Film 2: Uppdrag Miami Beach

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav poser » tis sep 12, 2006 8:45

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav adolvsson » tis sep 12, 2006 10:19

poser: Gief.

Glorificus skrev:Jag väntade på att någon skulle säga titeln, men det visade sig vara en av de snygga grejerna med filmen. Innan de hann säga det avbröts radiokommunikation, ormar anföll, osv. Ända tills REPLIKEN kom:
"I've had it with these motherfucking snakes on this motherfucking plane!!!"

Det syntes så tydligt att den repliken spelades in efter resten av filmen, med hur Sam Jacksons ansikte var inzoomat och verkligen avskärmat från allt annat som pågick i den scenen. Men jag älskade det också. Det bara byggde på den braiga b-känslan.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav adolvsson » tor sep 14, 2006 21:58

Clerks 2. Sååå jävla bra.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » tor sep 14, 2006 22:03

adolvsson skrev:Clerks 2. Sååå jävla bra.

Jag har inte skrivit något om den än för jag har svårt att få tillformuleringarna men ja, vad han sa.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tor sep 14, 2006 22:08

noike skrev:

Jag har inte skrivit något om den än för jag har svårt att få tillformuleringarna men ja, vad han sa.

Förstår vad du menar. Dom där tre små orden var det bästa jag kunde göra just nu.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav eynosh » tor sep 14, 2006 23:36

Såg Daredevil följt av Elektra idag och jag kan inte förstå folk som säger att dom var usla..
Ok att hardcoreserietidningsföljarna kanske inte tyckte att dom förklarade för bra, men det var ju ok filmer..

Klart godkända köp.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav LWes » tor sep 14, 2006 23:42

Jag tycker att Daredevil är jättebra, men at Elektra bara är ok.
Jag tycker att folk ofta överdriver när dom pratar negativt om filmer.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav adolvsson » tor sep 14, 2006 23:45

eynosh skrev:Ok att hardcoreserietidningsföljarna kanske inte tyckte att dom förklarade för bra, men det var ju ok filmer..

Snarare tvärtom. Ett av problemen, och det fanns en stor välformad hög av dom, var Mark Steven Johnson verkade lite väl kär i förlagan. Som om han försökte trycka in alla sina favoritscener och karaktärer i filmen, för att låta sådana där småsaker som story komma i andra hand. Ett ogenomtänkt, taffligt gjort, kärleksbrev till en fanpojkes barndom. Sånt brukar inte sluta speciellt bra. En filmatisering måste kunna stå på sina egna ben, och behöver oftast ta sig någorlunda stora friheter med sin förlaga. Det klarade inte MSJ av.

Elektra har jag inte sett. Till stor del för att huvudrollen spelas av den där transvestiten från Alias.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav eynosh » tor sep 14, 2006 23:58

adolvsson skrev:
eynosh skrev:Ok att hardcoreserietidningsföljarna kanske inte tyckte att dom förklarade för bra, men det var ju ok filmer..

Snarare tvärtom. Ett av problemen, och det fanns en stor välformad hög av dom, var Mark Steven Johnson verkade lite väl kär i förlagan. Som om han försökte trycka in alla sina favoritscener och karaktärer i filmen, för att låta sådana där småsaker som story komma i andra hand. Ett ogenomtänkt, taffligt gjort, kärleksbrev till en fanpojkes barndom. Sånt brukar inte sluta speciellt bra. En filmatisering måste kunna stå på sina egna ben, och behöver oftast ta sig någorlunda stora friheter med sin förlaga. Det klarade inte MSJ av.

Men det håller ju inte heller. Jag har ingen aning om varken Daredevil eller elektras serietidningsbakgrund och jag tyckte filmerna var bra. Man fick en bra förklaring till allt som skedde (nåja, det mesta iaf) och det var en spännande handling.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav LWes » fre sep 15, 2006 0:16

Det enda jag vill klaga på är att Bullseye borde haft sin kostym.

Bild

Jon Favreau var bäst som Foggy! Eftersom han ska regissera IRON MAN, vore det inte coolt om Foggy gjorde en cameo!
Vem bryr sig om det passar bra in i storyn? Inte jag i alla fall.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav adolvsson » fre sep 15, 2006 0:16

eynosh skrev:Men det håller ju inte heller. Jag har ingen aning om varken Daredevil eller elektras serietidningsbakgrund och jag tyckte filmerna var bra. Man fick en bra förklaring till allt som skedde (nåja, det mesta iaf) och det var en spännande handling.

Det är klart det håller. Mina problem har alltså inte att göra med hur mycket eller lite man får veta... jag tyckte i alla fall det var relaterat till vad du sa, men jag har spårat ur förr... okej, det kanske var lite väl löst relaterat... men poängen, någonstans, var att ditt antagande var fel.

Så länge vi får fram den poängen är jag nöjd ;)

De allra flesta av mina problem har i alla fall att göra med det jag skrev, och är inte baserat på hur mycket som förklaras (rätta mig om jag missförstod vad du menade). LWes är kan ju Daredevil och gillar filmen.

