Film 2: Uppdrag Miami Beach

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tinwiel » tis okt 24, 2006 20:56

adolvsson skrev:
Tinwiel skrev:eller riktiga wankers i alla fall.. ;)

You... wish?

*fniss*

*fnissar också* Men varför skulle jag önska det? :D
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Isabella » tis okt 24, 2006 21:01

Okej, nu har jag inte sett hela filmen (Se +/- tråden) men jag vet ju vad som har hänt i början eftersom jag läst boken. Jag såg då slutet av The outsiders idag och ja.. den var inte som jag hade förväntat mig. Efter en sådan bra bok och så många bra och kända skådespelare (Bl.a Tom Cruise, Matt Dillon och "The karate kid" :D) så trodde jag att det skulle vara en riktigt bra film. Att det dessutom är en kult-film höjde ju förväntingarna lite.

Eftersom mycket händer i boken så kan det vara svårt att hinna med allt i en film men jag tycker ändå allt gick för snabbt. Det som skulle vara sorligt var inte sorligt o.s.v just för att filmen gick för snabbt. Sedan var inte en av bokens viktigaste scener med änns. Filmen var bara 90 min ca så de hade inte varit fel om filmen var 120 min för den hade någ blivit en aning bättre och fått med den där scenen.

Men bara för detta var ju inte filmen bra. Den var ganska rolig emellanåt så det är inget jag ska säga emot. Men som sagt så kunde filmen ha varit längre för det hade inte gjort den långtråkig, snarare tvärtom. Men snart ska jag ta och se om filmen så jag får se början (Undrar när bara :| )
Isabella
Scooby

Inläggav noike » tis okt 24, 2006 21:26

Isabella skrev:Sedan var inte en av bokens viktigaste scener med änns. Filmen var bara 90 min ca så de hade inte varit fel om filmen var 120 min för den hade någ blivit en aning bättre och fått med den där scenen.

Ingen läser en bok likadant och därför har de olika uppfattningar om vad som är viktigast med historien.

Lägg sedan till att film och bok är två helt olika medier, så helt klart blir det olika. OCh därför förlorar hela idéen att "boken är bättre" all poäng för i 99% av fallen så är de två helt olika verk och bör därför inte jämföras.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tis okt 24, 2006 21:32

Tinwiel skrev:*fnissar också* Men varför skulle jag önska det? :D

'Cause you're a naughty, naughty girl! Jo jo, jag förstår nog, komma här och spela oskyldig... pfft! ;)
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Isabella » tis okt 24, 2006 22:05

noike skrev:
Isabella skrev:Sedan var inte en av bokens viktigaste scener med änns. Filmen var bara 90 min ca så de hade inte varit fel om filmen var 120 min för den hade någ blivit en aning bättre och fått med den där scenen.

Ingen läser en bok likadant och därför har de olika uppfattningar om vad som är viktigast med historien.

Lägg sedan till att film och bok är två helt olika medier, så helt klart blir det olika. OCh därför förlorar hela idéen att "boken är bättre" all poäng för i 99% av fallen så är de två helt olika verk och bör därför inte jämföras.

Det har du rätt i. Jag tycker bara att det var lite synd. Men jag fick nyss reda på att denna scenen klipptes bort och finns med på en special editon så det kanske blir att jag köper den istället.
Isabella
Scooby

Inläggav Tinwiel » tis okt 24, 2006 22:12

adolvsson skrev:
Tinwiel skrev:*fnissar också* Men varför skulle jag önska det? :D

'Cause you're a naughty, naughty girl! Jo jo, jag förstår nog, komma här och spela oskyldig... pfft! ;)

But wanking.. still nothing for me!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav adolvsson » tis okt 24, 2006 23:03

Tinwiel skrev:But wanking.. still nothing for me!

Men hallå, fröken, it was a naughty joke. Fejk it! Spela med! Eller... bara ignorera mig. Ja. Det där sista, det är nog ett bra tips nu :)
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav caffeineaddict » tis okt 24, 2006 23:22

adolvsson skrev:

Men hallå, fröken, it was a naughty joke. Fejk it! Spela med! Eller... bara ignorera mig. Ja. Det där sista, det är nog ett bra tips nu :)

You've pulled this one too long. :P

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tinwiel » tis okt 24, 2006 23:27

adolvsson skrev:

Hehe... fejk it...Dom ja. Eller inte. Jag har ingen poäng.

