Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav madskellig » mån nov 26, 2007 1:38

HeY skrev:Ikväll(/natt) har jag sett Perfume: The Story of a Murderer.
Fantastisk film! Jag älskade den från början till slut. Otroligt snygg, spännande, djup och brutalt dråpisk. Jag har inte läst boken, vilket jag alltid brukar göra innan jag ser bokbaserade filmer, men jag är verkligen intresserad av att läsa den nu. Hoppas inte det förstör bilden av filmen dock; jag älskade den verkligen!

Jag älskar boken, så den rekommenderar jag :) Har hört ganska många negativa saker om filmen, men det där fick mig att bli lite mer intresserad av att se den.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav HeY » mån nov 26, 2007 1:39

Jag fick den rekomenderad av en kompis så jag vet inte om någon här har sett den och inte heller var jag medveten om vem som gjort den så jag kan inte utala mig om det heller :rolleyes:

Men jag gillade den iaf. Fast jag tycker också att Moonlight är en helt okej serie så man ska nog inte ta min smak på för stort allvar :D

EDIT: Ha, nu förolämpar jag min smak. Den är inte dålig; den är unik!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav HeY » mån nov 26, 2007 1:45

madskellig skrev:
HeY skrev:Ikväll(/natt) har jag sett Perfume: The Story of a Murderer.
Fantastisk film! Jag älskade den från början till slut. Otroligt snygg, spännande, djup och brutalt dråpisk. Jag har inte läst boken, vilket jag alltid brukar göra innan jag ser bokbaserade filmer, men jag är verkligen intresserad av att läsa den nu. Hoppas inte det förstör bilden av filmen dock; jag älskade den verkligen!

Jag älskar boken, så den rekommenderar jag :) Har hört ganska många negativa saker om filmen, men det där fick mig att bli lite mer intresserad av att se den.

Man brukar ju dock vara mycket mer negativt inställd när man se en bokbaserad film och har läst boken. Men jag hoppas att du gillar den när/om du ser den.

"I like your thinking!"

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Eatthemeat » mån nov 26, 2007 1:46

adolvsson skrev:REC: Återigen bra delar, föll på helheten.

Å! Glömde. Jo den fyllde sitt syfte tycker jag. Helt ok!
- We no longer say yes, we say affirmative.
- Yes, affirmative.

I'm not cryin'. It's just been raining... on my face.
Användarvisningsbild
Eatthemeat
Scooby

Inläggav Tob » mån nov 26, 2007 19:48

Jag gillade Parfymen riktigt, riktigt mycket. Har skrivit så här om den...för ett tag sedan.

Jean-Baptiste Grenouille, skickligt spelad av Ben Whishaw, föds på en fiskmarknad i 1700 talets Paris, totalt utelämnad på kanske världens skabbigaste offentliga plats. Redan från början, skildringen av den scenen, visar filmens styrka. Bildspråket. Foto, klipp, ljud och musik används väldigt bra för att visa och poängtera en känsla. Jean-Baptiste får tidigt lära sig att han har ett exceptionellt luktsinne. Det skiljer honom från andra barn och han blir separerad vare han vill eller inte. Jean-Baptiste bestämmer sig för att utnyttja sitt luktsinne i tron om att han har högre syfte. Han skall finns den perfekta parfymen. Det är ingen enkel situation för publiken, hur långt får man gå, för att bara göra det man är satt till världen att göra, eller gå efter sina drömmar och sina mål? Jean-Baptiste är verkligen ingen sympatisk man, men man tvingar publiken att sympatisera med honom, det blir engagerande och tankeväckande. Filmen förändras en del och blir alltmer surrealistisk. Filmen går från en ganska fast realistisk ton till något betydligt mer metaforiskt och sagoliknande. Filmen blir fashinerande. Trots att det finns många lager i filmen att gräva i så är det ändå bildspråket i filmen som lyser mest. Hantverket överglänser historien.

Så ja, jag kan verkligen rekommendera den :)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav HeY » mån nov 26, 2007 22:49

Bra skrivet Tob! Jag håller med om varje ord.

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Eisa » tis nov 27, 2007 0:24

caffeineaddict skrev:Var det inte den Eisa hatade? Jag tycker ju Tom Tykwer faller in bland "intressanta men ändå ganska ordentligt överskattade"-regissörer, så jag är lite intresserad om än på det klara med att chansen är stor att jag inte kommer tycka så värst bra om den.

