Dexter

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Illyria » ons dec 20, 2006 20:51

Alla mina inlägg och teorier om de senare avsnitten finns på Tv-land, speciellt spekulationer om de avsnitten du ser nu.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » ons dec 20, 2006 20:58

Jag får läsa tråden sedan. Just nu hinner jag inte för :eek: jag har precis sett 1.11 och jag kan inte snabbt nog starta upp 1.12!! Gah, vilken jävla serie! :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav sp1keout » ons dec 20, 2006 21:11

AKS, det gick minsann undan. När började du se serien? I helgen? ^^
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Illyria » ons dec 20, 2006 21:31

AKS: det finns en poll i Önskebrunnen också där verkligen alla röster behövs. Det var klart mer diskussion på Tv-land än här eftersom fler aktivt följde den under själva säsongen, så jag betraktar väl serien en TVL-serie. Det känns som det först nu, efter säsongen är slut, som fler diskuterar här. You snoozed. ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav A bear » ons dec 20, 2006 22:05

1.09: :eek: :eek: :eek: :lovebunny: :eek: :lovebunny: :eek: :P :P
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav AKS » ons dec 20, 2006 22:14

sp1keout skrev:AKS, det gick minsann undan. När började du se serien? I helgen? ^^

Tror jag började i söndags. :)

Illyria skrev:AKS: det finns en poll i Önskebrunnen också där verkligen alla röster behövs.

Ska genast leta upp den och rösta.

Det känns som det först nu, efter säsongen är slut, som fler diskuterar här. You snoozed. ;)

All part of my plan, sweetie. Och den planen var ta mig fan lysande. Som sagt, detta var den serie jag såg fram mest emot i höst, vilket gjorde det extra kul att spara på avsnittet (iom att jag visste att den hade en kort säsong). Och oj, vad glad jag är över det nu. :)

1.12: Fy fan, vad jag älskade slutscenen!! "Way to take out the trash. Thanks, buddie." :D

Annars var avsnittet jävligt bra i övrigt också. Ingen enorm överraskning att de var bröder, och trots att ITK är en fullblodspsykopat så tyckte jag synd om Dexter då han var tvungen att döda honom. Så jepp. Lite känslor har han helt klart. Varför skulle han annars ge upp ett "normalt" liv (i broderns ögon) för sin syster?

Och Rita... Ska bli himla spännande att se hur det utvecklas med henne. Hoppas man inte behöver vänta till hösten för att få se.

Och jag kan inte annat än roas oerhört av Doakes. God människokännare uppenbarligen. Lär bli lite lovin' mellan honom och Morgan (systern) nästa säsong. Känns som att det är på gång från hans sida i alla fall.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » ons dec 20, 2006 22:36

(spoiler Mer artikulerat 1.09) Alltså: Paul våldtar INTE Rita.

Därmed är han fortfarande - åtminstone de senaste åren, och åtminstone om man ser till handlingar framför avsikter - fortfarande off limits för Dexter, som ju blivit hjärntvättad att enbart döda de som förtjänar det.

Samtidigt har Dexter fått börja tvivla ordentligt på Harry. Om han ljög om detta - varför ska Dexter följa honom som en Gud i allt annat?

Det känns fånigt att skriva såna här saker när ni redan vet vad som hänt, men... wow. wow. wow. Detta är så bra.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav AKS » tor dec 21, 2006 8:19

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » fre dec 22, 2006 1:39

(spoiler 1.12) WE LOVE DEXTER!

Jisses, det här var en säsongsfinal som inte skäms för sig. Alltså, scenen där Dexter och Brian står över Deb och Michael C Hall verkligen ser ut som en liten pojke som vill att storebror ska ta hand om honom...

Sen kan jag tycka att det var korkat av Brian att begära att Dexter skulle mörda sin syster redan nu. Men Brian är också psykopat, glöm inte det; han har hängt upp 101% av sin tillvaro på Dexter, det slår honom väl helt enkelt inte att Dexter inte riktigt gjort detsamma...

Flashbackscenerna. Så snyggt gjort.

Var Dexter nära att tala om lite saker för Rita där i köket på slutet?

