Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Eatthemeat » fre maj 18, 2007 0:07

lovylovylovylovy!!!! loooove! yeeey!! Sunshiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiine! Vilken rulle! Satt och krampade så mycket av spänning att mitt knä nästan blev permanent låst i sittande position!!! Lite americano dravel här och där men det gjorde inget...SUNSHINE!!!
- We no longer say yes, we say affirmative.
- Yes, affirmative.

I'm not cryin'. It's just been raining... on my face.
Användarvisningsbild
Eatthemeat
Scooby

Inläggav noike » fre maj 18, 2007 1:16

Zodiac. Kort version: still Finchers bitch. Robert Downey Jr borde få ett eget pris uppkallat efter sig. The Downeys. Utan utdelningstvång och den skulle bara ges till kvalitativa saker. Motsatsen till Oscarn alltså.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » fre maj 18, 2007 1:17

Å ja, Zodiac. Hoppas jag hinner den på måndag.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » fre maj 18, 2007 1:21

Zodiac
Kort version? Skitbra. Och den längre lyder ungefär såhär;

Det var några år sedan Fincher gjorde en film nu, så man visste väl inte riktigt vars förväntningarna skulle läggas. Besvikelse var uppenbarligen ingen risk. Zodiac borde verkligen, verkligen inte fungera. Baserat på sanna händelser, så vi vet hur den måste sluta. Den är lång. Den har ingen klassisk uppbyggnad, vare sig vad gäller akter eller karaktärarcer. Eller storyarc, egentligen. Den är 2 timmar och 40 minuter, men känns knappt som hälften. Hur tusan hänger det här ihop?

Jämfört med David Finchers övriga filmer är den väldigt nedtonad, hans stil finns där ständigt närvarande, bara inte alls lika tydligt som de tidigare. Valet av skådspelare har varit oväntat stark, ensemblen saknar helt den svaga länken. Den är intresant, spännande och även om jag förstår varför dom som inte gillade den inte gillade den, kan jag inte starkt nog rekommendera Zodiac. Inte en film för den som väntar sig en ny Se7en eller Fight Club, defintivt en film för folk som älskar film. Som kan film. Den där sista biten, vilka filmen är för, det snodde jag av noike. Förlåt.

Om man ska jämföra, vilket jag tänker göra, är det här i mina ögon Finchers tredje bästa film. Efter Fight Club och Se7en, strax före The Game, med potential att ta sig högre upp efter DVD-köp och omitt.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Tam » fre maj 18, 2007 6:41

Den där Zodiac verkar ju bra. Får väl se den.

Apropå Robert Downey Jr såg jag A Scanner Darkly häromdagen. Bra film.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav caffeineaddict » fre maj 18, 2007 7:37

A Scanner Darkly tänkte jag se som morgonfilm efter nya Scrubs.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav adolvsson » fre maj 18, 2007 8:15

Åh, A Scanner Darkly. Zodiac. Sunshine.... JAG ÄLSKAR FILM!

:lovebunny:

detta kärleksutbrott till filmmediet sponsras av nyligen tittade på för bra filmer
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav HippieSpellan » fre maj 18, 2007 11:42

hm... seriously, läste rombat downey jr
Can evil be stopped in time for tea?
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav Rombat » fre maj 18, 2007 11:44

Hmmm... :D :lovebunny:

Vänta lite... Han ska spela Tony Stark/Iron Man...

SMUTSIG NUUUUU!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav caffeineaddict » fre maj 18, 2007 23:35

För mig var The Prestige faktiskt lite av en besvikelse. Det är väldigt snyggt, och långt ifrån en dålig film. Men karaktärerna var ganska oengagerande och jag såg de flesta vändningarna komma en bra bit ifrån. Och den som jag inte hade gissat mig till blev mer av en ögonrullning än en "dra efter andan"-upplevelse.

