Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Joamna » ons feb 09, 2005 23:52

karykh skrev:Såg just The life Aquatic with Steve Zissou oc det var en ganska udda upplevelse måste jag säga, fast bra. På nåt odefinierbart vis.

Jag grejjade verkligen inte att tycka den var bra. Men jag tror att det kan ha att göra med att jag verkligen inte var på humör för en sån film den dagen. eller så var den bara dålig imo.
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby

Inläggav karykh » tor feb 10, 2005 0:03

Flisa skrev:Jag grejjade verkligen inte att tycka den var bra.

Det där fick mig att haja till. Det är ju verkligen inte så att man måste tycka om nåt, smak är ju smak och det kan man inte göra nåt åt. Hur mycket jag än skulle vilja :P
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby

Inläggav Yog-Sothoth » tor feb 10, 2005 0:17

Nu har jag sett Donnie Darko, som alla har pratat om så mycket. Tyvärr såg jag den på TV, vilket alltid förstör filmupplevelsen en aning. Men vilken underbar film... måste vara det bästa jag har sett på mycket länge.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav gaspode » tor feb 10, 2005 1:26

Såg Life Aquatic idag

Kanske hade jag hoppats på lite mer, gillade den ganska mycket, men den var inte alls i klass med Royal Tenenbaums. Scenografin och lösningarna med båten var underbara, och det fanns en hel del tillfällen som var riktigt roliga, men storyn och karaktärerna var lite bleka tyckte jag..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Joamna » tor feb 10, 2005 12:51

karykh skrev:
Flisa skrev:Jag grejjade verkligen inte att tycka den var bra.

Det där fick mig att haja till. Det är ju verkligen inte så att man måste tycka om nåt, smak är ju smak och det kan man inte göra nåt åt. Hur mycket jag än skulle vilja :P

Men jag tror att jag trodde att jag skulel tycka den var bra först, eller jag ville tycka om den eftersom jag fått tips av en kompis. Men det gick inte :)
Användarvisningsbild
Joamna
Scooby

Inläggav jvc_man » tor feb 10, 2005 15:39

Har någon sett "War of the Worlds" klippet som finns ute nu, verkar lovande (skumt) - kanske! :)

Mvh
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion

Inläggav qarlsson » tor feb 10, 2005 16:54

jvc_man: Menar du Super Bowl-klippet så har jag sett det.. Eller finns det något annat klipp?

Svårt att dra några slutsatser utifrån teasertrailern och SB-klippet tycker jag..
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav jvc_man » tor feb 10, 2005 18:17

Qarlsson skrev:jvc_man: Menar du Super Bowl-klippet så har jag sett det.. Eller finns det något annat klipp?

Svårt att dra några slutsatser utifrån teasertrailern och SB-klippet tycker jag..

Precis det klippet som jag menar, instämmer att det kändes svårt. De kunde allt ha valt ett bättre och mer lockande clip!

Mvh
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion

Inläggav noike » tor feb 10, 2005 18:20

jvc_man skrev:Precis det klippet som jag menar, instämmer att det kändes svårt. De kunde allt ha valt ett bättre och mer lockande clip!

Spelar ingen roll. Teasers och trailers är automatiskt missvisande, så det spelar egentligen ingen roll vad de visar.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav monkeyboy » tor feb 10, 2005 20:19

Såg The Incredibles igår, faktiskt riktigt bra. Gillade Edna.
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav Nicole » tor feb 10, 2005 20:24

monkeyboy skrev:Såg The Incredibles igår, faktiskt riktigt bra. Gillade Edna.

ja har också sett den. ganska rolig :D men vissa saker som va me på reklamen kom aldrig i filmen...synn
Passion. It lies in all of us. Sleeping, waiting. And though unwanted, unbidden, it will stir, open it jaws... and howl.
Användarvisningsbild
Nicole
Minion

Inläggav Illyria » tor feb 10, 2005 20:27

Jag blev faktiskt positivit överraskad av The Incredibles, den var inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Edna?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav monkeyboy » tor feb 10, 2005 21:57

Illyria skrev:

Jag blev faktiskt positivit överraskad av The Incredibles, den var inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Edna?

