Lost

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav eynosh » sön feb 06, 2005 14:16

Spoilermarkering = Markera och läsa, även om man inte sett avsnittet.

Jag har kollat tom avsnitt 8, får bli några på kvällen också, tänkte fråga när dom sänds i usa, har ju snart kollat alla 14 avsnitt som jag har hittat...
Någon?
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav caffeineaddict » sön feb 06, 2005 14:23

Ripparna dyker upp på torsdagar, det har varit paus i två veckor men det kommer ett nytt avsnitt nu på torsdag, och sedan varje torsdag i några veckor framöver.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav RalfiParpa » tis feb 08, 2005 20:09

Nu är jag imponerad.

1x13
Incest! Nåja, nästan i alla fall. Ett av de svagare avsnittet.

1x14
Det här är otvivelaktigt ett av mina favoritavsnitt. Go go David Fury!
Michael och Walts bakgrundsberättelse tillförde nästan ingenting (förutom det där om att Walt ska vara "speciell") men jag har inte blivit så berörd av de obligatoriska återblickarna sedan 1x04. Det visar bara att man inte behöver bankrån eller mirakel för att skapa intressanta karaktärer. Ett uppriktigt och fint avsnitt.

Walt
Jag gillar att serien är så luddig och tvetydig i sin förklaring av det övernaturliga. Visst kan det vara Walt som skapar/drar till sig björnarna men även om det aldrig förklaras närmare är jag helt nöjd med serien.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav eynosh » tis feb 08, 2005 20:50

Måste faktiskt säga att efter att ha sett allt så är jag mkt imponerad. Det blir lite långtråkigt ibland pga av återblickarna, men det får man bita i och det ju faktiskt lite bakgrundsfakta.

För att lägga till något i diskussionen om ön;
Visst, lillkillen är speciell, men borde inte isbjörnarna och det andra övernaturliga (boone räddar systern, Locke kan gå) bero på Ethan mer än på lillkillen? Jag skulle vilja komma ihåg att locke har skådat denna "best" som rycker upp träden från sina rötter när han fick tag i sitt första vildsvin, hur mkt vet han?

Mer om locke:
Någon nämnde att Roussuea och locke var två kända filosofer. Om jag inte tar fel stod Locke för att människan är en tom bok och lär sig av sina erfarenheter i livet (likt Gulliver i "Gullivers resor). Rousseau stod däremot för att människan är god innerst inne och besitter vissa kunskaper automatiskt. Rätta mig gärna om jag har fel, litteraturhistorie-lektionerna var inte dom man var mest aktiv på.
Detta skulle kunna förklara Lockes agerande i serien, men inte Rousseaus, har ni ngn aning?
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav caffeineaddict » tor feb 10, 2005 11:48

1.15. Utmärkt avsnitt. Ett av de allra bästa.

Claire och Charlie är nog den pågående historia som jag bryr mig mest om. Dom Monaghan var jävligt bra i det här avsnittet. Synd att de hoppar på en sådan gammal trogen klyscha som "amnesi" dock, men förhoppningsvis ordnar det sig snart.

Andra saker som jag gillade skarpt: THE OFFICE-REFERENS! :D Hur sur jag blev först när jag insåg att Jack hellre gav en pistol till Sawyer, än till Kate, och hur glad jag blev sen när Sawyer insåg precis hur korkat det var och gav henne det femte vapnet. Jack-Ethan-fighten i regnet var riktigt härligt gjord, det kändes brutalt utan att saker egentligen visades som överdrivet brutala. Det hade något med ljudet att göra, och även med hur Jack fortsatte ge Ethan käftsmällar trots att han redan uppenbarligen hade vunnit. Killen som spelar Ethan är för övrigt precis tokäcklig på rätt sätt, jag gillade honom väldigt mycket som skurk. Synd att han är borta.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tinder » tor feb 10, 2005 12:51

