The Wire

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav The Buffster » mån sep 11, 2006 21:40

(spoiler 4.01) Det är som jag skrev tidigare skillnad på serier och serier. Mina förväntningar var löjligt höga på The Wire säsong 4 men ett avsnitt och jag kan redan nu säga att serien kommer att leva upp till dom. Det är så välgjort att det knappt går att fatta. Jag älskar varje sekund av det.

Att vara tillbaka i Baltimore är mer än underbart. Att återse alla karaktärer är så härligt. Precis som vanligt så är det också väldigt många karaktärer och väldigt många trådar att hålla reda på. Mitt minne är inte heller det bästa så vissa saker tar det ett tag innan dom klickar. Men min erfarenhet säger att efter nåt avsnitt så är man inne i det igen.

Håller med om det mesta som ni redan har nämnt. Mycket setup i det här avsnittet, såklart.

Lite spontana reflektioner. Gillade också ungarna och hoppas att dom får stort utrymme. Bunk äger, så är det. Ingen Omar än så länge, synd. Men då blir det desto bättre när han väl dyker upp. Politiken är givetvis intressant. Skolsituationen likaså. Hoppas att mycket tid kommer att ägnas åt den.

Jag kommer att sakna Stringer och Avon, särskilt Stringer. Men jag har alltid gillat Bodie mycket och scenen med honom, Carver och McNulty var rejält bra.

Föredrar fortfarande Tom Waits version av introlåten men det känns som att jag kommer att gilla även denna efter några avsnitt.

The Wire är tillbaka!!

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » mån sep 11, 2006 21:57

Nu har jag två halvtimmesdokumentärer som HBO sände i samband med premiären av S4 igår. Om nån vill ha dem, säg till så fixar vi det. Men var medvetna om att det flyger omkring en hel del småspoilers för kommande avsnitt i dem (en hel del korta klipp, en del diskussion o.s.v.). Personligen stör jag mig inte så mycket på det, men bara så ni vet innan ni börjar titta.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » ons sep 13, 2006 16:36

Gud finns!!!! The Wire får en femte säsong!

http://www.broadcastingcable.com/articl ... aking+News
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » ons sep 13, 2006 16:46

Fyfan så coolt! Jag har sådan fullkomlig tro på The Power of Simon. Det är redan en av de bästa serierna någonsin (tror den är sexa på min lista för tillfället) och om inget oförusett hemskt händer kommer den säkerligen ligga på Top 5 när den är slut.

:lovebunny:

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav The Buffster » ons sep 13, 2006 17:04

AKS skrev:Gud finns!!!! The Wire får en femte säsong!

Men, yay, jag trodde knappt att så bra saker hände.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav noike » ons sep 13, 2006 17:55

Undrar hur karma kommer balansera ut det här...
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » mån sep 18, 2006 18:20

Nån som hittat The Wire 4.2 än? :(

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » mån sep 18, 2006 18:56

AKS skrev:Nån som hittat The Wire 4.2 än? :(

Jadå, fast bara i en dubbelt så stor version som vanligt, 700 mb.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav CheeseGuy » mån sep 18, 2006 18:58

Var?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » mån sep 18, 2006 18:59

CheeseGuy skrev:Var?

BitMeTV. Har du inte konto så kan jag gå in på hubben eller så letar du upp mig på MSN.

EDIT: Jag är online på hubben nu.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » mån sep 18, 2006 19:02

Hur får man konto nu igen? Är det invite only? Det verkar vara ett jävligt bra ställe i alla fall...

EDIT: Laddar ner från dig nu, caffeine. 1,13MB/s... Det går inte att klaga då! :)
Senast redigerad av AKS mån sep 18, 2006 19:03, redigerad totalt 1 gång.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » mån sep 18, 2006 19:02

AKS skrev:Hur får man konto nu igen? Är det invite only? Det verkar vara ett jävligt bra ställe i alla fall...

