Veronica Mars 2: Marsipaner, förena eder!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Illyria » lör jan 28, 2006 4:16

qarlsson skrev:(USA och upn's tittarsiffror som referens här).

Men att jämföra UPN och SVT är ju som att jämföra ZTV med SVT. Ungefär. UPN är en väldigt liten kanal i USA, den har inte den andel av marknaden som andra kanaler har, SVT däremot har en väldigt stor andel av marknaden i Sverige. Många kan se SVT, få kan se UPN, det fungerar inte riktigt att jämföra tittarsiffrorna då.

Och visst är VM inte lätt att beskriva, den tar ett par avsnitt att komma in i också, tycker ivarjefall jag, men oavsett det så har SVT egentligen inte gjort något för att nå ut med information om serien till ungdomarna, vilket är det som mailet påpekar också. Var har artiklarna dykt upp? I vissa tidningar, men är det tidningar som ungdomar läser? Om någon annan kanal gjort som SVT, hade det varit skickligt och föredömligt, eller är det för att det är SVT? Det förväntas en viss stil från dem?

Behandlar SVT Veronica Mars bra? Ja, de visar den på en bra dag/tid och planen är att visa hela säsongen, inga avbrott, men de visar utöver det ingen uppbackning av serien som syns, som kan locka fler och nya tittare, något som är viktigt en tid innan och även efter premiären. Nu säger jag inte att de ska göra pinsamheter a la Tv4 och Lost, jag tycker heller inte att de ska tapesera in städer med reklam, men det går att pusha och stödja serien, och sloten, långt mer än de gjort.

Just det utspridda ogillande av SVT bland unga är ett problem de måste jobba på också, de är ju medvetna om att de har låga tittarsiffror i den åldersgruppen och vill ha dem som tittare, men det är inget några artiklar i vissa tidningar kommer ändra på och det måste de få upp ögonen för. Mailet handlar inte enbart om Veronica Mars och tittarsiffror, det handlar mest om att SVT delvis måste ändra sin attityd. Vill de ha en attraktiv ungdomsslot får de se till att folk vet om den, plus att de visar färska och bra serier där. Det är 2006, inte 90-talet. Mycket har ändrats bara de senaste åren och SVT har inte hängt med i utvecklingen.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Matt » lör jan 28, 2006 17:42

2x11 Ja det här var bra.

Men är det ingen som tänker på Megs lillasyster? Hon är kvar hos föräldrarna och mår inte bra. Ska man bara glömma henne nu? Är det viktigare att rädda Duncans barn?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav qarlsson » lör jan 28, 2006 18:46

Det var inte riktigt att jämföra kanalerna mot varandra som jag var ute efter. Snarare att poängtera att VM inte har en kommersiellt sett hög popularitet från början (kanske pga positioneringsproblemet och att den är svår att genre'fiera). Så det jag menar är att svt redan arbetade i en uppförsbacke och att dåliga tittarsiffror inte direkt var oväntat.

Rätta mig om jag har fel nu men Americas next top model är väl även den en UPN-produktion och såvitt jag fattat saken rätt är det en stor hit både i USA såväl som här hemma. Så som sagt. SVT. uppförsbacke från början. Oavsett storleken på kanalerna.

men oavsett det så har SVT egentligen inte gjort något för att nå ut med information om serien till ungdomarna, vilket är det som mailet påpekar också. Var har artiklarna dykt upp? I vissa tidningar, men är det tidningar som ungdomar läser? Om någon annan kanal gjort som SVT, hade det varit skickligt och föredömligt, eller är det för att det är SVT? Det förväntas en viss stil från dem?