Hon dräktdesignern =)
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav monkeyboy » tor feb 10, 2005 22:06

Såg just Kung Fu Hustle, vet inte vad jag ska säga om den riktigt förutom att den för mig var högst o-ordinär. Jag har däremot inte sett särskilt många asiatiska eller kung fu filmer så jag kanske har fel...
De största synpunkterna jag har är att man överdriver humoraspekten på filmen alldeles för mycket så att den nästan blir löjlig även om vissa bitar är väldigt roliga, däremot tycker jag som kung fu-novis att fightingscenerna var riktigt häftiga. Någon lite mer bevandrad som har sett den här filmen kan gärna få säga sitt, ni andra obevandrade kan väl också få framföra er åsikt, på nåder...
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav malavel » lör feb 12, 2005 16:49

Million Dollar Baby: Håller nog mest med Ralfi. En härlig film, men inget mästerverk. Swank är suverän. Hade dock lite problem med
Liten spoiler
tjejen som fuskade. Känns lite väl klent att dommaren inte hade bättre koll, speciellt med tanke på att hon gjort samma sak tidigare. Nu får väl iofs kvinnliga boxare säkert dras med sämre/mindre erfarna domare, men det känns ändå patetiskt.
Betyg: 4/5.

Team America: Vad ska man säga om den här filmen? Udda, men inte direkt bra. Lite småkul. Gick att se. Betyg: 3-/5.
Spoiler om skämten
Vädligt mycket sex- och bögskämt. Inte direkt mina favoriter.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Yog-Sothoth » lör feb 12, 2005 23:39

Såg Rock Star igen ikväll, det är en höjdare till film...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Gordo » sön feb 13, 2005 13:08

Yog-Sothoth skrev:Såg Rock Star igen ikväll, det är en höjdare till film...

Ja, den är faktiskt riktigt bra :)
- Why would you wanna help me after what I did?
- Because it's what Jesus would freakin' do!
Användarvisningsbild
Gordo
doookti persika

Inläggav noike » sön feb 13, 2005 14:39

monkeyboy skrev:Såg just Kung Fu Hustle, vet inte vad jag ska säga om den riktigt förutom att den för mig var högst o-ordinär. Jag har däremot inte sett särskilt många asiatiska eller kung fu filmer så jag kanske har fel...
De största synpunkterna jag har är att man överdriver humoraspekten på filmen alldeles för mycket så att den nästan blir löjlig även om vissa bitar är väldigt roliga, däremot tycker jag som kung fu-novis att fightingscenerna var riktigt häftiga. Någon lite mer bevandrad som har sett den här filmen kan gärna få säga sitt, ni andra obevandrade kan väl också få framföra er åsikt, på nåder...

Okej, nu har jag iockså sett filmen och den var riktigt bra. Regisserad och med en huvudroll av Stephen Chow kan det inte gå fel. (Han gjorde ju en bra fotbollsfil ffs, hur går det ihop?)

Jo, det är mycket humor, men det beror på att det är en kung-fu-komedi, något som Chow har speciallierat sig på. Så man ska inte förvänta sig att det är en seriös film på långa vägar och man ska inte riktigt vänta sig att det ska vara mycket slapstick som Jackie Chans filmer. Stephen Chow gillar verkligen film och tenderar att låna in saker från en viss genre som humorelement. Fotboll i Shaolin Soccer, matlagningsdueller i God of Cookery och här är det New York-gäng som ser mer övertygande ut en Scorsese-blajet för några år sedan. (Sedan får han in skämt från the Hulk och Spider-Man gör inte saken sämre.)

