Homicide: Life on the Street

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav noike » lör sep 09, 2006 12:10

Caffe: Rätt många Wireskådespelare sitter boxen under seriens gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav CheeseGuy » lör sep 09, 2006 23:28

Sådär, säsong 1 avklarad. Det känns rätt mycket som The West Wing efter lika många avsnitt; lysande skådespelare, lysande dialog, men inte så engagerande. Riktigt bra utan att ge någon "wow"-upplevelse. Då tycker jag faktiskt att The Wire imponerade mer efter nio avsnitt (jag vet dock hur det kan ha påverkat att jag såg säsong 2 av den först).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav noike » sön sep 10, 2006 0:16

Verkligen? Jag belv fast i Homicides karaktärer direkt, the Wire lärde jag mig inte ens vad någon hette innan fjärde avsnittet. The Wire gav inte någon gosh-wow förrän i säsong tre, så helt klart ser vi på det lite annorlunda.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav CheeseGuy » sön sep 10, 2006 11:01

Jag fastnade nog för poliserna i Homicide snabbare än de i The Wire, men The Wire säsong 2 hade Sobotka-snubbarna som mycket handlade om. Homicide har inte varit i närheten av hur det var när allt gick åt helvete för dem i de sista avsnitten. Jag har fastnat för karaktärerna i Homicide, men jag vill att det händer mer med dem (antagligen men inte nödvändigtvis genom såpa eller en arc).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav CheeseGuy » sön sep 10, 2006 19:19

Även "Bop Gun" i säsong 2 hade tydligen visats i fel ordning, även om filerna jag fick tag på stämde den här gången. Är det några mer avsnitt som kan vara i fel ordning?

2.02 rockade förresten. Det känns definitivt som att Homicide kan gå om The Wire, även om den inte har gjort det ännu.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » sön sep 10, 2006 20:27

CG: Det är en del krångel i S3 också. Du ska se dem i den här ordningen (hoppas du har tillgång till avsnittstitlarna...) oavsett vad numren säger:

Nearer My God to Thee
Fits Like a Glove
Extreme Unction
Crosetti
The Last of the Watermen
A Model Citizen
Happy to Be Here
All Through the House
Nothing Personal
Every Mother's Son
Cradle to Grave
Partners
The City That Bleeds
Dead End
End Game
Law and Disorder
The Old and the Dead
In Search of Crimes Past
Colors
The Gas Man

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav CheeseGuy » sön sep 10, 2006 21:05

Ah, tack igen. Så jäkla dumt av tv-kanalen. Och varför rättar de inte till sådant på DVD:erna?

2.03: Allt med Stan och/eller Munch var tokbra. Och avsnittet hade dessutom en fanatisk pennsamlare och Tim och Franks fall med sexbutiker, telefonsexföretag och S&M-ställen. Så jävla bra.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav noike » sön sep 10, 2006 21:21

Jag har sagt det förr: Tim och Frank skulle haft en egen serie där de bara åker bil och pratar och jag hade suttit klistrad och törstat efter mer.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » sön sep 10, 2006 21:33

CheeseGuy skrev:Och varför rättar de inte till sådant på DVD:erna?

Det gjorde dem, men några puckon verkar ändå ha börjat dela ut ripparna med fel ordning.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav CheeseGuy » sön sep 10, 2006 22:48

Fan också! Filerna i säsong 3-torrenten går inte att spela upp på min DVD-spelare, antagligen för att de är på 29 fps. Så jag får fråga igen, är det någon som har säsong 3, och en i en användbar version, som kan dela ut på den på hubben?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav CheeseGuy » tor sep 14, 2006 10:25

Till och med 3x08 sett.

(spoiler 3x08) Ho-Ho-Ho-Homicide!

