Film 2: Uppdrag Miami Beach

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav noike » lör sep 02, 2006 14:01

A bear skrev:Romance & Cigarettes. John Turturros regidebut känns lite väl mycket som just en regidebut.

Fel. Det är hans tredje film. Jag trodde för några år sedan att Illuminata var hans regidebut, men nu såg jag att han hade gjort någon som heter Mac redan n-92.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » lör sep 02, 2006 14:13

noike skrev:
A bear skrev:Romance & Cigarettes. John Turturros regidebut känns lite väl mycket som just en regidebut.

Fel. Det är hans tredje film. Jag trodde för några år sedan att Illuminata var hans regidebut, men nu såg jag att han hade gjort någon som heter Mac redan n-92.

Å fan. Slarvigt. Då får man skylla på att han är allmänt knäpp då.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » lör sep 02, 2006 14:23

A bear skrev:Å fan. Slarvigt. Då får man skylla på att han är allmänt knäpp då.

Ja. Bättre skådespelare än regissör helt klart. Eller så fastnar han bara för fel manus, men det låter som sådant där hippie-vi-gör-alla-misstag-och-har-olika-smak-och-vi-ska-acceptera-det-flum.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » lör sep 02, 2006 14:26

noike skrev:
A bear skrev:Å fan. Slarvigt. Då får man skylla på att han är allmänt knäpp då.

Ja. Bättre skådespelare än regissör helt klart. Eller så fastnar han bara för fel manus, men det låter som sådant där hippie-vi-gör-alla-misstag-och-har-olika-smak-och-vi-ska-acceptera-det-flum.

Han har skrivit manus också.

Sen, som sagt, det är absolut en bra film. Bara inte lika bra som den vill vara.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav madskellig » lör sep 02, 2006 23:16

Ikväll såg jag The Weather man, jag hade knappt hört talas om filmen innan, men jag tyckte den var bra. Väldigt fin, ganska pessimistisk film om, ja, livet. Nicholas Cage var underbar i huvudrollen, men den var inte jätteunderhållande hela tiden, hade vissa ögonblick då det kändes lite platt, men vissa scener var rent ut sagt fantastiska. Jag gillade den.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav eriked » lör sep 02, 2006 23:38

jaha, han har gjort en film som hette weather man också. Först trodde jag det var Wicker man jag såg på postern men det var nog weather man för det vare ett tag sedan... :?

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav eynosh » sön sep 03, 2006 14:11

Någon som sett Ninth Gate och kan säga att den är värd och köpa? Kommer nog se den bara för att Depp är med, men om någon säger att den är bra så köper jag nog den.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav caffeineaddict » sön sep 03, 2006 14:15

eynosh skrev:Någon som sett Ninth Gate och kan säga att den är värd och köpa? Kommer nog se den bara för att Depp är med, men om någon säger att den är bra så köper jag nog den.

Jag tycker den är helmysig och jäkligt underskattad. Mest stil och ihåligt innehåll iofs, men Depp är lysande, score-musiken är fantastisk, det finns ett par mysrysliga scener och ett par nakna bröst. Så om priset är billigt säger jag: Go for it!
Senast redigerad av caffeineaddict sön sep 03, 2006 14:20, redigerad totalt 1 gång.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » sön sep 03, 2006 14:18

caffeineaddict skrev:
eynosh skrev:Någon som sett Ninth Gate och kan säga att den är värd och köpa? Kommer nog se den bara för att Depp är med, men om någon säger att den är bra så köper jag nog den.

Jag tycker den är helmysig och jäkligt underskattad. All style och lite innehåll iofs, men Depp är lysande, score-musiken är fantastisk, det finns ett par mysrysliga scener och ett par nakna bröst. Så om priset är billigt säger jag: Go for it!