Och så slutet... månntro detta är bra eller dåligt för Dexter? Alltså, kommer detta att leda till att han anpassar sig bättre eller kommer hans psykopatiska tendenser bara att få ökad styrka av det här?

Spekulation nästa säsong:
Att Rita kommer att börja tvivla lite på honom är klart. Frågan är ju hur länge Dexter kan hålla emot utan att slänga till henne NÅGOT; hon har ju redan anmärkt ett par gånger att han stänger av och inte visar sina känslor.

Doakes har ögonen på honom. Månntro Doakes, efter SITT regelrätta mord (som lär komma tillbaka på något vis, hoppas jag i alla fall) har någon förståelse...? Månntro han kan se något i Dexter som han inte gillar i sig själv? (Även om nej, jag tror verkligen inte han har något med motorsågsmassakern (heh) att göra.)

Den kommer ju garanterat att involveras på något vis dock.

(Tror inte jag anmärkt hur hemsk den scenen är i avsnitt... 10? När Dexters mamma mässar "Not in front of my kid not in front of my kid not in front of my kid...")

WE LOVE DEXTER!

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav sp1keout » fre dec 22, 2006 2:16

A bear skrev:(Tror inte jag anmärkt hur hemsk den scenen är i avsnitt... 10? När Dexters mamma mässar "Not in front of my kid not in front of my kid not in front of my kid...")

Frågan är varför hon sa "not infront of my kid" om hon hade 2 ungar, och båda var där. eller så var det bara en alternativ verklighet som dexter mindes den och hon egentligen sa my kids, så då var det problem löst.
Rita, tvivel bara? Tror ni inte hon kommer göra slut med honom efter 3-4 avsnitt och sen blir det... ja?
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav A bear » fre dec 22, 2006 2:43

sp1keout skrev:
A bear skrev:(Tror inte jag anmärkt hur hemsk den scenen är i avsnitt... 10? När Dexters mamma mässar "Not in front of my kid not in front of my kid not in front of my kid...")

Frågan är varför hon sa "not infront of my kid" om hon hade 2 ungar, och båda var där. eller så var det bara en alternativ verklighet som dexter mindes den och hon egentligen sa my kids, så då var det problem löst.
Rita, tvivel bara? Tror ni inte hon kommer göra slut med honom efter 3-4 avsnitt och sen blir det... ja?

(spoiler s1) Lätt att höra fel när man är 3 och det går en motorsåg i rummet. Det är ju Dexters minnesbilder vi ser.

Det är absolut inte omöjligt att hon dumpar honom, men dels tycker jag det vore enormt synd eftersom karaktären behövs, och dels ser jag inte alls varför det skulle vara särskilt sannolikt att det sker så fort; trots allt har Rita byggt upp en stor del av sitt - ganska trasiga - liv runt Dexter, och det är antagligen en stor del av henne som vill applådera Dexter för att ha löst hennes problem med Paul. Nej, jag tror snarare att spänningarna mellan Dexter och Rita kommer att byggas ut över hela säsongen. Och sen blir det... nej.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav RalfiParpa » fre dec 22, 2006 9:30

A bear skrev:
sp1keout skrev:

(spoiler s1) Lätt att höra fel när man är 3 och det går en motorsåg i rummet. Det är ju Dexters minnesbilder vi ser.

Det är absolut inte omöjligt att hon dumpar honom, men dels tycker jag det vore enormt synd eftersom karaktären behövs, och dels ser jag inte alls varför det skulle vara särskilt sannolikt att det sker så fort; trots allt har Rita byggt upp en stor del av sitt - ganska trasiga - liv runt Dexter, och det är antagligen en stor del av henne som vill applådera Dexter för att ha löst hennes problem med Paul. Nej, jag tror snarare att spänningarna mellan Dexter och Rita kommer att byggas ut över hela säsongen. Och sen blir det... nej.

Jojojojojojo!
Frågan är väl vilka känslor Dexter faktiskt hyser för Rita? Det, och annat, kan vi väl diskutera medan vi otåligt väntar på fortsättningen?
Min teori efter säsongsfinalen är: inga alls, muchacho! Han anstränger sig och vill gärna men, nej, inte ens om han kunde känna kärlek för en kvinna på det sättet skulle han känna det för Rita. Men vi får se, va. Oavsett vad knasiga Dexter tycker eller inte tycker om henne så är Rita en sjukt fascinerande karaktär, en hörnsten i serien och jag hoppas att hon får spela en central roll även framgent, åtminstone fram till det att spänningarna mellan paret blivit så stora att....nej.

