Lost

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav noike » fre dec 10, 2004 0:16

Horrabin skrev:Jag skulle inte tro att det finns någon som helst övernaturligt på ön. Det har antytts en hel del åt det hållet, men nästan alla såna saker har fått en naturlig förklaring, och de som inte har fått det har inte fått någon förklaring alls än så länge. Så jag tror inte något har tagit över Charlie, han är nog bara chockad.

Jag håller med om att Charlie bara är Charlie -- jag är bara lite skakdad från andra komma-tillbaka-från-de-döda-varianter -- och en stor del av chocken består nog i att han inte kommer ihåg någonting som kan hjälpa Claire. Däremot tror jag att det finns övernaturliga saker på ön, allt kan inte vara slump. Däremot kan det också var väldigt hökteknologiskt istället för just övernaturligt -- "tillräckligt avancerad teknologi är magi för de som inte förstå hur det går till" som någon sa och jag citerade allt annat än ordagrant. Allt svart/vitt-symbolik och konstigheter som har hänt pekar på att något verkligen är fel på ön.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav LWes » fre dec 10, 2004 0:22

Horrabin skrev:Frågan är om Ethan är franska damens son eller inte. Det är väl inte klarlagt att hennes Alex är en son för övrigt?

Ethan är inte Alex, det kan jag sätta mitt LIV på!
Och sen tidigare i denna tråd tror jag att jag nämnde att Alex kanske var en tjej men jag hoppas att det är en kille och vore det inte brilliant om Vincent Kartheiser spelade honom. Om Alex skall vara 15-16 år är han nog för gammal men ändå, det hade varit coolt.
Det är i alla fall så jag ser att Alex kommer vara. Som Connor...
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Nea » fre dec 10, 2004 0:24

noike skrev:Jag håller med om att Charlie bara är Charlie -- jag är bara lite skakdad från andra komma-tillbaka-från-de-döda-varianter -- och en stor del av chocken består nog i att han inte kommer ihåg någonting som kan hjälpa Claire.

1x11
Jag undrar hur helt säkert det där om att han inte minns, något alls, egentligen är... Den där scenen kändes väldigt märklig, och inte bara från ett "herregud, jag var död nu är jag tillbaka" perspektiv. Det var sättet han sa det på, som får mig att undra om han inte vet mer än vad han ger sken av.
"I walk, I talk, I shop, I sneeze. I'm gonna be a fireman when the flood rolls back" - Restless
Användarvisningsbild
Nea
Scooby

Inläggav noike » fre dec 10, 2004 0:32

Nea skrev:1x11
Jag undrar hur helt säkert det där om att han inte minns, något alls, egentligen är... Den där scenen kändes väldigt märklig, och inte bara från ett "herregud, jag var död nu är jag tillbaka" perspektiv. Det var sättet han sa det på, som får mig att undra om han inte vet mer än vad han ger sken av.

Jo, den var konstig men jag tolkade den mer som om att han är medveten om att han borde komma ihåg men inte gör det. För det var något självplågande över det hela.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav LWes » fre dec 10, 2004 0:36

Nea skrev:
noike skrev:Jag håller med om att Charlie bara är Charlie -- jag är bara lite skakdad från andra komma-tillbaka-från-de-döda-varianter -- och en stor del av chocken består nog i att han inte kommer ihåg någonting som kan hjälpa Claire.

1x11

Tja, om han såg Claire föda ett monster-aktigt barn skulle han nog vara chockad...
Det är inte omöjligt...

Jag tror inte att Locke's ben hade att göra med att det var någon psykisk blockering som gjorde att han inte kunnde gå tidigare och kan det nu.
Jag tror att det var ön som fixade benen.
Precis som den tog tillbaka Charlie (inte en chans att det var Jack's slag som räddade honom)
och precis som ön gjorde att Jack's pappa lever (jag tror hårt på det, och om jag har rätt är jag brilliant.)

