Doctor Who

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav madskellig » sön apr 01, 2007 23:31

Yay! Riktigt bra Gillar Martha hittils, hon känns som en bra karaktär och inte som en kopia av Rose. Doktorn är lika härlig som vanligt, många underbara ögonblick. Så väldigt stark säsongsöppning, och jag satt bara med ett fånigt leende hela avsnittet, så underbart att det är tillbaka :D
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav Tam » mån apr 02, 2007 20:07

3x01 var jättebra.
Att RTD-avsnitt skulle vara svaga ser jag nu som nåt av det förflutna efter Love & Monsters ("The Doctor? Doctor what?), avslutningsdubbeln (den långa stand off-dialogen mellan Dalek & Cyberman. Och resten.) och julavsnittet (Tardis i biljakt!).

Det är så fint att Doktorn ofta håller hand när han springer iväg från faror med vilken tjej han nu råkar ha i släptåg för tillfället. Take me by the hand and tell me you would take me anywhere...
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Jodokast » ons apr 04, 2007 10:42

har kollat ett par av avsnitten som sänts på SVT och måste säga att den känns lite skum. Scenografi och kostym verkar de ha snott från femte elementet och historierna i sig är rätt skruvade tänker speciellt på avsnittet där de bevakar jorden förintelse ifrån en rymdstation.
Jodokast
Minion

Inläggav noike » ons apr 04, 2007 13:06

Kopstym från Femte Elementet?! Jag kan inte komma ihåg att alla sprang runt i bisarra gummikläder i nya Dr Who.

Serien är en återupplivning på en ungdomsserie som gick 63-89. Ditt inlägg fick mig att tänka till lite om de rätt låga tittarsiffrorna. Problemet är nog inte att vi saknar Dr Who-traditionen de har i England, utan antagligen att vi faktiskt som helhet inte är vana vid fantastik över huvud taget.

Det är ju trots allt bara ett par år sedan det blev rumsrent kulturellt att läsa serier som vuxen och att Kubricks 2001 visst kunde vara Science Fictiontrots att den både är bra och inte innehåller action.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav HippieSpellan » ons apr 04, 2007 13:12

noike skrev:Kopstym från Femte Elementet?! Jag kan inte komma ihåg att alla sprang runt i bisarra gummikläder i nya Dr Who.

Serien är en återupplivning på en ungdomsserie som gick 63-89. Ditt inlägg fick mig att tänka till lite om de rätt låga tittarsiffrorna. Problemet är nog inte att vi saknar Dr Who-traditionen de har i England, utan antagligen att vi faktiskt som helhet inte är vana vid fantastik över huvud taget.

Det är ju trots allt bara ett par år sedan det blev rumsrent kulturellt att läsa serier som vuxen och att Kubricks 2001 visst kunde vara Science Fictiontrots att den både är bra och inte innehåller action.

mmm det var det jag försökte säga tidigare=) (babblet om helgonet)
Can evil be stopped in time for tea?
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav noike » ons apr 04, 2007 13:31

HippieSpellan skrev:mmm det var det jag försökte säga tidigare=) (babblet om helgonet)

Då tänker vi likadant, fast jag är lite segare.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Jodokast » ons apr 04, 2007 13:40

Visst har vi en annan kulturell bakgrund i Sverige.

Någon som sett orginalserien? Iden är ju jättebra men jag tycker den nya serien är för kitschig och osammanhållen. Kanske var en överdrift anklaga dem för att ha snott kostym och scenografi ifrån femte elementet men ibland har det kännts väldigt fjantigt.
Jodokast
Minion

Inläggav noike » ons apr 04, 2007 13:48

Som sagt: det är en ungdomsserie. I dess riktiga betydelse, och inte 16-19-åringar.

Och ja, jag har sett originalserien. Inte allt för det går inte längre, men mer än hälften i varje fall. Och fjantig kostym? Dude, du har inte sett monstren gjorda på gröna ut-och-invända badrumsmattor i Tom Baker-avsnitten "Full Circle". Fullständigt genialt.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » sön apr 08, 2007 0:50

3.02: Bra avsnitt, men inte ett av de bättre Who.

Tyckte att avsnittet tog alldeles för lång tid för att komma igång. Lyckligtvis är alla scener med doktorn och Martha suveräna så de gjorde att jag klarade av de tråkiga häxscenerna.

Sista kvarten funkar dock riktigt bra tycker jag. Gillade HP/JK Rowling-referenserna, särskilt som ju sjunde boken kommer ut om några månader (yay för det).

Wow! Doktorn fick se lång ut i en scen där då han stod nära häxan. jepp, blev lite till mig av den scenen... :D (Häxan måste dock ha varit väldigt kort känns det som.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav madskellig » sön apr 08, 2007 12:54

Jag tyckte det var riktigt underhållande (spoiler 3x02) HP referenserna var roliga, fangirl som man är, Expelliarmus i slutet fick mig att skratta högt!

