Dexter

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav sp1keout » mån dec 18, 2006 22:39

Måste bara säga att jag började skratta närjag läste din kommentar AKS.

Jan: I'm not going to discuss anything with you other than Dunder-Mifflin business. Period. Do we understand each other?
Michael: Absolutely.
Michael: "I am not going to discuss anything outside Dunder-Mifflin business. Period." Okay... Why would Jan say she only wants to talk business and then make it clear she's on her period? God, I don't understand women.

Fått ner 80% av filen, nu får den ta och komma ner tycker jag!
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav adolvsson » mån dec 18, 2006 22:59

1x12
Åh, kom igen, jag ska upp tossetidigt imorrn och måste duscha innan sängdags, så det får faktiskt bli en massa klipp-å-klistra på den här och det får ni banne mig acceptera. Jao.

RalfiParpa skrev:Det gör inte så mycket att det inte kom som en enorm överraskning, avslöjandet sköttes så oklanderligt och brödernas scener tillsammans var så intensiva att jag inte kan göra annat än prisa avsnittet. Det symboliska slutet var TV-magi.
Dock-Debra var alldeles för uppenbart och det var väldigt tråkigt att Dexter dödade Brian (skrev lite om det tidigare) men i övrigt har jag inte mycket att anmärka på.
Allt var så snyggt (i synnerhet scenerna vid huset och containern), så spännande, så välspelat att jag bara njöt av varenda sekund.

Tob skrev:Så spännande, jag satt verkligen på helspänn under hela avsnitten, direkt påfrestande att se sånt här. Kopplingarna mellan Ruby och Dexter kom inte som någon överaskning, men jag gillar upplägget i avsnittet och att Rubys mål med allting var att mer eller mindre befria Dexter från verkligheten, släppa honom fri från världens normer och ideal.

Medhåll och medhåll, bortsett från ett par grejer från Ralfi - att jag inte tyckte Dock-Debra var uppenbar (vilket möjligtvis och troligtvis kan bero på att jag sällan ser uppenbara saker på TV och film) och att även om det var synd att Brian dog, skulle nog alternativet varit sämre. Det var bättre att arcen fick ett klart och tydligt slut, och som sagts fick vi ju fruktat intensiva scener mellan de båda innan dess.

En sak jag verkligen älskar med den här serien är hur det väntade och det oväntade båda ger starka reaktioner hos mig. Saker som att Ruby/Brian var ITC och att han var Dexters bror var ingalunda överraskande avslöjanden, men effekten var såpass stark att det nästan kändes så. Samtidigt tenderar de mindre avslöjanden, karaktärsgrejerna, ta mig rejält på stolskanten. Hakan droppade i avsnittet där vi fick veta att Angel och hans fru separerat, och nu 1x12 reagerade jag på att nya chefen faktiskt verkar vara riktigt vettig. De stora avslöjandena har skötts enormt snyggt, men jag älskar dom små sakerna. Det är dom som, för mig i alla fall, är en av seriens allra starkaste beståndsdelar.

Sedan skulle jag vilja säga en massa saker om Dexter och hans känlsor/avsaknad av dom, men var fan börjar man? Skulle åtminstone kunna upprepa vad jag sagt förr, att hans kyla gör dom sällsynta stunderna av känsloyttringar oändligt mycket starkare, och det har väl sällan varit så sant som nu.

Fett med cred till folket bakom och framför kameran. Nu vill jag bara ha mer.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav AKS » mån dec 18, 2006 23:32

sp1keout skrev:Måste bara säga att jag började skratta närjag läste din kommentar AKS.

Jan: I'm not going to discuss anything with you other than Dunder-Mifflin business. Period. Do we understand each other?
Michael: Absolutely.
Michael: "I am not going to discuss anything outside Dunder-Mifflin business. Period." Okay... Why would Jan say she only wants to talk business and then make it clear she's on her period? God, I don't understand women.

:D Ja, den är en klassiker. Synd att den klipptes från avsnittet. Men The Office har ju överlag helt suveräna deleted scenes med en hel del guldkorn som denna.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » mån dec 18, 2006 23:42

1.05: Ytterligare ett bra avsnitt. Den här serien tycks inte kunna gör nåt fel.

