Lost

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Off » fre nov 05, 2004 13:53

1x07 var helt klart mitt favoritavsnitt hittills och vilken avslutning!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav caffeineaddict » tor nov 11, 2004 14:14

1.08 var nog bäst hittills. Eller åtminstone näst bäst efter 1.04. Spoiler 1.08:Som vanligt är den moraliska gråskalan min bästa vän när det kommer till drama. Sawyer och Sayid är nog tillsammans med Locke mina favoritkaraktärer och det var suveränt att få se nya, fördjupande sidor av de båda. Dessutom fick t.o.m. Shannon visa lite hjärta vilket var varmt välkommet. Och kyssen var faktiskt grymt rörande trots omständigheterna.

Jag är SÅ tacksam för att de rör sig bort ifrån en Kate/Jack-relation för det hade varit alldeles för förutsägbart och tråkigt. Har hört många spekulera att Jack kommer visa sig vara gay och även om det vore en okej utveckling, så vore det nästan ännu roligare om han inte blev ihop med Kate bara för att han inte kände för det. För att visa att "hjälten" och "hjältinnan" inte alltid måste bli tillsammans bara för att de är unga och snygga och rättfärdiga. Kate och Sawyer är många gånger intressantare. Å andra sidan är jag inte säker på att jag är så intresserad av att se serien ta en alltför romantisk vändning överhuvudtaget.

Nu hoppas jag att nästa vecka är Sayid-avsnittet.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » tor nov 11, 2004 14:40

Ja serien blir ju onekligen bättre och bättre

1x08Som caffeine säger är Sawyer och Said väldigt intressanta. Där är en hel del jag känner noll för men skulle det vara någon som får mig lite känslomässigt involverad skulle det väl vara Sawyer då. Har jag en badguy fetish kanske? Must be that latent homosexuality. Undra hur länge de ska fortsätta med karaktärsintroduktioner. Inte för att det är dåligt men en hel säsong tror jag inte man orkar med det. Kan tänka mig att Said, syskonen, mamman (såklart i avsnittet hon föder) och möjligtvis den stora killen kommer få ett avsnitt. Hmmm sen är där förstås den färgade mannen och hans son. 5 avsnitt till säger vi.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Yog-Sothoth » tor nov 11, 2004 21:57

caffeineaddict skrev:Nu hoppas jag att nästa vecka är Sayid-avsnittet.

Spoiler 1x08 och 1x09:
http://www.tvtome.com/Lost/season1.html#ep9

Det verkar som att du har rätt. Ser väldigt mycket fram emot det avsnittet... Jag tyckte också 1x08 var lysande, jag hade ingen aning om att Sawyer hade en sån sida som han visade i slutet. Början på en Kate-Sawyer-relation? Hon såg ju ut att njuta av kyssen...

Hittills har jag blivit mest överraskad av avsnittet om Locke. Jag har sällan sett sådana starka karaktärsutvecklingar i en serie förut... med sådan variation dessutom.
[/spoiler]
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Nea » tor nov 11, 2004 22:11

1x08

Wow! Vilket avsnitt. Verkligen fantastiskt. Nice twist med Sawyer på slutet.
Hoppas han inte dör i första taget för han är fortfarande en av de mest intressanta karaktärerna på ön. Eller, ja, som det är nu så är de intressanta allihop, men hans historia verkar bara ligga i startgroparna än.

caffeine, jag är precis som du riktigt tacksam för att de rör om lite grann i Kate/Jack historien. Men tack och lov har de ju lyckats undvika många av de mest förutsägbara handlingarna hittills så jag har stora förhoppningar på att det kan fortsätta likadant.

Har vi några gissningar på vem som kommer att bita i gräset först?
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav Illyria » tor nov 11, 2004 22:50

Bita i gräset, bite the dust?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Nea » tor nov 11, 2004 22:55

Illyria skrev:Bita i gräset, bite the dust?

