Tru Calling

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav HeY » tis maj 17, 2005 23:08

Illyria skrev:2x06, har äntligen sett seriefinalen nu: Och den var en besvikelse, okej att den inte är gjord som varken säsongs- eller serieavslutning men det var inget bra avsnitt heller. Oh well, det var ju ingen höjdarserie ändå, men det hade ändå varit trevligt med ett något bättre "slut".

Så du gillade den inte så mycket? Hmm, hoppas jag kommer att gilla den iaf! ;)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Illyria » tis maj 17, 2005 23:34

Om du gillar serien allmänt så tror jag nog att s2 och slutet kan tyckas vara bra men jag är inget större fan av serien, den blev aldrig riktigt bra, för mycket upprepningar, för lite arc osv.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav eponinethen » tor maj 19, 2005 10:37

Mm, det var en rätt okej idé men det räcker inte för en längre TV serie. Efter att ha åkt tillbaka i tiden och räddat människor ett antal gånger så blir det upprepningar och rätt så likadant, det är rätt oundvikligt. Eliza var ju bra men jag tycker ärligt inte att det fanns så många spännande karaktärer heller... (Btw, jag har inte sett hela serien, men iaf.)
Senast redigerad av eponinethen tor maj 19, 2005 10:38, redigerad totalt 1 gång.
"If I speak more clearly, if I make more sense..."

epo's blog
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion

Inläggav latarmig » fre maj 27, 2005 1:48

Tru Calling är verkligen en irriterande serie. Efter att ha sett de första nio avsnitten av första säsongen är jag mest av allt uppgiven. Själva tanken med att återuppleva dagen är mycket bra. Den är inte på något sätt ett genombrott på idéernas område eftersom alla någon gång önskat sig den möjligheten, men icke desto mindre (eller kanske snarare, just därför) har den stor potential. Möjligheterna verkar i det närmaste oändliga, men de som skapat serien verkar sitta fast i tankemässig tvångströja och varje avsnitt sker efter samma mall, med bara små varationer.

Det jag önskade mig efter att ha sett de första avsnitten har heller inte infriats. Trus familj är fortfarande på det hela taget främlingar för tittarna och inte är det bättre med hennes arbetskamrater. Det allra mest underliga är att man inte tagit vara på möjligheten att införliva några av de karaktärer hon räddat och gett dem en stadig roll. Eftersom man redan vet så mycket om dem efter att hon varit sysselsatt med att rädda dem under ett helt avsnitt så skulle en sådan operation varit lätt. De behöver inte ens veta vad hon gjort. Man kan till exempel göra så att Tru återkommer till personer hon räddat och ber dem om hjälp, kanske kan hon bli vän (eller ännu hellre, fruktansvärd ovän) med någon eller några. Istället harvar vi runt med samma anonyma familj medan Tru räddar främlingar.

Handlingen i 1x09.
Att Tru med tiden kommer att rädda alla de stadiga karaktärerna är en självklarhet, det finns knappast större fantasirikedom än så hos manusskaparna. Att hon idag räddade sin chef kom därmed inte som någon överraskning.

Det verkar konstigt nog dessutom som om tanken att Tru återupplever sin dag inte är det centrala för manusförfattarna. Istället koncentreras varje avsnitt på svårigheterna att närma sig människor man är helt främmande inför: Hur ska Tru kunna få en främling att lita på henne? Hur ska hon på begränsad tid få reda på någonting om människor som hon före idag inte haft någon kontakt med eller kunskap om? Svaren som ges är uppfinningsrikedom och naturvetenskap (medicin). Det här temat håller för några avsnitt, men det är inte en lika bra idé som möjligheten att återuppleva sin dag.

Serien bygger någonstans fortfarande på en bra idé (även om den inte är i förgrunden) så jag kommer att fortsätta se den ett tag till, men den har halkat rätt långt ner på prioritetsskalan. Nu har den blivit något jag tittar på lite flyktigt medan jag sysslar med annat.
Senast redigerad av latarmig fre maj 27, 2005 11:04, redigerad totalt 1 gång.
latarmig
Big Bad

Inläggav AKS » fre maj 27, 2005 7:10

Jag har inte sett de senaste tre-fyra avsnitten. Jag planerar alltid, varje torsdag, att spela in avsnitten, men jag glömmer det alltid och jag bryr mig inte så mycket om det heller. Tru Calling tycks vara nedlagd för min del. Eller så hoppar jag på nästa torsdag. Jag tycks ju inte ha missat nåt...
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Rombat » fre jun 03, 2005 23:01

Såg på TVTome.com att Tru Calling ska läggas ner (eller redan är nedlagt, lite otydligt där).