Plus att Walt verkar kunna styra saker med sin hjärna.
Tänk bara på det. han läste en serietidning med en isbjörn. En isbjörn dyker upp på ön.
Han önskar att hans hund skall komma. Hans hund kommer oskadd tillbaka.
Han vill få en 3a ochen 4a när han spelar tärning. Han får en 3a och en 4a.
Han vill få två 6or. Han får två 6or.
Så är inte detta möjligt: Hans mamma dör och hans pappa som han inte känner kommer och hämtar honom och tar honom på en plan.
Önskar han att planet kraschar? Tänk om det var han som gjorde det!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » fre dec 10, 2004 1:10

LWes (spoiler 1.11):Japp, att Walt's Will Be Done verkar mer och mer tydligt. Det är samma sak när Michael säger att de ska leta efter hunden när regnet slutar OCH DÅ SLUTAR REGNET!

(Spoiler Lost 1.11 och Buffy S5):Jag gillade avsnittet i helhet, tyckte inte det var så segt. Däremot satt jag och hoppades att Fury hade förslagit att de skulle stjäla Joss elaka knep från The Body och att när Charlie vaknade till så skulle det vara som när Joyce vaknar upp i The Body och man tror i fem sekunder att allt ska gå bra. Jag trodde att vi när som helst skulle klippa tillbaka till Charlies livlösa kropp.

Bra serie, inte superbra, men bra. Jag kommer dock inte känna någon sådan längtan efter den under juluppehållet, så som jag kände efter The Wire nu när den bara tog en veckas uppehåll...

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » fre dec 10, 2004 1:59

caffeineaddict skrev:(spoiler 1.11)Japp, att Walt's Will Be Done verkar mer och mer tydligt. Det är samma sak när Michael säger att de ska leta efter hunden när regnet slutar OCH DÅ SLUTAR REGNET!

Så det är bara jag som tycker att det är alldeles för lätt och självklar? Serien tuffar vidare och säger ingenting rätt ut utom just angående Walt. Det är en stor plottwist begraven där, det kan inte vara som det verkar.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Yog-Sothoth » fre dec 10, 2004 9:14

LWes skrev:Ethan är inte Alex, det kan jag sätta mitt LIV på!
Och sen tidigare i denna tråd tror jag att jag nämnde att Alex kanske var en tjej men jag hoppas att det är en kille och vore det inte brilliant om Vincent Kartheiser spelade honom. Om Alex skall vara 15-16 år är han nog för gammal men ändå, det hade varit coolt.

Har jag missat något eller? Var står det att han skall vara med i serien?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Yog-Sothoth » fre dec 10, 2004 9:22

noike skrev:
caffeineaddict skrev:(spoiler 1.11)Japp, att Walt's Will Be Done verkar mer och mer tydligt. Det är samma sak när Michael säger att de ska leta efter hunden när regnet slutar OCH DÅ SLUTAR REGNET!

Så det är bara jag som tycker att det är alldeles för lätt och självklar? Serien tuffar vidare och säger ingenting rätt ut utom just angående Walt. Det är en stor plottwist begraven där, det kan inte vara som det verkar.

Jag är orolig för att alldeles för många fladdrande trådar kommer att förbli oknytna. När jag ser många av "ledtrådarna" i Lost känns det som att antingen är det något man inte förstår, en del av någon avancerad handling, eller så är det bara saker de lägger in för att det skall verka konstigt och mystiskt. Exempel på detta är:

* Liken i grottan
* De svarta och vita stenarna (I Lockes ögon dessutom)
* Oljudet från djungeln, skakande palmer (knappast isbjörnen)
* Viskande röster (detta verkar de återknyta en del till dock)

Hoppas allt blir förklarat och inte bortknåpat som "illusioner" eller nåt i den stilen.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav LWes » fre dec 10, 2004 11:23

Mönsterstudenten Thomas skrev:
LWes skrev:Ethan är inte Alex, det kan jag sätta mitt LIV på!

Har jag missat något eller? Var står det att han skall vara med i serien?

Jag skrev inte att han skulle vara med, bara att det skulle vara coolt om Vincent Kartheiser var med.
Om du menade "Var står det att han (ALEX) skall vara med i serien?" så är det bara något jag utgår ifrån.
Alex måste vara med.!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav CheeseGuy » fre dec 10, 2004 21:07

Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Illyria » fre dec 10, 2004 21:29

caffeineaddict skrev:(Spoiler Lost 1.11 och Buffy S5):Jag gillade avsnittet i helhet, tyckte inte det var så segt. Däremot satt jag och hoppades att Fury hade förslagit att de skulle stjäla Joss elaka knep från The Body och att när Charlie vaknade till så skulle det vara som när Joyce vaknar upp i The Body och man tror i fem sekunder att allt ska gå bra. Jag trodde att vi när som helst skulle klippa tillbaka till Charlies livlösa kropp.

