Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » lör maj 19, 2007 2:39

Blev Pan's Labyrinth nu såhär framåt natten också. Den tyckte jag lite mer om än Prestige.
Även om jag blev förvånad över hur pass liten del av tiden fantasi(om de nu var det)-sekvenserna tog upp. Nu var det väl 70% realistisk krigsskildring och 30% saga, att döma utifrån trailers och vad jag hade hört innan trodde jag det skulle vara fördelat ungefär tvärtom. "Förvånad" är inte det samma som "besviken" dock, även om jag hade velat uppleva mer av Ofelias egen värld.

Bra film. 4/5.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » lör maj 19, 2007 13:07

Secretary. Holy fuck. MAGGIE! 4,5 / 5

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav HippieSpellan » lör maj 19, 2007 13:32

pans labyrinth ja jag undrar vad hollywood kommer göra av den när de ska göra en remake, jag tror att de kommer göra mer saga och mindre krig, och även förstöra slutet med att göra så att det är den där tjommen som dödar elakingen nu var det länge sen jag såg så jag kommer inte ihåg namn..

the prestige så sa ju han... som jag inte kommer ihåg vad han heter, i en interjvu att publiken kommer tro att det är på ett sätt men vi kommer bli lurade allihopa. frågan är om vi har kommit på det eller om vi överanalyserat eller om vi inte fattat något alls.
Can evil be stopped in time for tea?
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav caffeineaddict » lör maj 19, 2007 13:58

(spoiler The Prestige) Fråga som jag kom på innan jag somnade i natt: Ifall Angier dränkte alla kopiorna och varje gång steg den "nya" Angier upp på balkongen, hur visste han att det var just denna gång som Borden skulle vara under scen? Varför dök inte en ny Angier upp på balkongen och avslutade tricket precis som vanligt utan att vara medveten om att det här var gången då Borden fanns under scen och kunde beskyllas för mordet? Kopieringen sker ju innan den Angier som drunknar föll ner i vattentanken.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav HippieSpellan » lör maj 19, 2007 14:04

jag förstår inte riktigt din fråga...
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav gaspode » lör maj 19, 2007 14:08

caffeineaddict skrev: (spoiler The Prestige) Fråga som jag kom på innan jag somnade i natt: Ifall Angier dränkte alla kopiorna och varje gång steg den "nya" Angier upp på balkongen, hur visste han att det var just denna gång som Borden skulle vara under scen? Varför dök inte en ny Angier upp på balkongen och avslutade tricket precis som vanligt utan att vara medveten om att det här var gången då Borden fanns under scen och kunde beskyllas för mordet? Kopieringen sker ju innan den Angier som drunknar föll ner i vattentanken.

Var det inte så att det var sista föreställningen?
Eller så såg han Borden när han var uppe på scen och kollade grejerna?

Ok, Varför sparade han alla döda kopior och skaffade en ny tank för varje föreställning, istället för att göra sig av med liken och återanvända tanken? borde inte tank-tillverkarna höja på ögonbrynen? :) Jag tyckte det var lite märkligt beteende.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav noike » lör maj 19, 2007 14:19

gaspode skrev:Ok, Varför sparade han alla döda kopior och skaffade en ny tank för varje föreställning, istället för att göra sig av med liken och återanvända tanken? borde inte tank-tillverkarna höja på ögonbrynen? :) Jag tyckte det var lite märkligt beteende.

Att göra sig av med ett lik så att det inte dyker upp efter ett tag är svårt, att göra det med hundra är lite knepigare. Minst efterjobb inblandat så här och jag tror att Angier helst av allt ville ha så lite som möjligt att göra med sina döda kroppar. Skulle han låta de blinda människorna förstöra och begrava kropparna?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » lör maj 19, 2007 14:24

gaspode skrev:
caffeineaddict skrev: (spoiler The Prestige) Fråga som jag kom på innan jag somnade i natt: Ifall Angier dränkte alla kopiorna och varje gång steg den "nya" Angier upp på balkongen, hur visste han att det var just denna gång som Borden skulle vara under scen? Varför dök inte en ny Angier upp på balkongen och avslutade tricket precis som vanligt utan att vara medveten om att det här var gången då Borden fanns under scen och kunde beskyllas för mordet? Kopieringen sker ju innan den Angier som drunknar föll ner i vattentanken.

Var det inte så att det var sista föreställningen?
Eller så såg han Borden när han var uppe på scen och kollade grejerna?