Nu får man bara hoppas på Joss är sugen på den där spin-offen...

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Illyria » fre jun 03, 2005 23:09

Det är inte speciellt otydligt om Tru är nerlagt eller ej, vet inte hur du tolkar canceled, men den är stendöd (sedan i höstas). Personligen vill jag inte se någon Faith-spinoff heller, jag tror inte den skulle fungera.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

faith spinoff

Inläggav Jodokast » fre jun 10, 2005 1:01

Tror det står på Imdb.com att Eliza tackade nej till en Faithspinoff för att istället göra Tru Calling. Ett modigt val av henne för hon ville inte fastna i Faithkaraktären.

Tveksamt om det kan bli en spinoff nu vet inte heller om det är rätt. Vore bättre med en historisk serie som kanske följer olika slayers genom tiderna eller Spike. Det vore nått!
Jodokast
Minion

Inläggav HeY » fre jun 10, 2005 19:31

Jag tycker däremot att Tru Calling riktigt bra. Visst kan det vara lite utav samma tema i avsnitten men jag tycker ändå att de är så pass olika. Serien är jättebra tycker jag och jag har precis beställt den från discshop! :D

"I like your thinking!"

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Re: faith spinoff

Inläggav Chosen » mån jun 20, 2005 17:26

Jodokast skrev:Tror det står på Imdb.com att Eliza tackade nej till en Faithspinoff för att istället göra Tru Calling. Ett modigt val av henne för hon ville inte fastna i Faithkaraktären.

Tveksamt om det kan bli en spinoff nu vet inte heller om det är rätt. Vore bättre med en historisk serie som kanske följer olika slayers genom tiderna eller Spike. Det vore nått!

En Faith spinoff skulle inte vara fel i detta skede =) hmm historisk serie som följer alla slayers.. ett bra koncept.. men hur ska den vara uppbyggd?

Hey har du beställt alla 26 avnsitt?
Användarvisningsbild
Chosen
Minion

Inläggav HeY » tis jun 21, 2005 12:58

Chosen skrev:Hey har du beställt alla 26 avnsitt?

Ja, den boxen där alla 26 avsnitt är med :)

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav The Buffster » tis jun 21, 2005 14:35

Ja, jag vet inte riktigt. Hade ganska höga förväntningar på Tru Calling men dom har hitills inte infriats alls. Det har blivit en såndär serie som jag följer för att den är hyfsad underhållning (läs rätt tråkig) men som jag inte älskar, och då är jag ändå en sån person som pratar smått lyrisk om många tv-serier. Har bara sett dom avsnitt som har gått hitills på TV4 och serien har knappast blivit bättre med tiden, den känns väldigt upprepande. Men i och med att jag vet att Jason Priestley ska vara med senare så har jag väl lite hopp att serien ska bli bättre. Inte för att jag är något mega stort fan men det känns på nåt sätt roligt att se honom i en tv serie igen... fast mina förväntingar är nog för höga igen och jag antar att Tru Calling aldrig kommer bli mer än en medelmåttig serie som jag kommer att ha glömmt rätt snabbt.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav HeY » tis jun 21, 2005 14:46

The Buffster skrev:Ja, jag vet inte riktigt. Hade ganska höga förväntningar på Tru Calling men dom har hitills inte infriats alls. Det har blivit en såndär serie som jag följer för att den är hyfsad underhållning (läs rätt tråkig) men som jag inte älskar, och då är jag ändå en sån person som pratar smått lyrisk om många tv-serier. Har bara sett dom avsnitt som har gått hitills på TV4 och serien har knappast blivit bättre med tiden, den känns väldigt upprepande. Men i och med att jag vet att Jason Priestley ska vara med senare så har jag väl lite hopp att serien ska bli bättre. Inte för att jag är något mega stort fan men det känns på nåt sätt roligt att se honom i en tv serie igen... fast mina förväntingar är nog för höga igen och jag antar att Tru Calling aldrig kommer bli mer än en medelmåttig serie som jag kommer att ha glömmt rätt snabbt.

Jo, jag tror också den kommer att bli bättre när han kommer med. Men jag tycker ändå att serien är hyffsad nu, inte världen bästa serie men den är ganska bra ändå!