Förresten: i will never ignore you! :D :lovebunny:

Haha.. NU fattade jag att caffes svar kunde vara ett skämt, om ämnet. :D
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav adolvsson » ons okt 25, 2006 1:10

Tinwiel skrev:Förresten: i will never ignore you! :D :lovebunny:

Jag kan hantera det 8)

Haha.. NU fattade jag att caffes svar kunde vara ett skämt, om ämnet. :D

Jag fattade det inte förrän du pepåkade det! Tossigt.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav caffeineaddict » ons okt 25, 2006 7:53

adolvsson skrev:
Tinwiel skrev:Haha.. NU fattade jag att caffes svar kunde vara ett skämt, om ämnet. :D

Jag fattade det inte förrän du pepåkade det! Tossigt.

Oooh, cool... jag måste vara en sån där... smart. Eller inte?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Rombat » ons okt 25, 2006 8:12

Only smarties have the answer!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav A bear » ons okt 25, 2006 12:02

"The Visitation" (starring Martin Donovan (Weeds) och Edward Furlong!) är en sån där grej som man verkligen undrar varför den släpps på DVD i Sverige. Att det finns en marknad för öppet kristna thrillers utan svordomar, sex och våld i USA är ju uppenbart, men till och med den svenske distributören verkar skämmas över att medge att detta är en film om att Satan är verklig och att bara Bibeln kan rädda oss. Och filmen menar det bokstavligen; (spoiler för den som faktiskt hade tänkt se skiten) i den klimaktiska slutscenen räddar hjälten hjältinnan genom att kasta en bibel på skurken.

Stora behållningen är väl att se en väldigt knubbig och mopedskäggig Furlong som försöker se ut som Jesus men mest ser ut som en döende Jim Morrison. Utan läderbyxor.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav A bear » tor okt 26, 2006 22:55

"Nio liv" tyckte jag om. Inte perfekt, men mycket trevlig. Nio scener ur nio kvinnors liv, varje scen en enda lång steadycamtagning, och scenerna hänger ihop då och då men inte på något konstlat "Crash"-sätt utan bara av ren slump. Enormt fina skådespelarinsatser också; Glenn Close, Robin Wright Penn, Kathy Baker, Lisa Gay Hamilton (en helt ny bekantskap för mig, men jävligt bra), Holly Hunter, Sissy Spacek, Amanda Seyfried... "Meningen med livet" som en eftertänksam tragedi, liksom.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav adolvsson » tor okt 26, 2006 22:58

A bear skrev:Lisa Gay Hamilton (en helt ny bekantskap för mig, men jävligt bra)

The Practice!

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav caffeineaddict » tor okt 26, 2006 22:59

adolvsson skrev:

The Practice!

Hon ja! Jag var på väg in på IMDb för att kolla varför jag kände igen namnet, men där kom Fredrik Adolvsson på sin vita häst av kunskap.

Äh, jag kollar ändå för att se om jag känner igen henne från nåt mer... :P

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav adolvsson » tor okt 26, 2006 23:00

caffeineaddict skrev:Äh, jag kollar ändå för att se om jag känner igen henne från nåt mer... :P

Aldrig duger det, hur mycket jag än försöker... VARFÖR RÄCKER JAG INTE TILL FÖR DIG?!

*snyft*

Det där var mitt drama queen-nummer. Funderar på att börja turnera runt med den. Hur tyckte ni jag gjorde ifrån mig?

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav caffeineaddict » tor okt 26, 2006 23:08

adolvsson skrev:
caffeineaddict skrev:Äh, jag kollar ändå för att se om jag känner igen henne från nåt mer... :P

Aldrig duger det, hur mycket jag än försöker... VARFÖR RÄCKER JAG INTE TILL FÖR DIG?!

För att du har gått ifrån kaffe. Så klart. Jag hör mer och mer om det här "te". Naturligtvis blir jag svartsjuk och måste straffa dig på latenta och underfundiga vis.

Skönt att vi äntligen kunde prata om det.

Oooh, apropå trasiga förhållanden och film: jag såg Fassbinders Martha idag (eller, om man ska vara petig, hälften igår och hälften idag. Jag blev trött). Den var skitbra, men det handlade nog om det jävligaste förhållande jag någonsin sett på film, och det vill ju säga en del. Obehagligt som bara faaan, om en kvinna som varit så dominerad av sina föräldrar att hon aldrig kunnat ha ett eget liv. Efter hennes fars död möter hon en man och de gifter sig snart, bara för att hon sedan ska upptäcka att han är den värste make man kan tänka sig. Inte direkt underhållande, men skakande och både gripande och på sätt och vis spännande. 4/5.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav A bear » tor okt 26, 2006 23:19

adolvsson skrev:

The Practice!

Ah, stämmer! Tar tillbaka. Men hon är mycket bättre här än de 20 minuter jag sett henne där.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav sp1keout » tor okt 26, 2006 23:19

adolvsson skrev:Det där var mitt drama queen-nummer. Funderar på att börja turnera runt med den. Hur tyckte ni jag gjorde ifrån mig?

