Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Yog-Sothoth » tor mar 03, 2005 0:22

Jag tycker det är trist att det känns som att del 2 och 3 av Matrix-filmerna är samma film. Samma miljöer, samma skådespelare, etc. Det hade känts bättre om varje film stod för sig som en i en riktig trilogi, som t ex Star Wars eller LoTR. PJ lyckades ju skapa olika känsla i varje film trots att de spelades in/producerades i ett streck.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav LWes » tor mar 03, 2005 0:30

Jag såg Matrix för många år sen några gånger och tyckte att den var as bra, men sen när uppföljarna kom hade jag förlorat intresset att se dom och det har jag ännu inte gjort, och har inga planer på att göra det heller...
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Tob » tor mar 03, 2005 0:33

Vad underbart det är att hitta små pärlor som man inte har några egentliga förhoppningar om. Att använda barn och låta en film fokusera på barn inom skräckgenren är ett välbeprövat knep och används flitigt i Darkness. Faktum är att hela filmen kretsar kring barn.

Rent manusmässigt sett så bjur inte filmen på något speciellt, det är en hyfsad ordniär spökhistoria. Men tack vare stabilt skådespeleri och ett grymt välgjort genomförande så blir filmen bra, riktigt bra till och med.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » tor mar 03, 2005 1:05

adolvsson skrev:I Heart Huckabees. Jag gillade den. Lite för mycket Richard Kelly/Wes Anderson/Paul Thomas Anderson och för lite känsla av originaletet från David O. Russel i en film som skriker efter att vilja vara originell, men bortsett från det var det en härlig småskruvad underfundig sak, och jag gillade den. Och en hel massa bra skådisar.

Originalet?

Jag gillade I Heart Huckabees. Crazy och rolig men även lite rum för eftertanke. Tycker inte den "skriker efter att vilja vara originell" utan att den bara är helt crazy och det är bara att go with the flow typ.
Verkligen en film som rekommenderas, hoppas fler ser den! Garanterat underhållningsvärde :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » tor mar 03, 2005 2:18

Illyria skrev:Originalet?

Nej. Fast felstavat var det. Jag menade originalitet. Som i att den inte kändes speciellt originell. Vilket jag inte tyckte den gjorde. Visst, den liknar inte mycket annat som kommer från amerikansk filmindustri, men känslan av de tre filmarna jag nämnde är så stark att det tar en hel del från filmen.

Jag hade något mer att tillägga, men ta mig i hakan om jag inte glömt bort det.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Illyria » tor mar 03, 2005 5:00

adolvsson skrev:
Illyria skrev:Originalet?

Nej. Fast felstavat var det. Jag menade originalitet.

OKej, då förstår jag. Trodde du menade att den byggde på något annat osv, men så var ju inte fallet.

Vad gör den ej originell? Vilka andra filmer är exakt eller närliggande?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Pazuzu » tor mar 03, 2005 9:31

Zaxx skrev:Denhära Constantine verkar ju vara riktigt grymm.. ngn som "sett den" än ?

Jag såg precis Nils Petter Sundgren totalsåga Constantine på Nyhetsmorgon i TV4, en kalkon blev betyget.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav Matt » tor mar 03, 2005 10:31

Pazuzu skrev:
Zaxx skrev:Denhära Constantine verkar ju vara riktigt grymm.. ngn som "sett den" än ?

Jag såg precis Nils Petter Sundgren totalsåga Constantine på Nyhetsmorgon i TV4, en kalkon blev betyget.

Inte för att jag håller Petterniklas Sundgrens åsikter högt. Men Constantine har jag aldrig trott på.
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav adolvsson » tor mar 03, 2005 11:51

Illyria skrev:Vad gör den ej originell? Vilka andra filmer är exakt eller närliggande?

