Harry Potter and the Goblet of Fire

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Vem är bäst?

Harry Potter (Daniell Radcliffe)
19
63%
Ron Weasley (Rubert Grint)
11
37%

Antal röster : 30

Inläggav adolvsson » tis dec 21, 2004 21:22

Väldigt luddigt i filmen och hade jag inte läst böckerna innan hade jag inte fått ihop historien.

Hur förklarar du då att t ex jag inte hade några problem att hänga med?

Jag säger å andra sidan; hade du inte läst böckerna, så hade du inte saknat det som fattades. Eller vetat om det som ändrades.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Illyria » tis dec 21, 2004 21:59

adolvsson skrev:Jag säger å andra sidan; hade du inte läst böckerna, så hade du inte saknat det som fattades. Eller vetat om det som ändrades.

Ignorance is bliss ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » tis dec 21, 2004 22:00

Illyria skrev:
adolvsson skrev:Jag säger å andra sidan; hade du inte läst böckerna, så hade du inte saknat det som fattades. Eller vetat om det som ändrades.

Ignorance is bliss ;)

Sanna ord. Och det klokaste du sagt i hela tråden :)
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav HeY » tor dec 23, 2004 21:21

RalfiParpa skrev:Illyria: Åtminstone tre timmar behövs ju för en The Goblet of Fire-film, förutsatt att man klipper bort mycket oviktigt.
The Goblet of Fire och The Order of the Phoenix borde ju gå att göra lite mörkare och lansera som ungdomsfilmer.

Wormtail och handen som sagt. Kanske för mycket för 10-åringar?

Filmerna är ju inte för tio åringar. De är från 11 år och det är även Alien vs. Predator så att de filmerna borde kunna lägga på lite extra eftersom den inte direkt heller är en barnfilm. Men som sagt är filmerna från 11 år!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav HeY » tor dec 23, 2004 21:25

Illyria skrev:Det skulle inte skada med mindre quidditch ;)
Men de måste ju på något sätt få med alla essentiella delar av berättelsen, misstänker att de kommer skriva om den rejält.

Oroa dig inte, det är ingen quidditch, den är inställd i HP fjärde år p.g.a magisk trekamps tävling!

"I like your thinking!"

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav HeY » tor dec 23, 2004 21:32

Jag vill bara säga Sorry därför att jag glömde Hemione Granger på omröstningen. Jag hade skrivit hon, men hon kom konstigt nog inte med??

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Illyria » tor dec 23, 2004 21:48

HeY skrev:

Oroa dig inte, det är ingen quidditch, den är inställd i HP fjärde år p.g.a magisk trekamps tävling!

Eeh... du har läst böckerna, eller hur?
Quidditch world cup, Harry leker quidditch med draken. Enough with the quidditch!
Hade röstat på Hermy om det gått.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav HeY » tor dec 23, 2004 23:28

Illyria skrev:
HeY skrev:

Eeh... du har läst böckerna, eller hur?
Quidditch world cup, Harry leker quidditch med draken. Enough with the quidditch!
Hade röstat på Hermy om det gått.

Jaa, just det jag glömde det du sa i spoiler grejen.

Japp, jag har läst alla böckerna, fram till The Order of Phoenix!

Ja, jag hade också röstat på Hermy om det gick.

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Tinkerbelle » fre dec 24, 2004 1:34

Är det verkligen 11års-gräns på dom?1&2 också?
varför i hela friden finns dom då dubbade???
vilken 11åring kan inte läsa!?
Och omröstningen;Hermione gillar jag i böckerna men inte i filmerna.Emma Watson är rätt kass..
Tinkerbelle
Big Bad

Inläggav Tob » fre dec 24, 2004 1:46

Tinkerbelle skrev:vilken 11åring kan inte läsa!?

Från 7 år i föräldrars sällskap. Samt att vem bryr sig om åldersgränser när filmen väl är släppt på dvd/vhs? Sen tror jag det har mycket med att marknaden förväntade sig en "barnfilm" och då gör man på det viset.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav HeY » lör dec 25, 2004 16:00

Joanne Rowling ser böckerna själv inte som barnböcker. Hon ser det mersom ungdomsböcker. Hon har ofta fått klagomål av upprörda föräldrar som klagar på att böckerna var för hemska för deras barn och att de fått mardrömmar. Hon har avrått dem från att läsa senare böcker av Harry Potter och sagt att hon aldrig har sagt något om en Barnbok!

Så med denna fakta kan man dra slutsatsen att det inte är några barnböcker, hon där emot sagt att första kan passa barn men de blir hemskare och hemskare!

