Smith 1x03
Okej, har jag iofs inte sett än, budet om nerläggning tog verkligen lusten ur mig. Till skillnad från Kidnapped lär den inte få ett fungerande avslut.
Kidnapped 1x03
Jag hade tänkt säga, under större delen av avsnittet, att jag inte är besviken längre - att även om jag fortfarande tycker det är synd kommer vetskapen om någon form av slut trösta det här knyttet - men sen kom den sista halvminuten. Fortfarande inga bevis på att det kommer bli en topp 10-serie, jag börjar bara fastna för Kidnapped rätt ordentligt. Så dumt.
Största svagheten skulle kunna vara att det är lite over-the-top ibland, lite serietidning över en del karaktärer och inslag, å andra sidan gillar jag det. Det här är inte verkliga livet, det här är riktigt schysst fartfylld underhållning. Med skådespelare som mer än väl klarar av att leverera - jag fullkomligt dyrkade Jeremy Sisto i scenen när han tar sig in hos stora dotterns pundare till killkompis och gick medeltid på hans rumpa. Mer än nåt annat just nu vill jag se Sisto i en roll, TV eller film, där han får göra sånt där på regelbunden basis.
Något jag noterade, och njöt av, redan under förra avsnittet är att scenövergångarna är av samma typ som i Angel, samma typ av snabbt ihopklipp från andra scener. Greenwaltinfluens, antar jag.
Shark 1x03
Det finns så mycket med Shark jag gillar. Visst är influenserna från HAUS tydliga, men vafan, när det görs med den här attityden kan jag acceptera. Och sämre influenser kan man ha. Hittils har dessutom CotW inte helt följt den klassika rättegångsdramestandarden, och på så sätt har man redan varierat sig tidigare än HAUS gjorde. Det är dessutom mer privatlivsgrejer i Shark (och för den delen lite väl mycket smör i scenerna mellan Stark och hans dotter).
James Woods äger naturligtvis varje scen han är med i - och ett flertal som han inte är med i. Sarah Carter gör snarky riktigt bra (That is how you second chair) och jag kom på mig själv med att tänka att hon ta mig tusan hade klarat av Amy Smarts roll i Smith mycket bättre än Amy själv.
Mer specifikt för avsnittet så var det kul att se Ron Glass gästa som domare, han har definitivt pondusen för den rollen, hoppas han återkommer fler gånger, och den lille killen var riktigt duktig.
Finns inte mycket att säga om själva fallet, det var ett lagom intressant sådant, men det utvecklades absolut inte som man kunnat vänta sig och bara det är tillräckligt för att ge stora tummen upp.
Med det vill jag lämna er med ett skönt citat från säsongens sista Eureka:
Allison: Jack, be careful.
Jack: It's hard not to be carefuller. What? I know it's not a word!
Och så mycket av det ligger i Colins leverans. Dunderbart.