Hm. Jag tycker fortfarande att det saknas något som verkligen känns. 3.04 borde ha berört en hel del, men lyckades bara lite. Ett lysande avsnitt ändå givetvis (slutet var vansinnigt fint), men det saknas uppenbarligen fortfarande något. Så jag är lite kluven, för samtidigt är det inget snack om att serien är hur briljant som helst. Det är nästan fascinerande hur det är en polisserie, med brutala mord, gamla gubbar (inte bara, men ändå), ledtrådar och förhörsscener, men att den verkligen bara handlar om karaktärerna och har en massa humor. Ibland påminner den mer om till exempel Dead Like Me än The Wire. Dialogen är tokbra, och nu vågar jag nog även säga att serien som helhet är tokbra. Efter säsong 1 skrev jag att den kändes ungefär som The West Wing i början, och det tycker jag fortfarande, förutom att den är bättre än hela WW för det mesta. Det som saknas är ett "Two Cathedrals".
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav CheeseGuy » sön okt 01, 2006 23:35

Hur är rätt ordning för avsnitten i säsong 5? Jag har sett åtta avsnitt nu, och uppenbarligen stämmer produktionsordningen ibland och sändningsordningen ibland.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav CheeseGuy » fre okt 06, 2006 18:33

(spoiler Säsong 5) Jag gillade faktiskt säsong 5 ungefär lika mycket som säsong 4 (ingen av dem var riktigt lika bra som säsong 3, dock). Men känns trist att det tydligen ska gå utför nu, och det Gee sade i slutet om att de ska börja rotera runt folket är oroande.

Jo, och har någon säsong 7 och kan dela ut den? Jag hittar ingen torrent alls.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » fre okt 06, 2006 20:04

CG: Jag kan ta ner den om jag fixar lite mer hårddisksplats, men det kan iofs ta en stund... för tillfället är den här hårddisken ganska tokfull.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav CheeseGuy » fre okt 06, 2006 23:25

caffeineaddict skrev:CG: Jag kan ta ner den om jag fixar lite mer hårddisksplats, men det kan iofs ta en stund... för tillfället är den här hårddisken ganska tokfull.

Åh, det vore jättesnällt.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav CheeseGuy » lör okt 07, 2006 15:45

6.04, eller vad det nu är (heter "Subway"): Fy helvete så obehagligt. Men ett jävligt bra avsnitt, faktiskt. Annars har det som väntat varit en klart märkbar kvalitetsnedgång hittils den här säsongen (jag har sett två avsnitt till). Kay är borta (fan!) och de nya karaktärerna/skådespelarna är inte mycket att ha. Det skulle vara Callie Thorne då, som har varit lite roligare än de andra, och som jag alltid har gillat i Rescue Me. Hon har en viss potential i alla fall, de två andra för gärna dö.

Men det är fortfarande riktigt bra, det är ju inte alls som West Wing säsong 5.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav noike » lör okt 07, 2006 16:01

CheeseGuy skrev:6.04, eller vad det nu är (heter "Subway"): de nya karaktärerna/skådespelarna är inte mycket att ha. Det skulle vara Callie Thorne då, som har varit lite roligare än de andra, och som jag alltid har gillat i Rescue Me. Hon har en viss potential i alla fall, de två andra för gärna dö.

Gharty och Ballard gillar jag. Falsone är därmot bara jobbig och i vägen hela tiden känns det som.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav CheeseGuy » tor nov 09, 2006 1:04

(spoiler filmen) Fy fan, det här var bra.

Så jävla glad jag blev när det gamla introt körde igång, och med varenda jävla regular serien har haft! Sen var det lite synd att man fick se så lite av vissa av dem, men det var ändå Frank och Tim och Giardello som var det viktiga.

Kul att serien fick sluta på topp efter de mindre lyckade (som helhet, även om det fanns en del enskilda väldigt bra avsnitt) säsong 6 och 7.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav noike » ons jan 24, 2007 21:41

noike skrev:trååååkigt och onödigt långt intro.

Vilken idiot jag var. Introt är ju underbart. UN-DER-BART.

Nåja. Tänkte kommentera under omtitten. Kanske inte fullt lika ambitiöst som caffe gjorde i West Wing-tråden, men så fallerade hela hans sådan efter ett tag också.

(spoiler 1.01) Veckans förra namn på tavlan: precis innan introt 172 KNAPP i svart, Lewis är primary tror jag. Och senare 187 KERNS i rött på Pembletons kollumn. 177 SAUNDERS svart, Feltons fall. 097 BILLARD rött hos Munch.