Jo, det var den jag tyckte illa om. Fast det kanske mycket berodde på att jag var helt oförberedd och vägrade acceptera vändningen filmen tog den sista halvtimmen, jag satt som ett stort frågetecken.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav HeY » tis nov 27, 2007 0:32

Eisa skrev:
caffeineaddict skrev:Var det inte den Eisa hatade? Jag tycker ju Tom Tykwer faller in bland "intressanta men ändå ganska ordentligt överskattade"-regissörer, så jag är lite intresserad om än på det klara med att chansen är stor att jag inte kommer tycka så värst bra om den.

Jo, det var den jag tyckte illa om. Fast det kanske mycket berodde på att jag var helt oförberedd och vägrade acceptera vändningen filmen tog den sista halvtimmen, jag satt som ett stort frågetecken.

Vilken vänding syftar du på? Jag tyckte inte att filmen var svår alls att hänga med i. Jag var iofs väldigt inne i den men jag tror att även om jag hade slötittat hade jag inte tappat bort mig.

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav chanda » tis nov 27, 2007 9:34

Var och tittade på Stardust i går kväll.
En riktig rolig och spännande film,lite ovanligt att se så många karaktärer på en två timmars film,och ändå lyckas ge en bra insikt till varje karaktär och hålla historen igång.(det borde Peter J tänka på nästa gång han gör film)

Skådespelarna gjorde riktigt bra ifrån sig. Rober De Niro,var helt underbar i sin roll, en roll som man inte hade förväntat se honom i.
Jane: She does the detecting and I do the insulting.
Lisbon:A consulting! Jane:That Too :)
Jane: Tea? It's like a hug in a cup.
Jane: You've been LaRoched haven't you
The Mentalist
Supernatural
Användarvisningsbild
chanda
Minion

Inläggav chanda » tis nov 27, 2007 15:40

Några flera som ser fram i mot Sweeny Toadd Tim Burton och Johnny Depp? Själv ser Jag fram i mot att se dessa i hopp igen. Har älskat det här duon ända sen Edward Scissorhand. Synd attt Burton inte kunde ha gett McGregor en liten roll,eftersom dom har jobbat i hopp förut.
Sweeney Todd - "A Little Priest
http://www.youtube.com/watch?v=jsGnqWLosdI
Jane: She does the detecting and I do the insulting.
Lisbon:A consulting! Jane:That Too :)
Jane: Tea? It's like a hug in a cup.
Jane: You've been LaRoched haven't you
The Mentalist
Supernatural
Användarvisningsbild
chanda
Minion

Inläggav noike » tis nov 27, 2007 20:57

Jag hade nog sett fram emot den mycket mer utan Tim Burton.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav madskellig » tis nov 27, 2007 21:52

Sweeny Todd verkar bra, fast jag brukar alltid vara peppad inför Burtons filmer just för att dom alltid ser ut att vara så bra, men det slutar nästan alltid med att jag blir besviken.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav eriked » tis nov 27, 2007 22:36

Jo men det är ju hans signum. Men Deppy Boy är ju alltid bra. Var inte helt såld på tv-spoten men den sa inte så mycket heller.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav noike » tis nov 27, 2007 23:01

eriked skrev:Men Deppy Boy är ju alltid bra.

Nej. Såg du Chokladfabriksfilmen? Katastrof totalt på alla punkter.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Eisa » ons nov 28, 2007 0:27

HeY skrev:
Eisa skrev:

Vilken vänding syftar du på? Jag tyckte inte att filmen var svår alls att hänga med i. Jag var iofs väldigt inne i den men jag tror att även om jag hade slötittat hade jag inte tappat bort mig.

Jag vet inte, jag tyckte den ballade ur och blev överdriven, icke trovärdig.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » ons nov 28, 2007 1:22

Braaaa filmdag! Fyra sedda (med lite skola intryckt emellan). Och alla var bra, riktigt bra, två av dem t.o.m. förbaskat bra.