Satt precis och väntade på samma sak och vågade inte tro på att Jack fått liv i Charlie igen förrän han faktiskt satt där vid elden. Helt hemsk scen också, med Jack som bara fortsatte slå på Charlie!

Ett tag där efter att Charlie sagt "they" började jag tro på att han menade Ethan och Locke, att de var ett "lag" men inte iom att Locke och Boone hittade vad de hittade. Har inte hunnit läsa igenom alla svarta rader här ännu och vet inte om någon kommenterat det.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » fre dec 10, 2004 22:51

Gillade artikeln CG länkade till. Läs den! Våra Angelkillar är populära. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav CheeseGuy » tor dec 16, 2004 18:14

Från TV4:s hemsida
När Golden Globe-nomineringarna offentliggjordes i måndags kväll fick TV4-serier hela tio nomineringar.

Dramaserien 24 och de nyinköpta serierna Lost och Deadwood, som båda har premiär i TV4 under våren, nominerades som tre av fem kandidater till Golden Globes viktigaste tv-kategori - bästa dramaserie. Dessutom fick Will & Grace tre nomineringar, nyinköpta komedin Arrested Development två nomineringar och Jennifer Garner i Alias en nominering.

Hela tre av de fem serier som nominerats till bästa dramaserie visas under våren i TV4 - 24, Lost och Deadwood. Just nu pågår den tredje säsongen av actionthrillern 24 (Fox), med Kiefer Sutherland i huvudrollen som agent Jack Bauer. I februari har det nervkittlande dramat Lost (ABC), som handlar om 48 personer som överlever en svår flygkrasch på en öde ö, premiär i TV4. Och senare i vår är det premiär även för prestigeproduktionen Deadwood, ett vilda västern-drama från HBO. I Deadwood är skådespelaren Ian McShane dessutom nominerad till en Golden Globe i kategorin bästa manliga skådespelare i en tv-serie (drama).

Ytterligare en TV4-serie som har premiär under våren har fått två nomineringar. Den femfaldigt Emmybelönade komediserien Arrested Development (Fox) är nominerad både i kategorin för bästa tv-serie (musikal/komedi) och skådespelaren Jason Bateman för bästa manliga huvudroll i en tv-serie (musikal/komedi).

TV4-serien Will & Grace (NBC) har fått tre nomineringar. Serien är nominerad till bästa tv-serie (musikal/komedi), Debra Messing för bästa kvinnliga huvudroll i en tv-serie (musikal/komedi) och Sean Hayes för bästa manliga biroll i en tv-serie.

Jennifer Garner är dessutom nominerad för bästa kvinnliga huvudroll i en tv-serie (drama) för sin roll som dubbelagenten Sydney Bristow i Alias (ABC), vars andra säsong just nu visas på TV4.

- Det känns naturligtvis fantastiskt att våra inköpta serier nominerats till hela tio Golden Globe-statyetter. Det visar också att vi både med våra nyinköpta och pågående serier står oerhört väl rustade på inköpssidan inför det kommande året, säger TV4:s inköpschef Clara Scherman.

Lost redan i februari alltså. Fett.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Illyria » tor dec 16, 2004 18:41

Intressant hur saker kan skrivas så det nästan ser ut som det är Tv4 själva fått nomineringarna... Och de kan få skryta med alla sina inköpta serier hur mycket de vill, speciellt som de mest verkar fungera som en troféhylla.

Vad som krävs är tydligen att en serie måste ha typ 18 miljoner tittare i USA för att slippa samla damm :rolleyes:
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav LWes » tor dec 16, 2004 19:24

Illyria skrev:Intressant hur saker kan skrivas så det nästan ser ut som det är Tv4 själva fått nomineringarna...