1.15
Visst håller med det var ett riktigt bra avsnitt men det fanns en sak jag irriterade mig enormt på. Att Charlie sköt Ethan, alltså inte att Ethan dog och inte att det var Charlie som döda honom det kan jag acceptera men sättet de gjorde det på gillade jag inte alls. Direkt Jack tappade sin pistol satt jag och mumlade högre och högre för mig själv att nu måste någon plocka upp den snart annars kommer de att få ångra det. Ju längre tiden gick utan att någon brydde sig om den pistolen desto säkrare blev jag att något liknande detta skulle hända. Så tråkigt att manusförfattarna tog denna vägen, att de lät oss tro att de hade fast Ethan och att man kanske skulle få några frågor svarade bara för att ha Charlie instövlande och råka plocka upp det vapen som ingen annan ids bry sig om och skjuta Ethan 1000 (ok kanske inte tusen men nog många gånger för att vara slöseri av ovärderlig ammo) gånger i bröstkorgen så han helt säkert skulle vara död. Allt detta för att manusförfattarna ska slippa börja avslöjja saker för tidigt i serien. Ok den orsaken kan jag köpa men kunde de inte löst det annorlunda då, kunde inte Ethan bli skjuten i självförsvar eller för att förhindra hans flykt eller nått annat än på detta sättet. Fick samma känsla här som jag fick i slutet av Veronica Mars 1x09. Ville ju ha lite svar på gåtan som var Ethan.
Sedan håller jag med Perkulatorpojken om Clairs minnesförlust, fast förstår samtidigt manusförfattarna. De vill inte avslöjja för mycket redan och det kan vara klurigt att lösa det om Clair ska vara tillbaka med de andra, synd bara att de inte kom på nått annat sätt än att kasta in en st minnesförlust (som troligtvis lämpligt nog kommer att försvinna i precis rätt läge för serien/säsongen). Fast förutom de sakerna var avsnittet riktigt bra, ser fram emot fortsättningen.

Veronica Mars 1x09
När Veronica, efter att i hela avsnittet försökt ta reda på vem hennes pappa egentligen är, i slutscenen beslutar sig att förstöra papprena olästa. Man känner sig lurad, så nära att få svar på saker man är nyfiken på men för att i sista sekunden när allt är klart få lösningen bortryckt från en framför ens näsa. Vill de inte att tittarna ska få veta än så fladdra inte med lösningen framför näsan på dem och lura en inte att tro att man ska få svaren. Blir ju bara frustrerad då :)
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby

Inläggav Illyria » tor feb 10, 2005 16:26

caffeineaddict skrev:1.15. Utmärkt avsnitt. Ett av de allra bästa.
Claire och Charlie är nog den pågående historia som jag bryr mig mest om.

Vet inte om jag skulle kalla det ett av de allra bästa men det var ett bra avsnitt, I liked it a lot:
och det är mycket Charlie-Clarie-relationen som gör det tycker jag, även om minnesförlusten känns lite hmm.

Avsnittet var ju mycket uppbyggnad mot slutet och fighten med Ethan och det finns säkert de som kommer klaga på att det är segt och inget händer men vid det här laget borde väl alla vara med på hur Lost berättas.
Ethan - de var ju tvugna att göra något åt honom, att sitta vakt varje kväll sådär hade inte fungerat. Fighten i regnet och sen när Charlie skjuter honom var snyggt gjort plus en väldigt stark scen, speciellt när Charlie sköt honom. Och med all rätt tycker jag. Ethan hade säkert inte avslöjat något ändå...

Minus till Jack som gav Sawyer ett vapen istället för Kate, plus till Sawyer som gav Kate ett vapen.

Kan verkligen Jin ingen engelska alls? Börjar misstänka att han kanske kan det, och vet att han fru kan det också... något är det ivarjefall.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Yog-Sothoth » tor feb 10, 2005 16:41

1.15:
Jag blev rätt besviken på det här avsnittet faktiskt. Inte för att det var dåligt, men för att författarna avsiktligt segade till handlingen i ett avsnitt till. Detta gjordes på två sätt:

1. Ha en återblick på en person som man redan har fått reda bakgrunden till. Vad sades egentligen i dessa återblickar? Att nån tjej inte sa att han kunde ta hand om någon, och därför vill han ta hand om Claire? Det här tyckte jag var den mest intetsägande återblicken, möjligvis förutom Sayids.

Dessutom kunde de ju ha haft den återblick vi alla vill se, nämligen Hurleys. Nej, jag är övertygad om att detta är Losts version av "monster of the week"-avsnitten i Buffy, dvs utfyllnad.