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav The Buffster » tis jun 21, 2005 14:51

Ja alltså jag fortsätter ju att titta så nåt har den väl... men som sagt, vi
får hoppas att det blir bättre. Men jag tror aldrig att den kan bli så bra
som t. ex Buffy, Angel eller någont annan helt underbar serie.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Chosen » tis jun 21, 2005 14:52

HeY skrev:

Woho! =D
Användarvisningsbild
Chosen
Minion

Inläggav Tob » tis jun 21, 2005 14:59

The Buffster skrev:Ja alltså jag fortsätter ju att titta så nåt har den väl... men som sagt, vi
får hoppas att det blir bättre. Men jag tror aldrig att den kan bli så bra
som t. ex Buffy, Angel eller någont annan helt underbar serie.

Övergripande spoiler hela serien
Jason Pristleys karaktär tillför ju serien en helt ny dimension och allt blir betydligt intressantare, begriper inte varför man inte introducerade honom tidigare i serien.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav HeY » tis jun 21, 2005 15:02

Chosen skrev:
HeY skrev:

Woho! =D

Hehee :)

Övergripande spoiler hela serien
Jason Pristleys tillför ju serien en helt ny dimension och allt blir betydligt intressantare, begriper inte varför man inte introducerade honom tidigare i serien.

Okej, jo många serier gör ju dock det misstaget. De förbättrar serien men då är det försent, man måste tänka på det tidigare när man märker att serien tappar tittare!

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav The Buffster » tis jun 21, 2005 15:03

Tob skrev:Jason Pristleys karaktär tillför ju serien en helt ny dimension och allt blir betydligt intressantare, begriper inte varför man inte introducerade honom tidigare i serien.

Då gör jag alltså helt rätt i att sätta allt mitt hopp till Jason?

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Slayers

Inläggav Jodokast » ons jun 22, 2005 7:18

Till Chosen:

Kanske fel tråd att diskutera byffyspinoffs men eftersom det kom upp så.
Det finns novellsamlingar skrivna som handlar om slayers genom tiderna. Man kunde lägga upp det så att man följer en historisk slayer i varje avsnitt eller kanske flera. Jag tycker att fokuset fortfarande skulle kunna ligga en hel del på vardagslivet som att en slayer på victorianska tiden kan bli bortgift med någon hon inte ens känner osv. Dvs tonårsproblem som är aktuella för den tiden.

En annan intressant detalj är ju att man i serien skulle kunna slänga in vampyrer och demoner som även varit med i BVTS och Angel. Jag skulle definitivt följa en sådan serie.
Jodokast
Minion

Re: Slayers

Inläggav HeY » fre jul 01, 2005 23:50

Jodokast skrev:Till Chosen:

Kanske fel tråd att diskutera byffyspinoffs men eftersom det kom upp så.
Det finns novellsamlingar skrivna som handlar om slayers genom tiderna. Man kunde lägga upp det så att man följer en historisk slayer i varje avsnitt eller kanske flera. Jag tycker att fokuset fortfarande skulle kunna ligga en hel del på vardagslivet som att en slayer på victorianska tiden kan bli bortgift med någon hon inte ens känner osv. Dvs tonårsproblem som är aktuella för den tiden.

En annan intressant detalj är ju att man i serien skulle kunna slänga in vampyrer och demoner som även varit med i BVTS och Angel. Jag skulle definitivt följa en sådan serie.

Jo det skulle vara intressant. Även Darla, Angel, Dru och Spike skulle ju kunna vara med (de är ju så gamla). Och The Master!

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav The Buffster » lör jul 02, 2005 1:26

I avsnittet som gick på fyran i går var Jason med för första gången. Jag
trodde att den lilla flickan i mig som älskade Belverly Hills och var
hopplöst förälskad i Brandon var borta sen länge. Men inte helt borta
visade det sig, för ja nog pirrade det lite i mig när jag fick se honom. Tru
Calling har gått från att vara nåt jag ser bara för att till något som jag
faktiskt tycker om att se. Jason! :D

Spoilermärker för säkerhets skull...