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav eynosh » lör dec 25, 2004 16:26

I USA var det pg 13 gräns på den, dvs 13-åldersgräns. Sen vill jag gå emot dom som säger att man förstod allt även om man inte hade läst böckerna.
Kan någon här som INTE läst böckerna förklara för mig hur Lupin visste hur marodörkartan fungerade?
Det var en av dom större misstagen i böckerna, att inte förhållandet mellan Lupin och hans forna klasskamrater tas upp.

ps. Filmerna 1 och 2 hade en lägre åldersgräns.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Johannah » ons dec 29, 2004 1:34

Harry Potter böckerna är fullkomligt underbara! När jag gick in nian bad min svenskalärare mig att läsa ettan. Jag var väldigt skeptisk, och såg det just som en idiotisk barnbok. Läste någon sida, och sa sen till min lärare att det inte var någonting för mig. Sommarlovet efter nian när jag sov hos min pojkvän, och som vanligt hade sömnproblem, började jag att läsa ettan. Efter det var jag helt fast! Sträckläste både ettan och tvåan den "natten". Kommer inte riktigt ihåg om trean hade kommit ut än, jag tror det. Läste i alla fall den också. Köpte fyran så fort den kom ut och förbeställde femman. (Svenska verisionen) AtS, BtVS och HP är de saker som jag är helt besatt utav. Måste jag påpeka att jag har förhandsbokat sexan från Amazon?

Tyckte mycket om den första och den andra filmen. Trean blev jag dock grymt besviken på. Kände nästan ingenting annat än det. Jag tyckte verkligen inte om de nya miljöerna, de i de två första filmerna var miltals bättre, och stämde in med min syn på böckerna. Blev också mycket frustrerad över att eleverna hade "mugglarkläder" på sig jämt och ständigt. Usch och fy! De har ju förstört hela grejen med HP. Och att de sedan utelämnade massor utav saker gjorde inte saken ett dugg bättre. Jag som har läst boken tre gånger satt emellanåt som ett stort frågetecken. Funderar på om det är faktumet att jag läst böckerna som gjorde mig förvirrad (dvs att jag saknade så mycket av handlingen) eller om jag hade blivit ännu mer förvirrad om jag inte hade läst böckerna.

Jag har inga större förväntningar på film nummer fyra. Jag håller mig till böckerna. (Men självklart kommer jag att se de kommande filmerna.) Köpte bok nummer fem på engelska på rea igår, så jag ska ta och läsa den nu. Tyckte verkligen inte om språket i den svenska översättningen, och jag har hört att den svenska översättningen var mycket mer barnsligt skriven än originalet.

EDIT: Stygga små stavfel...
Senast redigerad av Johannah ons dec 29, 2004 13:00, redigerad totalt 1 gång.
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion

Inläggav noike » ons dec 29, 2004 2:12

Johannah skrev:Harry Potter böckerna är fullkomligt underbara! När jag gick in nian bad min svenskalärarre mig att läsa ettan.

Chock (-rollspelet)! Andra gången idag man känner sig riktigt gammal.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Yog-Sothoth » ons dec 29, 2004 11:58

Finns det tre Harry Potter-filmer?!?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Johannah » ons dec 29, 2004 12:59

noike skrev:Chock (-rollspelet)! Andra gången idag man känner sig riktigt gammal.

Hur gammal du vara för att känna dig så gammal? Det är ändå fem, snart sex år sedan Harry Potter kom ut.

Mönsterstudenten Thomas skrev:Finns det tre Harry Potter-filmer?!?

Japp
Angel: I did get the time to think. About us. About the world. Nothing in this world is the way it ought to be. It's harsh. And cruel. But thats why there's us. Champions. It doesn't matter where we come from. What we've done or suffered or even if we make a difference. We live as though the world was as it should be. To show it what it can be.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion

Inläggav noike » ons dec 29, 2004 13:16

Johannah skrev:
noike skrev:Chock (-rollspelet)! Andra gången idag man känner sig riktigt gammal.

Hur gammal du vara för att känna dig så gammal? Det är ändå fem, snart sex år sedan Harry Potter kom ut.

(27) Jo, jag vet. Men det känns ändå fel. Harry Potter känns som om det kom för bara två-tre år sedan -- att det inte stämmer överens med verkligheten är en helt annan sak.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Johannah » ons dec 29, 2004 13:59

Ok, jo, det var ju rätt så gammalt (om man nu får säga så). Trodde du var en 22-23 eller något sådant. HP känns faktiskt ganska nytt för mig med, inte att det är en fem-sex år sedan hysterin började.
Användarvisningsbild
Johannah
Minion

Inläggav Illyria » ons dec 29, 2004 16:43

Hysterin här i Sverige tyckte jag inte började förrän typ tredje svenska boken och sen när första filmen kom ut. Den har dock pågått lite längre i UK.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tinkerbelle » mån feb 07, 2005 11:22