Erm, ja. Jag kände för att göra en liten variation av den gamla hederliga "vem dör först" - frågan. ;)

Jag tippar på... Jin. Eller Claire. Fast jag vill inte att Claire ska dö. Hon och Charlie är så förbaskat söta i sina scener.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav Yog-Sothoth » tor nov 11, 2004 23:16

Nea skrev:

Erm, ja. Jag kände för att göra en liten variation av den gamla hederliga "vem dör först" - frågan. ;)

Jag tippar på... Jin. Eller Claire. Fast jag vill inte att Claire ska dö. Hon och Charlie är så förbaskat söta i sina scener.

Jag misstänker att tjejen med astman kommer att totalomvändas och bli "schyssta och förstående tjejen" och sen när alla älskar henne kommer hon dö av ett astmaanfall.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Illyria » fre nov 12, 2004 0:38

Jag tror inte någon av huvud-casten kommer dö på rätt länge, isåfall mot slutet av säsongen.

1x08 Kanske Shannon och Sun kommer närmare varandra och Shannon får reda på att Sun kan prata engelska...
Nästa vecka? Hoppas på ett Sayid-centrerat avsnitt!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Nea » fre nov 12, 2004 0:52

Illyria skrev:Jag tror inte någon av huvud-casten kommer dö på rätt länge, isåfall mot slutet av säsongen.

Spoiler resten av säsongen:

Producenterna har sagt i intervjuer att åtminstone en "main character" kommer att dö innan första säsongen är över. Dessutom var det meningen att Jack skulle dö redan i pilot-avsnittet.
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav caffeineaddict » fre nov 12, 2004 10:17

Mönsterstudenten Thomas skrev:
Nea skrev:

Jag misstänker att tjejen med astman kommer att totalomvändas och bli "schyssta och förstående tjejen" och sen när alla älskar henne kommer hon dö av ett astmaanfall.

Thomas, det är en bra idé att skriva för vilket avsnitt du spoilar, eller om du bara spekulerar så skriv det. Nu vet jag inte om det är en spoiler för 1.08 (som jag har sett) eller framtida avsnitt och du är en sådan som fuskar och vet sådant i förväg. ;)

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Yog-Sothoth » fre nov 12, 2004 10:24

caffeineaddict skrev:Thomas, det är en bra idé att skriva för vilket avsnitt du spoilar, eller om du bara spekulerar så skriv det. Nu vet jag inte om det är en spoiler för 1.08 (som jag har sett) eller framtida avsnitt och du är en sådan som fuskar och vet sådant i förväg. ;)

Kaffemissbrukaren, det var inget specifikt avsnitt. Jag spekulerade i framtida teorier. Dock är jag ganska övertygad om min egen storhet, så jag är helt säker på att det jag förutspår kommer att bli sant. Därav spoilervarning. ;)

Har du sett 1.08 är du safe.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Tinder » lör nov 13, 2004 18:38

Spolier 1x08:
Gillar verkligen vad de gjorde med Sawyer i detta avsnittet då bland det värsta jag vet i bra serier är karaktärer som visas upp som elakingar utan nått som hellst djup i deras karaktärer eller historia.

Sedan så tycker jag Claire är riktigt söt och hoppas att hon får överleva hela gravitditeten. Förresten minns inte riktigt hur det var i avsnittet då Sayid blev nedslagen, håller verkligen Lockes alibi? Kan annars inte se det som en omöjlighet att han är den som ville förstöra, tror han trivs ganska bra i den situation han befinner sig i just nu.
Han var även ganska snabb att rikta Sayids misstankar någon annanstanns smatidigt som han beväpnade honom. Fast troligtvis har han väll inget med det hela att göra men om hans alibi nu inte håller så kommer jag i alla fall inte utesluta honom.

Nä denna serie är riktigt bra, det enda som är lite synd är att de på senare tid inte har haft med så mycket mystiska/övernaturliga inslag då det var ganska stämningsfyllt när de hade små antydningar om sådant i nån gång då och då i de första avsnitten.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby

Inläggav Yog-Sothoth » lör nov 13, 2004 23:05

Tinder skrev:Spolier 1x08:
Gillar verkligen vad de gjorde med Sawyer i detta avsnittet då bland det värsta jag vet i bra serier är karaktärer som visas upp som elakingar utan nått som hellst djup i deras karaktärer eller historia.

