av caffeineaddict » ons nov 28, 2007 1:22
Braaaa filmdag! Fyra sedda (med lite skola intryckt emellan). Och alla var bra, riktigt bra, två av dem t.o.m. förbaskat bra.
The King of Marvin Gardens
Bob Rafelson samarbetar återigen med Jack Nicholson (se mitt omdöme om Five Easy Pieces några sidor bak i tråden) och även om det är mer problematiskt denna gång så är det fortfarande överjävligt välspelat (mycket möjligt Nicholson mest nedtonade roll någonsin, möjligen i kamp med The Pledge) och med flertalet minnesvärda scener även om storyns helhet inte riktigt faller på plats och inte alla delar klickar ihop felfritt.
Gion Bayashi
Kenji Mizoguchi (som gjort Sansho the Bailiff, en av världens bästa filmer) gör ett karaktärsdrama om en ung flicka som lockas in i geishavärlden och tillsammans med sin "lärare" konfronteras med en geishas (och, ur filmens ögon, en kvinnas) förpliktelser och placering i det japanska 50-talet (eller, som en annan recension sade, och varför inte sno från nån som sagt det jag försöker säga fast snyggare: "woman and her problematical place in a society that both exploits and idealizes her"). Visuellt vackert, storymässigt och karaktärsmässigt tragiskt (på det bra sättet).
Scoop
Woody Allen och jag verkar ha precis samma humor, så oavsett hur hårt den här blev sågad av, tja, alla som inte är jag så satt jag som sagt och storlog och gapskrattade om vartannat och lät Woody och Scarlett Johansson charma sockorna av mig. I löööööved it. Inkluderar Tony Head-sighting.
28 Weeks Later
Både sorgsnare, mörkare och intensivare än vad jag väntade mig och även om slutet var lite "Jaha.." så var det en ordentligt schysst action/skräck-upplevelse. I vissa scener trodde jag det skulle bli ännu bättre. Främst när soldaterna öppnade eld på de springande människorna och John Murphy-musiken återvände med full kraft, men även tidigare när Carlyle infekteras och sliter ögonen ur sin fru. Vacker kombo av skräck och sorgset mörker. Med ett bättre slut hade det kunnat vara en solid höjdare, men som det är rekommenderas den ändå klart.