Alltså, inte ifråga om handling. Snarare stilen. Hela tiden fanns Wes Anderson, Richard Kelly och PT Anderson närvarande, men jag kände aldrig av David O Russel. Inspiration är en bra sak, öven hyllningar, Quentin Tarantino är t ex fantastisk på att insopireras stilmässigt av andra filmare men ändå få det till något eget. Russel har inte alls den förmågan.

Det fanns alltså inget speciifikt i handligen han hade kunnat ändra, och jag gillade manuset, men just för att känslan av de där tre filmarna är så stark hos mig, drar det ner min egen uppskattning av filmen. Jag tyckte fortfarande den var bra, och kommer rekommendera den, men i händerna på en regissör som verkligen kan utmärka sig (som De Där Tre, eller som David O Russel, baserat på tidigare verk, borde ha varit) hade den här kunnat göra mig The Royal Tenenbaums-lyrisk.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Binchy » tor mar 03, 2005 11:59

Fick just hem Shawshank Redemption, 10th Anniversary 3 Disc Special Edition. Oooooh, det blir maraton i kväll, 6 timmars extramaterial, yummyyy!
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Binchy » tor mar 03, 2005 23:36

Har just sett tidigare nämnda film. Guuuuuuuuuud vad den är bra, det är nog en av de bästa filmer som någonsin gjorts. Och ändå är den rätt lågmäld, inga aktionscener direkt, eller påkostade flashiga scenbyggen.

Något extramaterial hann vi dock inte med innan maken var tvungen att gå och lägga sig.

Man kunde välja att få menyerna upplästa. Det har jag aldrig varit med om tidigare. Vi började fundera lite över det. Det kan ju inte vara för blinda, varför skulle de köpa en DVD överhuvudtaget, en audiobok vore ju ett bättre val. Filmen är från 15 så det kan inte vara för att barn ska kunna sköta den själva. Så det måste väl vara för analfabeter. Minst en av personerna i filmen är visserligen analfabet, men skumt är det.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav noike » fre mar 04, 2005 1:37

Binchy skrev:Man kunde välja att få menyerna upplästa. Det har jag aldrig varit med om tidigare.

Det finns med på Monty Python and the Holy Grail också, fast där kalla de funktionen "Hard of hearing" och någon skriker ut vad som står på menyerna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Djehuti » fre mar 04, 2005 10:11

Har precis sett tre utmärkta filmer:

City of God
1900
Land and Freedom

Rekomenderar samtliga varmt.
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion

Inläggav Tob » fre mar 04, 2005 10:24

Binchy skrev:Fick just hem Shawshank Redemption, 10th Anniversary 3 Disc Special Edition. Oooooh, det blir maraton i kväll, 6 timmars extramaterial, yummyyy!

Och det för mig in på Tim Robbins, såg efter många månaders liggande i hyllan (eller stående) Mystic River. Såg den på bio för 1 och ett halv år sedan kanske och mindes den som en av det årets allra bästa filmer. Tror till och med att jag konstaterade att det var den bästa filmen under 2003. Efter att ha sett om den så är det inte omöjligt, tycker fortfarande filmen är fullständning briljant.

Skådespeleri på allra högsta nivå, en grundstory med en del twistar som är riktigt förbannat välskriven, läcker musik, stämningsfyllt foto osv. Clint Eastwood är en av Hollywoods stora regissörer och jag får nästan ett desperat behov av att se Million Dollar Baby
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Binchy » fre mar 04, 2005 10:32

Jag har sett Mystic River en gång. Tyckte den var väldigt obehaglig (på ett bra sätt, om det nu går). Vet inte om jag vill må så dåligt en gång till, som jag gjorde när jag såg den, så det blir nog inte fler gånger.

Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Zaxx » fre mar 04, 2005 10:59

Jag har inte sett mystic river, är den så bra?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Binchy » fre mar 04, 2005 12:56

Lustigt samband mellan Angel och Shawshank: I filmen använder de uttrycket The Powers That Be.

Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Glorificus » fre mar 04, 2005 17:51

Zaxx skrev:Jag har inte sett mystic river, är den så bra?