Och filmen är snygg. Satas snygg, och datoreffekterna är känns mer riktiga än i Matrix II och III, som också parodieras i en scen även om det knappt märks så väl. (Chow hade sparket Neos rumpa på en minut.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Binchy » mån feb 21, 2005 0:50

Sitter just och tittar på Independence Day på fyran (reklampaus nu). Där uppfattade jag en kul översättning:

I almost hexed the whole damned operation.

blev:

Jag gav nästan det hela oflax.

Den filmen är rätt underhållande, jag har skrattat en hel del. Men den är ju inte originel, fri från america-glorification och hjältedyrkan direkt. Ställer man dock in sig på att se en kul film så blir man ju inte jättebesviken.

Ooops, reklampaus slut.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav LWes » mån feb 21, 2005 0:56

Binchy skrev:Jag gav nästan det hela oflax.

Vad betyder 'oflax'? Alrdig hör i hela mitt liv.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Off » mån feb 21, 2005 0:58

Otur.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Binchy » mån feb 21, 2005 1:06

LWes skrev:
Binchy skrev:Jag gav nästan det hela oflax.

Vad betyder 'oflax'? Alrdig hör i hela mitt liv.

Aldrig hört ordet flax? Vad lär de ungdomarna nu för tiden? :rolleyes:
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Tam » mån feb 21, 2005 7:49

Sandor slash Ida var nästan lika bra som Mean girls!
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Yog-Sothoth » mån feb 21, 2005 8:12

Tam skrev:Sandor slash Ida var nästan lika bra som Mean girls!

På IMDb ser vissa namn lite svenska ut, är det en svensk film? I så fall undrar jag ifall det är ett misstag att ordet "bra" hamnade i samma mening som filmens titel?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Tob » mån feb 21, 2005 9:51

Yog-Sothoth skrev:

På IMDb ser vissa namn lite svenska ut, är det en svensk film? I så fall undrar jag ifall det är ett misstag att ordet "bra" hamnade i samma mening som filmens titel?

Jo det stämmer att det är en svensk film, bygger nog tom på en svensk bok tror jag. Filmen har fått överlag bra kritik, och lätt att svenska filmer kan vara bra. Trist inställning tycker jag.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tam » mån feb 21, 2005 14:41

Yog-Sothoth skrev:

Skrev jag Sandor slash Ida? Menade såklart Gudfadern. Vilket pinsamt misstag! Måste sluta boffa tändargas innan frukosten...
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Yog-Sothoth » mån feb 21, 2005 15:10

Tob skrev:
Yog-Sothoth skrev:

Jo det stämmer att det är en svensk film, bygger nog tom på en svensk bok tror jag. Filmen har fått överlag bra kritik, och lätt att svenska filmer kan vara bra. Trist inställning tycker jag.

Det är en inställning som är skapad utefter empiri som har ackumulerats under samtliga mina levnadsår. Jag kan ärligen säga att jag aldrig har sett en bra svensk film. Själva meningen "bra svensk film" är en enda stor motsägelse i min mening. Vi är bra på många områden i det här landet, men film är inte en av dem.

Vissa filmer är dock helt OK, t ex Fucking Åmål och Tic-Tac som bjöd på några skratt. Men när vi skall göra t ex polis- och actionfilmer, då blir det bara löjligt...

Lika bra som vi är på musik och musikproduktion, lika dåliga är vi på film. Det har amerikanarna lärt sig mycket bättre...

Om någon kan nämna en bra svensk film som motarbetar det jag har sagt blir jag glad.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav AKS » mån feb 21, 2005 15:42

Y-S: Jag hör ju att du inte sett Sommarnattens leende! Get to it, boy! ;)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » mån feb 21, 2005 15:46

Yog-Sothoth skrev:Det är en inställning som är skapad utefter empiri som har ackumulerats under samtliga mina levnadsår. Jag kan ärligen säga att jag aldrig har sett en bra svensk film. Själva meningen "bra svensk film" är en enda stor motsägelse i min mening. Vi är bra på många områden i det här landet, men film är inte en av dem.