Japp, invite only och hårda ratioregler (särskilt eftersom det går så oerhört snabbt ner men saaaaaakta upp...). Har inte varit duktig nog än att få några invites tyvärr.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » tis sep 19, 2006 10:17

(spoiler 4.02) Fortfarande bäst, nu börjar dessutom nästan alla delar av serien knytas samman på oväntade och härliga sätt. Lester tvingar igenom inhämtningen av papper sex veckor innan valet och visar återigen att han förmodligen är den smartaste karaktären i serien och det kommer påverka valet, förmodligen till Tommy Carcettis fördel. Bunks polare plockar upp ett mord på ett vittne, Landsman berättar det för Valchek som berättar det för Carcetti och helt plötsligt har Carcetti ytterligare ett triumfkort. Sedan finns naturligtvis ett tredje möjligt triumfkort i form av Herc som såg Royce i en lite svår situation. :D Alltså tre av våra äldre karaktärer som på olika sätt och ibland omedvetet ser ut att hjälpa Carcetti att ta hem valet. Jag hade faktiskt glömt bort att Valchek och Carcetti stod så nära varandra, det blir mer och mer tydligt att jag behöver se om S3 (S1 och S2 har jag ju sett två ggr var iaf).

Mer stiliga småkopplingar: Namond är Wee-Bays son. Wee-Bays akvariefetisch kommer de ihåg. Bubbles ser Prez på skolan men jag får det inte helt klart för mig om de kan placera varandra (när har de träffats egentligen? Jag kommer inte riktigt ihåg...).

Jag är väldigt intresserad av Michael också, som vägrar ta pengar från Marlo men snarare för att han verkar anse sig tillhöra den gamla Barksdale-ligan än för att han är en person som inte vill röra i knarkpengarna (eftersom han ju trots allt jobbar för Bodie).

Clay Davis upprepade "Shiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit!" fick mig att skratta ganska hårt.

"Keep the windows closed. It makes them drowsy." ...oj. Undrar vad som kommer försigå i de där klassrummen...

Skönt att höra dem nämna "redball" också, gammal Homicide-term.

Sen en sån där sak som kanske bara vi Simon-nördar som har läst "Homicide"-boken och liknande vet, men som kan vara kul att påpeka: Boken "Homicide" är ju en dokumentär skildring av Baltimores mordrotel under ett år (1987 tror jag). En av poliserna som vi lär känna i boken är Jay Landsman. Sedan när The Wire startar så heter en av karaktärerna på mordroteln i serien Jay Landsman (den store killen som alltid varit med och som tjallade för Valchek i 4.02 om vittnet som blivit mördat). Och nu är även den *riktige* Jay Landsman, alltså en äkta f.d. mordpolis, med i serien som skådespelare och spelade Bunny Colvins närmaste man (Mello) i S3 och han syntes i 4.01. också. Wacky stuff. :D

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav The Buffster » ons sep 20, 2006 12:05

(spoiler 4.02) Bra som vanligt. The Wire känns faktiskt ganska överlägset just nu och det känns som om det kommer att fortsätta att vara det hela hösten. Med så många storylines är det egentligen ganska fantastiskt att jag gillar varenda en.

Vi fick återse många karaktärer i det här avsnittet, att Namond var Wee-Beys son gillade jag.

Och så Bubbles, hans scener med den där ungen, vad han nu hette, var riktigt bra. När dom gick omkring och sålde saker och sen på skolan. Och jag fattade det nog som att Prez och Bubbles kände igen varandra, fast kanske inte riktigt kunde placera. Kommer däremot inte heller ihåg exakt när dom har sett varandra tidigare.

Bra också att dom inte hade lagt ner Cutty och hans boxning. Jag gillar den delen. Jag ser verkligen fram emot när skolan börjar, så att man får se hur det går för Prez.

Carver har alltid varit bra, men ingen favorit sådär. Men i den här säsongen tycker jag verkligen att han har varit hur bra som helst. Alla scener med honom, Bodie och dom andra langarna är verkligen bra.

Men ingen Omar i det här avsnittet heller...

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav poser » tor sep 21, 2006 9:29

Verkar som någon har rippat on demand sändningen av 4.03 så den är ute nu.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav caffeineaddict » tor sep 21, 2006 12:24

poser skrev:Verkar som någon har rippat on demand sändningen av 4.03 så den är ute nu.

:eek: Hur fan ska man få nåt jobb gjort idag nu då? Frågan om man ska vänta till måndag ändå, kommer ju vara ett helvete att vänta 1½ vecka på 4.04 sen... eller också kanske de fortsätter komma ungefär så här tidigt...

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » tor sep 21, 2006 12:39

HBO is running every episode of the 4th Season of The Wire six days early (Mondays) with their "On Demand" service.