The King of Marvin Gardens
Bob Rafelson samarbetar återigen med Jack Nicholson (se mitt omdöme om Five Easy Pieces några sidor bak i tråden) och även om det är mer problematiskt denna gång så är det fortfarande överjävligt välspelat (mycket möjligt Nicholson mest nedtonade roll någonsin, möjligen i kamp med The Pledge) och med flertalet minnesvärda scener även om storyns helhet inte riktigt faller på plats och inte alla delar klickar ihop felfritt.

Gion Bayashi
Kenji Mizoguchi (som gjort Sansho the Bailiff, en av världens bästa filmer) gör ett karaktärsdrama om en ung flicka som lockas in i geishavärlden och tillsammans med sin "lärare" konfronteras med en geishas (och, ur filmens ögon, en kvinnas) förpliktelser och placering i det japanska 50-talet (eller, som en annan recension sade, och varför inte sno från nån som sagt det jag försöker säga fast snyggare: "woman and her problematical place in a society that both exploits and idealizes her"). Visuellt vackert, storymässigt och karaktärsmässigt tragiskt (på det bra sättet).

Scoop
Woody Allen och jag verkar ha precis samma humor, så oavsett hur hårt den här blev sågad av, tja, alla som inte är jag så satt jag som sagt och storlog och gapskrattade om vartannat och lät Woody och Scarlett Johansson charma sockorna av mig. I löööööved it. Inkluderar Tony Head-sighting.

28 Weeks Later
Både sorgsnare, mörkare och intensivare än vad jag väntade mig och även om slutet var lite "Jaha.." så var det en ordentligt schysst action/skräck-upplevelse. I vissa scener trodde jag det skulle bli ännu bättre. Främst när soldaterna öppnade eld på de springande människorna och John Murphy-musiken återvände med full kraft, men även tidigare när Carlyle infekteras och sliter ögonen ur sin fru. Vacker kombo av skräck och sorgset mörker. Med ett bättre slut hade det kunnat vara en solid höjdare, men som det är rekommenderas den ändå klart.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Eatthemeat » ons nov 28, 2007 19:57

caffeineaddict skrev:28 Weeks Later

oh! Jag tyckte också om den även fast den spårar ur lite sen. (spoiler 28 veckor senare) Varför förföljer Carlyle t.ex sina barn hela tiden? Trodde att det skulle visa sig att nån del av hans zombiebrain fortfarande hade några slags känslor för dem eller nåt sånt men sen vill han ju bara käka upp dem. Jaha. Gillade början mycket. Intressant hur han överger sin fru för att kunna överleva, på ett ohjältemodigt, men realistiskt vis.
- We no longer say yes, we say affirmative.
- Yes, affirmative.

I'm not cryin'. It's just been raining... on my face.
Användarvisningsbild
Eatthemeat
Scooby

Inläggav wyndham » tor nov 29, 2007 1:29

Såg Det sjunde inseglet i helgen. Verkligen en förbluffande magnifik film. Hade vissa minnen av den från barndomen, och jag var lite rädd att den skulle vara högtravande på gränsen till skrattretande. I själva verket var de djupsinniga delarna genuina, poetiska och gripande. Lika överraskande var de burleska inslagen av komedi, även om de kunde bli lite väl bisarra. Bortsett från en eller två biroller finns här briljant skådespel, där Bengt Ekerot (som döden) och Max von Sydow bjuder på svensk films bästa scener någonsin. Vad jag kan minnas nu iallafall.

Sju insegel av sju möjliga.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav caffeineaddict » tor nov 29, 2007 2:21

Ja, Det sjunde inseglet är verkligen inte ens en gnutta överskattad. Och som sagt, överraskande jävla rolig. Gunnar Björnstrand hade såväl en dramatisk som komisk talang som överträffar alla andra svenska skådespelare jag sett.

"I de sydliga länderna finns det en sorts människoliknande djur som kallas apor."
"Vad är det med det då?"
"Ja, det var bara det."

Dead Ringers för mig ikväll förresten. En satans upplevelse. Vet inte om jag lyckats pricka in ovanligt många sorgsna filmer/serier på sistone av en slump eller om det är det faktum att jag känt mig lite sorgsen som gör att det jag tittar på känns sorgsnare. Riktigt bra, förmodligen min Cronenberg-favorit förutom A History of Violence.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav eriked » fre nov 30, 2007 0:14

Jeremy Irons är så grymt bra i Dead Ringers.
Jag såg dock en annan mäktig film i förrgår.