Ja, men sedan är det en av de filmerna där ytan faktiskt ändå gör att det fungerar trots vissa logiska luckor och sådant. Dessutom handlar den om böcker och sådant är alltid trevligt.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav eynosh » sön sep 03, 2006 14:18

Special ed kostar 99 på movieline. Om det nu är spec ed versionen, man kan inte lita på dom..
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav eynosh » sön sep 03, 2006 14:18

Special ed kostar 99 på movieline. Om det nu är spec ed versionen, man kan inte lita på dom..
Rombat tyckte också den var bra, blir väl och köpa den då.
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav caffeineaddict » sön sep 03, 2006 14:23

DET blir alldeles fantastisk söndagsunderhållning! Jag ska se om Ninth Gate!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav A bear » sön sep 03, 2006 15:11

Avd. bakfyllefilm:

Joint Security Area. Jag tror allt mer att Chan-wook Park är något av ett geni. Lika delar krigsfilm och persondrama som berör både berättar- och bildmässigt. Det enda som stör lite grann är att schweizarna pratar engelska med varann, men vafan, det gör ju utlänningar i amerikanska filmer också. Få se om jag hinner "Lady Vengeance" idag också.

Scar, å andra sidan, kan vara den sämsta jävla film jag sett på åratal. Lågbudgetskräckis med specialeffekter gjorda i MS Paint och en tillräckligt idiotisk story för att få Ed Wood att gråta låtsasblod. Duger för ett skratt eller två i scenerna som tydligen ska vara de mest dramatiska, men på det stora hela bara... uruselt. Får Uwe Boll att framstå som Hitchcock.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » sön sep 03, 2006 15:25

A bear skrev:Jag tror allt mer att Chan-wook Park är något av ett geni.

Efter att ha sett "Lady Vengeance" känner jag mig ganska säker på det. Hela Vengeance-trilogin måste vara bland de mest lyckade filmprojekten på många år.

"JSA" ligger på datorn här nånstans tillsammans med en triljard andra filmer, blir väl läge att se den inom kort. Hursom *måste* jag skaffa den stiliga R2UK-Vengeance-boxen som kommer i oktober och som ser ut som lådan från "Oldboy"...

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav LWes » sön sep 03, 2006 16:23

Idag har jag sett Street Fighter 2: The Animated Movie.
Den var mycket bra! Jag ska se serien snart.
Och jag håller på att spela det första Street Fighter spelet, och det är as svårt. Helt sjukt. Jag kan inte få Adon att dö!!!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav sp1keout » sön sep 03, 2006 16:59

LWes skrev:Idag har jag sett Street Fighter 2: The Animated Movie.
Och jag håller på att spela det första Street Fighter spelet, och det är as svårt. Helt sjukt. Jag kan inte få Adon att dö!!!

Hahah, sjukt. Jag tänkte precis se serien (från 95) jag med, haha.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav eriked » sön sep 03, 2006 19:32

Jag tycker den rätt bra, den går också på tv4film nu om nån har den

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav adolvsson » mån sep 04, 2006 11:34

Inget ont som inte för nåt gott med sig, antar jag. På grund av rökande dator kom jag mig äntligen för att kolla in Fritz Langs (en av mina favoritregissörer) The Big Heat, med Glenn Ford i huvudrollen, och föga förvånande var den ungefär så tokbra som jag hade väntat mig. Mörk, spännande och kändes ovanligt våldsam för sin tid, trots att det är en film noir, och Langs känsla för detaljer är fruktansvärt imponerande. För att inte tala om dialogen, oh, den dialogen.

Skådespeleriet är genomgående av högsta klass, jag kan inte direkt komma på en svag länk. Glenn Ford ger dessutom Humphrey Bogart en rejäl match om titeln för hårdaste snubben i film noir, och Gloria Grahame är helt enkelt underbar.

Jag blev också imponerande av kvinnoskildringen. Noir brukar, i mina ögon, överlag kännas mer jämlik en andra genrer (kvinnorna må vara femme fatales, men dom är oerhört kapabla, och alla oavsett kön tenderar ha högst tvivelaktig moral), men i The Big Heat går det lite längre, främst i skildringen av Fords karaktär och hans fru - dom är tydligt ett par på samma nivå.