Då borde man ju även i fortsättningen kunna få avsnitten såhär tidigt alltså. Jäklar!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » tor sep 21, 2006 13:05

Jag är vek och svag men nu har jag iaf avsnittet och lär ju knappast kunna hålla mig ifrån det idag... ser inte ut som att det har dykt upp på alla ställen dock så de som vill ha kan väl hojta?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » tor sep 21, 2006 13:34

Hojt?!
Bild
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » tor sep 21, 2006 14:58

4.3 OMAR! Underbart i-landsproblem med revolvern och pyjamasen. Och folket som varnar när han kommer: "Omars coming!"

En obekväm Bunk hos McNulty var riktigt kul:
– Yeah, that's right. Let that shit breathe. Oh, I'm sorry.
– It's okay, they hear worse.
– No doubt.

Och att ungarna kallar honom McNulty precis som alla andra. Detaljerna!

Bodie som börjar tröttna och antagligen kommer försöka växa upp sig. Jag hoppas han överlever till nästa säsong. Han behövs i seriens röda tråd. Och att de andra Balwmer-gängen vet vad Marlo gör av liken? Det rör på sig, snabbare än i de tidigare säsongerna.

Och Prez har det inte lätt i skolan heller.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » tor sep 21, 2006 15:25

(spoiler 4.03) Omar och Bunny Colvin är tillbaka! Major Crimes och The Wire går åt helvete! Nu är Lester och kanske Kima Murder Police. Vem kommer Rawls sparka för att få plats med båda två? Bunk?

Och skolan har börjat...

Alltså, det här var nästan t.o.m. ett snäpp upp från de tidigare avsnitten. Michael fascinerar mig nästan mest av de unga killarna, sådan oerhörd pondus när han hanterar knarkarna.

Beadie! Och Beadies barn kallar McNulty för "McNulty". :D McNulty frågar om Bunk vill ha is i vinet... :rolleyes:

Bunny Colvins del i ytterligare ett socialt experiment kan bli jäkligt intressant, även om detta är på mindre skala än i S3. För Herc går det precis som Valchek förutspådde... Och Royce är en riktigt ful fisk, som kör med sådana riktiga tasksparks-taktiker för att ta tillbaka de procenten som Carcetti snodde efter debatten.

Prop Joe och Slim Charles och de andra har en riktig Godfather-gathering för att diskutera Marlo och andra drogrelaterade situationer. :D

Men shit, hela Major Crimes-fallet kan väl inte bara dö sådär fort? De hade ju fått ut inhämtningskraven! Lester måste ha något i bakfickan... de var ju så nära. Follow the money!

Sista scenen var en sann shocker, Prez börjar nog förstå hur mycket svårare det här jobbet är än hans tidigare... hoppas verkligen även nästa avsnitt kommer tidigt, för att behöva vänta 1½ vecka på fortsättning nu...

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav The Buffster » lör sep 23, 2006 20:36

(spoiler 4.03) The Wire övertygar, igen.

Håller givetvis med nokie om att Bodie behövs för serien. Jag har gillat honom sen första början men alltid tyckt att han fått på tok för lite plats. Kanske kommer vi att få se lite mer av honom denna säsong, jag hoppas det i alla fall. Håller med caffe också om att Michael är en riktigt intressant karaktär, scenen med knarkarna, underbart. Mycket Bodie och Michael, då blir jag glad.

Stackas Prez alltså. Jag beundrar honom något enormt för att han vågar, själv hade jag aldrig pallat det. Och Dukie, när Namonds mamma inte släppte in honom och så den där tjejen som sa att hon var tvungen att byta plats, mitt hjärta går sönder.

Att det gick så illa med hela wire grejen så snabbt kändes lite tungt, men som sagt man kan ju alltid hoppas att Lester har någonting i bakfickan.

Och sen såklart, Omar :lovebunny: .

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » sön sep 24, 2006 21:05

AKS skrev:Gud finns!!!! The Wire får en femte säsong!

Det som nu görs klart på HBO:s egen sida är att denna femte säsong kommer vara den sista. Personligen tänker jag inte klaga på detta. Det betyder att Simon & Co. vet om det i god tid och har alla möjligheter att skapa en lika stark avslutning på sin historia som 6FU:s femte säsong gjorde på sin.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » sön sep 24, 2006 21:26

Nej, det är bara positivt. Låter jättebra detta.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » fre okt 06, 2006 9:49

Det här är en sån där fantastisk vecka när 4.05 redan finns ute. Vet inte om den kommer dyka upp på mininova o. dyl. eller om det är en BitMeTV-only grej. Hursom, hugg i mig och vinn min kärlek om ni inte kan hitta det någon annanstans och vill ha. :D

EDIT: Inte än, bör jag kanske tillägga. Har själv en timme eller så kvar på nedladdningen då det precis dök upp.