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav onlyyou » tor jul 07, 2005 22:44

Om det är någon som är intresserad så kan man läsa om de planerade arcerna för s2 av Tru Calling i manusförfattaren Doris Egans blog:
http://www.livejournal.com/users/tightropegirl/

Tycker det var ganska intressant läsning, hon verkar vettig... Illa att vi inte får se idéerna i färdigt format på tv bara.
onlyyou
Demon Fodder

Inläggav vampiredoll » tor jul 14, 2005 23:03

Jag blev så irriterad när jag såg Tru Calling, vet inte vilket avsnitt men det gick på fyran 14/7.´Att jag måste sitta och störa mig på små saker som repliker. Men det kändes bara så taget ur OMWF.
Spoiler S6:
"Har du något namn?"
"Jag har många"

Översatte till svenska, hoppas det är okej och att folk förstår vart jag menar.
Det känns så taget..
Någon som håller med?
Efter lång tid som totalt inaktiv medlem så har jag nu kommit tillbaka ^^
Användarvisningsbild
vampiredoll
Minion

Inläggav HeY » fre jul 15, 2005 15:54

vampiredoll skrev:Jag blev så irriterad när jag såg Tru Calling, vet inte vilket avsnitt men det gick på fyran 14/7.´Att jag måste sitta och störa mig på små saker som repliker. Men det kändes bara så taget ur OMWF.
Spoiler S6:
"Har du något namn?"
"Jag har många"

Översatte till svenska, hoppas det är okej och att folk förstår vart jag menar.
Det känns så taget..
Någon som håller med?

Jag stör mig inte så mycket på det, självklart så kan repliker likna andra serier ibland (inte bara i TC utan i alla serier), men så blir det ju. Det finns tusentals serier i världen, självklart kan repliker krocka. Vad jag hade stört mig på var om handlingen krockar med varandra men om repliker är den samma eller liknar en annan serie så brukar jag inte ens tänka på det. De hade varit en sak om t.ex Tru sa "That puts marzipan in your pie plat bingo!"
Då hade jag hajjat till!

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav AKS » tor jul 28, 2005 0:35

Har sett avsnitt 1.14 och 1.17 (första avsnitten sen kanske 1.6) och tycker att Jason Priestleys karaktär är bra och ger serien lite välbehövlig... omph, eller hur man ska säga.

Fattar dock inte vem han är, men det antar jag att man får reda på. En annan sak jag inte fattar är varför han såg till att det gick sämre för Trus brorsa då han skulle träffa flickvännens storasyster. Första dan brydde han sig inte och det gick jättebra för Trus brorsa. Andra dan ser han till att det tar slut mellan dem. Uppenbarligen kan han också återuppleva de dagar Tru återupplever (eller nåt åt det hållet). Men varför detta? Är han kär i Trus brorsa? Kan inte se att det har nåt att göra med Tru eller hennes förmåga.

Tyvärr missar jag nästa veckas avsnitt (jag ska bort och prioriterar naturligtvis den fantastiska dokumentärserien Dödsfallet i videospelaren). Det hade varit intressant att se fortsättningen nu.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav The Buffster » tor jul 28, 2005 1:50

AKS skrev:Det hade varit intressant att se fortsättningen nu.

Jag håller helt med dig, det var först i och med att Jason Priestleys
karaktär introducerades som Tru Calling faktiskt blev lite spännande. Ska
bli kul att se hur det utvecklas.

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Chosen » tor jul 28, 2005 13:01

Det är synd att hans karaktär inte kom in tidigare under säsongen.
Men det är ju deras fel att serien floppade, en stor del av säsongen är ju som att se på samma avsnitt om och om igen.
Användarvisningsbild
Chosen
Minion

Inläggav Illyria » tor jul 28, 2005 14:10

Chosen skrev:en stor del av säsongen är ju som att se på samma avsnitt om och om igen.

Hela serien är så egentligen så, hade velat se mer av arcen än alla RotW (eller vad kom vi fram till att det skulle kallas?).
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Chosen » tor jul 28, 2005 14:41

me dont remember =p hehe
Men asså det jag kommer att komma ihåg från serien är ju ändå springandet i piloten *asg*
haha!!
Sen förra avsnittet så skaffade hon en bil *fniss*
Användarvisningsbild
Chosen
Minion

Inläggav eynosh » tor jul 28, 2005 15:09

Chosen skrev:me dont remember =p hehe
Men asså det jag kommer att komma ihåg från serien är ju ändå springandet i piloten *asg*
haha!!
Sen förra avsnittet så skaffade hon en bil *fniss*

Har "Lunaromvandlaren" använts i inlägget ovan?
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film