om jag har lite svårt för henne rent generellt), men det går mest på jävlaranamma och inte så mycket på nyans. Vilket ju vann Julia Roberts en Oscar, så samma sak lär väl gälla här. Jag hejar fortfarande på Carey.

Slutgiltig lista, nu med betyg inom parentes:

1. Inglourious Basterds (4½)
  2. A Serious Man (4)
  3. Up (4)
  4. An Education (4)
  5. The Hurt Locker (4)
  6. Avatar (4)
  7. Precious (3½)
  8. District 9 (3½)
  9. Up in the Air (3)
  10. The Blind Side (2½)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tob » lör mar 06, 2010 1:12

Både Blind side och An Education har kommit i 720/1080 nu, då blir det definitivt att försöka få se de båda i helgen :)
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » lör mar 06, 2010 9:14

Vi blir ett fint Oscarsparty här i år. Jag, Anna, syrran, Björn, Olof, Staffan och Aron up in this hizza! Kommer Oscarsbloggen vara igång?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film