Dexter is the new Veronica Mars?
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav A bear » fre dec 22, 2006 10:23

RalfiParpa skrev:Dexter is the new Veronica Mars?

Nu ska vi inte var pessimistiska här... :D

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav RalfiParpa » fre dec 22, 2006 10:29

Menade förstås att inte sedan Veronica Mars tidiga dagar - vet inte om du var här då - har Buffyforum gett en serie så starka, kollektiva ovationer.
Eh, det var väl så du tolkade det också. Tolkade du det så?
Jag var förresten den största, minst kritiska fanboyen på den tiden. Så går det ibland.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav A bear » fre dec 22, 2006 11:05

RalfiParpa skrev:Menade förstås att inte sedan Veronica Mars tidiga dagar - vet inte om du var här då - har Buffyforum gett en serie så starka, kollektiva ovationer.
Eh, det var väl så du tolkade det också. Tolkade du det så?
Jag var förresten den största, minst kritiska fanboyen på den tiden. Så går det ibland.

Hehe, jo, jag fattade det... men jag tänkte mest att vinden verkar ha vänt lite mot Veronica Mars, både hos fans och hos skapare. Det får den gärna låta bli att göra med Dexter; jag vill inte behöva dumpa Dexter en bit in i s3.

Ang Rita: Han gör ju definitivt klart för henne i sista avsnittet här att han sätter Deb först. Frågan är ju vad allt här får för följder för Dexters förhållanden till andra människor; Dexter går trots allt igenom väldigt mycket . Han måste ta itu med allt han hållit inom sig sen han var tre år gammal, han bryr sig bevisligen mycket om Deb (som ju förresten, kors i taket och kalla mig Charlotta, visar sig ganska kompetent i de sista avsnitten), och även om Brian; nu tror jag inte för en sekund att Dexter är en så TV-klichéig serie att han genom att upptäcka vad hans trauma är har löst alla sina problem och nu kan bli en helt normal människa, men samtidigt tror jag också han kommer att förändras på något vis av det. Och det kan gå åt vilket håll som helst. Den del av honom som vill ha ett normalt liv VILL vara förälskad i Rita, psykopatdelen av honom vill ha henne som kamouflage, typ. Så... nä, jag fortsätter hoppas på Dexter och Rita. Those crazy kids.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Illyria » fre dec 22, 2006 13:31

RalfiParpa skrev:Dexter is the new Veronica Mars?

På ett sätt, det sättet du menade är lite likt men inte lika omfattande (ännu?), men jag kan även se andra likheter, t ex med väldigt bra och personlig arc för säsong 1 och vissa noirelement. Arcserier när de är som bäst. Allt annat negativt skitprat behöver inte sippra över till den här tråden också. Uppföljningen blir intressant, men jag ser gärna att de mixar upp arcen lite, kanske inte går för det säsongslånga utan fokus på hur Dexter utvecklas efter händelserna i finalen och så verkar han ju ha (minst) två skeptiker efter sig som känner honom personligen. Fast jag skulle samtidigt verkligen sakna den mer överspännande från säsong 1, jag är en sucker för den sortens berättande.

Ingen som ska läsa första boken nu efter säsong 1? Den som vill spoilra sig för spekulationer om säsong 2 kan ju läsa bok 2 också, fast det är väl ingen garanti att de tänker följa den exakt för s2 heller. Jag tänker ändå hålla mig borta från den och enbart läsa bok 1, tycker det ger mer att vara ospoilad när jag ser serien.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav sp1keout » fre dec 22, 2006 14:01

Angående Dark Dreaming Dexter, finns det 2 böcker, och 2 böcker only?

Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Illyria » fre dec 22, 2006 14:12

Bok 1: Darkly Dreaming Dexter
Bok 2: Dearly Devoted Dexter
Bok 3, kommer 2007: Dexter in the Dark
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » fre dec 22, 2006 14:23

RalfiParpa skrev:Frågan är väl vilka känslor Dexter faktiskt hyser för Rita? Det, och annat, kan vi väl diskutera medan vi otåligt väntar på fortsättningen? Min teori efter säsongsfinalen är: inga alls, muchacho!

Medhåll.

Dexter vardagliga liv bygger på att låtsas. Det har han fått lära sig genom hela sitt liv. För att fungera så bra som möjligt i samhällets vardagliga situationer så gäller det att vara normal. Så att låtsas är så inpräntat i Dexter beteende....ett beteende som faktiskt Brian lyckats rucka på en del. Dexter kan mycket väl tror jag börja ifrågasätta sitt beteende mycket mer nu. Därför kan nog Rita/Dexter bli riktigt intressant i säsong 2 då han verkligen börjar ifrågasätta sig själv när det gäller Rita, för jag tror inte heller att han känner något för henne, han vill och han låtsas, men äkta....nja. Sen aporpå Rita så är hon så trasig inombords att hon skulle ha väldigt svårt för att lämna Dexter. I för sig så visade hon under säsongens gång rejält med stake mot Paul, nåja, att säsong 2 kommer bli sjukt intressant på flera sätt är det inget tvivel om.

Illyria skrev:Ingen som ska läsa första boken nu efter säsong 1

Skall defintivt läsa första boken. Blir att beställa den nu efter jul.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » fre dec 22, 2006 16:25

Illyria: Jag kommer nog att beställa den, men vill ha den som tie-in med tv-serien... Jodå, nu såg jag att det fanns. Alltså med omslag från serien. Jag vet att det är ytligt som tusan, men jag vill vad jag vill. :)

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0307277887&s=1

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » fre dec 22, 2006 16:34

Jag är tvärtom, jag skulle helst vilja ha omslaget som inte är baserat på MCH. ;)

Har inte hunnit skaffa boken men är alldeles för nyfiken på den så jag har laddat hem och ska börja läsa lite så fort jag hinner.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav A bear » fre dec 22, 2006 16:41

Ingen verkar ha nämnt att boken faktiskt finns utgiven på svenska också?

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Illyria » fre dec 22, 2006 17:28

Har sett det, men varför läsa den på svenska, alltid något som försvinner i översättningen. Det börjar med titeln...
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav A bear » fre dec 22, 2006 18:00

Illyria skrev:Har sett det, men varför läsa den på svenska, alltid något som försvinner i översättningen. Det börjar med titeln...

Så sant, så sant. Men vissa verkar föredra att läsa på svenska, så tänkte jag kunde nämna det.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav sp1keout » lör dec 23, 2006 0:01

Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Tam » tis dec 26, 2006 17:18

Sett 7. Kunde bara voice-overandet lugnas skulle jag gilla det rätt bra.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav eriked » tis dec 26, 2006 18:28

1x01 var riktigt bra! Tycker inte VO var så jobbig. Lite för mycket ibland men inte så farligt. Ännu åtminstone. Blev lite besviken på att han bara mördade skurkar. Men det är väl inget som inte kan fixas med tiden, hehe.

Förstår inte varför Doakes är så misstänksam mot Dexter. Okey om han "creeph-him-out" som det beskrevs i början men senare spelades det som om han typ visste att han var en mördare bara inte hade bevis "I'm watchig you motherfucker". Det köper jag inte helt men det kanske blir klarare senare.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav Illyria » tis dec 26, 2006 18:32

Stör mig inte alls på VO, det passar perfekt som en extra inblick till Dexter.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tam » ons dec 27, 2006 0:09

Illyria skrev:Stör mig inte alls på VO, det passar perfekt som en extra inblick till Dexter.

Ofta var det bra, men det var väldigt överanvänt.

Klar nu. Bra serie. Men jag är knappast förtrollad.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav AKS » ons dec 27, 2006 0:42

Dexter är inte alls långt efter Heroes i tv.com:s omröstning för bästa nya TV 2006. Kul att man får se de nuvarande resultaten direkt efter att man röstat. Gå in och rösta på Dexter, annars blir jag tvungen att plasta in ert sovrum och ja...

http://www.tv.com/feature/bestof2006/be ... -show.html

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film