-skrattar- Hahahah, alldeles förträffligt!
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav gaspode » tor okt 26, 2006 23:58

jag såg Crash (2004) idag, lite senare än de flesta..

Jag var nog rätt så färgad av det jag redan visste om filmen, t.ex. att filmens budskap skulle hamras in i en lite väl ofta. Hade antagligen tyckt bättre om den om jag sett den utan att veta något om den. Den hade många bra scener och var överlag väldigt välspelad, även om Brendan Frasier...
Irakiern var verkligen en horribelt dålig karaktär, svårt att förstå med tanke på att de flesta andra karaktärer kändes ganska välgjorda.
Jag blev lite störd av mässandet med rasismtemat, även om jag kan köpa att det är filmens tema, men varenda scen var verkligen till för att visa upp rasism.. I tråden har redan nämnts den fantastiskt övertydliga "blanks"-inzoomningen, som jag inte kunde annat än skratta när den kom.

Jag får nog ge den 6/10 tror jag.
[i]när jag sökte efter kommentarer tog A Bear upp den som skräckexempel ett par gånger i jämförelse med andra filmer, så jag blev väldigt överraskad när han lovordade den i sin recension och nära nog gav den full pott.

Sen har jag sett Sky High också, en disney-film med Kurt Russel, Bruce Campbell, Dave Foley och några kända ansikten till, om en son till superhjältar som börjar på superhjälte-high school... ganska charmig och rolig, men såklart en film där man vet precis vad som skall hända och med vilka efter ca 3 minuter... :D den får ändå 6/10 den också.. känns lite orättvist mot Crash kanske.

I förrgår såg jag (äntligen) Before Sunrise. Kanske hade jag lite för högt uppskruvade förväntningar, men den var ändå riktigt bra. Jag kanske hade hoppats på en 8-9:a men en riktigt stark sjua får den, och jag ser fram emot att se Before Sunset snart.

Och oj vad jag sett film, såg da vinci-koden häromdagen också. Usch, den hade jag inte mycket glädje av, förutom Silas som var riktigt cool.. Jag trodde väl inte att jag skulle gilla den heller, så det var väl som väntat helt enkelt. :) 4/10 tror jag att jag ger den..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav A bear » fre okt 27, 2006 0:29

gaspode skrev:när jag sökte efter kommentarer tog A Bear upp den som skräckexempel ett par gånger i jämförelse med andra filmer, så jag blev väldigt överraskad när han lovordade den i sin recension och nära nog gav den full pott.

Jag är väldigt kluven till "Crash". Jag älskade den när jag såg den, och jag tycker fortfarande mycket om stora delar av den skulle jag tro, det är ett utmärkt stycke filmknyteri. Men varje gång jag försöker tänka lite djupare på den känner jag mig mest omyndigförklarad; som du säger tar den verkligen till storsläggan för att inskärpa BUDSKAPET. Och sånt stör jag mig alltid på. Funderar på om jag borde se om den och besluta mig för om den är ett mästerverk, ett gott hantverk, eller fruktansvärd. Jag skulle inte vilja säga att filmen som helhet är ett skräckexempel, därmed en del av de grepp den använder sig av.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » fre okt 27, 2006 0:36

Jag är lite i samma sits som a bear, fast jag tror jag såg Crash en bit innan hypen exploderade och därför hade jag inte någon som helst uppfattning om den i förväg. Kanske bättre så, vill inte tro att hype (varken positiv eller negativ) påverkar mig för mycket, men kanske hade det blivit så. Som det var nu tyckte jag ju faktiskt om den ordentligt.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav sp1keout » fre okt 27, 2006 17:17

gaspode:

Crash, 6/10, är du säker på att du inte är ironisk nu? 8)
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

The Fredrik Adolvsson Halloween Movie Night of Horror 2006

Inläggav adolvsson » lör okt 28, 2006 20:47

Feast

I am uppercase FUCKED!

Kommer ni ihåg Project Greenlight? Matt Damon och Ben Afflecks reality show, där amatörer fick chansen att göra en film. Feast är resultatet av seriens tredje omgång. Hela historien utspelar sig på en bar, där en brokig blandning folk befinner sig, när en blodig man rusar in och varnar för monster. Det blir snart ruskigt uppenbart att han inte bara står och ropar varg.

Skräckfilmer idag har inget gott rykte, med all rätt, och när det handlar om något från en dokusåpa kan jag förstå all skepsism. Fast den här gången är skepsismen helt och hållet obefogad. Feast gav mig ungefär allt jag kunnat önska av en modern slaskig skräckis. Den har nerv, humor, action och är ofta väldigt intensiv. Den spelar dessutom effektivt på känslor, människor förlorar varandra och det känns faktiskt i lite i hjärtat, för en gångs skull, något som skräckisar sällan är bra på. Filmen är heller inte förutsägbar, den spelar på klyschor istället för att falla offer för dom, och karaktärerna dör i en ordning som dikteras av storyn istället för vilken stereotyp de råkar vara.