Medan han onekligen är en skicklig filmskapare så har Chris Nolan IMHO inte närmat sig att toppa Memento på senare år. 3,5 / 5.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » fre maj 18, 2007 23:46

Jag såg vändningarna bara som bländverk och inte tänkta som "woooooow!". Det är alldeles för många ledtrådar tidigt för att det ska vara en genuin överraskning för publiken, det är mer till för karaktärerna i filmen.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav HippieSpellan » fre maj 18, 2007 23:49

allt är beroende på hur man går in för att se filmen eller serien. går man in med prettoglasögonen eller upplevelseglasögonen...=) jag slutade vara så där "det där fattade jag för en timme sen" för några år sen och det gjorde film och serietittandet så mkt roligare.
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav Tam » fre maj 18, 2007 23:49

caffeineaddict skrev:Memento

Gillar inte Memento. Batman Begins var väl rätt bra dock. The Prestige har jag inte sätt.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav caffeineaddict » fre maj 18, 2007 23:52

Spellan: Jag har nog inte olika glasögon på det viset. Jag har mina prettoupplevelseglasögon. :D I vissa filmer fungerar engagemang och twister, och jag satt inte precis och koncentrerade mig på att "luska ut" vändningarna i Prestige i förväg, det kom bara av sig självt. Som noike säger var de alldeles för välannonserade, och mer till för karaktärerna. Men eftersom karaktärerna inte riktigt fångade mig så låg väl bristen för mig där istället. Memento har fortfarande en av de snyggaste sluttwisterna för så väl karaktär som överraskning som jag har sett, så jag väntade mig väl lite mycket av Nolan kanske.

Tam: Men! :D Går du omkring i alla trådar och dissar mina favoriter idag? Det är väl också underhållning på sitt sätt. :P
Senast redigerad av caffeineaddict fre maj 18, 2007 23:53, redigerad totalt 1 gång.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » fre maj 18, 2007 23:53

HippieSpellan skrev:jag slutade vara så där "det där fattade jag för en timme sen" för några år sen och det gjorde film och serietittandet så mkt roligare.

Exakt. Skulle inte få ut mycket av film alls om jag tyckte sådant var viktigt.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav HippieSpellan » fre maj 18, 2007 23:55

jag tror du har det utan att tänka caf=)

tror man koncentrerar sig för mkt när man ser på saker och ting... skönare att go with the flow=)
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav caffeineaddict » fre maj 18, 2007 23:56

noike skrev:
HippieSpellan skrev:jag slutade vara så där "det där fattade jag för en timme sen" för några år sen och det gjorde film och serietittandet så mkt roligare.

Exakt. Skulle inte få ut mycket av film alls om jag tyckte sådant var viktigt.

Just Prestige utmanar en ju dock verkligen på det genom att öppna med statementet att "Are you watching closely?" och bygga upp introt med att det ska vara en film i mångt och mycket baserad på överraskningar och tricks, både tematiskt och berättarmässigt, och sen är inte tricksen särskilt överraskande. Den skjuter sig själv lite i foten där, även om jag inte hade gått in med så höga förväntningar. Men, för tredje gången, hade karaktärerna engagerat mig mer hade jag brytt mig mindre om sånt onekligen.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » fre maj 18, 2007 23:59

Verkligen? Jag tyckte handlingsmässigt så var Memenoto tämligen ordinär. Snygg, välspelad och bra genomförd ja, men just den biten är inget som får mig att jubla och slå ihop pungkulorna av extas.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav HippieSpellan » lör maj 19, 2007 0:00

sen när gör någon det i extas?
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav noike » lör maj 19, 2007 0:02

caffeineaddict skrev:Just Prestige utmanar en ju dock verkligen på det genom att öppna med statementet att "Are you watching closely?"

Ja. Och sedan säger de: "Now if you're looking for the secret... you won't find it." För du missar det om du tittar för noga. Sheeesh.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav HippieSpellan » lör maj 19, 2007 0:03

det ni tänker på kanske inte är samma sak de tänker på...
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav noike » lör maj 19, 2007 0:03

HippieSpellan skrev:sen när gör någon det i extas?

