Film 4: THE REVENGE!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav sfinx » mån jan 04, 2010 14:37

HippieSpellan skrev:sugen jag blev på att titta på orlando när du säger så där

Jag älskade Orlando tills jag lästeboken, då älskade jag boken mer. Det är en fruktansvärt vacker film.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav A bear » mån jan 04, 2010 18:53

Tio filmer från 2009 i ingen särskild ordning:

Gran Torino
Precis som i Unforgiven återvänder Clint Eastwood till genren han skapade (eller som skapade honom) – den ensamme mannen med pistol som motvilligt hjälper de svaga i världen mot onda män – och plockar den i småbitar och ser om den går att sätta ihop igen; och återigen kommer han fram till att den inte fungerar så väl som man en gång trodde, men vägrar kasta den på soptippen helt. "Get off my lawn", fräser en 78-årig regissör till hela Hollywood.

My Name Is Bruce
Bruce Campbell förösker hävda att han bara är en fet, medelålders skådis, men ingen lyssnar: bara han kan rädda världen från tofuns skyddshelgon. Fullständigt okritiskt kärleksbrev till b-filmen. Underbart.

The Wrestler
Och det Gran Torino gjorde för Dirty Harry gör The Wrestler för Rocky (och varenda "hjälten vägrar pensionera sig"-film någonsin. Rourke har aldrig varit bättre, och hela filmen är som en gammal hair metal-låt som aldrig kunnat växa upp och gått rakt igenom patetisk till tragisk... trots att man fortfarande headbangar till den.

Coraline
En mardröm om att inte vilja växa upp av och för barn som vägrar växa upp.

Drag Me To Hell
Raimi dumpade skräckfilmen 10 minuter in i Evil Dead II. Nu återvänder han som om ingenting hänt, försöker inte dekonstruera, rekonstruera, parodiera eller kommentera skräckfilmen: han bara gör en som om det inte vore mer med det. Och herregud vad bra han gör det.

Synecdoche, New York
Rörande, hysteriskt kul, ful, vacker, hjärtekrossande, smart... både parallell och absolut motsats till Inland Empire.

De ofrivilliga
Tokmörkgrå komedi om grupptryck, socialt tvång och allt man inte säger högt. Smärtsamt på pricken utan att ens ge oss ett enkelt slut så att vi kan knyta ihop den och lämna den bakom oss.

Pontypool
Tourettes syndrom som zombiefilm. En liten kanadensisk radiostation hamnar mitt i en zombieapokalyps, så de låser dörrarna och börjar rapportera vad som händer till världen. Men vad händer om zombieviruset är memetiskt i st f genetiskt... om det sprids inte av blod, utan av ord?

The Hurt Locker
En av de mset nagelbitande filmer jag sett på åratal. Försöker inte göra politik, försöker inte göra några statements, skiter i standardhandlingar, bara skickar karaktärerna och tittarna genom helvetet.

In The Loop
"Om blott du visste, min son, med hur lite förstånd världen styres..." Alla vet ju att kriget är en dålig idé, så det borde vara en enkel grej för alla kunniga amerikanska och brittiska politiker och tjänstemän att stoppa det. Om de bara inte vore så upptagna med sina egna problem och karriärer... Roligaste biofilmen på åratal.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Matt » tis jan 05, 2010 19:29

Away we go var riktigt bra
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav caffeineaddict » tis jan 05, 2010 21:06

Matt skrev:Away we go var riktigt bra

Ja, det var en fin en.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav malavel » tis jan 05, 2010 23:46

Whip It

Trevlig film med Ellen Page som åker rullskridskor. Kan det bli bättre? Ok, kanske gyttjebrottning.
Senast redigerad av malavel tor jan 07, 2010 8:41, redigerad totalt 1 gång.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Rombat » tor jan 07, 2010 1:26

Såg Avatar 3D på en av landets bästa biografer ikväll. Precis min typ av film. Nu är jag kär i en två och en halv meter lång smurf.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Nyx » fre jan 08, 2010 0:36

Rombat: :D :lovebunnier:

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav Tinwiel » fre jan 08, 2010 0:58

Kanske jag ska gå och se Avatar på bio när jag kommer till Gbg, om den fortfarande går i 3D då. ÄR det någon göteborgare som inte har sett och skulle vilja se?
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav gaspode » fre jan 08, 2010 14:39

Tinwiel skrev:Kanske jag ska gå och se Avatar på bio när jag kommer till Gbg, om den fortfarande går i 3D då. ÄR det någon göteborgare som inte har sett och skulle vilja se?