Munch är ett rövhål:
Bayliss: Excuse me, hi! Where could I get a cup of coffee?
Munch: There's a machine on the first floor.
Bolander: There's coffee right in there.
Munch: That's our coffee.

Gästskurk: Steve Harris. Jag kände inte igen honom först. Han utstrålade inte riktigt den pondusen han har i the Practice.

Gee-spot: När Gee berättar för Pembleton att han ska partna upp med Felton och han gör det med ett leende på läpparna, mycket till Pembletons förtret.

Dödsfilosofi: "Nobody stays fat down there." Att i första avsnittet ha med att de gräver upp en grav och kistan är i frigolit visar direkt att serien inte riktigt är som alla andra polisserier.

Veckans Frank och Tim: Det är inte ett förhör utan en form av försäljning. The box.

Detalj: har inte tänkt på att spegeln i the box är rejält kurvad. Antagligen för att undvika att kameran skulle synas.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » ons jan 24, 2007 23:19

(spoiler 1.02) Lite svårt att inte känns sympatier för Bayliss. Han har inget skrivbord och sedan får han skit för att han lät dem flytta på kroppen för tidigt -- trots att alla där tyckte att det var dags att släppa iväg kroppen.

Gee-Spot: När Bayliss får sitt skrivbord. Yaphet Kotto är jävligt intensiv när han vill och en mysfarbror annars.

Underbar bakgrundsdialog: Crosetti: Didn't he have a tattoo on his... Johnson?
Lewis: Yeah, "Mother".

Crossettis besatthet vid mördade presidenter är också helt underbart.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » tor jan 25, 2007 1:22

(spoiler 1.03) Ett avsnitt fullt av sidospår och bihistorier som inte leder någonstans utom som karaktärsfördjupning. Sedan en minut där de kommer på en sak om Adena Watson-fallet och därefter en inblick i Munchs underliga hjärna som jag inte tänkt på tidigare: de enda han egentligen bryr sig om är de som blivit mördade. (Han känns lite småsociopatisk faktiskt.)

Som vanligt tycker jag att det är skamligt att den inte fick visas på sin rätta plats på tv. Att ha med ett karaktärsavsnitt som det här tidigt gör underverk. Fega uslingar på NBC.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » tor jan 25, 2007 14:55

(spoiler 1.04) Luis Guzmán och hans "I love wood"-tröja.

Och jag har inte tänkt på det ordentligt innan men: walk-n-talks. Kanske inte Sorkin-mästerliga, men serien var lite innan hans tid ändå.

Gee-spot: när Crosetti gör sin striptease på kontoret. Fy fan vad förbannad han är, han vill nog innerst inne slå Crosetti med något hårt. Typ en knytnäve eller något.

Frankentim: bilresa där Pembleton pratar om "the killers mind", närmast föreläsande.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » tor jan 25, 2007 19:44

1.05. Butthead. Hoss-pedal. Karaoken med Munch. Underbar pub det där, med äpplen under grönsaker och det mesta annat överkryssat.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » tor jan 25, 2007 20:42

1.06
Nej, jag är inte riktigt lika förtjust i det här som caffe -- ännu, men det närmar sig lite mer för varje gång. Även så, hot damn, det är riktigt tokigt bra ändå. Jag tror dessutom inte att någon kan komma upp i nivå till hans dyrkan, så det är inget negativt i sig.

De har kunnat krama fram intensivitet ur kameran tidigare men här börjar de även kunna använda den för att ge subtilitet och en slags desperation. Allvarligt, det här är kameraarbete på högsta nivå. När den fokuserar på Tucker ansikte när Bayliss står utanför kameran och skriker åt honom. Vinklarna, hastigheten, användandet av jumpcuts. Så jävla bra gjort.

Tänk att göra det här som 24! Tolv timmars utfrågning av Frankentim i realtid, med twisten att utfrågningen givetvis fortsätter under reklampauserna men man aldrig får se det. Nej, det hade nog blivit överdos av det goda.