Nej, filmen är dålig för att det är ett taffligt hantverk (inklusive dataanimeringarna, brr), något som jag tror kan relateras till manusförfattaren/regissörens kärlek och överdrivna respekt till serietidningarna.

IMHO, naturligtvis, but that goes without saying...

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav adolvsson » fre sep 15, 2006 0:22

LWes skrev:Det enda jag vill klaga på är att Bullseye borde haft sin kostym.

Jag gillade Bullseyes filmlook. Jag gillar Colin Farrell. Jag tycker att han borde ha hållits tillbaka lite. Jag tycker att man kanske borde ha väntat med honom till nästa film. Det blev lite för många kockar i den soppan. Det gav, som jag sa, bara intryck av att MSJ ville trycka in så många favoriter som möjligt utan hänsyn till story, budget eller nåt annat. Man borde defintivt ha sparat karaktärer till nästa film.

Jon Favreau var bäst som Foggy! Eftersom han ska regissera IRON MAN, vore det inte coolt om Foggy gjorde en cameo!
Vem bryr sig om det passar bra in i storyn? Inte jag i alla fall.

Det kan passa in. Favreau har själv pratat om det, nämnt att i serierna så har Foggy vid nåt (eller flera?) tillfälle verkat som Tony Starks advokat. Det är inte omöjligt alls.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » fre sep 15, 2006 0:25

Mitt stora problem var att manus, skådespeleri, regi, ja, allt var uselt. Jag har sällan varit så uttråkad under en film som under Daredevil. Och då gillar jag den röde lille spjuvern och tycker att han är bland de bästa av Marvels ordinarie karaktärer.

Edit: och passar det inte in i storyn så ska det ut. Två timmar är inte en lång tid att berätta en historia på, bättre att använda dem till något bra. (Detta är något de flesta superhjältefilmer är skitdåliga på.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav madskellig » fre sep 15, 2006 12:40

Igår såg jag Rent. Det ska erkännas att jag är väldigt svag för musiken i Rent, har haft soundtracket på datorn länge, men jag har faktiskt aldrig sett musikalen i någon form förrän jag nu såg filmen. Jag gillade den verkligen, den hade ju sina brister, men den var underhållande och bra spelad.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav Matt » fre sep 15, 2006 20:00

Sa ju det!
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav madskellig » fre sep 15, 2006 21:35

Lady in the water Jag var skeptisk innan jag gick och såg den p.g.a. trailerna man sett, och att jag visste att Mr. Shyamalan skulle ha en större roll här än han hade i Signs. Men han gjorde bra ifrån sig, helt kompeten skådis om än inte oscar material.

Historien är en saga, och det blir ganska löjligt ibland då den ska överföras på film. Dialogen kändes cheesy i sina stunder och karaktärerna kändes utstuderat quirky, men i det stora hela var det bra skådisar som kunde rädda. Väldigt intressant dock att se Shyamalan inte använde sin trademark twist denna gång, men otroligt irriterande att alla karaktärer på en gång accepterar att denna sagovärld existerar, inga Scullys här inte.

Snyggt filmat, originel, och spännande i sina stunder, den skiljer sig från hans andra filmer också vilket var uppfriskande. Problem hade den helt klart, men jag tyckte den var helt ok och inte alls värd den totala sågningen den fått av många.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav noike » fre sep 15, 2006 21:37

Matt skrev:

Sa ju det!

Vi tvivlade inte på dig.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » lör sep 16, 2006 12:44

The Hills Have Eyes (Aja-versionen, 2006)

Wes Cravens original har jag sett minst ett par gånger, men det var länge sedan nu. Kommer dock ihåg att jag fann den ganska obehaglig, särskilt scenen där (spoiler båda versionerna) pappan blir uppeldad. Har för mig att han ligger på marken i originalversionen och inte "korsfäst" som här.

Denna version tycker jag inte är riktigt lika obehaglig, men jag tror att den i slutändan har högre underhållningsvärde. Jag vet inte, men jag älskar verkligen Ajas blodbad (som i Haute Tension/Switchblade Romance). Denna film var väl inte direkt spännande, men gillar man dylika filmer med mycket våld så går den nog hem skulle jag tro. Som sagt, jag var underhållen i alla fall. Det var väl kanske mellan 1 timme och 1 timme och en kvart som jag var lite "meh", men innan jag visste ordet av så var jag intresserad igen.

Skönt att han hade Beast med sig på slutet. Var lite orolig där ett tag att jag skulle behöva bekymra mig över hunden. :) Gillade också det "lyckliga" slutet och hade verkligen kunnat vara utan "ännu ett freak tittar i en kikare, hur ska det gå?"-grejen i sista sekunden. Iofs så lever väl den där freak-kvinnan, men nja... hade absolut kunnat vara utan det och hade hellre sett ett helt och hållet "lyckligt" slut.

Ser fram emot kommande filmer av Aja. För mig skulle han nu gärna få prova på en thriller (åt Seven/När lammen tystnar-hållet) eller nåt åt fantasy-hållet.

