Tru Calling

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Ai » mån dec 20, 2004 14:04

Jag har inte orkat läsa igenom alla inlägg så om jag skriver nåt som redan är sagt - sorry, jag är lat.

Jag såg två avsnitt av Tru Calling för nästan ett halvår sen, och blev inte värst imponerad. Största besvikelsen var nog att Eliza hoppade heldre på detta projektet än en Faith-spinoff som jag personligen hade älskat.

Mitt minne var att hon sprang. Hela. Tiden.

När jag hittade den första säsongen komplett på hubben (tack CyberAl) så tänkte jag - wtf, jag ger den en till chans.

Jodå, hon sprang. Igen. Men den här gången härdade jag ut och efter ett tag började jag märka att jag faktist började bry mig om dom här karaktärerna. Visserligen föll några bort efter vägen, vad hände med Meredith tillexempel? Hon åkte in på rehab och bara försvann - inte ens när Harrison blev skjuten var hon med... Min vana trogen så är det birollerna som jag tycker är intressantast - endera så har nån psykolog nån bra analys på mig som person, eller så är det bara ett bevis på bra manusavdelning (Doug Petrie!). Harrison, Davis (varför heter han nästan exakt som Tru?), Meredith - jag började bry mig om dom. Själva huvudintrigen - lik ber Tru om hjälp, Tru börjar om dagen, Tru SPRINGER... - var fortfarande något tunn och jag kände att nåt mer måste hända innan det blev alldeles för enformigt.

Halvvägs in i säsongen när jag tycker att jag börjat få ett fotfäste och kommit in i serien, vänder den på en femöring. Kanske inte riktigt - men såhär i efterhand känns det så. Inte så att tempot eller så skruvas upp - den byter nästan helt genre också, iallafall dom sista fyra, fem avsnittena. Hade serien fått en varning då från FOX? När sånt här händer tappar ofta serier kontinuitet vad gäller detaljer. Helt plötsligt glöms saker bort som sagts tidigare. Den här gången, inget undantag. Själv älskar jag detaljer och serier som är noga med sin egen historia får genast ett plus hos mig (BtVS och AtS som exempel - även om det finns goofs där med). Att skruva till en huvudkonflikt är alltid bra, men här kändes det nästan som om den byttes ut - och det är nästan aldrig bra.

Den nya karaktären Jack - Jason Priestly - var till en början rätt så irriterande. Man förstod att det var mer bottnar i honom än bara en till assistent, men eftersom serien från början inte hade haft nåt mer övernaturligt element än Tru så blev han mest ivägen. Davis totala misstänksamhet mot honom blev inte heller trovärdig - han verkade mest svartsjuk.

Med det sagt så gillade jag nog sista avsnittet bäst. Jag hade kommit till en punkt att jag accepterat vändningen serien tagit och att det var nåt helt nytt. Slutbilderna på Luc's begravning när både Tru och Jack har sina powermoments var en bra säsongsavslutning.

Nästan lite synd att inte serien tog den där vändningen lite tidigare så man verkligen kommit in i den nya huvudkonflikten. Då hade jag suttit som på nålar inför dom inspelade/osända avsnittena av s. 2. Nu? Not. So. Much.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Tob » mån dec 20, 2004 15:12

Ai: Roligt att någon faktiskt försöker ge serien en chans. Jag gjorde det också för några månader sedan. Skrev en liten sammanfattning om vad jag tyckte i mitten av förra sidan.

Annars håller jag med dig om det mesta. Serien har helt klart potenial och hade kunnat bli riktigt bra med vissa korrigeringar.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » lör feb 05, 2005 18:39

Säsong 2 har börjat visas på Nya Zealand, 2x01 visades 4 feb, ingen som har sett någon rip dyka upp?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav poser » sön feb 06, 2005 1:17

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Illyria » sön feb 06, 2005 1:33

Ja, nu har det dykt upp, har det redan på väg ner, 5 min kvar :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » sön feb 06, 2005 18:25

Satte igång överföringen imorses när jag kom hem från jobbet. Riktig trevlig överaskning det här, hade ingen aning om att serien var på väg att sändas någonstans inom en snar framtid. Blir att se avsnittet under kvällen.