2. Ethan blev skjuten. Det var längesen jag blev så förbannad på en karaktär i ett avsnitt som på Charlie i detta fall!!!

Jag tyckte dock att avsnittet var väldigt bra, Monaghan är en grymt bra skådespelare, och det var sorgligt att se att han hade reducerats till en tjuv efter sina storhetsdagar. Det utvecklande förhållandet mellan honom och Claire är trevligt också, jag ser fram emot mer av det.

Från arc-synpunkt ser jag det som ren "stalling" dock.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Illyria » tor feb 10, 2005 16:46

As I predicted. Några fler? ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tinder » tor feb 10, 2005 17:13

1x15
Yoggo, right there with you på 2an. Men som sagt det är så Lost fungerar och jag kan acceptera det, de behövde göra nått med Ethan precis som Illyria sa men jag tyckte de valde fel väg att lösa det.
Att återblicken handlade om Charlie störde mig inte så mycket, visst det var mest utfyllnad och det hade kanske varit intressantare att se om någon annan men allt behöver inte vara arc handling för mig. Finns ju otaliga fler serier som har mycket mycket mindre arc utveckling per avsnitt än lost ändå har.
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby

Inläggav Off » tor feb 10, 2005 18:05

1x15 bra men:

Jag spolade igenom nästan alla scener som inte var på ön. Detta har börjat bli lite av en vana när jag ser på lost. Det tråkiga är att jag tror att vi kommer få fortsätta se tillbakablickarna för utan dom kan serieskaparna inte få fram 45 minuter utan att avslöja för mycket för snabbt på ön. Dagens avsnitt var väl till och med lite kort. Runt 40 minuter?

Om själva avsnittet då.
Håller med er andra om att man blev väldigt irriterad när Ethan blev skjuten. En klar utdragning av storyn. Annars var det härligt att det börjar hända mer och mer på ön. Nu är det dags att få reda på vad som gömmer sig i marken också.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav LWes » tor feb 10, 2005 18:37

Det var rätt åt Ethan att han dog, han förtjänade riktigt mycket!
Om han hade levt och dom hade fångat honom hade han säkert bara rymt och dödat några till.
Jag tycker att det var bra att Jack gav pistolen till Sawyer. Hur tråkigt hade det inte varit om han gav den till Kate, hon är ju tråkigare än Duncan.
Jag tror att Jin förstår en del engelska eftersom han verkar vara en ganska smart man och bara av att se på tv o.s.v. lär man sig ganska mycket men jag tror inte att han kan prata engelska.
Jag tycker att den här serien är lätt bättre än alla andra serier som går nu.
Fast jag förstod inte Charlie's flashbacks. Jag förstod knappt något av vad hans kompis sa till honom på sluddrig brittiska och jag förstod inte vad dom menade att man skulle få ut från att se det.
Mina favoriter i Lost är: Sawyer, Sayid, Locke, Boone, Charlie, Claire, Jin, Hurley, Jack och Walt.

spoiler längre fram i säsongen
Någon kimmer att dö. Jag hoppas att det är: Kate eller Sun eller Shannon. För dom är så tråkiga. Fast Sun gillar jag om man får se mer om henne och Jin.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav AKS » tor feb 10, 2005 18:46

1.15 var ett okej avsnitt inte mer. Bättre än avsnitten i svackan helt klart, men sämre än de senaste två avsnitten och tre-fyra andra avsnitt. Slough-kommentaren dock... my, my... det var nog det roligaste jag hört i serien. Skrattade rakt ut.

Sayid är helt klart min favoritkaraktär. Blir glad bara jag får se en glimt av honom. Hatade att skaparna ännu en gång lurade oss på konfekten à la det patetiska flygplanet i Kateavsnittet. När ska vi få veta om den leksaken förresten? För varje avsnitt bli det fler och fler frågor och jag blir mer och mer less. *Nåt* kan de väl förklara?! Och Kate är verkligen tråkig. Hon förtjänar epitetet Tråk- mer än Duncan i VM. Fast jag tyckte ändå att det var konstigt att Sawyer fick pistolen i stället för henne.
Senast redigerad av AKS tor feb 10, 2005 23:17, redigerad totalt 1 gång.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Yog-Sothoth » tor feb 10, 2005 19:11

LWes skrev:jag förstod inte vad dom menade att man skulle få ut från att se det.

