Zaxx skrev:LWes skrev:Idag har jag sett Street Fighter 2: The Animated Movie.
Den var mycket bra! Jag ska se serien snart.
Och jag håller på att spela det första Street Fighter spelet, och det är as svårt. Helt sjukt. Jag kan inte få Adon att dö!!!
Hur funkar tidslinjen där?
Serien -> Filmen eller tvärtom ?
Det är så här:
Filmen och serien är inte samma canon. Filmen är för sig och serien är för sig. Så finns det en film: Street Fighter Alpha: The Movie som också är helt för sig och en som heter Street Fighter Alpha: någonting, som också är helt för sig själv.
Dom har alltså inget med varandra att göra annat än att dom är baserade på spelen (vissa mer än andra)
och så finns det en amerikansk tecknad serie som är baserad på den otecknade filmen.
Ingen av dessa filmer eller serier, eller någon av serietidningarna räknas som canon.
Speltillverkarna blev dock inspererade av Street Fighter II: The Animated Movie, så dom gjorde spel-serien Street Fighter Alpha som är en prequel till Street Fighter II-spelen där dom fläskat ut karaktärernas bakgrunder och så.
Jag har dom senaste dagarna läst på väldigt mycket om Street Fighter canon och vad i spelen som räknas officiellt och vad som bara var "what if?" och det är väldigt mycket att ta in.
Allt för att inspirera mig inför köp av dom otroligt fantastiska Street Fighter action figurerna från
SOTA.
Så just nu är jag ganska besatt av Street Fighter.
Street Fighter II: The Animated Movie var som jag skrev
väldigt bra, och jag blev besviken när jag fick reda på att animen inte var en fortsättning.
Jag har bara sett första avsnittet hittills, och jag var inte särskillt imponerad jämfört med att just sett filmen, men serien ska tydligen vara bra.
Det hade dock varit kul om serien fortsatt filmens berättelse och om Alpha-filmerna också varit i samma, men utspelat sig innan filmen.
Det hade varit något...