Det förväntas en viss stil från dem, ja. I och med att de är Public Service så har de säkert någon form av styrdokument som dikterar hur serier ska promotas och att pengar inte kan pumpas in hur som helst i marknadsföringssyfte eftersom det är våra, skattebetalarnas, pengar. Det är politiskt, trögt, byråkratisk och därmed inte lika flexibelt som med andra kanalers tillvägagångssätt. Men detta gäller ju i princip alla deras serier, inte bara VM. VM är snarare ett undantag som sticker ut över mängden. VM har av min mediakonsumtion att döma fått mer uppmärksamhet än någon annan svt-serie på länge! (bortsett från egna produktioner). På så vis menade jag att svt skött marknadsföringen skickligt, eller mer medvetet än tidigare. De har ansträngt sig lite. Men inte tillräckligt? Möjligen inte.

Jag läste mailet du skrev, det är bra skrivet och du för fram en vettig poäng (med VM som exempel) - hur de generellt sett agerar för att promota sina serier och strävan efter att fånga upp en yngre publik. För det är verkligen ett problem. Och svt behöver nog se över sina rutiner över hur de förhåller sig till sina inköp vad gäller markadsföring och tidsaspekten. Vi lever ju med global efterfrågan. Vi vill ha saker nu. Det vi ser är hett därborta vill vi ha nu. eller snart. inte om 1 eller 2 år. Det finns inte mycket utrymme för tålmodighet hos tittare kombinerat med att SVT som Public Service-TV ska tillgodose behov på bredden. En sjuhelsikes problematik. Men i dagsläget kanske man kan säga att ungdomsprogram är underrepresenterade?

Jag älskar SVT och det utbud av program dom kör. Att det finns ett ogillande mot SVT bland ungdomar är därför jäkligt trist. Jag menar, det går att slå på SVT och överraskas. Jag får banne mig inga oväntade wow-upplevelser av någon annan svensk kanal idag. Så dom skulle må gott av att träna lite mer på sexigheten och därmed fånga upp lite underrepresenterade målgrupper. Eller för att använda en liknelse. SVT är lite som Ericsson Mobile innan giftermålet med Sony. Kvalitet rakt igenom men inte så sexigt.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav Spuffy » lör jan 28, 2006 19:08

2.11: Äntligen är VM tillbaka efter juluppehållet, och det med ett riktigt bra avsnitt!
Jag var inte spoilad alls inför avsnittet, och var nog ganska seg att fatta vad som egentligen var på gång. Vid Veronicas och Duncans break-up hurrade jag, äntligen! Det var på tiden att de gjorde slut, har aldrig varit ett fan av Tråk-Duncan (även om jag faktiskt gillat honom allt mer efter att ha sett om s.1). Att det sedan inte alls var slut överraskade mig lika mycket, men denna gång hurrade jag inte. Dels för att jag inte gillar deras förhållande men framför allt för att jag inte ville att Veronica skulle vara med på kidnappningen. Och hennes svek mot Keith gjorde ont. Fast, som AKS skrev:
AKS skrev:Men om Veronicas dumhet och svek mot sin far fick oss att bli av med Duncan... well, whatever. Då var det nog värt det. =)

Satt och undrade över vem det egentligen var som skulle hämta upp Duncan när han ”fått skjuts” av Lamb, och att det sedan visade sig vara Vinnie var perfekt! Att Celeste’s assistent/dotter (minns inte riktigt hur det var med den saken?) också var med var även det kul. Jag hoppas dock att Veronica inte ska gå o sörja över Duncan i resten av säsongen… En liten detalj jag undrat över: Betydde detta att även det där med Kendall hemma hos Duncan var uppgjort? Eller är jag trög och missar något?

Jag hade inte fattat hur mycket jag saknade Wallace förrän i slutet av förra avsnittet när han kom tillbaka och jag skrek ”JAAA” rakt ut. Det kändes bra att ha honom där nu, även om jag inte riktigt gillade den där bilhistorien. Och Logan och Weevil är underbara båda två, att de arbetar tillsammans är perfekt! Mer av dem vill jag se!

Behöver jag nämna att jag längtar efter nästa avsnitt?
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom

Inläggav Illyria » lör jan 28, 2006 19:38

qarlsson skrev:Men i dagsläget kanske man kan säga att ungdomsprogram är underrepresenterade?