Det är lite som curling. Kvasten, kroppsrörelserna och det där.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » lör maj 19, 2007 0:04

(spoiler Memento) Twisten fungerar och påverkar huvudkaraktären (som jag brydde mig ordentligt om) på ett sätt som jag dels trodde på och dels inte såg komma för att jag satt och väntade mig en mer traditionell handlingsbaserad twist av stilen "vem är mördaren?" första gången jag såg den. Så jag blev ganska paff, och som sagt, den fungerade kanske främst för mig för att jag hade börjat engagera mig så mycket i Guy Pearces karaktär vid det laget. The Prestige hade ingen karaktär som jag brydde mig hälften så mycket om. Sen kanske jag helt enkelt var mer av en sån där "upplevelsetittare" än en "studerande tittare" såsom Spellan talar om 2002 än vad jag är nu.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav HippieSpellan » lör maj 19, 2007 0:05

noike skrev:
HippieSpellan skrev:sen när gör någon det i extas?

Det är lite som curling. Kvasten, kroppsrörelserna och det där.

väldigt otäcka mental pictures. erase!
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav noike » lör maj 19, 2007 0:08

caffeineaddict skrev:Sen kanske jag helt enkelt var mer av en sån där "upplevelsetittare" än en "studerande tittare" såsom Spellan talar om 2002 än vad jag är nu.

Vi ska rädda dig! Vi börjar lite lugnt med några bra men hjärndöda filmer och sedan efter ett tag går maratonsitningen (där du är fastbunden) över till att se Anoshehs fempoängare. Jag gör givetvis som tandläkarna när de röntgar och går ut.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav HippieSpellan » lör maj 19, 2007 0:10

när man är klar så ska man ha tre lägen, ogilla-mellanokej-älska :D :D
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav Simon » lör maj 19, 2007 0:16

Jag slår ett slag och klappar en klapp för Memento! Oldboy och den är faktisk bland mina favoriter.. som jag kommer i håg just nu..

Jag har så svårt att hålla rätt på just film i rangordning. :(

Leaving Las Vegas också! Hmm. Mm.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav caffeineaddict » lör maj 19, 2007 0:17

Simon: God smak, det där. :)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tam » lör maj 19, 2007 0:27

(spoiler The Machinist) Tvisten på slutet var knappt ens en tivst. Nu störde inte det nämnvärt eftersom vi där har en karaktär som i alla fall jag fastnade för och kände med, och allt var en rätt bra karaktärsstudie. Att det inte var en tvist för mig som tittare vägdes upp av att det verkligen kändes vilken omställning det var för benranglet.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav gaspode » lör maj 19, 2007 1:56

Såg både Memento och The Prestige i helgen som var faktiskt, och Memento är helt klart den bättre filmen för mig.
(spoiler The Prestige) Jag brukar verkligen inte se slut-twistar komma, och letar absolut inte aktivt efter dem. Men man kan ju inte koppla av hjärnan heller, och redan när Danton första gången pratade om att köpa hemligheten när The Professor skulle gå i pension kändes det uppenbart att han på något sätt hade fejkat sin egen död. HUR däremot fattade jag inte förrän precis i slutet, för jag accepterade inte hela "kopiator"-grejen...
Tog lite längre tid att fatta att Fallon och The Professor var samma, det var nog inte förrän det var riktigt uppenbart som jag verkligen insåg det.

Jag tror inte jag har några prettoglasögon på mig, men just the Prestige provocerar ju på något sätt till att man försöker förstå vad som händer.
Jag är inte så säker som noike på att twisterna inte är tänkta att ha WOW-faktor. Det känns som att filmen är av typen som vill ha en twist som skall överraska.

För övrigt anser jag att David Bowie var oduglig som skådespelare.

7/10
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film