Sedan så tycker jag Claire är riktigt söt och hoppas att hon får överleva hela gravitditeten. Förresten minns inte riktigt hur det var i avsnittet då Sayid blev nedslagen, håller verkligen Lockes alibi? Kan annars inte se det som en omöjlighet att han är den som ville förstöra, tror han trivs ganska bra i den situation han befinner sig i just nu.
Han var även ganska snabb att rikta Sayids misstankar någon annanstanns smatidigt som han beväpnade honom. Fast troligtvis har han väll inget med det hela att göra men om hans alibi nu inte håller så kommer jag i alla fall inte utesluta honom.

Nä denna serie är riktigt bra, det enda som är lite synd är att de på senare tid inte har haft med så mycket mystiska/övernaturliga inslag då det var ganska stämningsfyllt när de hade små antydningar om sådant i nån gång då och då i de första avsnitten.

Spoiler 1.04:
Ja, Locke har ju verkligen anledning till att vilja stanna kvar på ön. Vad har han att åka tillbaka till egentligen? Han verkar trivas med vildmarken och allt det där, han får genomleva sin fantasivärld på riktigt efter det man fick veta i 1.04.

Jag har läst vissa teorier om att ön uppfyller folks rädslor/önskningar. Tänk om hela ön är en manifestation av Lockes önskningar?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Nea » lör nov 13, 2004 23:31

Tinder skrev:Spolier 1x08:
Förresten minns inte riktigt hur det var i avsnittet då Sayid blev nedslagen, håller verkligen Lockes alibi? Kan annars inte se det som en omöjlighet att han är den som ville förstöra, tror han trivs ganska bra i den situation han befinner sig i just nu.

Spoilers kommande avsnitt
Hmmm, minns det knappt själv, men jag tippar mer på den franska kvinnan som dyker upp i nästa (eller näst-nästa) avsnitt.

Tinder skrev:Han var även ganska snabb att rikta Sayids misstankar någon annanstanns smatidigt som han beväpnade honom. Fast troligtvis har han väll inget med det hela att göra men om hans alibi nu inte håller så kommer jag i alla fall inte utesluta honom.

Locke är ett mysterium. Jag har lekt lite med tanken på att hans namn är så pass likt Loki, som jag har för mig var någon slags gud av missämja och liknande upptåg i... nordiska mytologin?

Tinder skrev:Nä denna serie är riktigt bra, det enda som är lite synd är att de på senare tid inte har haft med så mycket mystiska/övernaturliga inslag då det var ganska stämningsfyllt när de hade små antydningar om sådant i nån gång då och då i de första avsnitten.

Tror säkert detta kommer att dyka upp snart igen (ingen spoiler, bara spekulation). Det verkar ha så pass stor betydelse för seriens storylines att det inte är något som kommer att försvinna i första taget, tror jag.

Mönsterstudenten Thomas skrev:Spoiler 1.04:
Ja, Locke har ju verkligen anledning till att vilja stanna kvar på ön. Vad har han att åka tillbaka till egentligen? Han verkar trivas med vildmarken och allt det där, han får genomleva sin fantasivärld på riktigt efter det man fick veta i 1.04.

Jag har läst vissa teorier om att ön uppfyller folks rädslor/önskningar. Tänk om hela ön är en manifestation av Lockes önskningar?

Spoilers1x01 - 1x02
Jag är själv väldigt inne på den här tanke/manifestationer teorin. Dock tror jag det ligger i det undermedvetna, annars skulle de nog ha hittat en båt eller liknande för att ta sig från ön. Bara en sån sak som en isjörn mitt ute på en tropisk ö? :eek: Hallå! :D Och pojken läste ju en serietidning med just en isbjörn stunden innan. Producenterna har också sagt att alla 'props' har någon betydelse och är där av en speciell anledning.
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav Tinder » sön nov 14, 2004 0:25

Nea skrev:
Tinder skrev:Han var även ganska snabb att rikta Sayids misstankar någon annanstanns smatidigt som han beväpnade honom. Fast troligtvis har han väll inget med det hela att göra men om hans alibi nu inte håller så kommer jag i alla fall inte utesluta honom.