EDIT 2: Nu så! Njutningen begins!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » fre okt 06, 2006 13:56

(spoiler 4.05) "Lester would cry..."

"Say 'Omar'."

"Fuck you, Fatman!"

"Ain't no special dead. There's just... dead."

Såååå fruktansvärt bra. Varenda storyline utvecklades och förbättrades ytterligare här. Nya idioten som styr Major Crimes knullar sönder allt som Lester och de andra jobbat för fullständigt. Och sen försöker han filma Marlo och det spricker på två minuter. :rolleyes:

Det politiska fascinerar än mer. Tommy Carcetti ser mer och mer ut som en trolig vinnare. Och vore det inte väldigt Simon att låta Carcetti bli borgmästare, bara för att sedan bli ytterligare en Royce i resten av S4 och S5?

Prez börjar lära sig hur man blir en lärare i West Baltimore, men sedan klantar han sig genom att ge in för elevernas gnäll och släppa dem fria utan kvarsittning. Du kan inte visa dig svag på det där viset, Prezbo! Och Namonds replik om att "Get your police stick out your desk and beat me! You know you fucking want to!"... det går hela vägen tillbaka till 1.02. och ungen som Prez gjorde blind på ett öga, och man ser hur det träffar honom.

Lester och Bunk är det bästa polispartnerskapet på TV sedan Homicides Frankentim, no doubt. Men nu kan det inte ta lång tid innan Lester kommer på var kropparna finns, om han t.o.m. sökt igenom kloakerna. Undrar om Dookie eller nån av de andra killarna kommer ha med det att göra, någon som låter samvetet komma före självbevarelsedriften. Men inget får hända *någon* av de yngre killarna nu, det skulle krossa mitt hjärta och göra ännu ondare än när vi förlorade Wallace.

Marlo steppar upp kriget mot Omar på kallaste möjliga vis. Först när Chris hjälpte kvinnan i affären med lådorna trodde jag det skulle handla om en "Vi får se lite mänsklig sida även hos den värsta mördaren"-scen, men nehedå. Först vakten förra veckan och nu hon. Spelet har inga regler längre, precis som Wee-Bay säger.

Och Bubbles får stryk och alla skrattar och ingen hjälper honom, då var jag aaaarg! :angry:

Bäst, bäst, bäst! Inget annat just nu kommer ens nääääära.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » mån okt 09, 2006 12:20

Just nu kan jag inte stå upp för att jag är för upphetsad (tolka det som "svag i benen" eller, hrm, hur ni vill...), men...

..det verkar precis som att DVDSCR-rippar från DVD:erna som skickades ut till recensenterna nyss dök upp för nedladdning. Avsnitt 4.06 till 4.10. Fem nya avsnitt. Att se. Nu.

...

Ska bara dubbelkolla så att kvalitéen verkar vara något att ha också.

EDIT: Okej, det visar sig att det avsnitt som släpptes som 4.10 egentligen var 4.11. Dessutom var kvalitéen på det avsnittet lite sämre. Men de håller fortfarande på att dyka upp med jämna mellanrum så det skulle inte förvåna mig om vi har hela resten av säsongen inom kort.... :eek:

Har inte fått ner 4.06 än, men 07, 08 och 09 ser väldigt bra ut kvalitetsmässigt och är konfirmerat rätt avsnitt.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav The Buffster » mån okt 09, 2006 13:00

caffe: Jag blev alldeles överlycklig när jag kom hem och såg det, avsnitten är satta på nedladdning.

Har du hunnit kolla kvalitén?

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » mån okt 09, 2006 13:01

The Buffster skrev:caffe: Jag blev alldeles överlycklig när jag kom hem och såg det, avsnitten är satta på nedladdning.

Har du hunnit kolla kvalitén?

EDIT:ade precis inlägget ovan. 4.07-09 ser bra ut, 4.11 (som kallas 4.10) ska man nog vara lite mer försiktig med och 4.06 har jag inte fått ner än.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav The Buffster » mån okt 09, 2006 13:04

caffeineaddict skrev:EDIT:ade precis inlägget ovan. 4.07-09 ser bra ut, 4.11 (som kallas 4.10) ska man nog vara lite mer försiktig med och 4.06 har jag inte fått ner än.

Tack! Så länge det är bra kvalité så lär jag se, men att se med dålig kvalité bara för att se snabbt känns inte aktuellt. Enda problemet med detta är att det blir lååååååååååååååååååång väntan på nytt avsnitt sen.

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film