Toppbetyg, två tummar upp, adolvsson godkänner.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Zaxx » mån sep 04, 2006 13:41

Hur funkar tidslinjen där?

Serien -> Filmen eller tvärtom ?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav adolvsson » tis sep 05, 2006 20:55

Virgin Comics är ett relativt nystartat serietidningsförlag, vet inte om dom ens börjat ge ut något än. Men dom inriktar sig dels mycket på den indiska markanden, dessutom (och för den amerikanska marknaden) har de knutit till sig en del filmmakare. John Woo har t ex en titel på gång, baserat på någon asiatisk legend. Med den bakgrundsinformationen...
Phil Stubbs: If any of your pictures look unlikely to be made, might you allow them to be done as comic books?
Terry Gilliam: Funnily enough, Shekhar Kapur and an Indian company [och det där är förstås Virgin Comics] have been talking to me about me handing over scripts and ideas for development as comic books, in the hope that Hollywood would then see enough to give money to make a film. It's actually a very clever business they're doing, because Hollywood seems to be so in love with comics these days. So let's start putting our scripts out as comic books, and see if Hollywood will bite. And if they don't, at least you've got a good comic book. So there's a couple of things that I've been thinking about…

http://www.smart.co.uk/dreams/askterr2.htm

Min kommentar?
GIF ME PLIX!!!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav LWes » tis sep 05, 2006 22:47

Zaxx skrev:

Hur funkar tidslinjen där?

Serien -> Filmen eller tvärtom ?

Det är så här:
Filmen och serien är inte samma canon. Filmen är för sig och serien är för sig. Så finns det en film: Street Fighter Alpha: The Movie som också är helt för sig och en som heter Street Fighter Alpha: någonting, som också är helt för sig själv.
Dom har alltså inget med varandra att göra annat än att dom är baserade på spelen (vissa mer än andra)
och så finns det en amerikansk tecknad serie som är baserad på den otecknade filmen.

Ingen av dessa filmer eller serier, eller någon av serietidningarna räknas som canon.
Speltillverkarna blev dock inspererade av Street Fighter II: The Animated Movie, så dom gjorde spel-serien Street Fighter Alpha som är en prequel till Street Fighter II-spelen där dom fläskat ut karaktärernas bakgrunder och så.

Jag har dom senaste dagarna läst på väldigt mycket om Street Fighter canon och vad i spelen som räknas officiellt och vad som bara var "what if?" och det är väldigt mycket att ta in.

Allt för att inspirera mig inför köp av dom otroligt fantastiska Street Fighter action figurerna från SOTA.
Så just nu är jag ganska besatt av Street Fighter.

Street Fighter II: The Animated Movie var som jag skrev väldigt bra, och jag blev besviken när jag fick reda på att animen inte var en fortsättning.
Jag har bara sett första avsnittet hittills, och jag var inte särskillt imponerad jämfört med att just sett filmen, men serien ska tydligen vara bra.
Det hade dock varit kul om serien fortsatt filmens berättelse och om Alpha-filmerna också varit i samma, men utspelat sig innan filmen.
Det hade varit något...
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav noike » tis sep 05, 2006 22:51

adolvsson skrev:Terry Gilliam: Funnily enough, Shekhar Kapur and an Indian company [och det där är förstås Virgin Comics] have been talking to me about me handing over scripts and ideas for development as comic books, in the hope that Hollywood would then see enough to give money to make a film.

Det där kommer inte fungera. Det har försökts så många gånger att det är löjligt. (stora delar av Villiant Comics, en hel del skräp på Image osv.)
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tis sep 05, 2006 23:02

noike skrev:Det där kommer inte fungera. Det har försökts så många gånger att det är löjligt. (stora delar av Villiant Comics, en hel del skräp på Image osv.)