Ja det var precis vad jag tänkte när jag läste det.
Det är inte deras serier! Dom bara sänder dom.
Men dom får väl vara glada om dom vill...
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Off » tor dec 16, 2004 19:25

Ska tv4 visa arrested development och Deadwood!? Snart kommer ni väl och säger att de ska visas på bra tid också.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav caffeineaddict » tor dec 16, 2004 20:20

Den där emmyn är McShanes! Jag gillar iofs Chiklis väldigt mycket med, men McShane... damn, vilken roll!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tinkerbelle » lör dec 18, 2004 21:43

kul att 4an ska visa Lost,är rätt nyfiken på den serien.
och att dominic monaghan är med är ju ett plus!
Tinkerbelle
Big Bad

Inläggav Tob » sön jan 02, 2005 5:34

Det jag gillar mest med Lost är nog upplägget. Hur man succesivt driver historien framåt på ön och samtidigt fokuserar ganska intensivt på en karaktär under varje avsnitt. Detta alldeles ypperligt så länge historien kring karaktärerna är bra och intressanta. Hittils har dem helt klart varit det.

Något jag inte gillar helt är hur man slänger ut massa trådar så att man blir osäker på hurvida man kommer att kunna knyta ihop allt på ett vettigt sätt. Jag längtar hursomhelst till nästa avsnitt.

Spoiler tom avsnitt 11
Tycker man lämnade historien om "djuren" och dem "svängande palmerna" lite väl fort. Kändes väldigt aktuellt under dem första avsnitten och sen har man bara lämnat det mer eller mindre. Med undantag för vissa okända ljud ute bland träden.

Locke, Suyid och Charlie är nog mina favoriter i serien. Gillar Claire också, och hoppas innerligt att hon överlever så länge som möjligt. Det skall bli mycket spännande att se vad man gör med hennes barn, och vad det kommer att ha för betydelse.

Ethan, Ethan, avslutningen på avsnitt 10 var verkligen en riktig höjdare. Helt lysande genomfört och ett praktexempel på hur man bygger upp en effektiv cliffhanger.

Avslutningen på avsnitt 11 var inte rikitgt lika lysande. Förutom scenen då Jack och Kate hittar Charlie. Stark scen när Jack slår och slår utan att något händer. Serien hade fasiken mått bra av att man skulle plockat bort Charlie, men samtidigt så är Charlie en av mina favorit och bara se honom hänga där, livlös, gjorde mig illa till mods. Klyshigt, javisst! men ändå glad att man inte plockar bort Charlie.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav LWes » sön jan 02, 2005 12:44

Spoiler för hela säsongen. Innan säsongen är slut kommer någon karaktär att dö.
Ingen aning om vem det kommer vara...
Hoppas att det inte spoilas på internet i förväg.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav LWes » sön jan 02, 2005 13:00

Interview med Ian Somerhalder
http://tv.zap2it.com/tveditorial/tve_main/1,1002,271|92680|1|,00.html
Ganska intressant...
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav LWes » tor jan 06, 2005 16:41

1x12
Jag tycker att det var jobbigt att Locke och Boone inte var med någonting nästan i det här avsnittet med tanke på hur förra slutade!
Fast det kommer vi få veta mycket om nästa gång då det är ett Shannon/Boone centrerat avsnitt.

Jag tyckte att slutet på Kate's hemlighet var konstig. Ett litet flygplan? Så ok, hon av någon anledning dödade mannen hon älskade tydligen, och det var väl förmodligen det hon var efterlyst för, men VARFÖR ordnade hon bank-rånet bara för att få tag på det lilla flygplanet? Helt ologiskt!
Fast Sawyer var bra i det här avsnittet.

Jag tror inte att det är omöjligt att Rose's man lever. Dom har ju inte hittat deras kroppas så dom kanske krashade i havet och har simmat i land på en annan del av ön.

