av Binchy » mån feb 07, 2005 12:35
Jag blev också lite besviken på tredje filmen. Varför har de strukit så mycket och sedan lagt in talande huvuden? Och den är så väldigt mörk jämfört med de andra två. Dumbledore är ju sig inte alls lik, men vad ska man göra när Richard Harris inte längre finns. Han ska ju vara lååång och smal, ha krokig näsa och glittrande ögon, Michael Gambon har inget av det. Det spelar ju dock ingen som helst roll för dem som inte läst böckerna. Jag retar mig också otroligt mycket på att de har mugglarkläder på sig.
Spoiler:
Kartan förklaras väl knappt alls, och Padfoot (Sirius) ska ju vara en STOR björnliknande hund, inte en medelstor raggig hund. Dementors ska ju glida majestätiskt fram, inte fladdra omkring som gamla slitna gardiner. De skulle varit mer lika The Ghost of Christmas Future i filmen Scrooged med Bill Murray.
Sedan finns det ju ett par saker som inte alls stämmer överens i någon av filmerna, bröderna Weasley och Hermione. Ron och Percy är långa och magra, Fred och George är kortare och mera muskulösa, i böckerna. I filmerna är det ju tvärt om, tvillingarna är längre än både Ron och Percy. Det framhålls så ofta i böckerna att det känns väldigt fel när det inte är så. Samma sak med Hermione, hon ska ha stort burrigt hår, inte bara lite lockigt.
Dessa böcker ska man ju helt klart läsa på engelska, översättaren är ju övertygad om att det är en BARNbok han/hon översatt och gjort det så fjantigt och barnsligt så det är inte sant. Engelskan i dessa är lättfattad och ändå ordrik. Jag läste om två bröder, nio och elva tror jag de var, som hade tröttnat på att vänta på den svenska översättningen av bok 2 eller 3 och läste dem på engelska istället. Kan de så kan nog alla här på Buffyforum.
Ska bli spännande att se Goblet of Fire, det är nog den boken jag gillar bäst, fast Order of the Phoenix ligger nog på samma plats när jag tänker efter. Min bror som också läst OotP, fast på svenska tyckte den var rätt seg och trist ibland, medan jag tyckte det var spännande mest hela tiden. Känslan i en bok är väl det som är lättast att tappa vid översättningar. [/spoiler]
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?
An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not