har inte gått, skall gå med petter och arvid nån gång. snart säkert. you are very welcome to join!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav MissKittyFantastico » fre jan 08, 2010 16:17

Jag och Ulrica har tänkt gå och se den i 3D. Anna-panna och kusinen ville följa med också.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav malavel » fre jan 08, 2010 19:03

Har nu sett min första 3D-film nånsin: Avatar 3D. Satan i gatan va coolt det var! Filmen var bra den med, om än lite för lång. Kändes som det fanns lite barnsjukdomar i 3D-effekterna: undertexterna + lite för mycket 'se va vi kan göra!' Men det blir säkert bättre i framtiden.
OK, technically, never. Touché. But I'm like Vader in the last 5 minutes of Jedi with redemptive powers minus a redemptive struggle of epic redemption which chronicles... These ropes itch.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav Tob » fre jan 08, 2010 20:12

Det finns helt klart potential i 3D tekniken. Men på det stora hela så vart det en besvikelse. Jag är mer sugen på att se Avatar i 2D nu. Hemma. I vardagsrummet.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav malavel » fre jan 08, 2010 20:18

Tob skrev:Det finns helt klart potential i 3D tekniken. Men på det stora hela så vart det en besvikelse. Jag är mer sugen på att se Avatar i 2D nu. Hemma. I vardagsrummet.

Det är jag faktiskt också riktigt sugen på. Men bara som jämförelse. Jag tvivlar på att jag kommer gilla den lika mycket då.
Användarvisningsbild
malavel
Big Bad

Inläggav A bear » lör jan 09, 2010 0:42

Till vildingarnas land.

Det här är inte en barnfilm, det är en film om ett barn. Max är sur på sin mor och att inte ha några lekkamrater, så han reser till vildingarnas land och blir kung över dem. Och ett tag är allting jättekul och vildingarna gör allt han vill. Men med tiden så visar det sig att allt inte är så enkelt, det finns konflikter och egna viljor och en kall hård verklighet även i fantasin (allt filmat i en helt vanlig natur, under en kall höstsol) och i egenskap av kung har ju Max lovat att han kan fixa allt sånt där. Men det kan han ju inte. Jag har älskat den här historien sen jag var 6 år, och fan vet om det är samma historia Spike Jonze berättar här, men jag älskar den ändå. 5/5.

Moon.

I princip filmversionen av Grandaddys "Miner at the Dial-a-View", inte sant? Moon är förutsägbar, full av lite väl uppenbara lån från scifi-historien (2001 och Polaris inte minst). Den är också riktigt bra. För den använder ju de där lånen, och även om vi kan gissa ungefär vad som händer är den så snygg och kemin mellan Sam Rockwell och Sam Rockwell funkar riktigt bra. (Fan, karln hade en bra rymdfilm i sig ändå.) Historien har berättats förut, men det här sätter sin egen spinn på den, drar sina egna slutsatser, och gör det rätt bra. Vill se om redan. 4/5.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » lör jan 09, 2010 1:00

A bear skrev:Till vildingarnas land.
[...]Jag har älskat den här historien sen jag var 6 år, och fan vet om det är samma historia Spike Jonze berättar här, men jag älskar den ändå.

Samma här. Å andra sidan föredrar jag sådana här filmatiseringar, där de vågar ta egna initiativ och har något eget att säga. (Blade Runner är ett annat lysnade exempel på samma sorts förhållande till förlagan.) Så till vida det görs av med kompetens. Och det finns det minst sagt här. Men samtidigt: undrar om det inte är samma berättelse ändå — fast sedd från någon som läste boken som vuxen utan våra nostaligska-skimrande glasögon.

Jag såg den här innan nyår så: förra årets bästa film för min del.

A bear skrev:Moon.
Historien har berättats förut, men det här sätter sin egen spinn på den, drar sina egna slutsatser, och gör det rätt bra. Vill se om redan. 4/5.

Kändes som ett sorts kammarspel. Vad som händer är mycket oviktigare än hur det händer. Dessutom är det rätt intressant med isoleringen. Jag kan inte komma på någon där det har spelat en så viktig roll trots att den borde ha gjort det. Ensam i rymden, fan, det är ett hemskt straff.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav herdware » lör jan 09, 2010 1:12

Mental note: Glöm inte se Vildingarnas land

And now for something completely differant:
Trailern till A-Team har läckt (biopremiär i juni).
http://www.worstpreviews.com/headline.php?id=16360
Liam Neeson som Hannibal.
Sovjeterna försökte att ha personal i pansarfordon med fallskärmar. Det kostade många soldaters liv.
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav noike » lör jan 09, 2010 15:12

Såg Encounters at the end of the world igår. Herzog på antarktis. Både vackert och ödesmättat som vanligt med Herzog, bara han kan sitta på antarktis och önska sig en storm,
Neutrinfabriken — en kompis var där några månader under sin utbildning.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » lör jan 09, 2010 15:28

noike skrev:Såg Encounters at the end of the world igår. Herzog på antarktis. Både vackert och ödesmättat som vanligt med Herzog, bara han kan sitta på antarktis och önska sig en storm,
Neutrinfabriken — en kompis var där några månader under sin utbildning.