(6 eller 7/10)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Rombat » lör sep 16, 2006 12:58

Mister Poindexter, throw away the spandex and grow a beard. Colin Farrel hade sett så GRYM ut i kostymen faktiskt.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav A bear » sön sep 17, 2006 17:19

Jag har haft en liten koreansk filmfestival.

Sympathy For Lady Vengeance: Yikes. Park ÄR ett geni. Detta är fortfarande inte riktigt i klass med "Oldboy" eller "JSA", men det är fan så nära. Mer psykologisk, mer om faktiskt gottgörande för synder - alla är skyldiga alla något, och ingen kommer undan. Och, naturligtvis, oerhört vackert. Svävar som de två andra filmerna i hämndtrilogin någonstans mellan action (även om det är lite mindre av sådant än i "Oldboy") och metafor. Me like, me like very much, men me like kanske ännu mera...

Taegukgi - Brotherhood Of War. Och då gillar jag egentligen inte krigsfilmer något vidare. Och då borde egentligen hela idén med två bröder som skickas ut att slåss i koreakriget (med allt vad det innebär med strider mellan koreaner) vara upplagt för alltför tungrodda liknelser. Men fan, detta är lysande. Fullt med kusligt realistiska och mycket våldsamma stridsscener - och då snackar vi skyttegravskrig, där striderna lika ofta sker med knytnävar som med kulsprutor. Och samtidigt också ett väldigt välgjort persondrama. Oerhört stark film.

Action och metafor var det ja. Om "Taegukgi" är action är The Isle metafor. Besynnerlig film, nästan helt utan dialog, oerhört vacker och drömsk som en skogstjärn klockan 4 en söndagmorgon innan dimman lyft... men samtidigt också enormt obehaglig, med en väldigt pessimistisk syn på erotik och förhållanden och våldsinslag som får det att krypa utefter ryggen på mig (och då gapflabbar jag mig i regel igenom splatterfilmer). Den första film av Kim Ki-duk som jag sett, men jag får lust att se fler; "Bad Guy" ska tydligen vara en erotisk thriller där Carola sjunger "Blott en dag". Vilket känns bisarrt så det räcker och blir över. "The Isle" är inte en film man mår bra av, men... vem fan måste må bra jämt.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav AKS » sön sep 17, 2006 20:32

Har nu lagt in Taegukgi - Brotherhood Of War på min hyrfilmslista. Den lät väldigt intressant.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » sön sep 17, 2006 21:29

Jag tyckte faktiskt Taegukgi var ganska trist när jag såg dem. Gamla klyschor i ny förpackning och den gav mig inget särskilt. Stiligt gjord, verkligen, men inte mycket mer...

Lady Vengeance däremot... wow.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav madskellig » sön sep 17, 2006 22:03

AKS skrev:Ser fram emot kommande filmer av Aja. För mig skulle han nu gärna få prova på en thriller (åt Seven/När lammen tystnar-hållet) eller nåt åt fantasy-hållet.

Ja, jag ser också fram emot fler filmer från honom. Nästa film blir "Into the Mirror" en till remake som jag har förstått det, men jag har inte sett orginalet.

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav adolvsson » mån sep 18, 2006 10:09

Jag har inte sett den själv än, på grund av tekniska begränsningar (Alvesta har helt enkelt inte hängt med i resterande världens tekniska utveckling), men det finns en trailer (som antagligen avslöjar lite för mycket) till David Goyers amerikanska remake av svenska (underskattade) Den osynlige:
http://www.myspace.com/theinvisiblemovie

Och så skriver jag under på A Bears stycke om The Isle. Fantastiskt vacker obehaglig film. Fiskekrokarna...

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav A bear » mån sep 18, 2006 12:19

adolvsson skrev:Fiskekrokarna...

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » mån sep 18, 2006 16:52

Det här kan bli bra. Har nån läst boken? http://www.chud.com/index.php?type=news&id=7637

Personligen kan jag inte låta bli att vara nyfiken på en film som beskrivs som...

very crazy, multi-character, Short Cuts/Boogie Nights type movie that takes place in 1983 in Los Angeles and is about a rock star and a movie studio president and his wife and his mistress and a vampire and a kidnapper.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » ons sep 20, 2006 22:16

Godnatt Sven Nykvist, och tack för allt: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav adolvsson » ons sep 20, 2006 22:47

caffeineaddict skrev:Godnatt Sven Nykvist, och tack för allt: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Jag läste precis det där själv, på svt.se/nyheter. Visste faktiskt inte att han var smålänning. Och nu är han död. Jag borde hylla honom genom att köpa Criterions Fanny & Alexander. Han var verkligen värd oscarn, och mer därtill, som den filmen gav honom.

Redigerat för omformulering.
Senast redigerad av adolvsson ons sep 20, 2006 23:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav caffeineaddict » ons sep 20, 2006 22:50

Karln gjorde ett otroligt jobb på ett antal fantastiska filmer, no doubt. Särskilt med Bergman ofc, men även med Woody och hans Lasse Hallström-filmer var inte så tokiga de heller.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav A bear » ons sep 20, 2006 23:23

caffeineaddict skrev:Godnatt Sven Nykvist, och tack för allt: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

:cry:

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film