Exakt vad menar du?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav LWes » tor feb 10, 2005 19:22

Yog-Sothoth skrev:
LWes skrev:jag förstod inte vad dom menade att man skulle få ut från att se det.

Exakt vad menar du?

Jag menade: "Vad fick man veta av flashbacksen som man kan ha användning av?"
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Yog-Sothoth » tor feb 10, 2005 19:32

LWes skrev:
Yog-Sothoth skrev:

Exakt vad menar du?

Jag menade: "Vad fick man veta av flashbacksen som man kan ha användning av?"

*dunkar sig i pannan* Nu fattar jag ju... ja, det var så jag tyckte också. Kändes ganska utfyllnadsmässigt.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav eynosh » tor feb 10, 2005 22:44

Jodå, ett ok avsnitt, men inte mer. Som Smallville-avsnitten ibland brukar kallas, "Freak of the week". Konstigt att man itne fick se ngn scen med luckan som Boone och Locke hittade, ngt kunde dom ha avslöjat, eller det **** flygplanet som Kate har.
Sammanfattningsvis kan man ju säga att det var lite för många klicheer i avsnittet. Charlie dödar Ethan, Sawyer får pistolen och självklart lyckas dom itne överlista Ethan första kvällen :S

off;
Avsnittet var ca en minut - 1,5 sekunder kortare än dom andra veckorna, så farligt är det väl ändå inte?
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav qarlsson » tor feb 10, 2005 23:26

1x15 var bitvis bra och bitvis en besvikelse efter dessa 3 veckors utdragna väntan.. Ganska frustrerande att vi kommer få se ytterligare ett break mellan 2'a mars och 20'e april (!) om man ska tro TVtome.

Jag sällar mig till mycket av vad både AKS och Yogi tar upp. Dels att veckans flashback inte gav så mycket, förutom att påvisa att Monaghan faktiskt gjorde en duktig skådespelarprestation (och det lilla fragmentet av scen som motiverade hela "ta hand om"-biten mot Claire) och dels att det uppstår på tok för mycket frågor i kombination med på tok för lite payoff-scener. Så fort det handlar om ön så är jag på helspänn och gillar det skarpt men tillbakablickarnas inklipp drar ner både tempo och spänning allt för ofta. Som Yogi sa - Stalling. Jag är orolig för att Lost kommer ta onödigt lång tid på sig att berätta vad som faktiskt är intressant, vad som driver en att titta - ö-relationerna samt mysterierna, inte relationer från det förgångna.

Det jag skulle vilja se nu är att dom tar sina lata arslen, svänger ihop en rejäl matsäck och ger sig ut på en fieldtrip för att utforska ön istället för att sitta och remanice'a hela dagarna.. Ta serien upp ur startgroparna och utnyttja ön som karaktär till fullo..
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav RalfiParpa » fre feb 11, 2005 0:01

Charlie och kopieringsmaskinen!
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav eynosh » fre feb 11, 2005 12:33

Hmm, AKS; vad menar du med Slough-kommentaren?
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav AKS » fre feb 11, 2005 12:37

Eynosh:
Charlies tjej säger nåt om att hennes pappa "is going to buy a paper company in Slough" (parafras). Kontoret i komediserien The Office är just ett paper company i Slough. :D
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav eynosh » fre feb 11, 2005 12:44

O_o 4 minuter tills jag fick svar :P

Nu när man vet bakgrunden så måste man hålla med att det är ltie kul =)
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Tob » fre feb 11, 2005 16:04

Spoiler Ep15

Trots att Charlie är en av mina favoritkaraktärer så var jag måttligt road av hans flashbacks. Men annars gillade jag verkligen alla hans scener på ön. Charlie/Clare scenerna var bra. Blev dock aningen besviken över att hon fortfarande var gravid. Hade gärna sett att Ethan hade tagit hand om barnet. Blev också besviken över att hon inte hade något minne kvar, kändes som en väldigt simpel lösning av författarna att dra ut på allting ytterligare. Även om jag gillar scenen då just Charlie skjuter Ethan så gillar jag inte att dem gjorde så, avsnittet känns nästan lite meningslöst med tanke på att Ethan karaktären är död nu och likaså mystiken kring honom (mycket av den iaf).