Locke är ett mysterium. Jag har lekt lite med tanken på att hans namn är så pass likt Loki, som jag har för mig var någon slags gud av missämja och liknande upptåg i... nordiska mytologin?

Samma tanke har även slagit mig.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby

Inläggav micke_finland » sön nov 14, 2004 1:30

micke_finland skrev:Jag har för mig att jag läst någonstans att allt som sker har en "naturlig" förklaring. Inget sci-fi alltså. Jag minns att jag blev grymt besviken när jag läste det(före serien började), men det har ju fungerat väldigt bra hittills i alla fall.

Nu kommer jag ihåg var jag läste det. Det var på Sci-fi-channels avantgo-sida. Minns att jag läste det på mobilen. Jag är 99% säker på att det stod att serien kommer ha en hel del mystiska inslag, men att det kommer visa sig vara av relativt naturliga orsaker. Detta var dock för några månader sedan, så saker kan ju ha ändrats.
Användarvisningsbild
micke_finland
Minion

Inläggav Nea » tis nov 16, 2004 15:36

Snubblade över en intressant översättning när jag surfade runt på Buffistas.org (where else? :D ) som jag ville dela med mig av.

Spoilers 1x01 - 1x02

Det franska meddelandet på radion har översatts, något som jag har velat läsa sen jag först hörde det.

~"First, whether intentional or not, the message is clearly not the same message running on a loop. At one point, the woman says something that is not repeated at the end with Shannon's translation (below): " Il est dehors. Il est dehors et Brennan a pris les clés." [He/It is outside. He/It is outside and Brennan took the keys.] I'm not sure of the name but Brennan seems closest to what she says. It makes sense that there is at least one other person with her somewhere since she says clearly "help us" not "me." Also note that the pronoun she uses in "Il les a tués." and "Il est dehors." could mean "he" or "it."

BROADCAST Si qui que ce soit puisse entendre ceci…[If anyone can hear this…] SHANNON I'm alone now. BROADCAST Je vais essayer d'aller jusqu'au rocher noir… [I will try to go as far as the black rock.] SHANNON I'm on the island alone. BROADCAST Veuillez nous aider. [Please help us.] SHANNON Please someone come. BROADCAST Ils sont tous morts. [They are all dead.] SHANNON The others they're-- BROADCAST Ils sont morts. [They are dead.] SHANNON They're dead. BROADCAST Il les a tués. [He/It killed them.] SHANNON It killed them. BROADCAST Il les a tués tous. [He/It killed them all.] SHANNON It killed them all. BROADCAST Je vais essayer d'aller jusqu'au rocher noir… [I will try to go as far as the black rock…]Citat: megan walker

Jag är framförallt nyfiken på varför hon säger "it" och inte bestämt "he/she" och vilken slags betydelse den "svarta stenen" har. Hmmm.
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav gaspode » tis nov 16, 2004 15:51

Jag är framförallt nyfiken på varför hon säger "it" och inte bestämt "he/she"

Det är väl så att man säger på samma sätt om han och det på franska
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Nea » tis nov 16, 2004 15:54

gaspode skrev:
Jag är framförallt nyfiken på varför hon säger "it" och inte bestämt "he/she"

Det är väl så att man säger på samma sätt om han och det på franska

Ah, okej. Har inte läst franska så jag gissade på att de höll det vagt avsiktligt.
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav Illyria » tis nov 16, 2004 15:56

Det och han/hon är väl samma på franska ja och översättaren var inte så bra på franska?

Men det andra var ju intressant:
Undra vad den svarta stenen är? Något som kommer få betydelse?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Nea » tis nov 16, 2004 16:01

Illyria skrev:Men det andra var ju intressant:
Undra vad den svarta stenen är? Något som kommer få betydelse?