Inte överlag, men på SVT. Senast de visade något var säsong 1 av Dead Like Me och det var... förra hösten? Det är ju därför de vill (försöka) satsa nu med bl a VM och de har ju fler bra inköpta serier, men det är inte många som vet om detta, vilket är synd.

Det förväntas en viss stil, vilket är okej, men de kan inte för det fortsätta som de gjort tidigare och förvänta sig att det fungerar när förutsättningarna har förändrats. En generation yngre har heller inte växt upp med SVT på samma sätt som vi gjorde. När vi var yngre fanns det nästan bara SVT att titta på, det gör att vi ser på SVT annorlunda också?

Jag gillar SVT, jag tycker verkligen det ska finnas public service, men de får ju också hänga med i utvecklingen. Fast just idag är jag faktiskt besviken på SVT efter jag läst tablån i februari. Det kommer bli flera veckors uppehåll för VM pga sport, vilket jag tycker är helt oacceptabelt. Förstår inte varför sport ska ha företräde över annat, det är inte något alla vill se. :x
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav gaspode » lör jan 28, 2006 19:44

Illyria skrev: det är inte något alla vill se. :x

Men det är något väldigt många vill se.. (tyvärr till skillnad från Veronica Mars)

Det är nog inget att göra något åt, och det hade varit sämre för Veronica Mars att ligga mot OS på en annan kanal eftersom väldigt många presumptiva tittare då skulle titta på OS och missa Veronica Mars.

(VM är ingen bra förkortning för veronica mars när man pratar om sport på tv samtidigt) :D

Man kan heller inte flytta på sändning av OS-tävlingar på samma sätt som en tv-serie, eftersom sport är en färskvara på ett helt annat sätt.. Dessutom har SVT förmodligen satsat en sjuk summa pengar på att få sända OS, och då måste de ju arbeta in det i sitt schema.

Vad tycker du att de ska göra? lägga det på tomma slots går ju inte, eftersom det inte finns tomma slots att lägga det på.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Illyria » lör jan 28, 2006 19:48

Sport ska gå på enskilda kanaler, eller åtminstone enbart en av kanalerna SVT har. Och det handlar inte bara om VM, det handlar om vad som helst på tv som alltid får flytta på sig för det är sport. Varför ska det gå före? Urjävlalöjligt.

Okej att det är OS, det kan jag delvis förstå, men veckan innan OS börjar så utgår VM för det är hockey! :evil:
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav gaspode » lör jan 28, 2006 19:56

Ja, det vore ju en bättre värld där vi hade en rikstäckande kanal där de kunde peta in all sport, så sportfånar får sitt där, samtidigt som de som skiter i det får sitt. Nu är det inte så, och jag tvivlar på att det blir så än på ett tag. Då får SVT välja det som de tror att allmänheten vill se, och de flesta OS-grenar kommer garanterat ligga över VM:s 160.000 i tittarsiffror, tyvärr.

Men den andra aspekten är att VM:s tittarsiffror skulle lida svårt av att gå mot OS, och det är väl knappast bra? För dig som skiter i sport låter det kanske bra, men för Veronica Mars utsikter att bli en hit är det dåligt.
Samma sak med alla andra program som flyttas.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Illyria » lör jan 28, 2006 20:15

Och så fortsätter det i all evighet, allt annat får ge vika och sporten vinner. Görs det aldrig någon ändring kvarstår problemet. Det måste finnas ett val för alla som inte vill se någon sport. Och då menar jag inte dåliga ströprogram bara för det visas sport, men för att hårddra det så är väl svenssons för lata och dumma för det, de väljer det enklaste. Tittarsiffrorna och pengarna styr, även på en public service-kanal.

Vilket bara får mig att hata sport på tv ännu mer.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Off » lör jan 28, 2006 20:32

Grejen är ju att mycket av de stora sporttillfällena måste visas på SVT eller 4an pga av EU-bestämmelser om jag nu inte är ute och cyklar. Det är inte helt positivt för oss som gillar sport heller. SVT hade till exempel inte råd att visa ens hälften av vad de gjorde förra vinter-OS vilket leder till att man som sportstok missar en hel del.

