noike skrev:Du har verkligen hängt upp dig på det där med Lost, vilket känns jävligt bisarrt i och med att du aldrig sett serien. Ja, de kanske fick a-ok på grund av Lost men vad fan spelar det för roll?
Tsk. Aldrig är att ta i. Jag såg de första avsnitten, och kollat in ett par efter vägen, tillräckligt för att kunna dissa serien med gott samvete tycker jag.
Men ja, jag har hängt upp mig på det där men, och det har vi ju också diskuterat förr, jag tvivlar inte på att jag kommer över det. I alla fall med Threshold, som rockade hårt.
Prison Break har jag svårt att se hur det ska klara sig ens en säsong, men Threshold och Surface? Utan problem. Eller, det finns problem men de beror på de som bestämmer- Där hänger allt på hur hårt man är beredd på att satsa på SF/skräck-temat och exakt hur långt man vill ta komplexiteten.
Medhåll, men televisionshistoriskt sätt har man väl knappast varit beredd att gå speciellt långt. Jag tror att Threshold kan vara beredda, och om inte får vi ändå se det från en tillräckligt annorlunda synvinkel (inifrån konspirationen för en gångs skull) för att det ska gå bra. Men jag tycker hursom att min skepsism är befogad.
Thresholds bioforming av människor kan göras riktigt komplicerad och man kan även ha ihjäl stora delar av mänskligheten. Det är ett av problemet med Surface faktiskt, seriens huvudplot gör sig bäst i liten skala. Inte avsnittsmässigt då, utan det episka och storskaliga ska bort.
Och som jag höll med dig om innan, potentialen finns där. Utan tvekan.
Såg du aldrig War of the Worlds-serien på Kanal5?
Nope.
Surface och Threshold är bara varianter av det temat och det har stora möjligheter. Precis lika många som en privatdeckande teddybjörns-vampyr.
Jo, jag antar att du har rätt. Men. Att jag har svårt att se hur dom ska kunna få det fungera under en längre period, betyder inte att jag har gett upp på serierna. Jag dissar dom inte för det. Jag antar till och med att dom har lite koll eftersom ingen av serierna faktiskt är planerade som miniserier. I fallet Surface var det flera andra saker som bidrog till mitt ointresse, och Threshold är jag i allra högsta grad intresserad av vad som ska komma. Här, skulle jag vilja påstå, är det till och med en fördel att inte se var dom ska ta serien, för det gör mig förbaskat nyfiken på framtiden.
Och den där Lost-känslan jag pratade om finns tyvärr fortfarande kvar, vilket inte är samma sak som att säga att alla är Lost-kloner. Snarare vill jag peka på att det känns om om lite väl mycket likartade övernaturliga serier är på gång nu, på sama sätt som det kommit en uppsjö av procedurals i CSI:s kölvatten. Jag diggar det övernaturliga starkt, men man kan få för mycket av det goda (faktiskt) och om det kommer för mycket av samma sort på en gång är det lätt att missa, eller tröttna på, det som verkligen är bra.
Vilket inte nödvändigtvis är något problem en så länge, men det är inte precis så att jag litar på bolagens förmåga att fatta kloka beslut som är bra för branschen och dess mångfald.