Battlestar Galactica

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav AKS » fre maj 13, 2005 23:07

Trevligt! Ännu en BSG-anhängare på forumet! I juli kommer vi att ha en hel del intressanta diskussioner. Ska se om de två sista avsnitten innan serien drar igång igen för minnet måste fräschas upp märker jag.

Såg att Illyria på TV-land skrivit att BSG S2 börjar den 15 juli. Härligt att få ett datum!
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » fre maj 13, 2005 23:30

Jag beställde säsong 1 boxen för några dagar sedan så förhoppningsvis kommer jag falla pladask för serien. Hoppas på det i alla fall. Med andra ord hoppas jag att jag också kommer bli en BSG anhängare.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Bender » fre maj 13, 2005 23:50

Tob du är så välkommen så! Som nyexaminerad BG-fan på s1-nivå själv så tror jag verkligen du kommer tycka om den! :D (såg sista avsnittet nu ikväll)

Trevligt tittande! Önskar jag hade några avsnitt kvar.. :eek:

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Tob » mån maj 16, 2005 17:58

Jag fick DVD boxen idag....och herregud vad vacker den är. Känner mig redan förälskad i serien, förväntningarna är skyhöga, synd bara att det är så förbaskat mycket nu så inte en chans att jag hinner så något innan sommarledigheten. Men vad jag skall se....då.

:rolleyes:
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav qarlsson » tis maj 17, 2005 18:50

Jag har börjat min omtitt lagom inför sommaren. Introducerade miniserien för en polare för någon helg sen men tyvärr är han av karaktären att "nää, jag vill inte bli fast i en serie, dom tar ju aldrig slut".. damn pussy säger jag, det gäller att hålla ett järngrepp om den här typen.

Bender skrev:Är Cylons helt organiska robotar? Krigarna verkar ju vara i metall men dom som ser ut som människor och dom som kör skeppen verkar vara levande materia helt och hållet?! Det är inte som jag trodde först en liten dator som styr skeppen. Det där stora Cylonskeppet som Boomer bordar och ska spränga verkar ju också leva.

Bitek dude! Biological technology is the lovely future! Lite Off T. men Peter F. Hamiltons Night's Dawn Trilogy skildrar biologisk teknologi på ett ljuvligt sätt. Skitbra böcker, vuxen SciFi. Läs och njut! Varje bok på cirka 1300 sidor. Ett tips är att hålla engelskalexikonet nära, den här karln gör det inte lätt för läsaren alla gånger. Att sitta och läsa 15 sidor om en gasjätte eller supernovas livscykel på engelskt fackspråk kan bli lite.. tålamodskrävande.

Anyway.. On T. Så som jag förstått det så använder Cylons fortfarande de äldre generationerna och modellerna för sina mer primitiva syften men tycks sträva mot total replikering av sina mästare genom att go all organic on their asses. Så, målet tycks vara att röra sig helt mot det organiska men det finns fortfarande lite plåtniklas kvar i dom.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav AKS » tis maj 17, 2005 18:53

Ja, den där lysande ryggraden känns ju lite... icke-organisk.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav qarlsson » tis maj 17, 2005 19:01

AKS skrev:Ja, den där lysande ryggraden känns ju lite... icke-organisk.

Jag tänkte på den nu senast jag såg om miniserien. Den är märklig. Och ologisk. Något som genererar och leder så mycket värme (eller vad det är) måste ju lätt synas på ett ryggmärgstest, röntgen eller whatever. Men längre fram har dom ju uppenbara problem att skilja Cylons från the real deal.

Man förstår vad dom vill påvisa med den scenen men den bryter mot det vi senare lär oss i serien, logikmässigt. Men jag köper det trots allt. Scenen är förbaskat.. het. På mer än ett sätt.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav AKS » tis maj 17, 2005 19:08

Ja, jag håller med om det. Jag fattade aldrig varför de gjorde så (eller... varför förstår jag ju, men jag tyckte alltid att det var ett konstigt val). Det kändes ju som att... vissa ställningar måste undvikas av alla Cylons som vill få ihop det med människor. Jag menar, annars blir de ju avslöjade direkt. Det var faktiskt det första jag tänkte då jag såg scenen. :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav qarlsson » tis maj 17, 2005 19:21

AKS: Doggystyle - ajabaja med andra ord 8)
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Bender » tis maj 17, 2005 19:32

AKS> Hehe...