Jag ser hellre att sport visas på kanaler som kan satsa fullt ut på det som c+ och viasat sport men det är ur rent egoistisk synvinkel och har inget att göra med om folk som inte gillar sport har något att titta på.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav A bear » lör jan 28, 2006 21:14

Om man får bryta emellan... 2x05 (jo, jag är efter) Titta! Wallace blev äntligen intressant! Och då sticker han?!? Men det där har jag väntat på i över en säsong nu: att Wallace ska visa sig faktiskt vara människa. Lysande gjort. Hoppas han kommer tillbaka... det trodde jag inte jag skulle säga.

Men jag undrar fortfarande varför Dick & Beaver är regulars. Var de ens med i det här avsnittet? Har de haft 10 repliker var på hela säsongen? Och Wallace flickvän är lite för mycket endimensionell bitch. Förhoppningsvis har nu Veronica inga skäl att inte gå public med den där inspelningen.

Men s2 verkar faktiskt lyfta ganska bra. Det där vattentäta skranket mellan COTW och arc är borta, åtminstone i det här avsnittet. (Även om jag fortfarande undrar hur Veronica kunde kika igenom den där tjejens garderob INNAN hon lämnade av henne hemma hos sig...)
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Illyria » lör jan 28, 2006 21:21

Angående mailet till SVT, är det bara en från BF som vill vara med? So much för att förena oss. ;)

Nu när det blir uppehåll har ju SVT en riktig chans att få ut mer reklam om serien/sloten också, vilket kanske mailet kan påverka. Well. Fortfarande deadline imorgon kväll.

A bear: Att Dick och Beaver och Jackie är regulars är jätteonödigt, speciellt Dick och Jackie. För jag gillar Beaver och han borde vara med mer!
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » lör jan 28, 2006 22:05

Illyria skrev:Angående mailet till SVT, är det bara en från BF som vill vara med? So much för att förena oss. ;)

Tycker brevet är väldigt välskrivit och håller med om det mesta. Jag tycker helt klart Svt har misslyckats med sin lansering av serien, och sin "nya" slot. Det räcker inte med att man skaffar en slot och visar en ungdomserie för att hitta nya målgrupper.

Med andra ord kan jag vara med.

Illyria: Jag pmar dig om mitt namn.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » lör jan 28, 2006 22:17

Trevligt. Har skrivit in dig bland signaturerna nu. :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav A bear » sön jan 29, 2006 14:32

2x06 Joss!
Arc!
Joss!
Lösa bitar från s1!
Joss!
Ingen jävla Jackie!
Joss!
Seriöst, de två senaste avsnitten har varit jävligt bra. Clarence Wiedman försvann spårlöst väldigt plötsligt i s1, härligt att de knyter ihop det - och dessutom knyter in honom i den pågående storyn.

Logan som köper Weevils hus och slänger ut hans gamla mormor. Jopp, Logan är en skitstövel igen. Tjoho.

Men jag stör mig fortfarande på det här jävla Keith-berättar-ingenting-för-Veronica-Veronica-berättar-ingenting-för-Keith. Det är ett uttjatat sätt att hålla spänningen uppe, och jag hade hoppats att de strök ett streck över det efter förra säsongen - men nähä, nu är de igång igen och ljuger för varann. SLUTA för helvete. Det är bara dumt.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Noam » sön jan 29, 2006 20:33

Dru: I'm naming all the stars.
Spike: You can't see the stars, love, that's the ceiling. Also, it's day.
Dru: I can see them. But I've named them all the same thing, and there's terrible confusion.
Användarvisningsbild
Noam
Scooby

Inläggav Illyria » mån jan 30, 2006 2:33

Uppdatering om mailet till SVT: Det är nu skickat, hoppas vi får något slags svar också. Totalt blev det 27 signaturer.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav freso » mån jan 30, 2006 19:23

Ugh!

Ja, som många säger... Första avsnittet fick mig nästan att inte se mer, men eftersom folk hade sagt att det var bra så var det bara att fortsätta, och efter 3-4 avsnitt så var man rätt fast ändå.