Det har kommit lite bilder från filmen på Mugglenet,Rons gala-klädnan ser jättefin ut! :D
http://images.mugglenet.com:81/gof/ronrobes.jpg
Harry,Hermione och Skeeter-kärringen:
http://images.mugglenet.com:81/gof/danritahermionehighres.jpg
Krum ser inte riktigt ut som jag tänkt mej,fast iof så vet jag inte riktigt hur jag har tänkt mej honom.. :)
Bild

Nu när jag ändå har dragit upp tråden igen så kan jag ju fråga vad ni tycker om att de har lagt in en kyss mellan hermione och krum i filmen?
Jag vet faktiskt inte vad jag tycker,men det blir väl som det blir,jag har inte större förväntnigar på filmen ändå.
Tinkerbelle
Big Bad

Inläggav Tinwiel » mån feb 07, 2005 12:11

Till att börja med så vill jag säga att Hermione måste vara med i pollen, hon är ju helt klart bäst, dom andra två hade inte klarat sig utan henne, she's the brain.

Jag tyckte faktiskt om den tredje filmen, även om jag förstår er kritik så tyckte jag om den för att den hade en mörkare, mer mystisk stämning än de andra två (men så är ju tredje boken också mörkare än dom föregående och i mitt tycke, mycket bättre). Oj oj, jag tror jag måste läsa om böckerna, i alla fall from "Prisoner of Azkaban" och framåt, då det blir riktigt bra, jag märker att jag har glömt massa saker. Inte bra.

Spoiler Harry Potter and the Order of the Phoenix
Eftersom Hermione är min favorit så var jag jättenervös för att hon skulle dö i boken, då jag hade hört att nån av huvudkaraktärerna skulle dö. Som "tur var" så var det Sirius, tråkigt för Harry, men för oss så gjorde det inte så mycket... Jämansch, vad spännande denna bok var, nu väntar jag spänt på fortsättningen... :eek:

Och ja, quidditch är tråkigt, det är också den del av filmerna/böckerna jag gillar minst. Men så är jag inte sportintresserad för fem öre heller så det kan förklara saken...
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Binchy » mån feb 07, 2005 12:35

Jag blev också lite besviken på tredje filmen. Varför har de strukit så mycket och sedan lagt in talande huvuden? Och den är så väldigt mörk jämfört med de andra två. Dumbledore är ju sig inte alls lik, men vad ska man göra när Richard Harris inte längre finns. Han ska ju vara lååång och smal, ha krokig näsa och glittrande ögon, Michael Gambon har inget av det. Det spelar ju dock ingen som helst roll för dem som inte läst böckerna. Jag retar mig också otroligt mycket på att de har mugglarkläder på sig.

Spoiler:
Kartan förklaras väl knappt alls, och Padfoot (Sirius) ska ju vara en STOR björnliknande hund, inte en medelstor raggig hund. Dementors ska ju glida majestätiskt fram, inte fladdra omkring som gamla slitna gardiner. De skulle varit mer lika The Ghost of Christmas Future i filmen Scrooged med Bill Murray.

Sedan finns det ju ett par saker som inte alls stämmer överens i någon av filmerna, bröderna Weasley och Hermione. Ron och Percy är långa och magra, Fred och George är kortare och mera muskulösa, i böckerna. I filmerna är det ju tvärt om, tvillingarna är längre än både Ron och Percy. Det framhålls så ofta i böckerna att det känns väldigt fel när det inte är så. Samma sak med Hermione, hon ska ha stort burrigt hår, inte bara lite lockigt.

Dessa böcker ska man ju helt klart läsa på engelska, översättaren är ju övertygad om att det är en BARNbok han/hon översatt och gjort det så fjantigt och barnsligt så det är inte sant. Engelskan i dessa är lättfattad och ändå ordrik. Jag läste om två bröder, nio och elva tror jag de var, som hade tröttnat på att vänta på den svenska översättningen av bok 2 eller 3 och läste dem på engelska istället. Kan de så kan nog alla här på Buffyforum.

Ska bli spännande att se Goblet of Fire, det är nog den boken jag gillar bäst, fast Order of the Phoenix ligger nog på samma plats när jag tänker efter. Min bror som också läst OotP, fast på svenska tyckte den var rätt seg och trist ibland, medan jag tyckte det var spännande mest hela tiden. Känslan i en bok är väl det som är lättast att tappa vid översättningar. [/spoiler]
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Tinwiel » mån feb 07, 2005 13:21

Binchy skrev:Dessa böcker ska man ju helt klart läsa på engelska, översättaren är ju övertygad om att det är en BARNbok han/hon översatt och gjort det så fjantigt och barnsligt så det är inte sant. Engelskan i dessa är lättfattad och ändå ordrik. Jag läste om två bröder, nio och elva tror jag de var, som hade tröttnat på att vänta på den svenska översättningen av bok 2 eller 3 och läste dem på engelska istället. Kan de så kan nog alla här på Buffyforum.