Jag har visserligen inte läst så mycket. Det jag kan komma på som kanske passar in är adaptionen av manuset till (teh original) Buffy the Vampire Slayer, som visserligen var bättre än filmen men det säger inte mycket speciellt eftersom miniserien tydligt visade på brister redan i Joss manus, och den RoboCop-minin som baserades på Frank Millers manus till RoboCop 2, vilken jag faktiskt gillade. Serietidningen, alltså, inte filmen. Så, äh, jag har tillit. Naiv sådan, det må vara, men det kan jag leva med när det kommer till Gilliam.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Zaxx » ons sep 06, 2006 0:33

StreetFighter e coolt!

Har som sagt en arkadmaskin med StreetFighter här :)... Det kanske du missat?

Bild
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Rombat » ons sep 06, 2006 8:37

Angående Street Fighter:

Heter Blanka Carlos i förnamn i mer saker än filmen med Raul Julia? Han är väl inte med i Alpha, om jag minns rätt. Lätt en av de coolaste karaktärerna. Och när man vinner med honom så får han träffa sin mamma! :lovebunny: Alla borde ha ett grönt monster från Brasilien som kramar en liten tant!

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav LWes » ons sep 06, 2006 11:31

Zaxx: COOOOL! Sån skulle jag också vilja ha! :o :eek: Hur mycket har du betalat för den?

Rombat: Blanka's riktiga namn är Jimmy. Han är med i Street Fighter Alpha 3. Han är en av mina favoriter! :D 8)
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav LWes » ons sep 06, 2006 23:53

Jag skulle vilja ha lite tips på filmer.
Det jag är intreserad av är filmer med Gladiator-tema och sånt. Jag behöver det för inspiration.
Angel-avsnittet The Ring och liknande är vad jag vill se.
Mad Max och The Blood of Heroes verkar också vara vad jag är ute efter.
Rollerball kanske?
Gladiator självklart.
The Running Man verkar passa utmärkt.

Om ni vet någon liknande film (eller tv-serie, anime) som kan vara av mitt intresse, låt mig veta!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav noike » ons sep 06, 2006 23:56

Lwes: Spartacus. Rollerball-originalet i sådana fall.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav LWes » tor sep 07, 2006 0:09

Tack! Lägger till på listan.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav adolvsson » tor sep 07, 2006 0:39

Inga bolagsloggor, inga förtexter, filmen drar igång direkt - och det behövs inte några textskyltar som talar om vad vi tittar på. Även om vi skulle ha glömt kolla på biobiljetten, är det uppenbart från den inledande låtens första takter. Inte för att det osar 80-tal och pastellfärgade kostymer, tvärtom, det här är idag, men för att den rätta känslan finns där redan från start. Det här är Miami Vice, ingen diskussion.

Jag gillade den, väldigt mycket. Jag vet att den bryter mot seriens kontinuitet, samtidigt är det ingen nystart, här saknas nästan helt introduktion av karaktärerna. Vi får bara det allra viktigaste. Och det fungerar ruskigt bra. Som ett långfilmslångt avsnitt av TV-serien, fast utan allt negativt som ett sådant uttryck brukar innebära. Miami Vice skildrar ett fall och hur karaktärerna hanterar situationen dom hamnar i. Här finns inte mycket djup, men det är en jävligt läcker yta, och en schysst story. Och musiken passar perfekt. Allt känns så rätt.

Dialogen är visserligen lite väl pinsam emellanåt, och Colin Farrells hillbillylook får en att undra hur hippa knarklangare kan överleva i Florida utan att ständigt attackeras av brittiska modebögar, men det är väl i stort sett bara dom egentliga invändningarna jag kan komma med.

Miami Vice är en ovanligt lyckad uppdatering. Michael Mann har uppdaterat och moderniserat, samtidigt som han lyckats behålla känslan från TV-serien. Inga kompromisser. Det här är Miami Vice.

Användarvisningsbild
adolvsson

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film