Två ord (och några till): Sean Penn. Tim Robbins.

Skådespelarinsatserna är suveräna. I övrigt... kunde varit bättre, men den är helt klart sevärd. :) Är adapterad från en roman och det märks tyvärr - de har inte lyckats helt och hållet med att anpassa storyn till filmformatet.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Djehuti » fre mar 04, 2005 19:41

Shawshank Redemption, det är den som heter Nyckeln till frihet på svenska va? Ibland är det så att man kan titeln på engelska men inte på svenska, medan man ibland kan den på svenska men inte på engelska, och stundtals är det även så tokigt att man kan titeln på engelska och svenska men inte fattar att det är samma film. :) Den verkar bra iaf, skall se den snart. Då nästan all min film/serie-tid gått åt till Angel på senare tid, har jag lyckats bunkra upp ett rejält lager med osedda bra filmer.

Senast sedda film: La Haine ("Medan vi faller" på svenska, "Hate" på engelska), som i mitt tycke var utmärkt. En nia faktiskt, om än inte en stark sådan. Riktigt skön film i vilket fall, rekomenderas.
Remember, always be yourself. Unless you suck.
Djehuti
Minion

Inläggav Binchy » fre mar 04, 2005 20:15

Djehuti skrev:Shawshank Redemption, det är den som heter Nyckeln till frihet på svenska va? Ibland är det så att man kan titeln på engelska men inte på svenska, medan man ibland kan den på svenska men inte på engelska, och stundtals är det även så tokigt att man kan titeln på engelska och svenska men inte fattar att det är samma film. :) Den verkar bra iaf, skall se den snart. Då nästan all min film/serie-tid gått åt till Angel på senare tid, har jag lyckats bunkra upp ett rejält lager med osedda bra filmer.

Du har så rätt så, det är den filmen. Som jag sa tidigare så är det en av de bästa filmer som gjorts, men förvänta dig inte en massa action, då blir du bara besviken.

Ibland har ju filmer fått en engelsk titel även på svenska, tex Quicksilver Highway - Evil Highway, Miss Congeniality - Miss Secret Agent. Då kan man verkligen bli konfunderad.

Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav caffeineaddict » fre mar 04, 2005 20:31

Jag fick ett agentaction-ryck och ville komma bort ifrån Gilmore Girls underbara gullighet och auterernas underbara konstnärlighet och krånglighet och därför blir det Bourne Identity + Bourne Supremacy ikväll. Identity såg jag iofs på bio, men om jag minns saken rätt var det på den tiden jag jobbade, på en arbetskväll, och därför var jag så trött att jag satt och halvsov i salongen. Men som jag minns det var den bra (även om detaljerna kring slutet slumrades bort) och därför känns det som att det kommer att vara trevligt att se om den. Särskilt i sällskap med uppföljaren, som verkar ännu bättre. Kommentarer följer.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav caffeineaddict » lör mar 05, 2005 0:56

De två Bourne-filmerna är en trevlig agentdubbel, även om inget överdrivet speciellt. Men med tanke på den totala brist på bättre actionfilmer (åtminstone amerikanska dylika) som har rått under de senaste åren så tvekar jag nog inte på att kalla åtminstone Identity för en av dessa. Identity, bortsett från sin meningslösa standardplot, är en riktigt trevligt engagerande actionthriller, med flera scener som väckte tolvåringen i mig. Här finns en rakhet, en tydlighet som saknas i de flesta nutida actionfilmer och som gör att den känns riktigt energisk och mer än en scen gav ett sånt där härligt actionpirr i magen som jag nästan aldrig får längre (om jag inte ser om t.ex. Die Hard, vill säga).

Vilket är där Supremacy faller. Actionscenerna (vilka inte upptar en särskilt liten del av sådana här filmer) är en handkamerafilmad röra som till skillnad från i Identity gjorde mig mindre snarare än mer engagerad i filmen. Synd, då resten av filmen fortfarande är hyfsat lyckad.