Sayid (jag har sett många bizarra stavningar, men namnet stavas Sayid!) var duktig idag, trots att vi inte fick ut så mycket av hans försök att lista ut den franska tantens matematiska ekvationer.
Undra om den där fiskfilmens sång har någon betydelse?
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Yog-Sothoth » tor jan 06, 2005 16:43

Fan LWes, du hann före. Skall precis lägga mig i badkaret och kolla på 1x12. ;)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav LWes » tor jan 06, 2005 16:57

Yog-Sothoth skrev:Fan LWes, du hann före. Skall precis lägga mig i badkaret och kolla på 1x12. ;)

Jag tänkte se det på kvällen som jag brukar fast eftersom Alias är ett dubbelavsnitt så tänkte jag att det inte kunnde skada att se Lost med en gång.

För övrigt inför nästa veckas avsnitt:
Jag undrar fruktansvärt mycket vad Shannon och Boone's hemlighet kan vara! För från vad jag hört är det stort och "dom kanske blir tvungna att ge tillbaka sitt famlije-pris som Lost just fått"
Jag gissar på att det är någon form att incest eller liknande.
Och med tanske på hur arg Boone såg ut när Shannon sjöng i slutet av denna veckas avsnitt fick jag en kännsla av att han inte gillade att Shannon sjöng för Sayid för att han vill ha henne för sig själv. :x
Fast Hurley's hemlighet kommer toppa allt, det kan jag lova.
För det verkar vara något riktigt stort!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » tor jan 06, 2005 17:34

1.12:Retade ihjäl mig på de religiösa övertonerna med tanten och Charlie på slutet. Menlöst och tråkigt. Håller även med om det ologiska i Kates "hemlighet". Det var inte rörande, bara... förvirrande. Men Sawyer och Kate är suveräna tillsammans. I allmänhet började avsnittet väldigt bra, men föll ihop på slutet.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav gaspode » tor jan 06, 2005 23:30

Tyckte att 1.12 var ganska dåligt.

Det man ville se mer av fick stå tillbaka för att Kate skulle offra all vänskap och förtroende som fanns kvar för ett litet metallflygplan, som hon tidigare planerat och iscensatt ett helt bankkrån för att få tag på.
Tyckte det var väldigt otrovärdigt.. Hela den storyn, från början till slut, var märkligt beteende. Varför gav hon väskan till Sawyer om hon nu visste att hon ville ha den? Varför kunde hon inte bara säga att det fanns en personlig ägodel i den som var viktig för henne till Jack?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav caffeineaddict » tor jan 06, 2005 23:48

gaspode: Medhåll på mycket av det du säger. Det måste finnas mer till historien, annars är det rätt odugligt. Och med tanke på att det är J.J. Abrams så finns det säkert det. Det är något som ännu inte har berättats, med planet eller med väskan. Jag vill tro att det ligger något mer bakom dessa underliga händelser, det kan inte bara handla om en väldigt konstig historia. Kate har ännu mer gömt i sitt förflutna, och förhoppningsvis klarnar det förr eller senare. För annars blir jag sur.

Men likväl är Kate och Sawyer grymt fascinerande tillsammans. Det är lite Buffy/Spike-i-S6-vibbar nästan. Blonde Bad Boy och Disturbed Heroine.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » tor jan 06, 2005 23:57

(1.12 spoilers)
caffeineaddict skrev:Det är något som ännu inte har berättats, med planet eller med väskan. Jag vill tro att det ligger något mer bakom dessa underliga händelser, det kan inte bara handla om en väldigt konstig historia. Kate har ännu mer gömt i sitt förflutna, och förhoppningsvis klarnar det förr eller senare. För annars blir jag sur.

Med tanke på vad som hände så skulle jag tro att planet är mycket viktigare än vad det verkar. Kanske för att jag nästan nyligen sett National Treasure, men det kan vara en ledtråd till en skatt som är begraven på ön av Spanska ninja-hatande pirater.

Avsnittet i sig hänge ihop mycket bättre med flashbacks coh nutid än vad det har gjort tidigare i serien. Här hade de en funktion istället för utfyllnad.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Illyria » tor jan 06, 2005 23:58

Jag gillade 1x12 väldigt mycket och det kändes typiskt JJ Abrams, saker byggs upp inför senare.

Tydligen hade bankboxen, med en minimodell av ett plan, och dera störtade plan samma nummer. Boxnr vs flygnr... det lär ju betyda något och som sagt, det hade varit lite överdrivet och väl konstigt om modellplanet Kate så desperat var efter inte har mer betydelse.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film