Ska nu snart ta och se nyaste, det var väl förbannat vad de ska ha mycket uppehåll där borta på andra sidan. Grr! Argh! :D

Edit: Ahahaha, alltid lika roligt att höra Lucy Lawless röst. Förvänta sig en liten "oioioioioi" som aldrig kommer.
Användarvisningsbild
freso
Minion

Inläggav A bear » tis jan 31, 2006 11:35

2x09: Va fanken? OK, mängder med Alyson. Sånt gillar vi. Och hennes rollfigur får något av en funktion också, och så naturligtvis en riktigt härlig scen med Charisma och Alyson - den bästa de haft sen... vadå? "Disharmony"? (Synd att den är regisserad så man knappt ens får se dem tillsammans när de snackar... nåja.)

Och medan jag tittar på avsnittet gillar jag det skarpt. En massa paralleller, fortfarande ingen Jackie (VARFÖR är hon i creditsen?!?), fajten mellan Logan och Weevil... och så då den där grejen med graviditeten på slutet. Snygg twist (och nej, jag tycker inte det är mer "Days Of Our Lives" än hela serien är "Tvillingdeckarna på Sweet Valley High".)

Men så fort jag börjar fundera blir jag lite irriterad. s2 balanserar COTW och arc snyggt, men det känns som om det är lite för mycket som hamnar i bakgrunden för att plockas fram när det behövs utan att vi får något vettigt skäl till att det inte händer NU. Stuntmannen med Veronicas namn - nähä, Lamb nöjer sig med hennes ord och lämnar mordet olöst? (Eller har jag glömt nåt nu?) Megs föräldrar misshandlar sin dotter - sheriffen antyder att han ska göra något åt det, men uppenbarligen har han inte bråttom. Irländarna lär väl dyka upp igen, när de hunnit hämta sig från skräcken att få en pistol pekad på sig av en 18-årig skolgrabb. Och "I'm the rat" - vafan? Kan vi dra LITE mer långsökta slutsatser, tack?

Nu fick jag en gloriously wicked idea, som skulle få mig att älska den här serien. Det är givetvis omöjligt, men ändå. VILD SPEKULATION:
.
.
.
.
VERONICA är bussmördaren. Det skulle förklara
- hennes snabba bortförklaring av råttan
- att hon inte är på bussen
- hennes återkommande ovilja att dela med sig av info till sin älskade fader
- hennes önskan att till varje pris få in Keith som sheriff - hon är ju den sista han skulle misstänka
- etc.

Har hon motiv? Som fan. Hennes rival var ombord på bussen, och gud vet vem mer. Och uppenbarligen vill hon sätta dit någon för brottet också. Hade hon tillfälle? Om det nu var en explosion (och varför har vi inte fått se om Keith hittat bevis/frånvaro av bevis på en sådan?) har väl alla som går i skolan haft tillfälle att aptera något på bussen. Har hon alibi? Näpp.

Eftersom det ska bli fler säsonger lär det väl inte vara så. Men erkänn: skulle inte serien få en riktigt intressant sväng om det visade sig att frk Mars är en fullfjädrad psykopat, och att allt vi fått reda på via voice-overs är hennes smått förvridna bild av vad som händer? Kan vi få in David Lynch som guest director, tack.

Och just det, alternativa slutet. Vad var vitsen med det? Uppenbarligen kan inte båda sluten stämma, så jag utgår från att serien fortsätter från slutet i avsnittet och inte med att Meg blivit mördad. Så varför alternativt slut alls?
Nåja. 2 avsnitt till så är jag ikapp er.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav A bear » tis jan 31, 2006 15:16

A bear skrev:VILD SPEKULATION:
skulle inte serien få en riktigt intressant sväng om det visade sig att frk Mars är en fullfjädrad psykopat, och att allt vi fått reda på via voice-overs är hennes smått förvridna bild av vad som händer? Kan vi få in David Lynch som guest director, tack.