Är faktiskt inte alls nöjd med avsnittet, även om det är enskilda scener som håller avsnittet upp någerlunda. Simpla och klyshiga lösningar för att dra ut på allting, dessutom en ovanligt intesägande flashback.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Yog-Sothoth » fre feb 11, 2005 18:20

Kom just att tänka på en sak. Tänk om inte Ethan är död...[/spoiler]
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Bender » fre feb 11, 2005 18:56

Yog-Sothoth skrev:Kom just att tänka på en sak. Tänk om inte Ethan är död...

Eller att det finns flera av "honom" nu saknas det hot på ön förutom "monstret" med T-rexvibbar
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Illyria » fre feb 11, 2005 19:11

Bender skrev:Eller att det finns flera av "honom" nu saknas det hot på ön förutom "monstret" med T-rexvibbar

Det gör det väl inte:De där rösterna som franska kvinnan hör, den franska kvinnan, hennes son Alex, var Ethan ensam? Claires barn? Och monstret osv.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav LWes » fre feb 11, 2005 19:35

Illyria skrev:
Bender skrev:Eller att det finns flera av "honom" nu saknas det hot på ön förutom "monstret" med T-rexvibbar

Det gör det väl inte:De där rösterna som franska kvinnan hör, den franska kvinnan, hennes son Alex, var Ethan ensam? Claires barn? Och monstret osv.

Ja, det har ju redan sagts att det finns fler på ön, så Ethan's kompisar kommer säkert dyka upp förr eller senare.
Sen verkar det finnas fler isbjörnar också, och dom är farliga om man inte bär pistol.
Så det finns väl en hel del saker som hotar dom.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav gaspode » fre feb 11, 2005 20:49

Jag tyckte inte att det här var något av de bättre avsnitten.
Den första gången jag tyckt att flashbacksen var riktigt trista. Visst var Monaghan mycket bra, men det räcker inte när de lägger kanske 10 minuter på att tjejen ska få säga "You'll never take care of anyone". Den repliken kändes dessutom rätt så framtvingad...

Att Ethan skulle dö där var ju ingen överraskning precis, jag förväntade mig att Charlie skulle ha följt efter dem...

Tycker att grejen med att Jack hellre gav Sawyer en pistol än Kate var en av de grejer som var bra med avsnittet. Det gör att Jack och Kate glider ifrån varandra, och det gav Sawyer en chans att vara good guy.

I övrigt var det trevligt att Jin och Sun fick lite screen time, det kan inte vara enkelt för Jin om han inte kan nån engelska, och det kommer bli spännande när väl Sun blir tvungen att visa att hon pratar engelska..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav monkeyboy » lör feb 12, 2005 21:11

Lite lustigt med förtydligandet av Oasisreferenserna
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav Illyria » tor feb 17, 2005 8:57

monkeyboy skrev:Lite lustigt med förtydligandet av Oasisreferenserna

De är ju lysande och skrattretande samtidigt :)

1x16 Outlaws:Intressant med "I never" och jag visste någon av dem skulle säga "I never killed someone" och det kom ju. Flashbacksen med Sawyer förklarar mycket av hans humör och uppförande också, att den han dödat inte var Sawyer...
Passande att Locke kliver in i deras läger och sen berättar en historia... vad är det med Locke och hur han vet allt om.... allt. Hans leende är creepy också.

Ska vi anta att Sawyer heter James på riktigt? Och han träffar Jacks pappa i en bar i Sidney! Vart är vi på väg? Det verkar finnas en hel del länkar mellan folk nu och alla hamnade på ön and I like it! Hoppas det kommer mer sånt snart, vi fick ju inte se hur Sawyer blev arresterad och hur han hamnde samtidigt på polisstationen som Boone... undra om de ens hinner med det denna säsongen?

Trevligt att få se lite hur båtbyggandet har gått också, även om det bara var några sekunder.

Sawyer: "Stick 'em up!" :)

Det var ett bra avsnitt fast jag hade gärna sett lite mer från ön och resten av folket också.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film