Qarlsson> Om du kunde försöka sälja lite troliga bokprojekt istället för dom där tegelstenarna du saluför! Men tack för förklaringen om cylons!

För övrigt tycker jag det enda som än så länge är lite tråkigt med serien är fångskeppet och deras ledare. Den arcen är inte så spännande. Men det kan ju vända i s2 iof.
Vad tror ni förresten Gaius gjorde i sista avsnittet på den där planeten de crashade på? jag förstod inte så mycket av det.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav qarlsson » tis maj 17, 2005 19:44

Bender: Det var det fräckaste. Tegelstenar är alltid bra att ha tillhands. Man vet aldrig när det dyker upp en schysst stenkastnings-session 8)
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Illyria » tis maj 17, 2005 19:58

Bender skrev:Vad tror ni förresten Gaius gjorde i sista avsnittet på den där planeten de crashade på? jag förstod inte så mycket av det.

Detta var mycket förvirrande för mig med och jag har inga bra teorier, hoppas de hoppar på det tåget dirket i s2 så vi får några svar...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Matt » mån jun 06, 2005 18:49

Börjar första avsnittet med ett "Previously on battlestar galactica`"?
Eller har jag fått hem fel avsnitt?

Edit: Jag måste ha första avsnittet av de 13 då och inte miniserien. Jobbigt.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Illyria » mån jun 06, 2005 19:22

Du måste se miniserien först och sedan ett tips inför när du ser de 13 avsnitten: titta inte på vinjetten, den spoilrar avsnittet med klipp från scener (väldigt underligt).
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Matt » mån jun 06, 2005 23:34

Nu har jag sett miniserien. Mycket spännande.
Synd att jag måste gå och lägga mig nu så jag inte kan börja på serien.
Ja ja det får bli imorgon.
Kul att ha något att se på iallafall.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav qarlsson » tis jun 07, 2005 15:54

Illyria skrev:..titta inte på vinjetten, den spoilrar avsnittet med klipp från scener (väldigt underligt).

Jag har kliat mig förbryllad över det där. Why o why finns det med överhuvudtaget. Märkligt tilltag. Jag vet inte om jag sagt det förr men det känns som något av ett "On the next episode..."-klipp, fast malplacerat. Helknasigt.

Men nu! Nu är det inte långt kvar till s02. Damn vad jag längtar! Har dom snåla rackarna gått ut med något specifikt premiärdatum än? Eller är det fortfarande "Sometime in July" som gäller?
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Illyria » tis jun 07, 2005 16:19

Det är väl den 15 juli, det är datumet jag läst ivarjefall. Och vi kan ju alltid hoppas att de slutat med klippen i vinjetten till s2 och har fasta klipp från s1 istället.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav qarlsson » tis jun 07, 2005 16:22

Ljuvligt! Det är alltid skönare att kunna specificera längtan till ett visst datum. Mindre plågsamt liksom. Bockar o bugar för infon.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Matt » tis jun 07, 2005 16:40

Måste man undvika vinjetten hela säsong 1?
Jag som gillar vinjetter :evil:
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Illyria » tis jun 07, 2005 16:56

Matt: nej, bara den sista halvan av den, då brukar jag blunda en stund. Det är precis när trummorna börjar tills de slutar.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » fre jun 17, 2005 20:55

Inget paket från Axel idag. Då blir det att köra Battlestar Galactica istället. Har sett tre avsnitt nu och förväntningarna håller. Jag är inte överväldigad men bra är det, och det med råge. Det där med vinjetten känns ju lite lurigt. Undra varför? brukar spola fram under några sekunder rätt snabbt. Det är precis som om dem inte vågar tro på sin serie, liksom nu måste vi köra någon slags trailer för avsnittet så folk sitter kvar och tittar.