Måste nog ha varit det andra alternativet, men det är ändå lite småfusk. Även om det hade varit sista föreställningen hade han såklart velat avsluta den med att dyka upp på balkongen för att wowa publiken: the prestige.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav HippieSpellan » lör maj 19, 2007 15:26

prestige han dök väl upp på balkonen varje gång ändå. jag förstår inte vad ni pratar om=) och de gjorde väl tankarna själv.
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav RalfiParpa » lör maj 19, 2007 15:44

HippieSpellan skrev:the prestige så sa ju han... som jag inte kommer ihåg vad han heter, i en interjvu att publiken kommer tro att det är på ett sätt men vi kommer bli lurade allihopa. frågan är om vi har kommit på det eller om vi överanalyserat eller om vi inte fattat något alls.

Jag tog upp det här för några månader sedan i den här tråden. Om någon är intresserad kan de väl leta upp mitt gamla inlägg där jag länkar till IMDB. När det gäller den här teorin skakar noike på huvudet i misstro och jag har inte bestämt mig exakt hur det ligger till med filmen då jag inte ens har sett om den men i korthet så menar vissa att det riktiga tricket inte är det som avslöjas i slutet. Hela filmen är ett enda stort trolleritrick och i verkligheten fungerar inte maskinen. Titta på katterna och hattarna i slutet.

gaspode skrev:Jag är inte så säker som noike på att twisterna inte är tänkta att ha WOW-faktor. Det känns som att filmen är av typen som vill ha en twist som skall överraska.

Båda och kanske, beroende på hur man tolkar filmen? Jag är helt och hållet på noikes sida här.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav HippieSpellan » lör maj 19, 2007 15:46

RalfiParpa skrev:att det riktiga tricket inte är det som avslöjas i slutet. Hela filmen är ett enda stort trolleritrick och i verkligheten fungerar inte maskinen. Katterna och hattarna i slutet.

jo fast det kan vara tvärt om också. att ingen tror att den fungerar så därför fungerar den. eller så är det ett tredje alterntiv
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav RalfiParpa » lör maj 19, 2007 15:50

HippieSpellan skrev:
RalfiParpa skrev:att det riktiga tricket inte är det som avslöjas i slutet. Hela filmen är ett enda stort trolleritrick och i verkligheten fungerar inte maskinen. Katterna och hattarna i slutet.

jo fast det kan vara tvärt om också. att ingen tror att den fungerar så därför fungerar den. eller så är det ett tredje alterntiv

Ja, naturligtvis. Filmens mångtydighet får mig bara att gilla den mer. Christopher Nolans bästa film i mitt tycke, med viss konkurrens från Memento.

Filmens stora trick, om man vill tro på den här tolkningen, är att Nolan får oss att tro på magi och sålunda helt lurar publiken. Precis som ett riktigt trolleritrick.
Senast redigerad av RalfiParpa lör maj 19, 2007 15:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav HippieSpellan » lör maj 19, 2007 15:53

jag gillar den med för sådana saker. om man kollar på imdbs forum så får man se massor av teorier=D
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav RalfiParpa » lör maj 19, 2007 15:57

Vad snabb du är då. Dina inlägg är så hårda att jag tror att du trycker på skicka genom att ge tangentbordet en dansk skalle. Här har ni i alla fall. Spoilers för The Prestige förstås.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav HippieSpellan » lör maj 19, 2007 16:07

hm... jag tycker inte alls att mina inlägg är hårda, men om du känner så så ska jag försöka göra de mjukare... vet bara inte hur jag ska göra det som...
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav caffeineaddict » lör maj 19, 2007 16:31

HippieSpellan skrev:prestige han dök väl upp på balkonen varje gång ändå. jag förstår inte vad ni pratar om=) och de gjorde väl tankarna själv.

Menar du att han dök upp på balkongen samtidigt som Borden försökte slå sönder glaset och få ut den drunknande Angier? Man tycker att någon borde ha märkt och påpekat det isf, ifall Angier stod på balkongen och gjorde sin stora finish samtidigt som han enligt domstol och rapporter drunknade. Han drunknade såklart samtidigt varje gång, men den här gången fanns det ju vittnen till det.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » lör maj 19, 2007 16:34

Andra precis tokbra filmen för dagen. Mysterious Skin. Schablarns. Hur sjutton blev lillkillen från Tredje klotet från solen sin generations bästa skådespelare?
Senast redigerad av caffeineaddict lör maj 19, 2007 17:21, redigerad totalt 1 gång.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav HippieSpellan » lör maj 19, 2007 16:46

caffeineaddict skrev:
HippieSpellan skrev:prestige han dök väl upp på balkonen varje gång ändå. jag förstår inte vad ni pratar om=) och de gjorde väl tankarna själv.