Ska kolla era gamla kommentarer snart, men jag måste få säga att så snart jag såg "pretty boy" med benprotesen så tänkte jag Ice Truck Killer. Alltså, han flirtar med Dexters syrra och har ett jobbs om har med kroppsdelar att göra. Han kanske har läkarutbildning också, eller i alla fall erfarenhet åt det hållet, och alltså kan göra de där perfekta avsågningarna. Bara en tanke... men det är säkert meningen att vi ska tro att det är han och sen dör han i Dexters syrras armar i sista avsnittet. :)

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav RalfiParpa » mån dec 18, 2006 23:50

Det måste varit länge sedan Buffyforum hyllade en ny serie så unisont. Årets bästa nykomling är väl inte ens en fråga?

adolvsson skrev:Medhåll och medhåll, bortsett från ett par grejer från Ralfi - att jag inte tyckte Dock-Debra var uppenbar (vilket möjligtvis och troligtvis kan bero på att jag sällan ser uppenbara saker på TV och film) och att även om det var synd att Brian dog, skulle nog alternativet varit sämre. Det var bättre att arcen fick ett klart och tydligt slut, och som sagts fick vi ju fruktat intensiva scener mellan de båda innan dess.

Som jag skrev några timmar innan avsnittet visades:
RalfiParpa skrev:Om det visar sig att de faktiskt är bröder (plausibelt) hoppas jag att Rudy inte dör i säsongsavslutningen. En övergripande arc med seriemördarbröderna, båda på fri fot, kan bli sjukt intressant.

Tycker så där fortfarande. Brian hade inte ens behövt vara huvudarcen i kommande säsonger utan bara något som finns där, lurpassar i skuggorna, och kan utnyttjas när det behövs lite broder-mot-broder-drama. Ungefär som Nip/Tuck gör med sina arcar. Å andra sidan hade det kanske varit något antiklimaktiskt om ingen dog i finalen och då hela S1 egentligen kretsade kring Dexters storebror var det väl han som fick stryka med. Nåja, jag är inte besviken på säsongsfinalen i vilket fall.

EDIT: Argh, jag gjorde det igen. Måste börja använda förhandsgranskningsfunktionen. Nu var jag snabb med taggarna så jag hoppas att ingen hann läsa det.
Senast redigerad av RalfiParpa tis dec 19, 2006 0:00, redigerad totalt 4 gånger.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Illyria » mån dec 18, 2006 23:52

Klart årets bästa nya serie! We :lovebunny: Dexter!

Har kollat upp så det är okej att läsa första boken, Darkly Dreaming Dexter, när säsong 1 nu är slut. Jag kommer läsa den ivarjefall, men hålla mig långt borta från bok 2 och spoilers om nästa säsong.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav RalfiParpa » tis dec 19, 2006 0:13

CheeseGuy skrev: (spoiler hela säsong 1) Jag undrar vad de ska hitta på i säsong 2. Det känns ju lite trist om de tänker göra en till lika dominerande "fånga boven"-arc, men utan den starka personliga kopplingen till Dexter. För jag vet inte hur de skulle kunna lyckas med det igen.

Jag kom att tänka på en sak när jag läste det här. Du har helt rätt, S1-arcen kan bli svår att överträffa och utan den där personliga kopplingen kan det bli oengagerande så jag tänkte...
Förklarades det i S1 om personen som mördade Dexters mamma blev gripen? Annars har de ju något där.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Illyria » tis dec 19, 2006 0:19

RalfiParpa skrev:
CheeseGuy skrev: (spoiler hela säsong 1) Jag undrar vad de ska hitta på i säsong 2. Det känns ju lite trist om de tänker göra en till lika dominerande "fånga boven"-arc, men utan den starka personliga kopplingen till Dexter. För jag vet inte hur de skulle kunna lyckas med det igen.

Jag kom att tänka på en sak när jag läste det här. Du har helt rätt, S1-arcen kan bli svår att överträffa och utan den där personliga kopplingen kan det bli oengagerande så jag tänkte...
Förklarades det i S1 om personen som mördade Dexters mamma blev gripen? Annars har de ju något där.

