av latarmig » fre maj 27, 2005 1:48
Tru Calling är verkligen en irriterande serie. Efter att ha sett de första nio avsnitten av första säsongen är jag mest av allt uppgiven. Själva tanken med att återuppleva dagen är mycket bra. Den är inte på något sätt ett genombrott på idéernas område eftersom alla någon gång önskat sig den möjligheten, men icke desto mindre (eller kanske snarare, just därför) har den stor potential. Möjligheterna verkar i det närmaste oändliga, men de som skapat serien verkar sitta fast i tankemässig tvångströja och varje avsnitt sker efter samma mall, med bara små varationer.
Det jag önskade mig efter att ha sett de första avsnitten har heller inte infriats. Trus familj är fortfarande på det hela taget främlingar för tittarna och inte är det bättre med hennes arbetskamrater. Det allra mest underliga är att man inte tagit vara på möjligheten att införliva några av de karaktärer hon räddat och gett dem en stadig roll. Eftersom man redan vet så mycket om dem efter att hon varit sysselsatt med att rädda dem under ett helt avsnitt så skulle en sådan operation varit lätt. De behöver inte ens veta vad hon gjort. Man kan till exempel göra så att Tru återkommer till personer hon räddat och ber dem om hjälp, kanske kan hon bli vän (eller ännu hellre, fruktansvärd ovän) med någon eller några. Istället harvar vi runt med samma anonyma familj medan Tru räddar främlingar.
Handlingen i 1x09.
Att Tru med tiden kommer att rädda alla de stadiga karaktärerna är en självklarhet, det finns knappast större fantasirikedom än så hos manusskaparna. Att hon idag räddade sin chef kom därmed inte som någon överraskning.
Det verkar konstigt nog dessutom som om tanken att Tru återupplever sin dag inte är det centrala för manusförfattarna. Istället koncentreras varje avsnitt på svårigheterna att närma sig människor man är helt främmande inför: Hur ska Tru kunna få en främling att lita på henne? Hur ska hon på begränsad tid få reda på någonting om människor som hon före idag inte haft någon kontakt med eller kunskap om? Svaren som ges är uppfinningsrikedom och naturvetenskap (medicin). Det här temat håller för några avsnitt, men det är inte en lika bra idé som möjligheten att återuppleva sin dag.
Serien bygger någonstans fortfarande på en bra idé (även om den inte är i förgrunden) så jag kommer att fortsätta se den ett tag till, men den har halkat rätt långt ner på prioritetsskalan. Nu har den blivit något jag tittar på lite flyktigt medan jag sysslar med annat.
Senast redigerad av
latarmig fre maj 27, 2005 11:04, redigerad totalt 1 gång.