Ju mer jag tänker på saken så...
- Hon antar andra personligheter och identiteter i en ögonblinkning
- Hon manipulerar lätt andra för att få som hon vill
- Hon ser spöken
- Hon har uppenbarligen ett visst överlägsenhetskomplex gentemot många på skolan
- Hon har haft åtminstone en komplett blackout
- Hon är övertygad över att folk är ute efter henne
- Hon har ett minst sagt kluvet förhållande till sin mor

Hmmm... Veronica, thy name is Bateman. Eller så är hon bara en söt tonåring. Men ändå.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav AKS » tis jan 31, 2006 16:36

Ditt senaste inlägg får en att fundera, A bear. Hm... =)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » tis jan 31, 2006 17:18

A bear skrev:st det, alternativa slutet. Vad var vitsen med det? Uppenbarligen kan inte båda sluten stämma, så jag utgår från att serien fortsätter från slutet i avsnittet och inte med att Meg blivit mördad. Så varför alternativt slut alls?

Det är inte meningen att det alternativa slutet ska stämma på något sätt, från en intervju med Rob Thomas:

The alternate ending to “My Mother, the Fiend” was pretty intense. Was that something you did because the network said, “Hey, we want to try this as a promotional tool”?

“In that particular case it was the tail wagging the dog. Somewhere between the network promotional department and [executive producer] Joel Silver [the idea was hatched]. We had already broken that episode and we knew what we were doing, and they came to us and said, ‘Hey, can you give us an alternate ending that we’ll promote?’

"We never seriously considered having that be the ending. There were various other endings that we did have, but they were so subtly different, it was like, ‘When does Veronica enter the room?’

“But once we could have a [very different] alternate ending, we thought, ‘Let’s make it rock.’ The beauty of having that alternate ending is that we don’t have to play it out in the next episode. And so let’s go for it and do something fun and kind of shocking. Fans shouldn’t regard that as a clue to what’s ‘really going on,’ in the sense of [using that in] figuring out the season-long mystery.”
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav A bear » tis jan 31, 2006 17:43

Ah, tack Illyria. Det gladde väl fanficskribenter i alla fall...

AKS: på Veronica eller mig? :D

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav A bear » tis jan 31, 2006 21:28

2x10: Nej, det här gillade jag inte alls. 12 Angry Men... vad får Thomas att tro att vi behöver en version till av det? Speciellt en som pga tidspress måste klaras av på 10 minuter?

Meg dör off-screen efter att ha tårfullt ha bönfallit Veronica att förlåta henne och ta hand om hennes bäbis. NU snackar vi "Days Of Our Lives". Ursäkta, vad är problemet? Vi VET att föräldrarna är barnmisshandlande psykopater. Det finns BEVIS. Lamb har hotat föräldrarna och gör sen ingenting av okänt skäl. Allt som krävs är att han gör det och Megs föräldrar är ute ur leken. Men det gör han inte eftersom vi då inte har en story.

Banden? Höh? Vad var vitsen med det? Ska vi nu se fram emot att Aaron blir frisläppt pga brist på bevis, eller vad? Är Logan korkad? Är KEITH korkad?

Nästan ingen arc, urtrist COTW... nä, nu vart jag besviken.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav AKS » tis jan 31, 2006 21:34

A bear skrev:AKS: på Veronica eller mig? :D

Hehe, på Veronica.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » tis jan 31, 2006 21:37

A bear: 2.10 var jag heller inte så förtjust i. Förutom när Wallace dök upp på slutet, det var det bästa, men jury duty var inte alls något intressant. Fanns det något alternativ än att Meg dog? Kändes ganska typiskt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » tis jan 31, 2006 21:40

Illyria skrev: Fanns det något alternativ än att Meg dog? Kändes ganska typiskt.

Hon hade kunnat bli besatt av djävulen som Marlena blev en gång i Days of Our Lives. I'm just saying...