Fortsatt bra dynamik mellan Doktorn och Martha, jag gillar henne mer och mer. Jag tyckte Häxorna var riktigt underhållande bad guys, och Shakespeare var också rätt härlig. "57 Academics Just Punched the Air" :D
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav noike » lör apr 14, 2007 23:42

3.3

Öppningen gav mig Buckaroo Banzai-vibbar. Bra så. Bra film.

När han pratade om Gallifrey var riktigt bra gjort. Sedan helomvändningen till annat, typsikt nummer tio. Han har verkligen vissa mentala problem.

En arg Doktor, ingenting jag vill råka ut för.
Hemskt ställe för övrigt. Vilka jävla "motorvägar". Snyggt Indinana Jones-ögonblick när han hoppade ner mellan vagnarna

"You are not alone." Timelords!
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » sön apr 15, 2007 18:43

3.03: Riktigt bra avsnitt tycker jag. Föredrar detta framför förra veckans.

Ouch! Jag ska aldrig mer klaga då jag får vänta vid rött ljus länge. 23 år toppar ju det lätt... :)

Så är det timelords på gång? Har det varit med andra timelords tidigare i serien?

Stackars Martha, så kär (tycks det), men så... utan chans.

Jag måste få säga att jag verkligen "vant mig" vid nummer 10. Om det skulle bli en säsong till, men en doktor 11 så skulle det kännas extremt konstigt.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » sön apr 15, 2007 18:46

AKS skrev:3.03:Så är det timelords på gång? Har det varit med andra timelords tidigare i serien?

Jadå. Dels har vi the Master som var återkommande skurk, och sedan har vi haft hela arcar på Gallifrey. Fast vi har inte fått se någon i den nya serien vad jag vet.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » sön apr 15, 2007 19:03

Och Gallifrey är doktorns hemplanet? Men om han är den siste timelorden har då arcarna utspelat sig i dåtid, s.a.s.? Och den där the Master... var det efter att han dog som doktorn blev den siste nu levande timelorden?

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » sön apr 15, 2007 19:18

AKS skrev:Och Gallifrey är doktorns hemplanet? Men om han är den siste timelorden har då arcarna utspelat sig i dåtid, s.a.s.? Och den där the Master... var det efter att han dog som doktorn blev den siste nu levande timelorden?

Nejdå, det var i realtid. Gallifray och tidskriget med the Daleks skedde mellan gamla och nystarten. Så bara Doktor #9 och #10 har varit den siste -- enligt hans vetskap.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » sön apr 15, 2007 19:24

Ah! Tack för svaret. Det har jag aldrig vetat!

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » sön apr 15, 2007 19:29

3x03
Ja, det är var också skitbra. Det är kul att se den här nivån på Russels manus bli normen nu. Jag är förresten kär i David Tennant.

Kul detalj att the Macra varit med en gång tidigare i serien, i en arc som avslutades för ganska exakt 40 år och två veckor sedan. Avsnitten tillhör numera dom förlorade och chansen att få se igen är liten, men det är väldigt nördigt underhållande att se deras återkomst här på detta sättet.

AKS skrev:Och den där the Master... var det efter att han dog som doktorn blev den siste nu levande timelorden?

Jag vill också lägga mig i lite, bara lite.
Sista gången vi såg the Master var i långfilmen (enda gången vi fått se den åttonde doktorn), där han spelades av Eric Roberts. När han dog då (vilket absolut inte är ett hinder för återkomst) fanns Gallifrey och övriga Time Lords fortfarande kvar.

Noikes användande av Time Lords som plural är det inte säkert jag håller med om. Det kan vara så att det bara handlar om en, the Master. Å andra sidan kanske inte. Det finns lite ledtrådad som tyder på att han kommer tillbaka i den här säsongen. Å andra sidan vore det inte första gången Team RTD luras.

Ja, herrejäklar, säsong 3 ser ut att bli ruskigt tajt och spännande.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav AKS » sön apr 15, 2007 19:33

adolvsson skrev:Jag är förresten kär i David Tennant.

He's mine!!! Sitter och Youtubar honom nu. Han är välkommen till lärarrummet på min skola när som helst.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » sön apr 15, 2007 19:34

adolvsson skrev:3x03Noikes användande av Time Lords som plural är det inte säkert jag håller med om. Det kan vara så att det bara handlar om en, the Master. Å andra sidan kanske inte.

Doktorn + en till = plural. Men nej, jag tror fortfarande att några andra har flytt undan förstörelsen. De är luriga och det skulle inte vara första gången de skitit i att berätta något för Doktorn.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » sön apr 15, 2007 19:42

noike skrev:Doktorn + en till = plural. Men nej, jag tror fortfarande att några andra har flytt undan förstörelsen. De är luriga och det skulle inte vara första gången de skitit i att berätta något för Doktorn.