=)
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Tob » mån feb 07, 2005 1:39

Helt ok avsnitt. Avsnittet innehåller ju precis allt som jag gillade under många av avsnitten i första säsongen. Fart, läckra dialoger och ett underbart samspel mellan framförallt Harrison - Tru - Davis. Jacks roll är nu tydligt och kommer denfinitivt gynna serien till en början. Nu har man mer innehåll att bygga de olika fallen kring. Synd bara att det inte blir mer än 5 avsnitt till.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav LWes » mån feb 07, 2005 22:25

Jag tycker att det var hur bra som helst!
Det är så synd att det inte kommer fortsätta för det är så spännande hur allt utvecklas och så.
Harrison är bäst!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Tinwiel » tis feb 08, 2005 1:28

Jaha, nu har jag sett 10 avsnitt av Tru Calling. Jag såg de tre första för ett tag sen men fick inget sug att se vidare, så jag prioriterade andra serier istället. Nu behöver jag dock hårddiskutrymmet, och kan inte radera utan att ha sett avsnitten så jag har sett några till.

Ja, vad ska man säga, det känns lite som en axelryckning än så länge, jag tycker att själva grundstoryn är rätt trist. Jag tycker att den bästa delen av avsnitten är oftast innan liken ber om hjälp, då man får se lite annat av Trus liv, efter det så springer hon ju bara runt och ska rädda folk, lite tråkigt i längden. Men serien är inte rätt igenom dålig, den är ok, men inte så mycket mer. Dock så har jag läst vad ni har skrivit om andra säsongen så lite nyfiken är jag på den, och jag ska ju ialla fall se klart första säsongen. Harrison är min favorit såklart, han är ju störtskön, Davis har lite mysfaktor också. Hittills har jag tyckt bäst om avsnitten Star Crossed och Murder in the morgue.

Spoiler Reunion 1x10
Det jag funderar mest över i det här avsnittet är hur Tru och Candice kunde vara så bra vänner i skolan, då Candice verkar vara en sån bitch. Var Tru också "bitch-typen" i skolan och hon förändrades efter det, och om hon inte var det, så hur kunde hon vara kompis med en sån bitch? Candice verkar ju haft bitchtendenser hela tiden... Jaja, no biggie egentligen.

Men Faith-spinoff...*drömmer mig bort* det hade ju kunnat bli hur bra som helst. Dock så läste jag nånstans att Joss tänker ta en paus från tv-världen, han har ingen inspiration och inte tid, så det lär vi ju få vänta på isåfall. Då är Spike så gammal att han kan inte vara med.. Men kanske
Spoiler Buffy och Angel
Andrew! :D Nån annan cool slayer, och några andra nya karaktärer, det går säkert att lösa. Hoppas, längtas, men tvivlar.... :?
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tinwiel » fre feb 11, 2005 17:52

Jeeesus, nu blev det spännande!

Spoiler avsnitt 19-20.
Serien är så mycket mer spännande nu när Jack -historien börjar klaras upp, och det behövs för att krydda till serien, som var ganska tråkig i början. Men vem har egentligen informerat Jack om vilken roll han ska spela? Har han räknat ut det själv eller vilka krafter ligger bakom? Det var ju aldrig någon som förklarade nåt för Tru, om ursprunget till hennes krafter. :eek: Hoppas man får några svar på dom få avsnitt som kommer sändas av 2a säsongen (jag har fattat det som att det är bara några som har spelats in och kommer sändas?).
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tob » mån feb 21, 2005 19:21

Jag antar att säsong 2 har fortsätt i Nya Zeeland, men lyckas inte hitta någon torrent fil för avsnitt 3. Någon annan som har haft bättre lycka, eller kan hjälpa till.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » mån feb 21, 2005 19:26

Har heller inte hittat avsnitt 3 och vill gärna ladda hem jag med, även om serien inte är den bästa i världen.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » mån feb 21, 2005 20:05

Illyria skrev:Har heller inte hittat avsnitt 3 och vill gärna ladda hem jag med, även om serien inte är den bästa i världen.

Tycker serien är helt klart bra och jag gillar jacks inblandning i fallen nu. Avsnitt 2 tycker jag var riktigt bra. Hursomhelst, hittar du det, eller om någonannan gör det så lägg upp en länk.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » tis feb 22, 2005 20:19

Tob (och andra): 2x03 finns på tvtorrents.ws nu
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Illyria » lör mar 05, 2005 16:41

2x05: Det här avsnittet var ju väldigt tamt och vi får ju aldrig se några av de här konsekvenserna som nämns... lite deja vú är väl knappast en konsekvens? Det var meningen att de andra skulle få A för hela semestern "gratis"? Besviken på det.
Teasern inför 2x06: Så Harrison får reda att pappan och Jack sammarbetar och han råkar illa ut... jag hoppas att i detta avsnittet Tru får reda på att pappan dödade mamman och att det slutar på ett okej sätt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » sön mar 06, 2005 18:52

Illyria skrev:Teasern inför 2x06: Så Harrison får reda att pappan och Jack sammarbetar och han råkar illa ut... jag hoppas att i detta avsnittet Tru får reda på att pappan dödade mamman och att det slutar på ett okej sätt.

