AKS skrev:De 2007- och 2008-piloter jag sett hittills rankas som följer:
1. The Sarah Connor Chronicles
2. Chuck
3. Reaper
4. Pushing Daisies
5. Moonlight (långt efter de andra kvalitetsmässigt)

Har varit förkyld senaste veckan så hunnit se några piloter själv och tänkte ranka dem också:
1:
Journeyman - Mest lovande av de mer seriösa drama/action serierna. Påminner i upplägget lite om filmen butterfly effect. Huvudrollsinnehavaren får blackouts och vaknar upp i dåtid nu och då. Piloten antyder att de kommer att lyckas bra med detta i alla fall. Bara sett piloten men den var riktigt bra och tror detta kan bli en intressant drama serie att följa så länge man inte använder Case of the week upplägget för mycket.
2:
Gossip Girl - Den bästa ungdomsserieöppningen på länge. Ok kommer nog inte vinna nå djupare poänger men av de två avsnitt som gått så tror jag att jag kommer säkert uppskatta den mer än vad jag gjort av bla. One tree hill och O.C mot slutet. Ingen Friday Nights Light men en mer tunn och ytligare tonårsserie som kan vara kul att följa. Samtidigt kännsden mer realistisk och mindre såpaktig än just OTH och O.C. På ett sätt får den mig att tänka på O.Cs första säsong.
3:
Pushing Daisies - Väldigt osäker på serien efter första avsnittet, får mig att tänka på Tim Burtons Big Fish samt serier som Wonderfalls och Dead Like Me vilket gör med automatik gör att jag älskar den men samtidigt så uppfyllde inte första avsnittet riktigt allt jag hoppades på. Måste se fler avsnitt för att se riktigt var den hamnar men den har möjlighet att bli lika bra som Wonderfalls samtidigt som den snabbt kan sjunka i underhållningsvärde beroende på var de tar serien.
4:
The Sarah Connor Chronicles - Väldigt positivt överraskad, hade fått för mig att den skulle vara väldigt väldigt b-aktig, vilket den som tur var inte var. Gillar skådespelarna väldigt mycket förutom han som de valde som bad guy i piloten, inge fel egentligen med honom men han spelade allt för mycket över här vilket fick b-känslor hos mig i alla fall, tillsammans med vissa tveksamma effekter. Osäkert hur de ska kommer lyckas hålla upp kvalitén i serien men så länge de håller sig från allt för dåliga effekter och allt för krystade handlingar så kan den nog bli intressant. Sedan har jag hört ryktas om att de skiter i Terminator 3 filmen vilket om det är sant gör att de kan utveckla handlingen i nya intressanta riktingar vilket för mig i alla fall låter kul.
5:
Reaper - Kul serie, kändes ibland lite jönsig. Men älskar dock valet till skådis när de castade Satan. Så länge den är mer kul än jönsig så kan detta helt klart bli en underhållande serie att följa när man vill slöslappa framför TVn
6:
Life - Är lite allergisk mot polisserier som inte har nån särskild tvist som gör att de sticker ut (Pga det har det tagit mig tills nyss att upptäcka the Wire trots lovord från forumet). Life kan vara intressant att följa, gillar skådisen de valt till huvudrollen och han gör rollen bra här. Men lite osäker fortfarande på serien, misstänker att denna serie kan jämföras lite med House på så sätt att båda serierna håller upp intresset mest tack vare sin huvudroll (IMHO). Men till skillnad från House är inte Charlie Crews ironisk, synisk och allmänt jobbig utan han har pågrund av sin fängelsetillvaro fått andra personlighetsdrag. Kommer nog ge serien några avsnitt till förutom piloten för att se ifall den är nog intressant att följa men piloten var helt ok i alla. Fast faller serien in i det gamla polisträsket så tappar de nog mig som tittare.
7:
Chuck - Ganska ok pilot. Lite jönsig och fick mig att tänka lite på Jake 2.0 utan superkrafterna. Misstänker att piloten var roligare att se än resten av serien pga att jag misstänkter att den snart kommer bli ganska repetiv Case of the week baserad samtidigt som de kommer hålla den på ganska oseriös nivå. Fast kommer nog se några avsnitt till för att se om de överraskar mig, den kan ju med lite tur ena bli roligare eller seriösare eller tom få ihop en kombination av de båda som gör den intressantare. Sedan kan jag inte lämna Adam Baldwin efter bara ett avsnitt.
8:
Bionic Woman - Tveksam, kändes inte så intressant. Krystat upplägg och superkraftsupplägget börjar bli lite uttjatat just nu. Men de klara sig igenom piloten ganska ok ändå, inte några större missar vilket gör att jag ger det en chans till, sedan gillade jag att återse Katee Sackhoff. Fast som sagt serien måste verkligen visa framfötterna i närmsta avsnitten för att få mig att fastna då kombinationen av tråkigt upplägg och uttjatade superkrafter börjar göra mig mätt på sådana serier just nu.
9:
The Big Bang Theory - Såg denna pilot ihop att hitta en kul lättsam 22minuters komediserie som man kan se till maten eller innan man ska sova för att få lättsam kul underhållning som passar vid de tillfällena. Men jag gick inte alls ihop med serien. Nördarna kändes för nördiga, grann tjejen kändes väll lite mer normal man pga det allt för arketypiska upplägget funkade det inte alls för mig. Skämt som bara går ut på att bara visa hur nördiga killarna är och hur de skiljer sig mot "inneflickan" blev tjatigt redan innan man insåg upplägget. Ok skulle man orka sig igenom 3-5avsnitt kanske man skulle vänja sig och börja uppskatta saker i serien men varför när det redan finns så många andra serien som man kan ägna sina få extra lediga timmar åt.
Slutligen måste jag igen passa på att tipsa om de sommarserier som jag börjat se i sommar och som jag tycker hållt måttet
Greek - college/tonårsserie med hjärta och som lyckas lyfta upp och berätta på ett kul sätt det som så många andra collegefilmer försökt förut. Tack vare serieupplägget så blir inte karaktärerna kariaktyrer utan man sitter avsnitt efter avsnitt och väntar på sin dos av öldoftande fraternity/sorority berättelse. Vet ni av er att ni gillar collegefilmer så är detta nått för er, men utöver det så ger väll inte serien nått men den underhållning för stunden den ger räcker för mig i alla fall.
Burn Notice - Bra serie helt enkelt. Inte helt 100% drama seriös samtidigt som den är långt från en humor serie. Fått mig ibland att tänka på Veronica Mars tack vare det privat deckar liknande upplägget men samtidigt är serien långt ifrån samma serie. En serie om coola karaktärer, man undviker ploj och håller serien ganska seriös samtidigt som man driver avsnitten framåt med humor utan att göra det jönsigt.