Båda filmerna har ett oväntat skicklig och välvald cast för sådana här filmer. Matt Damon lyckas bra med att ge Bourne en hårdhet och professionalism som separerar honom från de wisecracking actionhjältar som Bruce Willis och Ahnuhld brukar spela (och för den delen även ifrån Mr. Bond). Och trevliga ansikten såsom Franka Potente, Chris Cooper, Clive Owen, Brian Cox, Julia Stiles (kanske inte mycket till skådis, men som sagt, trevligt ansikte), Joan Allen och Oksana Akinshina (Lilja!) dyker upp.

Så i slutet blir det en stark trea i betyg till The Bourne Identity och en något svagare trea till The Bourne Supremacy. Kan väl inte direkt påstå att jag längtar arslet av mig efter The Bourne Ultimatum, men å andra sidan fruktar jag den inte heller. Sevärd actionunderhållning.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » lör mar 05, 2005 10:43

Hehe, jag skulle ge Bourne Identity en stark 2:a och Bourne Supremacy en svag 4:a. Jag tyckte att BI var tråkig och att BS var betydligt mer intressant och engagerande.

Bourne Supremacy
Gillade verkligen slutscenen i Ryssland. För första gången verkar Bourne mänsklig. Och nu *vill* jag ha en fortsättning just för att Bourne inte beter sig som en maskin precis hela tiden.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav CheeseGuy » lör mar 05, 2005 11:16

Jag håller med AKS om Bourne (fast jag lutar nog mer åt svag 3:a/stark 3:a). Tyvärr har jag båda filmerna i ganska svagt minne, men jag har för mig att actionscenerna fungerade bra i Supremacy. Jag hade hört att det, precis som kaffe säger, skulle vara en handkamerafilmad röra, men blev glatt överraskad.

The Bourne Ultimatum? Nice, jag visste inte att det skulle komma ytterliggare en uppföljare.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » lör mar 05, 2005 11:24

CG: De måste ju avsluta filmatiseringarna av Robert Ludlums Bourne-trilogi! Vet inte om Ultimatum är en total säkerhet än så länge, men det verkar ju logiskt att den skulle komma och den finns på IMDb som planerad till 2007.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav qarlsson » fre mar 11, 2005 20:16

Såg precis nya trailern till SW3:ROTS. Det ska erkännas att jag känner mig ganska av inför trean men.. Palpatine is kicking som serious fucking ass i den där trailern.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav CheeseGuy » fre mar 11, 2005 21:58

Var finns den? Eller menar du den som har funnits ute ett tag på nätet?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav LWes » fre mar 11, 2005 22:09

CheeseGuy skrev:Var finns den? Eller menar du den som har funnits ute ett tag på nätet?

Den som hade världspremiär under The O.C. igår.
Finns som torrent på http://www.btefnet.net
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Glorificus » fre mar 11, 2005 22:32

Såg The Incredibles för nån dag sen. Den var bra, men inte så bra som jag trodde den skulle vara... tyckte betydligt bättre om Brad Birds förra film, The Iron Giant. :D
Det här kändes mer som en pilot till en längre historia. Och det lär väl komma uppföljare alt. serier. Inte mig emot, men när man gör en långfilm tycker jag man borde koncentrera sig på bara den och berätta en historia som är mer passande för långfilmsformatet.

Men bebisen i slutet gav absolut största skrattet. Mer sånt så skulle filmen ha varit hur bra som helst!

Shrek 2 borde ha vunnit Oscarn. ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav CheeseGuy » fre mar 11, 2005 22:53

LWes: Tack!

Trailern ser riktigt fet ut. Jag förväntar mig att jag kommer älska filmen första gången jag ser den, sen lär den tappa lite likt episod ett och två. Lucas måste klanta sig rejält om den ska bli sämre än de två senaste filmerna (som jag ändå tycker är helt okej).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film