Det kan nog bli en del Battlestar ikväll och inatt. Fast först lite käk och numb3rs.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tob » lör jun 18, 2005 22:37

Det är välspelat, skarp dialog och kolosalt snyggt. Inte nog med att rymdscenerna känns riktigt fräsha så når man flera gånger om nästan en ren perfektionism i sammanspelet mellan ljud/musik och bild. Jag är mäkta imponerande, Battlestar Galactica är många gången en ren fröjd att se.

Som ni säkert förstår så är jag jäkligt nöjd. Jämn och stabil nivå rakt igenom. Ibland glänser serien till ordentligt tex. avsnitt 8 och dem sista avsnitten.

Spoiler tom Ep13
Vilket slut....hade verkligen, verkligen inte räknat med att Boomer skulle skjuta Amadal. Riktig chock. Sen begrep jag inte mycket av scenerna mellan Gaius och Nr 6 i slutet. Men det kanske ger sig framöver eller vid en framtida omtitt. Eller egentligen hela samspelet mellan Gaius och Nr 6 känns ju jäkligt luddigt, men det är så kolosalt snyggt gjort så jag bryr mig inte om att det ibland blir lite svårbegripligt.

Hela arcen som har utspelats på Caprica har verkligen kännts som ett tillskott. Är överlag inte så förtjust i scener som utspelar sig på en kommandobrygga till stora delar, för min del hade gärna mer tid fått lagts på Caprica. Jäkligt intressant slut där också, med Starbuck som försöker skjuta Boomer, som tydligen är gravid.....

Säsong 2 nu, tack!
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » lör jun 18, 2005 23:06

Håller med om nästan allt du säger, Tob. Yay! Vi blir fler och fler BSG-fans här på Buffyforum.

Och du behöver ju inte ens vänta så länge på S2...

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » sön jun 19, 2005 0:34

AKS skrev:Håller med om nästan allt du säger, Tob. Yay! Vi blir fler och fler BSG-fans här på Buffyforum.

Och du behöver ju inte ens vänta så länge på S2...

Uppenbara fråga, vad höll du inte med om?

BSG förtjänar alla fans den kan få. En lysande serie. Gick och tänkte på den en del under av promenaden. Väntan är tillräckligt så lång, tycker jag, dryga månaden ju.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » sön jun 19, 2005 1:27

Tob: Vid en omläsning så inser jag att jag håller med om allt. Hrm... :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav qarlsson » mån jun 20, 2005 13:02

Jag ville bara tillägga till protokollet att även jag håller med helhjärtat :)

S02 nu!!
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav LWes » mån jun 20, 2005 13:29

Jag har fortfarande inte orkat se färdigt mini-serien, men exakt hur hemsk är detta intro som ni skriver om?
Hur spoilar det? Vilken grad av spoiling ingår? Är det typ som i Hell's Kitchen där innan en paus visade dom "and up next" vad som skulle hända senare i avsnittet!!!, eller typ som i många reality-shows där dom alltid efter avsnittet visar en promo för nästa avsnitt, vilket iofs spoilar lite av vad som kommer hända i nästa avsnitt, men det gör så att man ser fram emot det.

För att hoppa över introt låter väldigt överdrivet i mina öron eftersom jag tycker att introrna är enormt viktiga på alla sätt och vis, men jag vill ju inte bli spoilad om att någon kommer dö eller nåt sånt överdrivet.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Tob » mån jun 20, 2005 13:35

Det är små och snabba klipp från avsnittet. Detta är ju bara andra halvan av introt....så även om man hoppar över det så hoppar man ju inte över hela introt. Men som sagt, absolut inga stora spoilers (vad jag minns, även om jag spolade förbi just den biten för det mesta), ungefär som en liten teaser trailer för avsnittet.

EDIT: Och sätt igång och se, LWes!
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav LWes » mån jun 20, 2005 13:39

Tob skrev:Och sätt igång och se, LWes!

Jag har inget som hindrar mig. Jag behöver läsa lite nu men senare idag ska jag se till att se färdigt mini-serien, och själva tv-serie-avsnitten kommer jag kunna äta som choklad nu dom närmaste dagarna, för dom är ju mycket lättare att ta sig an än en hel halva av en mini-serie!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Illyria » mån jun 20, 2005 14:35

LWes skrev:dom är ju mycket lättare att ta sig an än en hel halva av en mini-serie!

Pausknappen is your best friend.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film