qarlsson skrev:(USA och upn's tittarsiffror som referens här).
Men att jämföra UPN och SVT är ju som att jämföra ZTV med SVT. Ungefär. UPN är en väldigt liten kanal i USA, den har inte den andel av marknaden som andra kanaler har, SVT däremot har en väldigt stor andel av marknaden i Sverige. Många kan se SVT, få kan se UPN, det fungerar inte riktigt att jämföra tittarsiffrorna då.
Och visst är VM inte lätt att beskriva, den tar ett par avsnitt att komma in i också, tycker ivarjefall jag, men oavsett det så har SVT egentligen inte gjort något för att nå ut med information om serien till ungdomarna, vilket är det som mailet påpekar också. Var har artiklarna dykt upp? I vissa tidningar, men är det tidningar som ungdomar läser? Om någon annan kanal gjort som SVT, hade det varit skickligt och föredömligt, eller är det för att det är SVT? Det förväntas en viss stil från dem?
Behandlar SVT Veronica Mars bra? Ja, de visar den på en bra dag/tid och planen är att visa hela säsongen, inga avbrott, men de visar utöver det ingen uppbackning av serien som syns, som kan locka fler och nya tittare, något som är viktigt en tid innan och även efter premiären. Nu säger jag inte att de ska göra pinsamheter a la Tv4 och Lost, jag tycker heller inte att de ska tapesera in städer med reklam, men det går att pusha och stödja serien, och sloten, långt mer än de gjort.
Just det utspridda ogillande av SVT bland unga är ett problem de måste jobba på också, de är ju medvetna om att de har låga tittarsiffror i den åldersgruppen och vill ha dem som tittare, men det är inget några artiklar i vissa tidningar kommer ändra på och det måste de få upp ögonen för. Mailet handlar inte enbart om Veronica Mars och tittarsiffror, det handlar mest om att SVT delvis måste ändra sin attityd. Vill de ha en attraktiv ungdomsslot får de se till att folk vet om den, plus att de visar färska och bra serier där. Det är 2006, inte 90-talet. Mycket har ändrats bara de senaste åren och SVT har inte hängt med i utvecklingen.