I vilket skede fick dem veta att serien endast skulle få 6 avsnitt i säsong 2. Har fått uppfattningen om att dem hade fått klartecken om säsong 2 och sen ångrar sig Fox och går in och avbryter allt. Med det sceneriot så känns det som att vi kommer att kunna få en väldigt öppen och frustrerande avslutning på det hela.

Teasern gjorde mig illa till mods iaf, då jag verkligen hade velat se mer av detta nu. Tycker serien är bra och den hade kunnat bli riktigt förbannat bra längre fram.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav LWes » sön mar 06, 2005 19:04

Tob skrev:I vilket skede fick dem veta att serien endast skulle få 6 avsnitt i säsong 2.

Dom var halvägs igenom inspelningen av avsnitt 6 när FOX bestämmde sig för att lägga ner produktionen, men FOX var snälla och lät dom göra färdigt avsnittet först.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav bumbi » sön mar 06, 2005 23:12

ajoo det var ju snällt av dom.. :p
bumbi
Demon Fodder

Inläggav Illyria » ons mar 23, 2005 4:32

De sex sista avsnitten aka säsong 2 kommer Fox börja visa 31 mars.

FOX Temporarily Resurrects Tru Calling

LOS ANGELES (Zap2it.com) When FOX Entertainment President Gail Berman insisted to TV critics back in January that the remaining episodes of "Tru Calling" would air at some point, many a reporter chuckled. Well, Berman may be departing FOX for a creative gig at Paramount, but she's true to her word. The much maligned and already effectively cancelled "Calling" will return on Thursday, March 31, replacing the equally maligned and equally effectively cancelled "Point Pleasant."

Originally scheduled to air at 9 p.m. ET on Thursdays after "The O.C." this fall, "Tru Calling" was yanked first for "North Shore" and then for "Point Pleasant" this winter.

"What changed for us was when we saw 'Point Pleasant" we really felt we had a show that was incredibly compatible with 'The O.C.," so our thoughts changed, not so much about 'Tru Calling,' but about the possibility of not only having an exciting show and a winner at 8 o'clock, but also something that could really make headway for us at 9 o'clock," Berman said in January by way of explanation.
It turns out that that experiment was a failure. Despite getting a reasonably large sample for its post-"American Idol" sneak preview, "Point Pleasant" averaged all of 4.09 million viewers per episode, shedding nearly half of the audience from its more successful lead-in, "The O.C." Those numbers were right in line with the viewership for "North Shore" in the same time period.

Last season, "Tru Calling" averaged 4.55 million viewers.

The drama, which stars Eliza Dushku as a young woman who can relieve days whenever a corpse asks her to, will begin its six-episode final run with a two-hour premiere on March 31. It will take its planned 9 p.m. slot the following week.

"Point Pleasant" remains tentatively scheduled to air this Thursday before vanishing for the foreseeable future.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav dizzy » ons mar 23, 2005 14:12

Och i nästa vecka börjar TV4 till slut visa Tru, 31/3 kl 23.05.

Tydligen börjar de även sända Deadwood om ett par veckor 15/4.
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby

Inläggav Buffybot Wannabe » ons mar 23, 2005 21:05

Har sett tre avsnitt av serien och tycker den är helt OK.

Såg Putting out fires idag och OMG Michael Trucco!!! Kommer ihåg när jag var 13-14 år, tittade på Pensacola och var dökär i Spoon. Hade ju hoppats att Tru skulle rädda honom så man fick se lite mer av honom i serien men icke... Satan vad förvånad jag blev. Glädjetårarna sprutar när de kommer ut ur huset och han kysser henne, sen går fanskapet in igen! Då är det tårar av ilska, sen när Tru springer på bårhuset fattar man ju att han inte klarar sig... buuuääää!

