av CheeseGuy » tor maj 05, 2005 1:04
2x21: Svinbra avsnitt, lätt det bästa hittils. Rob Thomas har, om jag minns rätt, sagt att det är det här avsnittet som han är mest stolt över, och det kan jag verkligen förstå. (Fast det innebär i så fall att säsongsfinalen inte är lika bra. Inte för att det säger så mycket, men ändå.)
Givetvis var det INTE våldtäkt, eftersom båda uppenbarligen ville ha sex, och båda var drogade. Nu utgår jag förstås från att Duncan talade sanning, och jag ser ingen anledning till att det inte skulle vara så. (Det skulle bli en twist för mycket, och nästa avsnitt kommer antagligen att fokusera på mordet.)
Scenen mellan Veronica och Duncan var verkligen fantastisk, och jag gillar lösningen skarpt.
Inledningen måste vara en av seriens humoristiska höjdpunkter. Underbart!
Det hände så mycket att jag faktiskt inte hängde med riktigt under scenen i Las Vegas. Fast jag älskar hur det klipptes från den fina scenen mellan Veronica och Wallaces mamma till Keith på ett hotellrum.
Slutet, med kamerorna, var minst sagt märkligt:
-Nu vill jag förstås att V/L ska vara lyckliga tillsammans, så jag har kanske svårt att se det objektivt, men jag kan inte föreställa mig att Logan skulle vara "ond". Hans känslor för Veronica verkar helt äkta.
-Om Veronica trodde att det var Logan som hade fixat kamerorna så borde hon väl ändå ha reagerat starkare? Nu såg hon bara lätt skakad ut när Weevil kom och hämtade henne, och när hon kom hem var hon helt normal (och där ser jag ingen anledning till att hon skulle spela överdrivet glad).
-Logan kan knappast ha fixat kamerorna för just det tillfället, så jag antar att de har suttit där tidigare. (Det var säkert Aaron.) Så vi kan omöjligt veta vad Logan hade tänkt, vilket även Veronica borde inse.
-Hela sekvensen kändes bara konstig. Det kom t.ex. aldrig något tydligt ögonblick då vi eller Veronica skulle inse att Logan (eller någon annan) var ond. Inte för att det behöver göra det förstås, men det kändes väldigt annorlunda jämfört med andra twister i serien. Å andra sidan så kändes det också lite som att det bara kallt konstaterades att Veronica hade blivit lurad. Jag vill så gärna att det ska vara som AKS teori, men tyvärr känns det lite väl billigt att det skulle ha hänt något mer där som vi inte fick se. Men samtidigt skulle det vara ännu värre om det visar sig att Logan har spelat hela tiden under de senaste avsnitten.
-Logan knäckte nyckeln lite väl lätt. Allvarligt talat, hur klantig får man vara!? Jag undrar om det bara var en ursäkt för att få Veronica ensam i rummet, eller om Logan ville att hon skulle upptäcka kamerorna.
-Nästa avsnitt kommer väl att fokusera på mordet, och med tanke på hur mycket plats våldtäktshistorien tog upp i det här avsnittet, och att mordfallet säkert är ännu mer komplext, så har jag svårt att se hur även en sidohistoria om att Logan är ond skulle kunna tryckas in. Så då finns det ändå en möjlighet att det Veronica upptäckte är kopplat till mordet.
Jag måste se om det här avsnittet redan i morgon (eller idag rättare sagt), och då kanske något klarnar.