Vissa filmer är dock helt OK, t ex Fucking Åmål och Tic-Tac som bjöd på några skratt. Men när vi skall göra t ex polis- och actionfilmer, då blir det bara löjligt...

Lika bra som vi är på musik och musikproduktion, lika dåliga är vi på film. Det har amerikanarna lärt sig mycket bättre...

Om någon kan nämna en bra svensk film som motarbetar det jag har sagt blir jag glad.

Det dyker upp en hel hög titlar i huvudet på mig direkt, men frågan är om det är någon idé när du redan har den där inställningen. Och tycker du t ex Bo Widerbergs Mannen på Taket (på tal om polis- och actionfilmer) är löjlig, är det fel av mig att ens försöka.

Det där sista är inte menat som en diss, det är bäst jag understryker det, utan ett exempel på bra svensk film. En av de bästa, t o m.

Pilsnerfilmen och 80-talet är framför allt de perioder vi som svenskar kollektivet gör rätt i att skämmas för, men utöver det har det gjorts förbaskat mycket bra film och nu, när vi har unga filmare som tar avstånd från Bergmans arv (missförstå mig rätt, jag gillar Bergman, men den inverkan han haft, och inte kan rå för, på svensk filmindustri är antagligen den som skadat den mest) och ett par gamla rävar som aldrig var en del av nyss nämnda arv.

Att amerikanarna skulle kunna film mycket bättre är skrattretande (med reservation för personlig smak and all that shit, det här är min). Möjligtvis hur man säljer den, så långt kan jag sträcka mig. Tro nu inte jag är en hårdeuropeisk filmtomte som askyr Hollywood per default, absolut inte, jag dömer aldrig film efter var den kommer ifrån och det finns en hel hög glitterstadsfilmer jag är barnsligt förtjust i, men det bästa, det mest intressanta, kommer utanför Hollywood delvis i form av amerikansk film från oberoende bolag men också asien och, kanske framför allt i min bok, europa. Europeisk film har en lång och fin historia och är ingenting att fnysa åt.

Något du också måste ta hänsyn åt är att USA alltid har producerat bra mycket mer film än sverige, och eftersom det oftast är de bästa filmerna som överlever i våra minnen och som lever kvar i offentligt ljus, och eftersom den stora filmstaden i väst gör det intryck den gör, är det inte konstigt om det rent historiskt sett sätter Hollywood i ovanligt positiv dager. Men jag tänker fortsätta påstå vad jag brukar påstå; skulle man räkna kvalitétsfilmer i procent är jag övertygad om att Sverige skulle ligga bra till, iom inte bättre så i jämn nivå såväl Hollywood som t ex övriga Europa.

Om inget kan få dig att ändra din inställning om svensk film, kanske andra europiska länder kan vara av intresse? Jag skulle i så fall vilja rekommendera spanien, som är ett av mina favoritländer i sammanhanget. Grymt bra på att göra rysare är de också.

Hm. Har jag sagt det här förr på forumet eller bara i chatten? Jag har predikat så mycket för svensk film de senaste åren att jag inte vet var jag sagt vad. Men jag brinner för film, det är min stora kärlek (efter söta flickor i korta kjolar, förstås, go Kristen!) och jag är oerhört förtjust i (bra) svensk film, så jag tänker nog fortsätta med det närhelst situationen kräver. Amen.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Yog-Sothoth » mån feb 21, 2005 16:10

AKS skrev:Y-S: Jag hör ju att du inte sett Sommarnattens leende! Get to it, boy! ;)

Bergman är jag faktiskt lite nyfiken på, jag har hört mycket bra om hans filmer. De faller dock in i facket "gamla filmer", vilket inte är så populärt hos mig heller. ;) Inget ont om gamla filmer i sig (jag älskar Nosferatu, gamla Star Trek-filmer mm), men det som ansågs vara roligt och spännande på den tiden biter inte så mycket på mig idag. Ungefär som att faktumet att de flesta Bollywood-filmer är musikaler verkar konstigt för oss västerlänningar.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film