Jag kommer iaf fortsätta se serien, även om den blir sämre fortsättningsvis. Jag får ju stirra på Eliza i 40 minuter så det kan det vara värt :D
SM-GULD 2004
SM-SILVER 2005
SM-GULD 2006
Åkte ur i semin 2007... va fan hände?
Användarvisningsbild
Buffybot Wannabe
Big Bad

Inläggav sharatec » tor mar 31, 2005 11:00

Ville bara bumpa upp tråden lite... Missa inte att serien börjar ikväll, gott folk! (Har visserligen inte sett någonting av den själv, men...)
Burn the land and boil the sea
You can't take the sky from me

Jag är underbar. Det står på internet, så det måste vara sant! källa: http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=80105#80105
Användarvisningsbild
sharatec
Big Bad

Inläggav HeY » tor mar 31, 2005 11:30

sharatec skrev:Ville bara bumpa upp tråden lite... Missa inte att serien börjar ikväll, gott folk! (Har visserligen inte sett någonting av den själv, men...)

Ska jag itne missa. Har sett serien på reklam och den verkar riktigt bra! :D

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav HeY » fre apr 01, 2005 0:09

Damn it! Jag missade halva avsnittet. Varför var jag tvungen att göra det? Den halvan jag såg (sissta) var ju så bra. Vet någon om serien går i repris?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav AKS » fre apr 01, 2005 0:14

Har nu sett första avsnittet.

1.1
Tycker att det var helt okej. Men konceptet känns som att det kan bli tjatigt i längden. Och då Tru sprang och sprang... Kan hon inte ta en taxi tänkte jag mer än en gång. :)

Jag tycker dock att det var så pass intressant att jag kommer att fortsätta se serien och eftersom jag hört att den blir riktigt bra mot slutet så ger jag mig inte i första taget. Åtta avsnitt siktar jag emot. :)

Detta behöver inte spoilermarkeras: Eliza är HOT! Då det inte hände så mycket i serien så kunde man i alla fall stirra på henne i stum beundran. Hon tycks ju dessutom vara med i 95% av scenerna och fortsätter *det* så lär Eliza ha jobbat ihjäl sig om serien fått fler säsonger.

EDIT: Gapskratt åt denna beskrivning av serien (snodd från citatet några poster upp): "The drama, which stars Eliza Dushku as a young woman who can relieve [sic] days whenever a corpse asks her to. . ." "Whenever a corpse asks her to" = :D.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » fre apr 01, 2005 0:19

Håller med AKS, mina förväntningar var rikigt låga så det här blev en positiv överraskning.

Eliza kan väga upp för många fel, men samtidigt fick jag känslan av att de målar in sig i ett hörn med hur hon skickas tillbaka.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Pazuzu » fre apr 01, 2005 8:01

Jag vet inte riktigt vad jag väntade mig när jag bänkade mig framför tvn igår, men jag tyckte i alla fall att första avsnittet var helt okej, men som några har sagt innan kan det möjligtvis bli tjatigt i längden. Dock kommer jag helt klart att fortsätta serien, om inte annat för Elizas skull. ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav Binchy » fre apr 01, 2005 9:30

AKS skrev:Gapskratt åt denna beskrivning av serien (snodd från citatet några poster upp): "The drama, which stars Eliza Dushku as a young woman who can relieve [sic] days whenever a corpse asks her to. . ." "Whenever a corpse asks her to" = :D.

Hatar när lik kommer och frågar en saker hela tiden, och man inte kan svara. Varför ska hon föresten lindra och mildra dagar? :? :P Och hur gör man då? Berättar för liket att det var inte så farligt, du dog, men det händer alla.

Stupid me! Missade hela avsnittet... :(
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav eynosh » fre apr 01, 2005 9:43

Såg också första avsnittet igår, och det var en positiv överraskning. Hade läst dom första posterna i den här tråden och man fick ju inga högre förväntningar.

Ang springandet; Påminde det inte någon om den tyska kortfilmen "Lola Rennt"? Kunde inte sluta tänka på det igår kväll :D
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Tob » fre apr 01, 2005 9:49

Eynosh skrev:Ang springandet; Påminde det inte någon om den tyska kortfilmen "Lola Rennt"? Kunde inte sluta tänka på det igår kväll :D

Stämmer bra, samma musik stundtals också. Har för mig jag har läst i någon interjuv någonstans att dem inspirerades av Lola Rennt.

För övrigt en grym film, rekommenderas starkt.

Allmänt om första avsnittet:
Såg om det och det återkommande springandet fick en bitter känsla av repetevitet. Meredith känns inte bra, gillar henne inte alls. Twisten kändes konstuerad och pålagd för att bara finnas där.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film