Intressant matematik. Okej. Och okej, sant.

Sedan finns det naturligtvis andra lösningar att ta tillbaka resten av doktorns ras, vadmed tidsresande och allt, men just nu? Om jag får spekulera, tror jag det dröjer länge innan vi får se fler Time Lords utöver doktorn och Master. Russel har gjort lite för stor grej av doktorns ensamhet, och kan utnjytta det för storymässig och känslomässig effekt ett bra tag till. Tror jag.

Och kastar man om bokstäverna i Mister Saxon kan man få Master no. Six. Påpekade någon i en annan tråd. Sedan om det är långsökt ledtråd eller lurigt lekande från Team RTD, är ju en annan femma.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav adolvsson » sön apr 15, 2007 19:43

AKS skrev:He's mine!!!

Åh, du kan vara lugn, fröken. Det vore inte första gången jag *djup suck* är dömd att älska på avstånd...

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Peak » sön apr 15, 2007 19:46

3x03:

För er som är intresserade av Macra Terror så finns det en rekonstruktion på youtube i (tror jag) 12 delar. Sök efter "Macra Terror" i sökrutan bara.

Söta kattungar som kan säga Ma-Ma.. :D
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion

Inläggav Illyria » sön apr 15, 2007 19:47

Såg om s1-2 innan de nya avsnitten och (spoiler finalen s2) ibland stör jag mig rejält på saker som att allt och alla som gjort tidsresor skulle sugas in i nowhereland, men Tardisen bryr sig ingen om att kolla och sen är den bara kvar och helt opåverkad. Allt behöver inte vara realistiskt, men just en sån sak är lite väl korkad. Sen är det väldigt tråkigt att vi bara fick en säsong med Christopher Ecclestone, inte för jag har något emot David Tennant alls, men det fanns mycket mer att ta där.

(spoiler 3.01) Jag var skeptisk inför den nya companion, mycket för jag har något emot när skådespelare återanvänds i andra roller i samma serie, och det gillar jag fortfarande inte med Martha, men det är en långt bättre karaktär än väntat. Plus till att hon inte är helt bortkommen utan kan ta hand om sig själv och tänka.

Annars ett bra avsnitt och en bra start på säsongen.

(spoiler 3.02) Det hade klart kunnat göras ännu mer av det här avsnittet, men överlag var det riktigt bra, kul med HP-referenser, speciellt expelliarmus! :D

3.03 tycker jag inte var lika bra som de två tidigare, men väldigt intressant utveckling ändå. Mysteriet med bilköerna var inte så intressant, upplösningen med att det inte var något hemskt system utan för att rädda dem gjorde det något lite bättre, men inte så mycket. Själva utvecklingen med möjligen fler timelords är ju dock väldigt intressant, hade dock förväntat mig något ännu större att vara hemligheten han skulle få veta av Boe. Fast vi får väl se, det kanske händer något explosionsartat snart/under säsongen.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » sön apr 15, 2007 19:48

Å andra sidan är jag inte helt säker på att the Master räknas som en Time Lord längre om vi ska vara riktigt petiga. Han lämnade dem för att vara ond och förstöra universum. Och sättet Boh-ansiktet sa "you're not alone" kändes inte som en varning -- vilket det hade varit om han hade syftat på the Master.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sfinx » sön apr 15, 2007 19:53

Jag har tittat via SVT och följer den lite ofrivilligt, och fastnar alltid mer än jag tänkt innan avsnittet är slut. Även jag är lite efter och bara ligger på första säsongen så vill jag också spoilermarkera.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav Tam » tis apr 17, 2007 20:36

3x03 var ett av de av de allra bästa avsnitten.

Jag grät nån tår. Bra musik också.

RTD har ju sin queer-teori som han kör med. Och gott så. Men ser han inte lite väl lätt på tidelag? Sjukt.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav adolvsson » tis apr 17, 2007 21:04

Tam skrev:Men ser han inte lite väl lätt på tidelag? Sjukt.

Hey, don't knock it 'til you've tried it!

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav AKS » tis apr 17, 2007 22:35

Varför är Doctor Who-boxarna så dyra?!?!

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav madskellig » tis apr 17, 2007 22:39

AKS skrev:Varför är Doctor Who-boxarna så dyra?!?!

Vaddå, 600+ kr för 13 avsnitt är väl helt acceptabelt? ;)

Men någon gång ska jag ha råd!

För övrigt gillade jag 3x03, men förra avsnittet är fortfarande favoriten denna säsong.

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav Illyria » tis apr 17, 2007 22:42

BBC är som HBO i det avseendet, helt sjuka priser.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film