Nej, det förklaras inte, heller inte grunden till motorsågsmassakern, och sen tyckte jag det verkade som mamman var ensamstående, det finns mer med Joe Driscoll att berätta? Jag tror det kan bli en mer personlig resa för Dexter själv nästa säsong, nu när han vet mer om sin bakgrund, att Harry inte alltid var ärlig, han har nu mördat sin bror osv. Det skulle vara intressant om de tar upp bakgrunden än mer, för det är saker där jag vill ha mer förklarat. Men kanske det står mer i boken också, får se när jag har läst den.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav RalfiParpa » tis dec 19, 2006 0:30

Illyria: Jag älskar när du skriver "motorsågsmassaker."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Illyria » tis dec 19, 2006 0:35

MOTORSÅGSMASSAKER! Bit på den. ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav sp1keout » tis dec 19, 2006 0:51

1x12

Doakes:
Man kan inte göra annat än att säga WOW till den personen Doakes har vuxit till att bli, och som ni diskuterade tidigare så kan nästa säsong handla om ev. motorsågsmassaker, och kanske var Doakes farsa mördaren? ^^ Jag vill se om han är anknyten till mordet, om han så är eller inte, spelar ingen roll, Doakes är ond - and I like that!

Rita:
Dexter har pratat om hur rädd han är för att hon ska upptäcka honom, see his true self. Frågan är egentligen hur mycket hon tvivlar, varför hon tror på Paul? Han kunde väl lika väl ha gjort allt det där själv... det är mycekt han är kapabel till ju, uppenbarligen.
För att komma längre i deras förhållande... vad finns det mer att veta? Hon har varit så kär i honom hela tiden, kommer gräl att dyka upp om vart annat nu framöver? Skulle hon kunna tänka sig att lämna honom? Kommer Dexter då inse att han hade funnit äkta kärlek, precis som han gjorde nu, med Deb.
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Illyria » tis dec 19, 2006 1:00

1.12 Varför skulle Doakes pappa vara mördaren? Det känns väldigt långsökt. Han med motorsågen i flashbacken ser inte så mörkhyad ut heller. Eller menar du Dexters pappa? Tycker heller inte det verkade vara likt honom i flashbacksen, han verkade mer biffig. Och hur kom han undan isåfall också, när Harry visste vem han var? Tror dock han kan vara inblandad på annat sätt.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav A bear » tis dec 19, 2006 1:51

(spoiler 1.07) Who the fuck are you?

:lovebunny: Dexter.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav sp1keout » tis dec 19, 2006 14:25

Illyria (det var såhär jag menade...):

Iofs kanske man fick se lite av mördaren i tillbakablicken, och kanske visst Harry vem det var som var mördaren. Men det är ju ganska uppenbart att vi inte fått veta vem det är en av en anledning.
(Kanske för att mördaren går fri och kommer slå till igen? Nu när han fått se Dexter i tidningen som local hero...)
MEN, det var inte det jag syftade på utan att Doakes har blivit den han blivit av en anledning, och i en säsong till kommer bara mer och mer att komma fram. Han är efter "Morgan" mer än på bara en "hunch". Och det är där jag tror det kan komma fram lite mer (och det var då jag drog en långsökt parallell bara för att mäjka mai påjnt) Men det är jmho...

Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Illyria » tis dec 19, 2006 18:45

sp1keout, jag förstår inte riktigt vad du menar och jag tror du har missuppfattat säsongsfinalen... Dexter är inte en local hero, det på slutet hände inte på riktigt, det var bara hur han tänkte sig det. Ingen vet om att han mördade Brudy/ITK eller att han är en seriemördare. Och Doakes är den han är för han är fd militär, att det skulle vara något kopplat till Dexters förflutna känns, som jag sa tidigare, väldigt långsökt.

Jag hoppas dock vi kommer få mer inblick i Dexters förflutna, för det finns en del ouppklarade delar med motorsågsmassakern.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav sp1keout » tis dec 19, 2006 18:56

Ah, du e bättre än mig... orka. Nej, ingen fick reda på det men Deb sa till Doakes att "Dexter is a fucking hero". Jag tror fortfarande att Doakes är mer än bara Doakes. Sen får jag gärna ha hur fel som helst, det är min teori. Punkt.

Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Illyria » tis dec 19, 2006 19:04

1.12 Jag tror ändå inte det kommer stå något i tidningen om att Dexter är någon hjälte och definitivt inte något om hur han och Brudy är bröder och sammankopplade till motorsågsmassakern.

Alla kan ha sina teorier, men att Doakes uppförande skulle ha någon större förklaring som hänger samman med just Dexters förflutna har jag väldigt svårt att köpa.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav sp1keout » tis dec 19, 2006 20:30

Det sa jag aldrig. Hörs nästa säsong.

Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav AKS » tis dec 19, 2006 20:34

1.06: Avsnittet lyckades vara spännade trots att man ju förstår att Dexter inte kommer att åka dit. Säger nåt om seriens kvalitet...

1.07 och kanske 1.08 senare. Det är så skönt att få se en sådan här serie i den takt man vill.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » tis dec 19, 2006 22:11

1.07: Jag håller fast vid min teori runt avsnitt 1.05, och dne höll jag fast vid även innan avsnittets "twist" på slutet; sjukhuskillen är Ice Truck Killer. Fast det känns samtidigt som att det var extremt uppenbart redan efter att man känt honom i 25 sekunder i 1.04-05 så det skulle iofs vara en besvikelse om det var han. Om de inte gör nåt bra av det och hans nästa offer är Dexters syrra och Dexter får *verkligen* veta om han är tom. Skulle något påverka honom så är det Debs död.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » tis dec 19, 2006 22:56

1.08 vafan? Hade verkligen inte väntat mig att vi skulle få ITK avslöjad redan. Lite småbesviken på det, även om visst, man kan inte dra ut på mysteriet HUR länge som helst.

Men i övrigt var detta fantastiskt. Terapiscenerna, scenerna med Rita, det där äcklet till ex ("Here comes the monster!"), flashbacksen, och att man nästan tycker synd om Deb, samtidigt som LaGuerta blir allt mer sympatisk... Detta är fanimig BRA.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Illyria » tis dec 19, 2006 23:10

1.08 eller jag tycker det framställs i 1.07 att doktorn är ITK när han pratar med Deb, och jag gillar verkligen den vändningen istället för att de drar ut på det till säsongsfinalen. Mannen de grep är inte ITK, det framgår väldigt tydligt redan innan han inte känner igen Dexter, då känns det rätt naturligt att efter det presentera den faktiske ITK.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » tis dec 19, 2006 23:25

1.08 Wow! AKS strikes! Detta är ju precis det jag trott sen 1.05, eller varit övertygad om, faktiskt. Så övertygad att jag fortfarande inte kan tro att jag har rätt, att det måste komma en twist. Inte för att jag klagar. Om det inte kommer en twist så är det helt okej också.

Aww, Dexter hade "riktigt" sex med Rita. Två härliga karaktärer, men hur 17 kommer detta förhållande att sluta egentligen?!

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » tis dec 19, 2006 23:34

Illyria skrev:1.08 eller jag tycker det framställs i 1.07 att doktorn är ITK när han pratar med Deb, och jag gillar verkligen den vändningen istället för att de drar ut på det till säsongsfinalen. Mannen de grep är inte ITK, det framgår väldigt tydligt redan innan han inte känner igen Dexter, då känns det rätt naturligt att efter det presentera den faktiske ITK.

Jo, självklart. Antagligen är jag bara besviken för att min teori att Dexter är ITK verkar ha gått om intet. Gaaah!

(Jag hade samma teori i Veronica Mars s2, vad jag minns. Jag börjar bli sur på TV-serier som inte gillar mina idéer.) ;)

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Illyria » tis dec 19, 2006 23:45

A bear: Får säga att jag inte ens tänkt den tanken, isåfall funderat en sekund på Deb, men hon verkar inte kapabel nog. När du väl ser resten av avsnitten/arcen tror jag inte du blir besviken på att det inte är Dexter. Det låter lite mycket att serien ska toppa sig självt, att Dexter förutom huvudperson och seriemördare är ITK. Du ska (delvis) kunna identifiera dig med honom och vara på hans sida, vilket är lite svårt om han är ITK.