"Zis penguin is doomed. He is walking ze wrong way, away from ze sea, towards ze cold dead wasteland of Antarctica. Zere, he will die, alone. Nobody knows why."

Herzog :emo: :lovebunny:

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » lör jan 09, 2010 15:51

På något sjukt sätt finner jag hans bleka existensalism upplyftande. Herzog :lovebunny:
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tinwiel » lör jan 09, 2010 15:55

MissKittyFantastico skrev:Jag och Ulrica har tänkt gå och se den i 3D. Anna-panna och kusinen ville följa med också.

Jag går med Martin, Arvid och Petter nästa söndag. Ni kanske kan gå då också? Gå allihop! :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Binchy » sön jan 10, 2010 0:54

Vi har nyss sett Gran Torino. Den var betydligt bättre än vad jag trodde att den skulle vara, på alla möjliga sätt. Visst vet jag att Clint Eastwood gör intressantare filmer numera, än på Dirty Harry-tiden, men den här var nog ett strå vassare än jag föreställt mig.

Regissören Eastwoods respekt för Hmong-kulturen var verkligen rörande.

Prästen var för härlig sjunde eller tolfte gången han kommer på besök, när Walt säger "want a beer" och han säger "I'd love one" och går och hämtar två åt dem var. Han tänker stanna en stund.

När Walt skaffar en ny, skräddarsydd kostym, och en rejäl rakning, och börjar säga farväl till folk och till sin hund, så fattar man ju vartåt det lutar.Ett mycket bra slut, tycker jag.

Äsch, borde inte kommentera filmer när jag är tipsy. Kanske återkommer med mer "insightful" kommentarer i morgon.

moderatoredit: ändrade till rätt stavning för sökbarhet
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav sfinx » sön jan 10, 2010 3:34

A bear skrev:Till vildingarnas land.

Har den kommit på bio och jag har missat det? :eek:
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav adolvsson » sön jan 10, 2010 3:36

sfinx skrev:Har den kommit på bio och jag har missat det? :eek:

Nej.

(svensk biografisk premiär i slutet av januari, säger jag ganska självsäkert utan att dubbelkolla)
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav sfinx » sön jan 10, 2010 3:39

adolvsson skrev:
sfinx skrev:Har den kommit på bio och jag har missat det? :eek:

Nej.

(svensk biografisk premiär i slutet av januari, säger jag ganska självsäkert utan att dubbelkolla)

Puh!

Planerade biobesök annars: Sherlock Holmes.

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav Matt » sön jan 10, 2010 11:17

Filmen att se fram emot 2010?

Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Nyx » sön jan 10, 2010 11:35

Jag vill också: Herzog :lovebunny:

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav adolvsson » sön jan 10, 2010 12:52

Matt skrev:Filmen att se fram emot 2010?

Aw child, you always knock me for a loop.

Så jävla högt upp på listan.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Tomas » mån jan 11, 2010 12:50

adolvsson skrev:
Matt skrev:Filmen att se fram emot 2010?

Aw child, you always knock me for a loop.

Så jävla högt upp på listan.

Frågan är om den inte ligger högst upp på min just nu.

Edit: Längre trailer på http://movies.yahoo.com/movie/1810063108/video/17522078
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav AKS » mån jan 11, 2010 14:17

Jepp, ser bra ut det. Och regissören har ju dessutom gjort en av mina favoritfilmer nånsin (Stardust) så det är dubbelt lovande. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav sfinx » mån jan 11, 2010 20:38

Rättning av ett tidigare inlägg efter sett den här listan:
http://sfbokhandelnmalmo.blogspot.com/2 ... ilmer.html
Tillägg: Legion, Rosencrantz and Guildenstern are undead, Alice i underlandet (nej, jag har inte givit upp hoppet om honom), till vildingars land, Harry potter, och Elm street vore kul, men jag ser inte skräckfilmer på bio.

Peppad nu. :)

Maria

Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film