Menar du att han dök upp på balkongen samtidigt som Borden försökte slå sönder glaset och få ut den drunknande Angier? Man tycker att någon borde ha märkt och påpekat det isf, ifall Angier stod på balkongen och gjorde sin stora finish samtidigt som han enligt domstol och rapporter drunknade. Han drunknade såklart samtidigt varje gång, men den här gången fanns det ju vittnen till det.

hm jag tror verkligen att jag inte förstår grejen... han dyker alltid varje föreställning upp på balkongen... är det hänglås delen som är the questionmark?=) jag känner mig lite dum som inte fattar vad ni pratar om=)
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav noike » lör maj 19, 2007 16:53

(spoiler the prestige) De menar att den teleporterade Angier borde dykt upp bakom publiken även vid sista föreställningen eftersom han inte har en aning om att Borden tagit sig backstage.

Vilket är en förståelig kritik på sitt sätt. Men Angier borde kunnat räkna ut att Borden skulle ta sig backstage på sista föreställningen -- sista chansen att förstå tricket, ett "trick" som driver Borden till vansinne eftersom han itne kan klura ut det i publiken.

Och även om Borden skulle släppa det och inte bry sig om det, vad bättre sätt att skapa en legend än genom att försvinna från scenen och aldrig ses igen?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav HippieSpellan » lör maj 19, 2007 17:12

noike skrev: (spoiler the prestige) De menar att den teleporterade Angier borde dykt upp bakom publiken även vid sista föreställningen eftersom han inte har en aning om att Borden tagit sig backstage.

Vilket är en förståelig kritik på sitt sätt. Men Angier borde kunnat räkna ut att Borden skulle ta sig backstage på sista föreställningen -- sista chansen att förstå tricket, ett "trick" som driver Borden till vansinne eftersom han itne kan klura ut det i publiken.

Och även om Borden skulle släppa det och inte bry sig om det, vad bättre sätt att skapa en legend än genom att försvinna från scenen och aldrig ses igen?

jag kom nog ihåg helt fel helt enkelt=)jag hade för mig han dyker upp på balkongen sista föreställningen med...
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav caffeineaddict » lör maj 19, 2007 17:17

HippieSpellan skrev:jag kom nog ihåg helt fel helt enkelt=)jag hade för mig han dyker upp på balkongen sista föreställningen med...

Nej, då hade ju alla förstått direkt att "han" inte var död. Han dök inte upp där, vilket sedan förklarades för publiken och allmänheten med att han hade drunknat i tanken. Vilket han gjorde alla gånger, men det visste normalt sett ingen utom "han själv" (eller den nya kopian).

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav HippieSpellan » lör maj 19, 2007 17:36

snacka om att jag hade glömt det totalt=D
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav adolvsson » lör maj 19, 2007 17:57

Memento vs The Prestige: Vet inte vilken jag tycker bäst om, älskade båda, men jag tycker tveklöst The Prestige är den bästa filmen.

Och jag som till vardags är skitdålig på att se twistar i förväg, hur utannonserade dom än är, såg ingenting i The Prestige komma.

caffeineaddict skrev:Secretary. Holy fuck. MAGGIE! 4,5 / 5

:lovebunny:

Jag tillhör den där minioriteten som tyckte om Katie Holmes i Batman Begins (även om hon försvann en hel del bredvid alla andra skådespelare av mycket starkare kaliber), men det faktum att Maggie ska ersätta henne i The Dark Knight får mig fortfarande sådär exhalterad att jag bara vill... göra något ytterst oanständigt. Maggie! Maggie! Maggie!

noike skrev: (spoiler the prestige) Men Angier borde kunnat räkna ut att Borden skulle ta sig backstage på sista föreställningen -- sista chansen att förstå tricket, ett "trick" som driver Borden till vansinne eftersom han itne kan klura ut det i publiken.

Jag har för mig att det, med den förklaringen, tas upp i filmen. Är mitt minne så fel ute?
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav AKS » lör maj 19, 2007 19:04

adolvsson skrev:Och jag som till vardags är skitdålig på att se twistar i förväg, hur utannonserade dom än är, såg ingenting i The Prestige komma.