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » tis jan 31, 2006 21:43

Illyria skrev:A bear: 2.10 var jag heller inte så förtjust i. Förutom när Wallace dök upp på slutet, det var det bästa, men jury duty var inte alls något intressant. Fanns det något alternativ än att Meg dog? Kändes ganska typiskt.

Jag är inte principiellt emot att hon dör - vad mig anbelangar känns större delen av Neptune High fullständigt umbärliga, även om jag i alla fall inte aktivt hatade Meg - men det är sättet. Hon har legat där i en halv säsong, vi har väntat på att hon ska vakna - och så får hon två gråtmilda repliker och så dör hon off-screen? Det är slarvigt skrivet. De kunde ha gjort mycket mer med den grejen. Precis som de kunde gjort MYCKET mer med konflikten mellan Veronica och Duncan när hon fick veta att han visste om bäbisen. Vafan, det är i såna lägen man ska sätta kniven i tittarna och vrida om känslorna lite. Men nähä, enda skälet att Meg inte dog i busskraschen var alltså att hon skulle sätta en bäbis till världen. Förutsägbart och urtrist. Måtte nu Duncan åtminstone ta bäbisen och försvinna. Och måtte Wallace ha hittat en personlighet när han var bortrest.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Illyria » tis jan 31, 2006 21:49

AKS skrev:
Illyria skrev: Fanns det något alternativ än att Meg dog? Kändes ganska typiskt.

Hon hade kunnat bli besatt av djävulen som Marlena blev en gång i Days of Our Lives. I'm just saying...

2.10 + 2.11
Tex. ;) Jag tycker de kunde gjort något annat än bara dödat henne sådär, det kändes alldeles för typiskt, det hade varit bättre om hon överlevt och hon och Duncan försvann till Mexico. Det hade varit ett något bättre slut på V/D också.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav A bear » ons feb 01, 2006 1:52

2x11: Bättre, men jag får fortfarande en otäck känsla av att både Veronicas och manusförfattarnas IQ sjunkit med 20p över en natt. Jag kan, ärligt talat, inte komma på en mer korkad plan - speciellt när vi i en och en halv säsong fått inplanterat vilka fantastiska überdetektiver familjen Mars är. Ska de försöka få oss att tro att de verkligen inte skulle kunna fixa fram de bevis de VET finns mot Megs föräldrar?
Matt skrev:Men är det ingen som tänker på Megs lillasyster? Hon är kvar hos föräldrarna och mår inte bra. Ska man bara glömma henne nu? Är det viktigare att rädda Duncans barn?

Uppenbarligen.

Så känner jag mig lurad på Lamb också. I över en säsong verkade han tråkigt endimensionellt dumåelak. Så fick vi en aning i avsnittet om Megs föräldrar att han kanske har oanade sympatier... men så skiter han helt enkelt i det i stället. Och i vanlig ordning är det ingen som ställer sig upp och hojtar "HALLÅ! DE ÄR BARNMISSHANDLARE!" För Gud förbjude att någon i Neptune faktiskt skulle dela med sig av information.

Duncan försvinner. Yay! Men vänta... innebär detta att HELA ploten med Meg, Megs koma, Megs barn, Megs föräldrar, Megs död, Kendalls dusch etc BARA var ett sätt att få ut Duncan ur serien? Kunde han inte bara blivit biten av en varulv i stället? Och om inte - vad var vitsen med det om nu Duncan försvinner spårlöst och tar med sig ungen? Det enda jag kan se är om kidnappningshistorien nu kommer att bli en väldigt stor grej för Veronica, vilket det väl rimligen borde bli - om det blir YTTERLIGARE en plotline som läggs i byrålådan för ev framtida behov blir jag ärligt talat förbannad.

Och de enda sympatiska människorna som finns kvar i Neptune är Keith, Logan och Weevil. De är å andra sidan väldigt sympatiska. Och tack och lov är alltså Duncan borta, Jackie har nu inte varit i bild en sekund på ett halvdussin avsnitt eller så, Logan och Weevil är en mysig dynamic duo och... tja. Avsnittet är snyggt uppsatt och jo, jag gick på det, men det blir jag inte gladare av.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film