Ja mina tankar gick ju genast till:

Backgammonspelet som Locke filosoferade om och även till stenarna i grottan (Adam and Eve).
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav Illyria » tis nov 16, 2004 16:06

Känns som jag har glömt något:
Stenarna i grottan? Fanns det några stenar vid den döde de hittade? Kanske borde börja notera detaljerna lite mer :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Nea » tis nov 16, 2004 16:09

Illyria:

Jo, de hittade en svart och en vit sten i en liten läderpåse vid kropparna. Det var ännu ett litet :eek: - moment för min del. :D
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav gaspode » tis nov 16, 2004 16:21

Intressant att hon översatte så uppåt väggarna fel iaf.. :)
Och intressant att få veta mer..

Tror inte att den svarta stenen har något att göra med de svarta stenarna i läderpåsen, jag kan ingen franska, men rocher låter mer som att det skulle betyda klippa än sten för mig i det sammanhanget..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Illyria » tis nov 16, 2004 16:27

En tanke om nästa avsnitt 1x09:
Sayid har ju gett sig av på egen hand, kanske han kommer upptäcka något med en svart klippa? Något kommer ju säkert hända honom och jag hoppas avsnittet handlar om just honom.

Det där med en svart och en vit sten, även backgammon, har det inte att göra med ont vs gott och/eller en bra balans som ying yang?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Nea » tis nov 16, 2004 16:31

Illyria skrev:Det där med en svart och en vit sten, även backgammon, har det inte att göra med ont vs gott och/eller en bra balans som ying yang?

Jo, det är så jag tolkade det hela. Just det där att stenen är svart gjorde att det hela stod ut för mig.
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav AKS » tor nov 18, 2004 18:50

Jag har fått igång min nedladdning nu (tack vare caffeine, om det inte var för honom hade jag nog suttit och slitit mitt hår än idag). Det gör att jag nu sett de första åtta avsnitten av Lost. Eftersom jag sett alla avsnitten på två dagar och de är ganska lika (ej kritik) så har jag svårt att skilja på dem. Det enda jag vet är att det avsnitt jag tycker är bäst är The Moth. Mycket bra avsnitt.

Spoiler t.o.m. ep 8
Satt länge och tänkte på vilka produktionskostnader det måste innebära att spela in på stranden hela dagarna. Funderade på när de skulle hitta en grotta/bygga en hydda så att de kunde få in produktionen inomhus. Tycker att grottsetet är ganska bra.

Annars så är det ju en rent produktionsvärdesmässigt en fantastisk serie. Hittills har väl inget avsnitt direkt gjort mig helförtjust, men serien har hållit en konstant hög nivå sen avsnitt 1. Jag gillar den mycket.

Ska snart se Carnivale, men började med Veronica Mars igår. Om jag fick välja mellan Lost och VM skulle jag utan tvivel välja VM. Riktigt förtjusande serie med stort underhållningsvärde (har sett tre avsnitt). Men jag tycker att Lost är mycket bra också och skulle inte vilja vara utan den.
Senast redigerad av AKS sön nov 21, 2004 12:40, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Off » tor nov 18, 2004 19:36

1x09
Oj nu händer det saker på riktigt. Delenn hoppar in och gör gästspel(?) i ett David Fury-skrivet avsnitt. Ska bli intressant att se var de tar det här med sjukdomsinfon man fick från Saids bekantskap (vad hette hon egentligen?). Saids egna story var väl bra men den fångade mig inte som några av de tidigare men överlag är jag väldigt nöjd med sättet som serien utvecklas på ön.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav gaspode » tor nov 18, 2004 22:07

1.09:
Ja, Sayids flashbacks var nog tråkigast hittills. Danielle hette tjejen.. Synd att flashbacksen var tråkiga i ett annars helt okej avsnitt.
Inte så mycket action förutom med Sayid iofs. Hon bekräftade iaf det vi pratat om med översättningen av det franska meddelandet. Sen om det beror på att manusförfattarna ändrat sig och inte ville nämna the black rock så tidigt eller om tjejen som översatte var oduglig, det vet man ju inte.. :) Inget monster på ön alltså, men väl nån skum sjukdom och folk som viskar i skogen.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film