Jag brukar vara jävligt duktig på det, men såg ingenting i början av filmen som fick mig att veta slutet.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » lör maj 19, 2007 21:27

Stranger Than Fiction

Jag gillade denna film rejält mycket. Den är riktigt charmig och trevlig och originell och vilket cast! Ju mer jag ser av Maggie Gyllenhaal, desto mer gillar jag henne. Sen Emma Thompson, Dustin Hoffman och Will Ferrell. Queen Latifah passar också bra i en mer nedtonad roll. Hon hade nog inte, i början av sin rapkarriär, kunnat tänka sig att hon skulle vara med i samma film som Dustin Hoffman. :)

Helmysig film detta. 8/10 eller 4/5
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » sön maj 20, 2007 1:30

Shortbus. Mysig feelgood-film. Me likey ordentligt.

Nominerar Star Spangled Banner-scenen som den bästa sexscenen någonsin på film. Sååå gulligt och roligt. :)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tob » sön maj 20, 2007 1:49

caffeineaddict skrev:Shortbus. Mysig feelgood-film. Me likey ordentligt.

Nominerar Star Spangled Banner-scenen som den bästa sexscenen någonsin på film. Sååå gulligt och roligt. :)

Jag har också sett på Shortbus idag. Feelgood film, nja, tycker filmen är rätt mörk och tragisk om människor som försöker hitta sig själva. Bra film, hade förmodligen blivit ännu bättre med nertonade sexscener, nu känns det mest som effektsökeri.

Seabiscuit idag också. Snark. Ointressant och väldigt standard.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » sön maj 20, 2007 2:00

Tob skrev:
caffeineaddict skrev:Shortbus. Mysig feelgood-film. Me likey ordentligt.

Jag har också sett på Shortbus idag. Feelgood film, nja, tycker filmen är rätt mörk och tragisk om människor som försöker hitta sig själva. Bra film, hade förmodligen blivit ännu bättre med nertonade sexscener, nu känns det mest som effektsökeri.

Tyckte tonen påminde lite om Little Miss Sunshine på det viset. Visst är flera av människorna ganska trasiga och det finns sorgliga ögonblick, men ändå får flera av scenerna mig att tro och hoppas att allt kommer sluta väl ändå. Det finns en glädje och närvaro i hur den skildrar många av förhållandena, även om människorna i de förhållandena inte alltid är glada. Dock tyckte jag Shortbus var en betydligt bättre film än LMS.

Sexscenerna tyckte jag fungerade alldeles utmärkt som de var eftersom de till skillnad från 99% av alla sexscener inte försökte "göra dem sexiga" med kameravinklar, klippning, musik o.s.v. (jämför t.ex. sexscenerna här med X antal sexscener i QaF US som jag isf tycker gör sig betydligt mer skyldiga till effektsökeri. Not that there's anything wrong with it.). Shortbus visar den där sidan av sex som så ofta glöms i filmiska skildringar: att sex inte alltid behöver vara varken grandiost och romantiskt, "sexigt och upphetsande" på samma vis som en reklamkampanj, eller för den delen våldsamt och motbjudande, utan att ibland är sex helt enkelt "bara" förbaskat skojigt.

Seabiscuit är det bara att hålla med om dock. Snark.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav HippieSpellan » sön maj 20, 2007 2:08

AKS skrev:Stranger Than Fiction

Jag gillade denna film rejält mycket. Den är riktigt charmig och trevlig och originell och vilket cast! Ju mer jag ser av Maggie Gyllenhaal, desto mer gillar jag henne. Sen Emma Thompson, Dustin Hoffman och Will Ferrell. Queen Latifah passar också bra i en mer nedtonad roll. Hon hade nog inte, i början av sin rapkarriär, kunnat tänka sig att hon skulle vara med i samma film som Dustin Hoffman. :)

Helmysig film detta. 8/10 eller 4/5

jag tycker det är eill farrels bästa instats som jag sett.
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav Tob » sön maj 20, 2007 2:31

Jag kan se liknelsen. Jag köper ditt resonemang också även om jag inte håller med helt.

Jo. Att sexscenerna är gjorda på ett orginellt och ärligt vis är befriande och att det används som ett berättarverktyg gör filmen mer eller mindre nyskapande. Men jag tycker man hade kunnat tonat ner det, lyft fram relationerna och karaktärernas "resa", och ändå behållt den känslan kring sexscenerna. För mig hade det gjort en bra film ännu bättre.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film