Men viktigast av allt - det är en blodig film med hög äckelfaktor. Den har fått till slasket.

Som hallon på sockerkakan är det en tilltalande ensemble vi ser, och rollistan var vad som drog mig mot Feast till att börja med. Balthazar Getty (en av dom bästa sakaren med Alias femte säsong), Henry Rollins (underbar som alltid) och Jason Mewes som sig själv gjorde alla bra ifrån sig och verkade ha roligt. Fast främst av alla sätter jag ändå allas vår favoritslayer (okej, kanske inte allas, eller min, men hon står i topp) Navi Rawat. Lika väl som hon kan hantera en bensåg, är hon ruskigt duktig på att sparka monsterrumpa. Jag älskar tjejer som kan sparka monsterrumpor. Vilken kvinna.

Knappast en oscarsvinnare, men på underhållningsskalan står visaren högt, och Feast är en riktigt välgjord liten film, en positiv överraskning för mig. Rekommenderas mycket starkt.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Illyria » lör okt 28, 2006 21:18

6/10 är ett snällt betyg till Crash.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

The Fredrik Adolvsson Halloween Movie Night of Horror 2006

Inläggav adolvsson » lör okt 28, 2006 22:25

Silent Hill
Jag har inte spelat spelet och hade ingen större koll på storyn sen innan. Kanske var det till en nackdel, men en timme in i filmen och jag är tvungen att pausa. Den är väldigt snygg, stämningsfull och det kryper till ibland, men det blir å andra sidan aldrig riktigt spännande. Dessutom tar mängden cgi ner på filmens känsla.

Jag kommer se klart Silent Hill, eventuellt redan imorgon, för det är ingen urusel film. Bara för tråkig, speciellt för en kväll som denna.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav AKS » lör okt 28, 2006 23:38

Jag har nyss sett klart Silent Hill. För flera år sen spelade jag Silent Hill på PSOne och tyckte att det var stämningsfyllt, men inte mer än ett okej spel. Spelade Silent Hill 3 tidigare i år vilket jag gillade bättre.

Filmen då? Well, som rysare/skräck fungerar den inte alls. Inte alls. Men som ett sorts övernaturligt drama-mysterium så fungerar den lite bättre. Svårt att förklara. Skräckscenerna är inte skrämmande alls och jag tyckte faktiskt inte att en enda scen var obehaglig. Spelen är 1000 gånger mer stämningsfyllda och obehagliga, men det kan ju ha att göra med att man då inte är passiv utan stöter man på en läskig sak så är det jag som måste lösa situationen. Stressande. Att passivt sitta och se på ger inte alls samma känsla.

Historien känns ibland väldigt... överdriven och snudd på skrattretande. Fungerar också bättre i spelen. Kanske för att jag inte tänkte så mycket på handlingen då jag spelade SH-spelen.

Musiken tycker jag ofta fungerar riktigt bra. Finns ett par riktigt fina stycken som jag gärna skulle ladda hem och lyssna på precis som jag lyssnar på stycken av Ennio Morricone eller från Oldboy. I övrigt inga jämförelser med dessa musikkompositörer.

(spoiler Slutet...) Alltså, slutet... Mamman och dottern (numera Sharon/Alessa eller enbart Alessa?) blir kvar i den där andra dimensionen eller vad det nu är? Kommer inte ihåg nåt sånt slut från spelen, men det är väl bara för att skapa intresse för en ev uppföljare.

Slutbetyg: 4/10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » lör okt 28, 2006 23:51

AKS skrev:Well, som rysare/skräck fungerar den inte alls. Inte alls. Men som ett sorts övernaturligt drama-mysterium så fungerar den lite bättre. Svårt att förklara.

Jag förstår precis och som övernaturligt drama-mysterium tror jag faktiskt den tilltalar mig bättre. Men dels var det inte alls vad jag ville se nu, dels tror filmen rullade på i lite väl lågt tempo. Den är ju ändå två timmar lång och jag tror, utan att ha sett hela ännu, att den nog kunnat klippas ner en aning. Får se om jag får anledning att omvärdera den åsikten.

Det där med överdrivet var en bra poäng. Jag tycker det stämmer in överlag, med användandet av CGI som jag nämnde tidigare. Kanske hade filmen mått bättre av återhållsamhet.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav AKS » lör okt 28, 2006 23:53

Håller med dig om allt du säger, adolvsson. Och jag har ju sett hela filmen och kan sga att ca 15-20 minuter lätt hade kunnat klippas bort utan att historien hade blivit lidande.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film