In a Lonely place (1950). Med våran Bogart. Bogart är en manusförfattare (Dixon Steele. Tufft) som nog inte har skrivit nått bra på ett tag. Han blir anklagad för ett mord och träffar genom denna anklagelse en dame. Man vet aldrig riktigt vart man har Bogie och han är kanske skyldig ändå. Grymt mäktig noir-dialog. Snyggt foto också. Ruskigt bra skådespeleri.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav caffeineaddict » fre nov 30, 2007 0:25

eriked skrev:Jeremy Irons är så grymt bra i Dead Ringers.

Damn straight. Sjukt imponerande var han.

In A Lonely Place, ja. Den ska ses!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Glorificus » fre nov 30, 2007 0:56

caffeineaddict skrev:Dead Ringers för mig ikväll förresten. En satans upplevelse. Vet inte om jag lyckats pricka in ovanligt många sorgsna filmer/serier på sistone av en slump eller om det är det faktum att jag känt mig lite sorgsen som gör att det jag tittar på känns sorgsnare. Riktigt bra, förmodligen min Cronenberg-favorit förutom A History of Violence.

Dead Ringers har jag länge haft på min Att se- och min Att läsa-lista. Vill läsa boken den är baserad på också, eftersom jag av en slump läste en annan bok av Bari Wood (Amy Girl) som jag gillade.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav noike » fre nov 30, 2007 1:54

Såg trailern för Beowulf. Är det där verkligen bilder från den färdiga filmen? För det ser förjävligt dåligt ut. Datorspel för fem år sedan eller så, om inte mer. (Vilket inte blir bättre av dialogen man fick höra.)

Undrar om kontraktet hade någon klausul om att ingen inblandad får vara anonym.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav lilith » fre nov 30, 2007 1:59

noike skrev:Såg trailern för Beowulf. Är det där verkligen bilder från den färdiga filmen? För det ser förjävligt dåligt ut. Datorspel för fem år sedan eller så, om inte mer. (Vilket inte blir bättre av dialogen man fick höra.)

Undrar om kontraktet hade någon klausul om att ingen inblandad får vara anonym.

I know! Man ser ingen skillnad på Beowulf-trailer och datorspel-trailers. Jag som gillar såna historier är redan besviken.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav Rombat » fre nov 30, 2007 14:48

Ja, inte ser det snyggt ut direkt. Men jag gillar verkligen en av filmens taglines: Ripper. Tearer. Slasher. I am the Teeth in Darkness.

Jag tycker om sånt.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav noike » fre nov 30, 2007 15:18

Lite skärmmande är att jag tror den här kommer vara sämre än den förra Beowulf. Ni vet, den med Christopher Lambert, Rhona Mitra, svärd och plasthängslen.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav herdware » fre nov 30, 2007 18:56

Ja, jag bara satt och gapade hela tiden. Skandalöst. Jag menar Star Wreck: In The Pirkinning*är ju för fan snyggare, och den hade nollbudget (om jag inte minns fel)

*Finns att ladda ner på http://www.starwreck.com
Serenity through solemnity.
Användarvisningsbild
herdware
Watcher

Inläggav gaspode » fre nov 30, 2007 23:08

Vi såg Waitress här idag, den där av Adrienne Shelley med Felicity och vår Kapten. Jag såg en trailer för ett tag sen och fick lite förväntningar, som den tyvärr inte uppfyllde.. Men okej, den var lite kul ibland, och den hade ju Nathan Fillion.

6/10
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav adolvsson » fre nov 30, 2007 23:17

Live Free or Die Hard (Unrated)
Haha, där var ett par timmars skön, dum, underhållning. Riktigt dum, emellanåt. Faktiskt helkorkad. Men ändå. Jag gillade.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Eisa » lör dec 01, 2007 13:46

Jag har precis sett Sunshine och jag måste säga att jag tyckte om den, Cillian Murphy är kanske bäst i hela världen. Av någon anledning satt jag och var livrädd hela filmen, även om den aldrig blev läskig på riktigt, jag tyckte nog mest att den var obehaglig fast jag kan inte riktigt sätta fingret på varför. Jag kanske var rädd för att den skulle spåra ur och bli lik Alien.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film