"Say Baltimore, and I'll tell you within ten blocks where you were born. Yeah, you from here. You got that home grown look. The not too southern, not too northern, not on the ocean but still on the water look. With maybe a touch of inbreeding."

Fem av fem Henry Rollins på intensivitetsskalan.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » fre jan 26, 2007 0:00

1.07 http://www.buffyforum.se/viewtopic.php?p=237979#237979

1.08 Polispolitik! Inte riktigt lika bitande och desillusionerat som i the Wire, men det här är grundkursen om i hur det börjar på en lägre nivå.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » fre jan 26, 2007 1:02

1.9 Electrolyte-Neutron-Magnetic Test Scanner! OCh sätter Bolander introducerar den. Genidrag. (Vem skrev? Fontana och Yoshimura. Det borde man räknat ut, de två fungerar väldigt bra ihop.) Kombinerat med antirök-subplotten är det så mycket humor att det i vilken annan polisserie som helst hade känts helt fel. Måste vara på grund av att det faktiskt har grunden i karaktärerna som det fungerar.

Gee-spot: När Howard och Bayliss försöker lura honom att utlysa rökförbud och han skjuter ner det genom att förklara hur farligt det vore med Crosetti utan nikotin. http://www.youtube.com/watch?v=7-cf1FMVAVM

Gästskådespelare: John Waters som bartender. Baren blir helt enkelt lite sliskigare när han står där bakom, utan att något annat förändrats.

Säsong ett klar. Go team me!
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » fre jan 26, 2007 22:54

2.01 Bolanders frustrationer som kommer ut när Felton tar det sista ur kaffekannan. Och som sedan torterar psykologen med berättelser om sitt havererade äktenskap. Bolander får för lite uppskattning.

2.02 218 JAKE, vilket betyder att det här är Pembletons första primary sedan avsnitt 1.7. Jag börjar få ett annat tidsperspektiv efter det här.

2.4 Robin Williams bästa prestation fortfarande? Mycket möjligt.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » lör jan 27, 2007 2:28

3.01 Teaser om sex, nakenhet och tv! Och de namedroppar Hawaii 5-0, något säger mig att Tom Fontana är bakom det.

Feltons privatliv rasar samman mer och mer, men jag gillar verkligen att det man får ser av icke-jobbet är sådant som sipprar in. Det är aldrig om hemmalivet. Även om afterwork och pubdrömmarna ibland kommer nära.

Frankentim:
– You're not Catholic and you took communion?
– Yeah, is that wrong?
– If my God wins... You're screwed.

Jag gillar att vi får se mer av det andra skiftet också, det brukar bara vara det med huvudkaraktärerna som syns annars. Praktarslet Gaffney till exempel.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » lör jan 27, 2007 22:28

3.4 Garanterad lördagsunderhållning.

Munch och Bolanders intro är underbart, sättet de står utanför bilen och diskuterar fågelskit.

Och sedan blir allt riktigt mörkt. På taket när de står och dyftar om självmord och Munch ändrar sig eftersom det är Crosetti. På sätt och vis är det också ett hyllningsavsnitt till karaktären trots att han inte är i bild. Bayliss och såsincidenten till exempel. För att inte tala om kakorna.

Lewis som vägrar gå med på självmord och är rasande för det. Jag antar att han inte står nära så många personer alls. Sammanbrottet känns fortfarande, om inte värre.

Att ha ihjäl den komiske sideckicken -- som han ofta fick vara -- med ett självmord. Snudd på genialitet.

Gee-spot: "But me make great pasta. It balances out." Förbannad vara han som får mig att skratta till.

Fyfan.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » mån jan 29, 2007 1:25

3.13-15 Giraffen.

Tre avsnitt som trassar sönder, så tätt inpå 3.04. Jadu.Sättet de går efter fel person och allt är bra skrivet speciellt eftersom jag tror det är svårt att tänka rationellt när arbetskamrater blir nerskjutna på det där sättet. Jag gillar sådant här. Det finns fortfarande -- trots att jag sett det tidigare -- en mental ovisshet om vad som ska hända. Vilket bara visar hur fel min hjärna är kopplad ibland.

Det som är lite tråkigt är att Steve Buscemi bara är med i sista avsnittet.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film