Ska bli spännande att se Goblet of Fire, det är nog den boken jag gillar bäst, fast Order of the Phoenix ligger nog på samma plats när jag tänker efter. Min bror som också läst OotP, fast på svenska tyckte den var rätt seg och trist ibland, medan jag tyckte det var spännande mest hela tiden. Känslan i en bok är väl det som är lättast att tappa vid översättningar. [/spoiler]

Håller med dig, jag har läst alla böckerna på engelska och jag hade inga problem alls. Språket är lättförståeligt men ändå engagerande och spännande. Harry Potter-världen känns väldigt "brittisk", och man får nog en bättre känsla för denna stämning om man läser den på originalspråket.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Illyria » mån feb 07, 2005 15:29

Binchy skrev:Min bror som också läst OotP, fast på svenska tyckte den var rätt seg och trist ibland, medan jag tyckte det var spännande mest hela tiden. Känslan i en bok är väl det som är lättast att tappa vid översättningar.

Första gången jag läste OoTP tyckte jag också den var seg men en omläsning hjälpte verkligen och då var den inte det minsta seg utan helt underbar. Har kommit fram till varför jag tyckte den var seg också:
Det var pga texten som står på baksidan av boken, den avslöjar för mycket. Dumbledore ska "äntligen" berätta mer för Harry och så kommer det inte förrän i slutet av boken, till nästa bok tänker jag inte läsa baksidetexten.
Det är väldigt stor skillnad på HP på engelska och de svenska överättningarna, det är mycket mer givande att läsa dem på originalspråket. 16 juli!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tinkerbelle » mån feb 07, 2005 15:56

Jag vill att HBP ska komma snart!
Vilket datum var det den skulle komma nu igen?
Det här hittade jag på Swedish Rowling Fanclub:
Jag grubblar som en tokig på vem som är "Half Blood Prince"!
Spoiler för senare böcker,det här är uppgifter som Rowling sagt själv
- Arthur Weasly kommer inte att bli Trolldomsminister.
- The Half Blood Prince (Halvblodsprinsen) är varken Harry eller Voldemort.
- Mellannamn: Ginnys Är 'Molly,' Hermiones är 'Jane' och Rons är 'Bilius.'
- Vi kommer att få veta vad som hände med Sirius motorcykel.
- Vi kommer att få veta mer om Peter Pettigrew i HBP.
- Vi kommer att få veta lite mer om Harrys mor- och farföräldrar.
- Harry kommer att berätta om profetian för sina vänner när han känner sig redo.
- Mugglarna kommer att märka att flera konstiga saker börjar hända nu när Voldemort återkommit.
- Vi kommer att få veta mer om omständigheterna kring Voldemorts födelse i HBP.
- Moaning Myrtle kommer att dyka upp I de kommande böckerna.
- Rowling har sagt " Formen är inte den mest signifikanta aspekten gällande Harrys ärr".
- Harrys tid hos Dursleys kommer att vara kortare än någonsin tidigare i HBP.
- Vi kommer att f å veta vad Dursley såg när han mötte Dementorerna i OotP.
- Vi kommer att få veta mer om Grawp, Hagrids halvbror i HBP.
- Det kommer att tillsättas en ny Trolldomsminister I någon av de kommande böckerna.
Tinkerbelle
Big Bad

Inläggav Illyria » mån feb 07, 2005 16:04

Tinkerbelle: 16 juli? Som jag skrev ovan ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tinkerbelle » mån feb 07, 2005 16:18

Illyria skrev:Tinkerbelle: 16 juli? Som jag skrev ovan ;)

eh..ojdå..jag ska nog läsa lite nogrannare i fortsättningen! :oops:
Tinkerbelle
Big Bad

Inläggav eynosh » mån feb 07, 2005 17:46

Tinkerbella, läser du på Tsrf? Du tittar (typ) på Tsrf första admin :) Kul att vi har nått ut till så stora grupper:P
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Tinkerbelle » mån feb 07, 2005 18:12

Eynosh skrev:Tinkerbella, läser du på Tsrf? Du tittar (typ) på Tsrf första admin :) Kul att vi har nått ut till så stora grupper:P

åh,jaså..!
jo jag läser där ibland,men jag skriver inte på forumet.
skrev ett par inlägg på det gamla forumet men jag har aldrig gjort nåt nytt konto..
vad har du för nick i forumet förresten?
Tinkerbelle
Big Bad

Inläggav eynosh » mån feb 07, 2005 21:12

eynosh där också, men jag skriver inte speciellt mycket, raderar andras inlägg bara :P
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film