AKS: om du är intresserad av att läsa ännu fler kommentarer om avsnitten/serien finns det en lång tråd på TVL också. :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav A bear » tis dec 19, 2006 23:53

Illyria skrev:A bear: Får säga att jag inte ens tänkt den tanken, isåfall funderat en sekund på Deb, men hon verkar inte kapabel nog. När du väl ser resten av avsnitten/arcen tror jag inte du blir besviken på att det inte är Dexter. Det låter lite mycket att serien ska toppa sig självt, att Dexter förutom huvudperson och seriemördare är ITK. Du ska (delvis) kunna identifiera dig med honom och vara på hans sida, vilket är lite svårt om han är ITK.

Visserligen, men jag gillar ju Patrick Bateman också...

Det som gjorde att jag började fundera på det var i andra (var det väl?) avsnittet, när Dexter råkar följa efter rätt isbil bara sådär - det var lite för praktiskt för att vara en slump. Och sen när allt började dyka upp i hans hem, och ITK verkade veta allt om honom...

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Illyria » tis dec 19, 2006 23:58

A bear skrev:Det som gjorde att jag började fundera på det var i andra (var det väl?) avsnittet, när Dexter råkar följa efter rätt isbil bara sådär - det var lite för praktiskt för att vara en slump. Och sen när allt började dyka upp i hans hem, och ITK verkade veta allt om honom...

Men det är det som är extra intressant, tycker jag, hur ITK leker med honom och är otroligt besatt av Dexter. Det är väl redan i första avsnittet Dexter följer efter isbilen, huvudet dumpas, sen hittar Dexter ett dockhuvud på sin frys.

Och på tal om Patrick Bateman så är det ju ett alias Dexter använder för sin läkarlicens. :D
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » ons dec 20, 2006 0:07

A bear skrev:Det som gjorde att jag började fundera på det var i andra (var det väl?) avsnittet, när Dexter råkar följa efter rätt isbil bara sådär - det var lite för praktiskt för att vara en slump. Och sen när allt började dyka upp i hans hem, och ITK verkade veta allt om honom...

Jag var inne på exakt precis samma spår. Blev nog också lite besviken när riktiga avslöjandet kom. Fast bara lite. Väldigt lite. Det gick snabbt över. För jag misstänker att det blev bättre som det blev. Jajamänsan.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav AKS » ons dec 20, 2006 18:15

1.09: Riktigt, riktigt bra avsnitt. Ett av de bättre, enligt mig.

Då alla fyra var i "pappans" hus så kunde jag bara tänka: Wow, två oskyldiga kvinnor och två psykopater... ryyyys. Rudy är verkligen en bra karaktär. Stackars tanten...

Jag gillar verkligen att det är så många karaktärer med i den här serien. De kan göra så mycket mer med ett avsnitt än om all tyngd låg på Dexter (detta diskuterades på någon av de första sidorna i tråden) och jag tror jag bryr mig om alla.

Snygg grej i 1.09: Genom att Doakes och den kvinnliga chefen har den inställning de har... hur ska de nånsin kunna fördöma Dexter? För var går egentligen den exakta gränsen för när någon förtjänar att dö? (Jag tycker inte alls att nån förtjänar att dö, men Doakes och chefen verkar tycka det.) Så, om den där snubben har dränkt folk etc då borde ju Dexter få mörda en kuban som dränker illegala invandrare? Fin liten parallell till Dexter där. EDIT: Ser nu att Illyria säger ungefär samma sak på sidan 4. Sjukt snygga avatarer förresten, Illyria! (Jag har inte läst sidan 4 tidigare så det är först nu jag sett dem.)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » ons dec 20, 2006 19:58

1.10: Wow! Riktigt bra avsnitt och slutet var ju riktigt rörande. Varför blir Dexters mamma (och de andra) dödad på detta vis? Hans pappa levde ju tills ITK tyckte det vore bra för hans och Dexters förhållande om han dödade den biologiske fadern. Så, nåt annat... Organiserad brottslighet? Ta död på folk med motorsåg känns så... extremt. Eller vad? :)

AKS: om du är intresserad av att läsa ännu fler kommentarer om avsnitten/serien finns det en lång tråd på TVL också. Smile

Det är så konstigt, men vissa serier vill jag läsa om på bf och vissa på Tv-land. Dexter är en bf-serie, :), men jag kanske ger mig på tråden på Tv-land senare.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film